A KLASSZIKUS SZAXOFON
OKTATÁSA MAGYARORSZÁGON
M |
ég tíz évvel ezelőtt is teljes
tanácstalanság jellemezte a zeneiskolákat a témával kapcsolatban. Legtöbb
esetben abból kiindulva, hogy a klarinétosok váltóhangszerként használják
zenekarokban, egyszerűen rájuk hárult a feladat, hogy a fogásokat ismerve
a gyerekeket „klarinétoztassák” szaxofonon. De mit is jelent ez pontosan?
Anélkül, hogy részletesebb szakmai elemzésbe bocsátkoznánk, talán érdemes rövid
összehasonlítást tenni.
A
leginkább kézenfekvő hasonlóság a fúvókánál tapasztalható. A szimpla nád,
és a fúvóka belső kiképzése a klarinétnál is hasonló. De ezzel a
megállapítással be is zárhatjuk a felsorolást. A szaxofon nem duódecima váltó,
nem egyezik furata és felépítése sem a klarinéttal. Megszólaltatásának, számos
alternatív fogásrendjének, hangképző gyakorlatainak, szájtartásának
trükkjei merőben különböznek a másik hangszerétől. Anélkül, hogy
ezekkel a dolgokkal kellőképpen tisztában lennénk, ne kezdjünk hozzá
oktatásának.
Érdemes
szót ejteni azokról a törekvésekről, amelyek pont ebben a témakörben
tudnak segítséget nyújtani.
Az
egyik fontos tudnivaló, hogy a pedagógiai intézet immáron öt éve szervezi
minden ősszel, zeneiskolai tanárok részére, szaxofon oktatási
továbbképző programját. Ez az akkreditált program a kötelezően
előírt kreditrendszerben jóváírható pontokat is jelent. Az
előadássorozat a legjobb magyar szaktekintélyek közreműködésével
nyújt átfogó elemzést, elsősorban a klasszikus zenét tanító szaxofontanároknak.
Itt
szeretném a figyelmet felhívni arra a megállapításra, amely minden évben
hangsúlyozottan előtérbe kerül ezeken a találkozókon is: az intonáció, a
metodikai alapfogalmak, és számos más szempont, arra a megállapításra
következtet, hogy e hangszerre jelentkező gyerekek, akik nem kifejezetten
jazz tanulmányokat szeretnének kezdeni, először klasszikus fúvókán,
tiszta intonációt, frazírozást és hangideált elősegítő klasszikus
alapképzésben részesüljenek.
Rendkívül
megnyugtató ezen a továbbképzésen kívül is azt látni, hogy a szaxofon milyen
gyorsan, és milyen gondos kezek által foglalja el megérdemelt helyét, a magyar
zenei életben.
Hadd
álljon itt néhány fontos esemény rövid leírása, azok számára, akik valamilyen okból még nem értesültek
ezekről a rendszeres, nagyon fontos fórumokról.
A
mátyásföldi Rácz Aladár Zeneiskola minden májusban szaxofonos napot rendez.
Varga György igazgató és Csíder Károly hangszerész rendkívül elkötelezett hozzáállása
egy olyan eseménnyé formálta ezt a visszatérő napot, amely méltó
rendezvénye a hazai és gyakran nemzetközi szólisták, valamint még szárnyaikat
próbálgató növendékek koncertjeinek egyaránt. Helyszíne ez kurzusoknak, fontos
konzultációknak, nívós hangversenyeknek, hangszerbemutatóknak is.
A
másik rendkívül izgalmas intézmény számunkra a pomázi Teleky-Wattai
Művészeti iskola. Ásztai Csabáné igazgatónő vezetésével, Borbély
Mihály és Pozsár Eszter szaxofonművészek hosszú évekre visszanyúló munkája
egy olyan fellegvárat teremtett, amely egyaránt színtere a szaxofon zeneiskolai
versenyeinek, és olyan szakmai találkozóknak, amelyek többek között
lehetővé tették a középfokú tanterv létrejöttét. Ez a tanterv, amelyen
sokan dolgoztunk, megnyitotta a kapukat ahhoz, hogy bár pontosan száz évvel
később mint Párizsban, de itthon is kiforrhassanak a legtehetségesebb
fiatalok, és négy évre rá olyan világhírű egyetemekre kapjanak
bebocsátást, mint a Hochschule für MusikWien, a Conservatoire de la Musique
Paris, vagy a Royal Academy of Music London.
Ahhoz,
hogy ez valósággá váljon, kellett egy olyan kezdeményező szakközépiskola,
ahol először lehet úttörő módon hozzáfogni ehhez a szép feladathoz.
Nagy örömömre engem ért a megtiszteltetés, hogy létrehozzam az első
osztályt. Sztán István a Weiner Leó Zeneművészeti Szakközépiskola egykori
és Mészáros Lászlóné jelenlegi igazgatója jó lehetőséget, és nem
elutasítandó terhet láttak a klasszikus szaxofon új tanszakában. Ezzel az intézmény
híres fúvószenekara is sokat nyert, hiszen először büszkélkedhetett
professzionális szaxofon szólammal, amely nagyban hozzájárult az országos és
nemzetközi megmérettetések szép sikereihez.
Mint
minden nagyszerű dolog, ez az ügy is gyorsan talált követőkre. Azóta
már öt konzervatórium is indított szaxofontanszakot, ami létjogosultságot
jelent középfokú versenyre is. 2002-óta a győri középiskolai
klarinétversennyel közösen nekünk is van terünk ilyen találkozókhoz. Talán a
hangszerünk jellege miatt, vagy valamilyen titokzatos okból örömmel látni, hogy
egyik zenei versenyünk sem torkoll ellenséges légkörű küzdelembe. Egy
picit mindig meg tudja őrizni fesztivál jellegét, ami egyre ritkábban
tapasztalható más területeken. Örömmel mondhatjuk, hogy tavaly már
felsőfokon is elindulhatott a képzés Miskolcon és Debrecenben. A
meghatározó francia és angol iskola tisztelete mellett ma már talán
beszélhetünk egy egyre markánsabb magyar stílusról. Talán tisztábban látni, éppen a szaxofon támogatóinak lelkesedése
miatt és talán azért is, mert tiszta lappal indulhattunk, hogy mi a
legfontosabb a muzsikálásban.
Miről
is kéne hogy szóljon a zeneművészek élete? Az emelkedett lélekről,
ami talán egyik hivatás gyakorlásánál sem tapasztalható ilyen erősen? Vagy
arról, hogy sikerül-e több száz
pályatársam közül egyetlenként zenekari állást kapnom? Beszélhetünk-e
egyáltalán zenekari hangszerről például a klarinét esetében, amikor talán
ötévente egyetlen állás üresedik meg? Vagy belátjuk, hogy ez teljesen értelmetlen
hozzáállás, és muzsikusokat képzünk, akik nem egymást, hanem önmagukat
legyőzve válnak értékes, kulturált tagjaivá társadalmunknak.
Évente
közel száz zeneművészt engedünk szabadlábra, akiket arra neveltünk, hogy
teljesen egyformán játsszák ugyanazt a repertoárt, vagy kreativitásra buzdítjuk
őket, és segítünk megtalálni az amúgy létező alkotói tereket?
Talán ennek a kis beszámolómnak ezek a legfontosabb sorai.
klarinét-,
szaxofonművész