Solymosi Tari Emőke
A párizsi Schola Cantorum követe
Lajtha László, a Nemzeti Zenede tanára*
II. (befejező) rész
A zeneszerzés után (25 tanév) a második legfontosabb, és leghosszabb
időn át tanított tantárgya Lajthának a kamarazene volt (23 tanév). Az évkönyvekben
nem találunk arra vonatkozó névsort, hogy ki mindenki járt hozzá a Zenedében,
a tananyag sincs föltüntetve, ám a hangversenyek illetve úgynevezett előadási
gyakorlatok programja sokat elárul. Az alábbi kimutatást az 1919-től 1944-ig
terjedő koncertprogramok alapján készítettem. A legcélravezetőbbnek az
tűnt, hogy a kigyűjtött körülbelül 80 produkciót a zeneszerzők születési
sorrendjében rendezzem el, mivel így azonnal látszik, hogy egy-egy zenetörténeti
stílus milyen arányban van jelen. Ezen belül a szereplések időrendben sorakoznak,
így hamar lemérhető, hogy egy-egy szerző mely időszakban és hányszor fordult
elő.
Lajtha László betanításában elhangzott művek a Nemzeti Zenede hangversenyein,
1919–1944 (Lásd lábj.1) — A zeneszerzők születési sorrendjében, ezen belül
a hangversenyek időrendjében (Lábj. 2)
Corelli:
• Triószonáta (a műsorlap szerint: „Sonata da Chiesa”), e-moll
(2 vl, pf, vlc), 1928.november 29.
Telemann:
• Tafelmusik 1733-ból; triószonáta (a műsorlap szerint: „Quartett”)
(fl, vl, pf, vlc), f-moll, 1927. november 25.
• Concerto (?), E-dúr (pf, vl, vlc), 1929. november 29.
Händel:
• Szonáta fuvolára és zongorára (?), 1921. január 31.
• Triószonáta (a műsorlap szerint: „Quartett”) (?), I–IV.
tétel (2 vl, pf, vlc), 1930.január 24.
• Triószonáta (a műsorlap szerint: „Kamaraquartett”), A-dúr (2
fl, pf, vlc), 1930.április 4.
J. S. Bach:
• A lélek száll és Jézus őrzi. Ária a 127. kantátából.
• Légy boldog szép mátkapár. Ária a 210. (lakodalmi) kantátából,
1922. január 26. (A műsorlap szerint a kamarazene tanára:
Hammerschlag János és Dr. Lajtha László. Valószínűbb,
hogy a két kantáta-részletet Hammerschlag tanította be.)
• V. brandenburgi verseny, 1925. május 3.
Johann Friedrich Fasch (1688-1758):
• Zongoranégyes kánon formában, I. és III. tétel (pf, vl, vla,
vlc), 1930. május 9.
Gluck:
• Szonáta (a műsorlap szerint: „Zongoranégyes”), g-moll (2 vl,
pf, vlc), 1930. február 28.
J. Haydn:
• Trió, G-dúr (2 hg, gr, zg), 1932. december 21.
Boccherini:
• Kis táncok (9 tagú vonóskar), 1941. január 24.
Mozart:
• Két menüett, Három német tánc, Öt kontratánc (kamaraegyüttes,
19 előadó), 1920. április 30.
• Zongoranégyes (?), I. tétel, 1926. február 21.
• Klarinétötös, A-dúr, III–IV. tétel, 1928. február 24.
• Divertimento, E-dúr (?) (2 cl, fg), 1928. április 21.
• Klarinéthármas, Esz-dúr, I. tétel, 1928. december 21.
• Kvintett, Esz-dúr (pf, ob, cl, cor, fg), 1930. május 9.
• Klarinétötös, A-dúr, 1931. január 27., Mozart születésének
175. évfordulójára
• Klarinéthármas, Esz-dúr, I–II. tétel, 1936. november 22.
• Zongoranégyes, Esz-dúr, I. tétel, 1936. december 18.
