Simon Géza Gábor
Szelíd dalok
Hollós Máté Bio-diszkográfiája, CD melléklettel
(ISBN 963 214 168 7 - Jazz Oktatási és Kutatási Alapítvány PANNON
CLASSIC, Budapest, 2004)
Az alábbiakban a kiadó szíves hozzájárulásával rövid részleteket
közlünk a kötet Hollós Máté mint zenei szakíró és zenei
ismeretterjesztő című fejezetéből.
„Kötetünk bevezetőjében említettük, hogy Hollós Máté
rendkívül sokoldalú tehetséggel megáldott alkotó, bár lehet hogy ezt ő
a maga sokszor fanyar humorú, rendkívül találó stílusában úgy
fogalmazná, hogy rendkívül sokoldalú tehetséggel megvert ember.
Hollós kibontakozásának egyik fontos területe a
zenei szakírás és ismeretterjesztés. Ez az a terület, amit, de
legalábbis az utóbbit, sokan és sokszor meglehetősen fanyalogva
emlegetnek, holott zenei szakírók és zenei ismeretterjesztők, márpedig
sokoldalúan tehetséges szakírók, újságírók, rádiósok, tv-sek, nem
utolsósorban a zenei ismeretterjesztést ihletetten vállalók nélkül a
világ legjelentősebb zenei alkotásai is egyenest a világűrben kötnének
ki, minimum valahol ott, ahol a tönkrement, felrobbant műbolygók
maradványai keringenek.
Egy rádióinterjúban így vallott:
„Egészen fiatalon, a főiskola befejezése idején
kezdtem el a Muzsikában, majd nem sokkal ezután a Kritika című
folyóiratban zenéről írni. És mindig elsősorban az érdekelt e
területen, hogy a nem zenészekhez szóljak. Olyan ugyanis nagyon sok
van, aki a zenei szakmán belül jól tudja magát kifejezni, de olyan aki
nem zenészekhez közel tud hozni zenészeket érintő problémákat, illetve
magát a zenét, olyan aránylag kevesebb akad. Úgyhogy én ezt tekintem fő
feladatomnak ezen a téren. És ha már szülői útmutatás szóba
kerülhetett, akkor azt mondhatom, hogy nagyon hálás vagyok elsősorban
anyámnak, hiszen akkor már csak ő volt velem, hogy jó kritikusom volt
mindig is és nem minthogyha a tehetségtelenségből kellett volna
látszattehetséget kreálnia ezen a területen, de bizony nagyon jó, hogy
intelmeit: mikor milyen szóhasználatot, esetleg közhelyeket
kerüljek, mikor, hogyan kell egy-egy kérdésre koncentrálni, elmondta
nekem.”1 […]
Hollós a Magyar Nemzetben hosszú éveken keresztül
közölt egy interjúsorozatot, amely Művészszoba címmel futott. Azután a
Magyar Rádióban talált újabb otthonra.
Az írói örökséget, tehetséget, zeneszerzői
tanulmányokkal kiegészítő zeneszerző unikum a magyar történelemben. Még
inkább unikum, ha továbbmenve észleljük, hogy nevezett nem szépírói
pályán, hanem a szakirodalom irodalmi szintű tálalásában, az ismeretek
terjesztésének sohasem rögtelen útján közli/közölteti veretes
mondatait.
A Tóth Árpád-Tóth Eszter-Hollós Korvin Lajos
vérvonal zenében való továbbéléséről, továbbéltetéséről már beszéltünk.
Most beszéljünk röviden arról az irodalmi ihletésű, rendkívüli szakmai
felkészültségről tanúskodó hollósi ágról, amelynek anyaga jelentős
részben összegyűjtve megtalálható kötetünk CD mellékletében.
Zenei szakíróként, a zenei ismeretek terjesztésének
területén Hollós Máté hihetetlen nagy elánnal dolgozik, mégpedig
elsősorban olyan helyeken, ahol elvileg – sajnos – nem az
örökkévalóságnak dolgoznak. Itt most elsősorban rádiós munkásságára
gondolunk, amelynek hatásfoka és főleg (!) ismertsége nem mérhető egyes
tv-s zenei személyiségekével. Régesrégen bevállalta ezt a kevésbé
népszerű helyszínt és hogy mindezt nem egy fő műsoridőben sugárzott
zenei tv-adássorozatban teheti, az a jó zenét magas szinten kedvelő
magyar közönség nagy-nagy vesztesége. Pedig Hollós képernyőre született
– csakhát ő egyetlen tv-csatornánál sem könyökölt soha…
Nem kevésbé fontos hely a Parlando, a zenetanárok
lapja. E kis példányszámú, nagyon szűk szakmának terjesztett lapot
Zelinka Tamás sok évtizede szerkeszti. Ha szerkesztői szobájában míves
művekre gondol, akkor sokszor eszébe jut Hollós Máté neve, akinek
cikkei nélkül ez a lap nem ez a lap lenne. Hollós meghatározó
egyénisége a lapot magas színvonalú írásaikkal támogatók kis körének.
