Jó féléves felkészülés, és
előkészítés után megvalósult egy szép terv, kismamáknak muzsikáltunk!
Tucatnyi könyvet elolvastam, orvosi, zenei, pedagógia, és lélektani oldalról
is válogattam. Miközben egyre több információm lett, és kezdtem elveszni az
adatok között, egyre biztosabban éreztem, hogy a lényeg nagyon egyszerű:
csendben lenni, és befelé, a növekedő életre figyelni. Csendben lenni,
miközben klasszikus zene szól. Paradoxonnak tűnhet, pedig a csend a zene része.
A zene ellentéte a zaj, a csend pedig puha fészke a hangnak, melyből
felcsendülhet.
A
hangversenyrendezés a barátságos külső körülmények megteremtésével
kezdődött. Minden érkezőt megkértünk, kis cédulára írja fel
keresztnevét, ragassza a ruhájára, hogy könnyebben meg tudjuk egymást
szólítani. A hangversenytermet úgy rendeztük be, hogy a zenészeket félkörben
ülték körül az érdeklődők, akik nem dobogón, hanem velük egy szinten
ültek.
Ma
már bizonyított tény, hogy a magzatnak egyáltalán nem mindegy, hogyan várja
édesanyja, és környezete. Felnőttkori szorongások, és egyéb pszichés
megbetegedések (táplálkozási zavarok, bőrbetegségek) okai nagyon gyakran a
magzati korban keresendők. Úgy, ahogy az anyukának oda kell figyelnie
egészséges életmódjára, táplálkozására, legalább akkora gondot kellene fordítania
a mentálhigiénés környezetre is. Szüleinktől nem csak genetikai
örökséget, hanem un. epigenetikusat is kapunk, azaz társadalmi, kulturális
feltételeket. Így válik érthetővé Kodály Zoltán nyilatkozata, hogy a zenei
nevelést az édesanya születése előtt 9 hónappal kell elkezdeni. „Ha
zenével kerülünk kapcsolatba, az egyben azt is jelenti, hogy újra és újra
találkozunk a nővel, az anyával, mint első zenei nevelővel, és
szembesülünk azzal a hatással, amelyet ránk gyakorolt, legyen az jó és
segítő, vagy épp megterhelő, megbetegítő. Minden későbbi
zenei élmény visszavisz minket abba a világba, hangokkal teli ősbarlangba,
az anyaméhbe, ahol a világról még csak hangok útján, bizonyos távolságból szereztünk
tudomást.”
Az
előadás rövid bemutatkozással kezdődött. Fontosnak találtam
elmondani, hogy a kismama-koncert ötlete zenekarunk (MÁV Szimfonikus Zenekar)
igazgatójától, Lendvai Györgytől származik, a koncertnek egyedi
hangulatot adó változtatások pedig dr. Kokas Klára zenepedagógus tapasztalatai,
és ötletei nyomán váltak valóra. A legfontosabb különbség egy hagyományos
koncert és e között, hogy megkértük a közönséget, ne tapsoljanak a zenék után,
mert a meghitt hangulatot a tenyerek összecsapásával megtörnénk,
valószínűleg a zenehallgató babákat is váratlanul érné ez a durva zaj.
Helyette a tetszésnyilvánítás kendőlengetésben bontakozott ki, akinél nem
volt kendő, azok ölébe hosszú kelmét terítettünk, melyet egyszerre
legalább hatan lengethettek.
A zenére hangolódást közös énekléssel kezdtük, melyben
legnagyobb örömömre lelkesen részt vettek a jelenlévők. Tavaszi szél vizet
áraszt… dalolták együtt a leendő anyukák és apukák, és megtettük ez
első lépést a közösséggé válás felé, ezzel az első közös zenei élménnyel.
A harmadik versszaknál már elbizonytalanodtunk a szövegben, de Klári néni
könnyen megoldotta ezt a gondot, zümmögő kórussá alakított bennünket.