• Zongoranégyes, Esz-dúr, I. tétel, 1939. november 21.
• Vonósötös, g-moll, 1942. ferbuár 13.
Beethoven:
• Zongoraötös, Esz-dúr, II-III. tétel (pf, ob, cl, fg, cor),
1926. november 26.
• Zongorahármas, B-dúr, Op. 11 (pf, cl, vlc), 1922. január 26.
(A műsorlap szerint
a kamarazene tanára: Hammerschlag János és Dr. Lajtha László.
A három előadó
más esetben nem szerepel Lajtha növendékeként, tehát valószínű,
hogy a betanító
tanár inkább Hammerschlag.)
• Skót dalok (5 dal) (2 énekes + pf, vl, vlc), 1920. január 7.
• Szextett (2 cor, 2 vl, vla, vlc), 1941. március 14.
Csermák Antal:
• A fenyegető veszély vagy a Haza szeretete vonóshangszerekre
és fortepianóra.
(A nemes magyaroknak ajánlva Verseghen, 1809-ben), 1927. január
27.
(A Nemzeti Zenede könyvtárának 4494. számú és a Nemzeti Múzeum
könyvtárának 675. Ms Mus. kézirata alapján összeállította: dr.
Lajtha László.)
Hummel:
• Szeptett, I. tétel (pf, fl, ob, cor, vla, vlc, cb), 1927. március
23.
Weber:
• Trió, g-moll (pf, fl, vlc), 1927. február 5.
• Zongoranégyes, I-IV. tétel, 1934. november 23.
• Trió, E-dúr (pf, fl, vlc), 1942. február 13.
Schubert:
• Oktett, F-dúr (cl, fg, cor, 2 vl, vla, vlc, cb), 1920. április
30.
• 23. zsoltár, 1921. június 14.
• Szonatina hegedűre és zongorára, g-moll, 1928. május 24., Schubert-emlékünnep
• Notturno, Esz-dúr (zongorahármas), 1928. május 24., Schubert-emlékünnep
• Fantázia 4 kézre, 1928. május 24., Schubert-emlékünnep
• Kvintett, A-dúr („Pisztáng-ötös”), IV. (variációs) tétel, 1928.
november 16.
Mendelssohn:
• Zongoranégyes, c-moll, 1937. március 5.
Schumann:
• Zongoraötös, 1935. február 8.
C. Franck:
• Zongoraötös, f-moll, 1920. január 7.
• Zongorahármas, Op. 2, 1920. április 30.
• Zongorahármas, h-moll, II–III. tétel, 1925. március 15.
• Zongoraötös, I. tétel, 1929. december 13.
• Zongoraötös, I. tétel, 1930. január 24.
• Zongorahármas (?), 1934. január 26.
Brahms:
• Szonáta hegedűre és zongorára, A-dúr, I. tétel, 1926. január
31.
• Zongoraötös, f-moll, 1930. május 9.
• Zongoranégyes, g-moll, 1931. november 20.
• Trió (a-moll?) (pf, cl, vlc), 1932. március 4.
• Zongoranégyes, c-moll, 1933. május 19.
• Zongorahármas (?) (pf, vl, vlc), II. és IV. tétel, 1933. december
15.
• Zongoraötös, f-moll, 1935. december 20.
• Zongoraötös, f-moll, I. tétel, 1940. március 14.
Saint-Saëns:
• Szeptett, Menuet, Gavotte et Finale, 1926. december 17.
• Szeptett, Menuet, Gavotte et Finale (?) (a műsorlap szerint:
„II., III. és IV. tétel”),
1927. november 11.
• Szeptett, 1940. január 26.
D’Indy:
• Szvit régi stílusban Op. 24. (I. Prélude II. Entrée III. Sarabande,
IV. Menuet, V.
Ronde Française) (2 fl, tr, 2 vl, vla, vlc), 1920. január 7.
• Zongoranégyes Op. 7, 1921. január 31.
