Solymosi Tari Emőke:
A tizenegyedik évad elé…
A Pastorale családi
hangversenysorozatról
Elhangzott a Magyar Rádió
Bartók Adóján, 2007. augusztus 22-én, 19.00 órakor
Ha
10 évvel ezelőtt, amikor a Zuglói Szent István Zeneházban elkezdtük a Pastorale
családi hangversenysorozatot, azt mondta volna nekem valaki, hogy most,
2007-ben arról mesélhetek a kedves hallgatóknak, hogy eddig 118 koncertet
tartottunk, összesen körülbelül 36 ezer néző számára, és hogy már a
tizenegyedik évadra készülünk a Zuglói Filharmóniával, hát biztosan
megmosolyogtam volna a merész álmodozót. Most azonban örömmel fogadom el a
nyilvános visszatekintés lehetőségét, és egy képzeletbeli asztalkánál, egy
csésze illatos tea mellett mesélek egy kicsit arról, hogy én magam hogyan éltem
meg ezt a 10 évet.
Amikor
a legelső koncerteket készítettük elő, még nem foglalkoztunk azzal, hogy a
sorozat mennyi ideig fog tartani, és bár jómagam a zenei diplomáim mellé
kulturális menedzseri ismereteket is szereztem, nem terveztük meg, hogy hogyan fogjuk
az új sorozat image-ét felépíteni. Egyszerűen adni akartunk valamit, örömet
szerezni, és egyúttal a platóni vagy kodályi értelemben lelkeket nemesíteni.
Akinek megadatott, hogy érti és érzi a muzsikát, annak segítenie kell másoknak
is, hogy ők is gazdagodhassanak általa.
Professzionális muzsikosokat képző tanárokként azt is beláttuk, hogy a
ragyogó tehetségek okítása nem elegendő. Közönséget is kell nekik nevelni. Hogy
rövid legyek, szerelemből indult az egész, és talán épp ez a siker titka.
Az
első évi koncerteknek a Pastorale címet adtuk, mivel a program javarésze a
természethez kapcsolódott. A 10. koncert után sokan mondták: márkanév
született, eszünkbe ne jusson megváltoztatni. Így aztán a Pastorale-t, mint
sorozatcímet megtartottuk.
De
kit is takar ez a többes szám első személy? Az ötlet, hogy el kellene indítani
egy színvonalas családi koncertsorozatot, méghozzá olyat, amelyben teret kap a
tánc, a film, és sok egyéb művészeti ág, valamint a szó legnemesebb értelmében
vett ismeretterjesztés, Záborszky Kálmán, a Szent István Király Zeneművészeti
Szakközépiskola igazgatója fejéből pattant ki. Mindjárt el is kezdett
beszélgetni a tervről az e téren nagy tapasztalatú Zelinka Tamással, és
megkérdezett engem is, mint a szakközépiskola zenetörténet-tanárát: lenne-e
kedvem szerkeszteni és vezetni a koncerteket? Arra, hogy itt valami nagyszerű
születhet, garanciát jelentett az a szakmai igényesség és magas színvonal, amit
Záborszky Kálmán képes volt megvalósítani az akkor még igencsak rövid múltú István
Konziban, és vonzóak voltak a technikai lehetőségek is. A szakközépiskola akkor
vadonatúj, kiváló akusztikájú, 330 fős koncertterme a maga modulálható
színpadrendszerével és moziminőségű vetítési lehetőségével ideálisnak
mutatkozott az efféle családi koncertekhez.
Számomra
a legnagyobb vonzóerő a komplex programok összeállításának lehetősége volt.
Vagyis hogy nem kellett azzal próbálkozni, hogy továbbrágjuk a már lerágott
csontot, hanem ki lehetett találni valami újat, valami eredetit. Megihletett,
hogy hogyan lehet összekapcsolni a zeneműveket egy-egy tánc-produkcióval,
verssel, filmrészlettel, kivetített képpel, bábjátékkal, az előtérben
megrendezett kiállítással és sok egyébbel. Ma is azt gondolom, hogy az efféle
összművészeti programoké a jövő, hiszen a közönségnek így több érzékszervét
fürdethetjük meg a magasrendű élvezetekben, és a különböző művészeti ágak
hatása nem pusztán összeadódik, hanem különleges, új minőséget hoz létre. A
gyerekeknek is szánt koncertek esetében ennek még nagyobb a jelentősége. A
szerkesztéshez gyakran segítséget kaptam és kapok Záborszky Kálmántól és a
fellépő művészektől, tehát valójában igazi csapatmunka folyik.