Ebből a szépen előkészített hangulatból csendültek fel Dvořák:
„Amerikai” vonósnégyesének, (II. tétel) hangjai, Jobbágy Szemőke, Györei
Ildikó, Tóth Balázs és Kószás Ágnes előadásában. A műsor
összeállításban inkább több rövid tétel, néhány perces zeneművek
szerepelnek, különböző hangszeres együttesek előadásában. Nem célunk
teljes művek bemutatásával akár fél órán át mozdulatlanságba
kényszeríteni a közönséget, hiszen a 8.-9. hónapban levő kismamáknak már
kényelmetlen lehet ennyit ülni. Mozart: A-dúr Klarinétötöséből következett
két tétel (II., IV.) Sólyomi Pál, és a már említett muzsikusok
előadásában. Fontos megemlítenem, hogy a muzsikusok nagy örömmel, és
lelkesedéssel végezték ezt a plusz feladatot, pedig a havi zenekari programunk
nagyon zsúfolt, sok koncert, és nehéz zeneművek megtanulása mellet
vállalták a felkészülést a kismama koncertre.
A szünetben teával kínáltuk a résztvevőket,
és nagy örömömre már ekkor sokan jöttek hozzám beszélgetni, örömüket
megosztani, hogy ebben a kellemes, közvetlen hangulatú hangversenyen részt
vehetnek. A második részben hárfa volt a kísérő hangszer, először egy
Debussy műben Tóth Balázst (brácsa) kísérte Bábel Klára, majd két Bach
tétel következett, C-dúr szonáta I. tétel és Esz-dúr szonáta III. tétel,
melyben én fuvoláztam.
A zene befogadásának több szintje van. Első hallásra a hangulata
ragad meg. Lassú, vagy élénk, táncos, esetleg álmodozó stb. Ismételt
meghallgatások során már megismerjük a mű szerkezetét, ha visszatérés van
benne, már felkészülten várhatjuk az ismerős dallamokat, esetleg hangnemi
változásokat is jobban felismerünk.
Kokas
Klára mozgásos zeneérzékenység fejlesztő foglalkozásain megtanultam,
milyen mélyebb megismerést, átélést tesz lehetővé, ha a hallgatott
zenékhez spontán mozdulatokat adunk. Nem nevezném ezt táncnak, hisz ott az
esztétikum is alapvető igény. Spontán mozdulatok, melyeket a zene indukál.
A kottába leírt hangok síkban vannak, tánccal, mozdulattal együtt a térbe
kerül, mélysége lesz, sőt, ha az időbeliséget is hozzá vesszük,
négydimenziós alkotássá válik.
Utolsó
zenénket háromszor játszottam el, megteremtve a lehetőséget a zene
mélyebb megismerésére. (A hangverseny végén egy kismama ragyogó szemmel
mesélte, hogy a baba figyelt az 1. - 2. eljátszás alatt, harmadszori
eljátszásra, pedig táncolni kezdett a pocakjában!) Közös énekléssel zártuk a
hangversenyt, egészen pontosan, a közönség dalolt az előadóknak – még
kánonban is.
Felmerült
az igény arra, hogy a várandós anyukák elhozhassák nagyobb gyermeküket is a
következő Szeretethang koncertre. Erre örömmel megteremtjük a
lehetőséget. Koncertlátogatáshoz szokott gyerekek együtt hallgathatják a
muzsikát szüleikkel, de zenekari helységeink lehetővé teszik, azt is, hogy
a gyerekek közel a szülőkhöz egy másik teremben valamilyen alkotással
(rajzolás, festés) elfoglalják magukat. Az elkészült képeket a koncert végén
mindannyian megcsodáljuk. Tervezzük Vendégkönyv megnyitását, melybe a
résztvevők beleírhatják élményeiket, tapasztalataikat, sőt reméljük,
értesítenek bennünket babájuk világrajöveteléről is! Innen már csak egy
lépés a következő rendezvény,0-3 éves korig szóló sorozat beindítása Babáknak
– Mamáknak…már a nevét is tudom J