• Mária-Magdolna. Kantáta, 1921. június 14.
• Zongoranégyes, a-moll, 1930. december 19.
• Trió Op. 29 (pf, cl, vlc), 1931. május 2.
• Zongoranégyes, 1936. március 13.
• Szvit régi stílusban Op. 24, 1942. február 13.
Ernest Chausson (1855-1899):
• Koncert hegedűre és zongorára vonósnégyes kísérettel, III–IV.
tétel, 1927.
december 21.
Aggházy Károly (1855-1918):
• Zongoraötös, g-moll, 1921. január 31.
Mahler:
• III. szimfónia. (Fleischer Antal vezényletével. A karokat betanította:
Dr. Lajtha
László.) 1921. december 16.
• III. szimfónia. (Fleischer Antal vezényletével. A karokat betanította:
Dr. Lajtha
László.) 1922. január 19.
Debussy:
• Szonáta gordonkára és zongorára, 1920. január 7.
• En blanc et noir, III. és I. tétel (2 pf), 1920. április 30.
Gabriel Pierné (1863-1937):
• A Gyermekek Keresztes Háborúja, 1922. április 18.
(Zenés legenda négy részben. Szövegét írta: Schwob Marcel, fordította
Eckhardt Sándor.
I. Útrakelés. II. Erdőn, mezőn. III. A tenger.
IV. A megváltó a viharban. Magyar nyelvű
bemutató. 300 tagú háromszólamú gyermekkar, 200 tagú nyolcszólamú
vegyeskar, 100
tagú zenekar: 4 fuvola, 3 oboa és angolkürt, 3 klarinét és basszusklarinét,
3 fagott és
kontrafagott, 8 kürt, 6 trombita, 5 harsona, tuba, 4 hárfa,
2 pár üstdob, nagydob, réztányér,
kis dob, háromszög, tam-tam, cseleszta, orgona és vonósok. A
karének tanára: Dr. Lajtha
László. A zenekari gyakorlat tanára: Fleischer Antal, a gyermekkar
tanárai: Kesztler
Lőrinc dr., Pikéthy Tibor, Sauerwald Géza, Zalánfy Aladár. Az
orgonán Sugár Viktor
játszik. Karigazgató Noseda Károly. Az első fúvó, hárfa és gordon
szólamokat az intézet
tanárai játsszák.)
Jean Roger-Ducasse (1873-1954):
• Zongoranégyes, g-moll, 1922. január 26. (A műsorlap szerint
a kamarazene
tanára: Hammerschlag János és Dr. Lajtha László. Valószínű,
hogy Lajtha
tanította be a darabot, hiszen többen az előadó növendékek közül
az ő tanítványai
voltak.)
Anna Lambrechts Vos (1876-1932, holland):
• Szonáta hegedűre és zongorára, fisz-moll, Finale, 1928. május
11.
Dohnányi:
• Szerenád Op. 10 (vl, vla, vlc), 1922. január 26. (A műsorlap
szerint a kamarazene
tanára: Hammerschlag János és Dr. Lajtha László. Valószínű,
hogy Lajtha
tanította be a darabot, hiszen a csellista, Spitzer Tamás az
ő növendéke volt. )
• Zongoraötös, c-moll, 1929. január 18.
• Zongoraötös, c-moll, III. és I. tétel, 1936. május 22.
Amint a listából kitűnik, Lajtha növendékei leggyakrabban Mozart műveit
játszották, ami nem is csoda, hiszen számos forrásból tudjuk, hogy ő volt
a legnagyobb mester Lajtha szemében. A második helyre Brahms került, ami
részben nyilván annak köszönhető, hogy 1933-ban volt születésének 100.