A
fogadtatás a közönség részéről már a legelső koncerteken egyértelműen pozitív
volt. Minden tekintetben. Az egyik kisgyerek például azt mondta, örül, hogy a
műsorvezető itt felnőttnek tekinti a gyerekeket. És ez valóban célom is volt:
távol áll tőlem a gügyögés és a csokoládéosztogatás. Az igényes műsorvezetői
szöveggel azt szeretném elősegíteni, hogy a lehető legmagasabb színvonalon
előadott műsor minél közelebb kerüljön a közönség szívéhez. Mintegy pozitív
„mellékhatásként” a résztvevő gyerekek hozzászoknak a felnőtt hangversenyek
hangulatához, és észrevétlenül elsajátítják, hogy hogyan kell azokon viselkedni.
A koncertjeink sokszor kétórásnál is hosszabbak, közben egy szünettel, de még
soha sem merült fel, hogy hogyan tartsuk féken az izgő-mozgó gyerekeket. Mindig
sikerült megteremtenünk azt a légkört, amelyben a művészetek elbűvölik a
nyiladozó emberpalántákat. De nem csak őket. Számunkra legalább olyan fontos,
hogy a velük érkező szülők, nagyszülők, tanárok szeme is csillogjon, hogy ők is
élményt és ismereteket szerezzenek. A 10 év bebizonyította, hogy ez nem
ördöngősség.
Amikor
1997-98-ban már zajlott az első sorozat, világossá vált: ennek a programnak
jövője van, és ezt a jövőt meg kell tervezni. A koncertek után néha
megkérdeztem a szülőket és a gyerekeket: mit szeretnének, mi az, ami különösen
érdekli őket. A visszajelzések alapján született meg a Pastorale egyik belső
sorozata: a hangszerismertető koncerteké. No persze, ez sem a hagyományos
módon. Hogy a közönségnek mindent közelről meg tudjunk mutatni, operatőrt
foglalkoztatunk, akinek a segítségével egyidejűleg kivetítjük a színpadon
bemutatott hangszerek apró részeit, vagy éppen a szerszámokat, alapanyagokat.
Néha egy igazi hangszerkészítő műhelyt varázsolunk a színpadra, annak minden
kellékével. Amikor pedig éppen az orgonát mutattuk be, nosza, kimentünk az
orgonagyárba, lefilmeztük a fontosabb eseményeket, a hangszer szállítását,
aztán bebújtunk azokra a helyekre is, ahová csak az orgonista vagy a
hangszerész kap belépési engedélyt. Nem akarom letagadni, hogy egy levegőtlen
stúdióban hajnalig filmet vágni bizony nagyon fárasztó. De az afölött érzett
lelkesültség, hogy a modern technikával mennyivel többet nyújthatunk a
közönségnek, elfeledtette a munkaórák számát…
Az első filmek sikere után jött a többi is: arról például, hogy hogyan
készül a cimbalom vagy a tárogató, hogy hogyan javítják meg a sérült rézfúvós
hangszereket, de van filmünk a hangszeres virtuozitásról, zeneszerzők
életútjának fontos állomásairól, készült összeállításunk egy tematikus koncert
vízizenéihez, és még hosszan sorolhatnám. Händel pompás Tűzijáték szvitjét
úgy adtuk elő, hogy a zenekar élőben játszotta a muzsikát, egy historikus
táncegyüttes korabeli ruhában táncolt rá,
és mindehhez sziporkázó tűzijáték nyújtott hátteret a filmvásznon.
Mostanában
azt kéri a közönség, hogy legyen minél több zenés színházi program. Néhány éve ez
merész vállalkozásnak tűnt, hiszen operai díszletet építeni, professzionális
színpadi világítással dolgozni, koncertteremben zenekari árkot kialakítani nem
csekély kihívás. De az a vágy, hogy varázslatot teremtsünk, mindig átsegített
minden nehézségen. Kisebb darabokkal kezdtük, és rögtön rendhagyó módon:
például Pergolesi Az úrhatnám szolgáló című intermezzójának
bemutatásakor abba is bepillantást engedtünk, hogy egy operarendező hogyan
dolgozik. Az egyik jelenetet többféle rendezésben is bemutattuk, úgy hogy a
közönség azt is megfigyelhette, hogyan instruálja a rendező a művészeket. Aztán
lehetett szavazni: melyik rendezést szeretnék látni a teljes mű bemutatásakor.