Hollós zenei szakírói tevékenységében fontosnak
tartjuk, hogy számos cikket jelentetett meg idegen nyelveken, amelyek
elsősorban a külföldi érdeklődők tájékoztatását szolgálták, ugyanakkor
összefoglaló látleletet is adtak a magyar zene napi állapotáról.
Hollóst mindenekelőtt saját pályatársai lehetőségei izgatják, azaz az a
kör, amelyben nap mint nap maga is megfordul és amelynek számos
problémája vár(t) megoldásra. 1986-ban a „Bartók is not my
contemporary…” [„Nem Bartók a kortárs…”] címmel a Hungarian Music
News hasábjain jelentetett meg angol nyelvű összefoglalót a fiatal
kortárs zeneszerzőkről. […]
A szakírói, ismeretterjesztői tevékenység eddigi
csúcsa kétségkívül a rádiós beszélgetésekből összeállt Az életmű fele,
Zeneszerzőportrék beszélgetésekben c. kötete, amelyet az Akkord Zenei
Kiadó kft. 1997-ben adott ki. Hollós Máté ebben a kötetében szólásra
bírta a hozzá hasonlóan negyvenes éveikben járó komponista kortársait.
A könyvében szereplő huszonnégy „fiatal” zeneszerző között 39 és 50 év
közöttiek szerepelnek: Csapó Gyula, Csemiczky Miklós, Dukay Barnabás,
Fehér György Miklós, Huszár Lajos, Király László, Kósa Gábor, ifj.
Kurtág György, Madarász Iván, Márta István, Orbán György, Reményi
Attila, Rózsa Pál, Selmeczi György, Serei Zsolt, Soós András, Sugár
Miklós, Székely Katalin, Szigeti István, Szunyogh Balázs, Tihanyi
László, Togobijkij Viktor, Vajda János, a huszonnegyedik pedig a kötet
szerzője, Hollós Máté.
A kötet előzménye egy hosszú rádiósorozat volt. […]
Hollós Máté rövid cikke Az életmű fele című
sorozatról az első adások idején a RTV Újság-ban újságban jelent meg:
„A ’Harmincasok’… Ők álltak példaként előttünk. A
harmincas években született zeneszerzők, akik harmincegynéhány évesen
reprezentatívan mutatkozhattak be egy hangversenysorozaton, s az annak
nyomán megjelent könyvben. Korábbi zeneakadémiai kollégájuk, Földes
Imre faggatta őket első fontosabb műveik keletkezése idején. A mi
nemzedékünk, az egykori ’harmincasok’ tanítványok hiába várt a maga
Földes Imréjére. A pálya „nyitómérleg” nélkül maradt. Most, hogy immár
az életmű feléhez érkeztünk, úgy gondoltam, mikrofont kell tartanom a
kollégák elé: lássuk, ki honnan indult, milyen hatások merre vezérelték
hajóját? Vannak köztük gazdagon megrakott óceánjárók, vannak csónakok,
amelyekre az élet hordalékot sodort (a megélhetés szükségei korlátozták
a termőképességet), vannak reflektorfényben úszó zeneszerzők és
csendben, belső fényük világánál alkotók. Ők – mi vagyunk ma a
középgeneráció. […]
Kérem a hallgatót, kísérje utunkat figyelemmel! A
vallomások s a bejátszott művek, műrészletek nyomán kialakuló képen
mozdulat látszik kirajzolódni: amint a szerző a közönség irányába lép.
Íme az adjon isten. Hát fogadjisten? …”
A kötet kiadását támogatta: Nyomdai munkák: ARTISJUS
Zenei Alapítvány, Hotelinfo, Akadimpex; CD melléklet: Nemzeti
Kulturális Örökség Minisztériuma, Nemzeti Kulturális Alapprogram,
Magyar Rádió
A kötet megvásárolható a zenei szakkönyveket is
árusító könyvesboltokban. Ára: 4000.- Ft. A kiadó a megrendeléseket a
fenti áron közvetlenül is kielégíti, csomagolási és postaköltséget nem
számít fel. Magánszemélyeknek utánvéttel, könyvtáraknak és más
intézményeknek átutalási számlára szállít. Cím: Jazz Oktatási és
Kutatási Alapítvány, 1426 Budapest, Pf. 73. Telefon/Fax: (36-1)
344-6044. http://www.pannonjazz.hu, e-mail: info@pannonjazz.hu
|