évfordulója. A harmadik és negyedik leggyakrabban előadott szerző Vincent
d’Indy és César Franck (igaz, ez utóbbival azonos számban játszották Lajtha
növendékei az 1928-ban szintén évfordulós Schubert kompozícióit.) A Schola
Cantorum, amelyet 1896-tól d’Indy vezetett, César Franck szellemi hagyatékát
volt hivatott megőrizni és továbbadni. Lajtha César Franck iránti rajongásáról
Fábián László, a zenedei kolléga szem- és fültanúként emlékezik meg, mondván:
Lajtha Franckban „Bach legkiválóbb újabbkori örökösét látta, s kamarazeneművei
Franck kései műveinek […] szellemiségét és polifon írásmódját elevenítik
fel. […] ő volt az egyetlen neves magyar zeneszerző, aki Franck zenéjéből
indult ki, s a nagy francia mester hazai […] kultuszának alapjait megvetette.
Baráti körben, a zenedei órákon s a tanári szobában is hosszasan szeretett
Franckról elbeszélgetni. Lankadatlanul magasztalta nagyságát s nem győzte
hallgatóságát eléggé arra serkenteni, hogy Bach mellett Franck műveibe
is mélyebben behatoljon. […]”(Lábj. 3)
Akárcsak d’Indy, szintén César Franck-tanítvány volt a listán
szereplő Ernest Chausson és Gabriel Pierné is. Ez utóbbitól A gyermekek
keresztes háborúja című, akkor igen sikeres, amúgy történelmi eseményeken
alapuló zenés legenda előadása hatalmas vállalkozás lehetett, hiszen összesen
600 tagú ének- és zenekar adta elő 1922-ben, a Vigadóban, magyar nyelvű
bemutatóként. Lajtha itt a karének tanáraként szerepel. A teljesség kedvéért
azt is meg kell említenünk, hogy Debussy, akiről Lajtha azt vallotta, hogy
ő volt „az a lángész, aki a 20. század kezdetének zenéjét uralja” (4) ha
csak rövid ideig is, de szintén César Franck-tanítvány volt, mindenképpen
kapcsolódik tehát ehhez a körhöz. Csupán annak alapján, hogy egy
zeneszerző mely mesterek műveit tanította a kamarazene-óráin, nem lehet
messzemenő következtetéseket levonni, ám jelen esetben ezek az adatok látványosan
bizonyítják Lajtha kötődését egy olyan zeneszerzői csoporthoz, amely a
magyar zenetörténetírásban talán túlságosan elhanyagolódott.
Szimbolikus jelentőségű, hogy az egykori mester, Vincent d’Indy
Szvit régi stílusban című, fúvósokra és vonósokra írt műve kétszer is elhangzott,
mégpedig nem akármilyen alkalmakkor: a vizsgált 25 esztendőben 1920. január
7-én volt az első olyan hangverseny, amelyen Lajtha növendékei játszottak,
1942. február 13-án pedig az utolsó.
A Szvit régi stílusban továbbvezet minket a párizsi Schola Cantorum
egyik legfontosabb célkitűzéséhez, a régi stílusok felfedeztetéséhez. A
lista elején olyan barokk műveket láthatunk, amelyek előadása akkoriban
(az 1920-as években illetve 1930-ban) korántsem volt általános: például
Corelli, Telemann, Händel triószonátái. A Bach-kortárs Johann Friedrich
Fasch kompozíciója ma is kuriózumnak számítana. Nemcsak a „mit” érdekes,
hanem a „hogyan” is. Johann Sebastian Bach V. brandenburgi versenyét Lajtha
– legalábbis a zenekar létszámában – a historikus elvekhez közelítve adatta
elő 1925. május 3-án, a kísérő együttesben három hegedűvel, két mélyhegedűvel
és három gordonkával. A zenetörténeti megközelítésre és felfedező
hajlamra ad példát a virtuóz hegedűjátékáról és verbunkos muzsikájáról
híres Csermák Antal 1809-es A fenyegető veszély vagy a Haza szeretete című
művének előadása is (1927. január 27.). A kottát a Nemzeti Zenede és a
Nemzeti Múzeum kéziratai alapján maga Lajtha állított össze. A kortárs
kompozíciók is hangsúlyosan jelennek meg, hiszen annak számítanak d’Indy,
Pierné, Roger-Ducasse, a holland Anna Lambrechts Vos és Dohnányi művei,
és a hangversenyek idejében csak pár évvel korábban hunyt el Aggházi, Mahler
és Debussy. A zeneszerző Lajtha saját műveit nem tanította be a növendékeinek,
amin jellemét ismerve cseppet sem csodálkozhatunk. (Amikor a Rádió zeneigazgatója
volt, egyenesen megtiltotta, hogy zenéjét sugározzák.) Ha kompozíciói nem
is szólaltak meg a zenedei hangversenyeken, az évkönyvek rendszeresen és
büszkén számoltak be arról, hogy milyen Lajtha-műveket mutattak be itthon
és külföldön.
A hangversenyműsorokból szerencsére tudomást szerezhetünk
Lajtha kamarazene-növendékeinek egy részéről. Mint ismeretes, a két leghíresebb
a csellista Magyar Gábor és a hegedűs Reisz, vagyis Tátrai Vilmos lett
– mindkettő egy-egy világszerte ismert vonósnégyes tagjaként. A növendékek
közül néhányan később Lajtha zenedei kollégái voltak, így például a fuvolista
Meisel Gusztáv, a klarinétos Váczi Gyula vagy az oboista Schwáb Nándor.
A hegedűművész Kemény Endre, aki már nem a Zenedében, hanem a Bartók Szakiskolában
kezdett tanítani, 39 évig volt kamarazene-tanár, és úgy érzi, Lajtha utódaként
tevékenykedett.
Arra vonatkozólag, hogy Lajtha mit tartott fontosnak egy-egy
kompozíció betanításában, szerencsére a visszaemlékezőktől, akik persze
nem feltétlenül voltak zenedei növendékek, elég sok információnk van. Jómagam
is több ilyen interjút készítettem, például Tátrai Vilmossal, Antal Líviával,
Hara Lászlóval, Kálmánchey Zoltánnal, Németh Gézával, Kemény Endrével,
akik mind Lajtha irányításával tanulhattak be műveket, részben az ő műveit.
Mivel a visszaemlékezések megjelennek egy kötetben a közeljövőben (valamint
néhány interjú részben vagy egészben a PARLANDO-ban is olvasható lesz),
most inkább egy igen értékes levélből idézek, már csak azért is, mert ez
rávilágít egy olyan területre, amely nem hagyható ki, ha Lajtha kamarazene-tanításáról
esik szó, bármennyire is leszűkítjük vizsgálódásunkat a Nemzeti Zenedére.
A Szabadság téri Református Egyház kamarazenekara néven működött együttesről
van szó, amelynek tagságát a Nemzeti Zenede növendékei, valamint zeneakadémiai
hallgatók és hivatásos muzsikusok alkották. A zenekart 1941-ben, Lajtha
kezdeményezésére egy tanítványa, Kálmánchey Zoltán (5) szervezte meg. A
programban itt is gyakran szerepelt olasz és francia barokk (Vivaldi, Corelli,
Rameau) és francia kortárs (Ravel, Florent Schmitt) muzsika. Kálmánchey
így emlékezett vissza a zenekarra és mesterére: „A zenekar tagjai semmiféle
anyagi juttatásban nem részesültek, kizárólag azért játszottak, hogy Lajtha
László csodálatos zenei vezetése alatt muzsikálhassanak. Lajtha keze alatt
valóban rendkívüli élmény volt a muzsikálás. Gyakran változtatott dinamikát,
vagy a szokásostól eltérő vonásnemeket az egyes darabokban, ezáltal rendkívüli
finomságokat és újszerű hanghatásokat érve el. Tökéletes technikai és zenei
megoldásokat követelt, és így, nyugodtan mondhatom, hogy a kamarazenekar
abban az időben a legkiválóbb volt hazánkban. A hangversenyeken ismertette
az egyes számokat, – ez akkor még teljesen újszerű és szokatlan volt. Nem
évszámokat és életrajzokat mondott, hanem a mű zenei mondanivalóját, formai
összefüggéseit világította meg.” (6)
A dinamikai árnyaltságot, a hangszín- és érzelemgazdagságra való
törekvést a legtöbb visszaemlékező kiemeli. Ami pedig a műismertetéseket,
hangverseny-bevezetőket illeti, Lajtha a Zenedében is gyakran segítette
ily módon a darabok megértését. Az úgynevezett Szabad Iskolában, 1921/22
telén előadássorozatot tartott a következő címmel: A zene Wagner Richard
óta. 1941 novemberében és decemberében Mozart halálának 150. évfordulója
alkalmából három koncertből álló sorozatot rendeztek (Kósa György és Szervánszky
Péter adta elő Mozart hegedű-zongoraszonátáit), 1943 áprilisában Debussy-,
majd novemberben Beethoven-estre került sor; mindegyik előtt Lajtha mondott
bevezetőt.(7) Testhezálló feladatot jelenthetett számára, amikor a Liszt
Ferenc Ifjúsági Kör az 1929-es újjáalakuláskor (Hammerschlaggal együtt)
tanárelnökének választotta. Az önképző kör tagjai ugyancsak tartottak zenetörténeti
előadásokat. 1929/30-ban a program tartalmazott Bach-estet, francia impresszionista
estet, romantikus estet, Goldmark-estet. A kör már jóval korábban
is aktívan működött, az 1921/22-es tanévben nem kevesebb, mint 17 ülése
volt, néha egyetlen hónap leforgása alatt három is. Minden alkalommal elhangzott
egy előadás (ezt hol tanár, hol diák tartotta), majd a növendékek a szóban
forgó műveket elő is adták zongorán. Az önképző kör tagjai gyakran kapcsolódtak
az intézmény egy-egy nagyobb hangversenyéhez; így került terítékre Mahler
III. szimfóniája, vagy Pierné A gyermekek keresztes háborúja című műve.
Sokszor volt szó egy-egy hangszer történetéről, szerkezetéről, és különlegességekre
is sor került, például amikor (1922 áprilisában) a görög mitológia zenei
elemeiről volt szó. A régi zene iránti vonzalmat mutatja, hogy az egyik
diák, Molnár Jenő Antal (aki a kör diák-elnöke is volt abban a tanévben)
1922 novemberében Palestrináról és Bachról szóló dolgozatát olvasta fel,
mielőtt a két nagymester művei megszólaltak, és még ugyanebben a tanévben
(1922/23) Scarlatti zongoraszonátáiról is volt szó. 1922 májusában Haraszti
Emil igazgató a modern zenéről beszélt, majd Mahler, Debussy, Richard Strausss,
Dohnányi és Bartók-művek csendültek fel. Két évre rá két alkalmat is szenteltek
ugyanennek a témának, akkor például Kodály, Bartók, Weiner és Dohnányi
darabjait játszották; az előadástartással pedig történetesen Lajtha egyik
zeneszerző-növendéke, Rosenfeld Pál jeleskedett. (Ő egyébként számos, egyéb
tárgyú előadást is tartott, sőt az 1923/24-es tanévben őt választották
meg az ifjúsági kör diák-elnökének.) Pályázatot is hirdettek, és hogy itt
is jelen volt Lajtha és a Schola Cantorum szelleme, aligha kell bizonygatni.
Íme a zeneszerzés szakosoknak kiírt kötelező anyag a) pontja: „Régi tánc-suite
imitációs stílusban, Bach és Couperin mintájára”. A jutalmat nyert zeneszerző-növendékek
közül négyen Lajthához, ketten Hammerschlaghoz jártak.
A zeneszerző-népzenekutató Lajthának még arra is jutott energiája,
hogy rész vegyen az iskola szervezeti életében. Szinte mindvégig ott találjuk
a Nemzeti Zenede Egyesület választmányában, a tanári kar kiküldöttei között,
általában Hammerschlaggal együtt, aki ebben is partnere volt. Lajtha 1931
januárjában felszólalt például az új szolgálati szabályzat ellen, amely
a tanári állások biztonságát veszélyeztette, továbbá azért, hogy a tanárvizsgáló
bizottságokban továbbra is jelen lehessenek a Zenede képviselői.(8) A következő
évben meggyőzte a tanárokat arról, hogy inkább vállaljanak díjtalanul túlórákat,
ha ezzel elérhetik, hogy senkit ne bocsássanak el, illetve senkinek ne
csökkentsék a fizetését, ami ugyancsak fenyegetett az általános recesszió
idején.(9) Az értekezletekről készült jegyzőkönyvekből számos példát lehetne
még sorolni arra, hogyan állt ki kollégái és általában az iskola érdekeiért.
A Lajtha-irodalomban találunk olyan vélekedést, hogy az 1919-ben
27 éves, a frontról éppen hazatért és a szülei akarata ellenére házasodni
készülő ifjú komponistának anyagi okokból kellett tanításra adnia a fejét.
Ha ez az indok szerepet is játszott, kizárólagos vagy meghatározó nem lehetett,
hiszen Lajtha e munkát három évtizeden át végezte, akkor is, amikor erre
anyagilag nem volt feltétlenül szüksége. Lajtha László a Zenedének, mint
láttuk, nem egyszerűen egy kiváló tanára, hanem valóságos oszlopa volt.
A fennmaradt dokumentumok azt igazolják, hogy számára a pedagógiai tevékenység
és a Zenede egyik vezéralakjának nem kevés áldozatot kívánó szerepe éppúgy
szívből jövő hivatást jelentett, mint a zeneszerzés, a népzenekutatás vagy
a nemzetközi tudományszervezés. A hazai zenepedagógiában kivételes helyet
foglalt el a párizsi Schola Cantorum tradíciójának továbbadásában; oktatóként
ugyanazokat a művészi elveket követte, melyek alkotói munkásságát is irányították.
Jegyzetek
* A Földvári Napok 2003 című rendezvénysorozat keretében megtartott
zenetudományi konferencián elhangzott előadás szövege (Balatonföldvár,
2003. június 22.).
1 A hangversenyek helyszínei: a Nemzeti Zenede nagyterme, a Zeneakadémia
nagyterme, a Vigadó, a Katolikus Kör díszterme/kamarazeneterme (Budapest,
Molnár u. 11.)
2 Ha egy mű többször is elhangzott, akkor a listán is többször szerepel.
Az évkönyvek a címadásban és a helyesírásban következetlenek, ezért a listán
a címeket – lehetőség szerint – egységesítettem.
3 Fábián László: „Lajtha László.” Magyar Zene, XXXIII/4, 371.
4 Claude Chamfray: „Laszlo Lajtha de passage ŕ Paris.” Guide du Concert,
1962. június 22. Magyarul: Lajtha László összegyűjtött írásai I.
Sajtó alá rendezte és bibliográfiai jegyzetekkel ellátta Berlász Melinda.
Budapest: Akadémiai Kiadó, 1992, 294.
5 Kálmánchey öt tantárgyat is tanult Lajthánál, köztük zeneszerzést
és kamarazenét.
6 Gépirat a Lajtha hagyatékban, 1984. VI. 4.
7 Lásd Solymosi Tari Emőke: „Lajtha László előadása Mozartról a Nemzeti
Zenedében Mozart halálának 150. évfordulója alkalmából megtartott hangversenyen
(1941)”, és Lajtha László: „Mozart”. Magyar Zene 2004/1, 79-86.
8 Jegyzőkönyv a tanári kar értekezletéről, 1931. január 15. (Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem Kutatókönyvtára)
9 Jegyzőkönyv a tanári kar üléséről, 1932. április 17. (Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem Kutatókönyvtára)
|