És hogy hol tartunk ma? Cimarosa és
Offenbach kis darabjai után tavaly Mozart Figaro lakodalma című
vígoperáját mutattuk be, idén pedig a Così fan tuttét. Mindkettőt
kiemelkedően tehetséges fiatal magyar művészek énekelték, a nemzetközi hírű
Ionel Pantea rendezésében. A közönség káprázatos énekesi és színészi
teljesítményekhez tapsolhatott, a zenekar, ez esetben a Magyar Örökség díjas
Szent István Király Szimfonikus Zenekar első osztályúan kísért. Már tervezzük a
következő Mozart-előadást.
Sokan
mondták, hogy az operaelőadásokkal új műfajt hoztunk létre. Ez sem volt
tudatos: ugyanabból fakadt, mint minden más a Pastorale történetében. Azt
néztük, hogy a mi, nagyrészt gyerekekből álló közönségünknek mire van szüksége.
Mert hát nyilvánvaló, hogy az általános iskolás korú gyerekek nagy része nem
tud végigfigyelni egy háromórás operát, ráadásul úgy, hogy az énekesek olaszul
énekelnek. Magától adódott az ötlet: ki kell emelni az opera legszebb,
legfontosabb részeit és ezeket irodalmi értékű szöveggel összekötni. Ez volt az
egyik legélvezetesebb feladat számomra: míves szöveget írni, cizellálni napokig,
aztán odaülni a színpad sarkába, és mesélni gyertyafény mellett, úgy, hogy
mindent elmondjak, ami szükséges a megértéshez és a hangulat átérzéséhez, de ne
mondjak el semmit, ami megfosztaná a közönséget attól, hogy a színpadi
cselekményt izgalommal élhesse végig.
És
hogy mi-minden fordul elő a már említett koncerttípusokon kívül? Igyekszünk a
népzenétől kezdve a XX-XXI. századi zenéig mindenféle stíluskorszak muzsikáját
szerepeltetni, felmutatni a népzene és a műzene kapcsolatait, sőt, néha Európán
kívülre is kikacsintunk: volt például egy emlékezetes indonéz programunk, sok
tánccal, fotókiállítással. Megemlékezünk a legnagyobb magyar vagy
Magyarországon alkotó mesterekről, így volt már Haydn-, Liszt-, Bartók-,
Kodály-programunk. Megismertetünk alapvető zenei formákat, műfajokat (így
például volt variációkból vagy rondókból álló koncert, és bevezettük a
publikumot a filmzenekészítés rejtelmeibe is).
Tematikus koncerteket állítunk össze, amikor a közönség rácsodálkozhat,
hogy ugyanarról a témáról mi-minden jutott eszébe az alkotó művészeknek. Néha
időutazásra visszük a közönséget, így például jártunk már egy XIX. századi
pest-budai bálteremben vagy egy erdélyi fejedelem barokk udvarában. A fellépők
iskolánk művésztanárai, meghívott művészek, és legkiválóbb növendékeink. A
zeneházi koncerteken mindig hangsúlyos szerep jut a szakközépiskola zenekarának
és gyakran lépnek fel kórusaink is. Nagyszerű együttműködés alakult ki több
táncegyüttessel, így például a Company Canario Historikus Táncegyüttessel vagy
a Magyar Táncművészeti Főiskola néptánc és színházi tánc szakának Brieber János
által betanított növendékeivel.
1999-ben
úgy döntöttünk, hogy a februári, márciusi és áprilisi, a Zuglói Zeneházban
megrendezett koncertjeink után májusban kiköltözük az Állatkert Japánkertjébe.
Arra gondoltunk: a napfényes, madárcsicsergős májusban még nagyobb élményt
jelent, ha a koncertet természeti környezetben tartjuk, és ha egy-egy odaillő
állatbemutatónak is tapsolhat a közönség. Ez lett a hab a Pastorale-sorozat tortáján.
Az égiek szinte mindig kedveztek nekünk: az eddigi 27 hangversenyből csak
kétszer szorultunk be a Barlangterembe az eső miatt. Az állatkerti koncerteken
mindig egy-egy kisebb-nagyobb tájegységet választunk, bemutatva annak
népzenéjét, hangszereit, néptáncait, népviseletét. Így virtuálisan elutaztunk
már többek között Dél-Amerikába, Indiába, Skóciába, a balkáni országokba, na és
persze volt egy színpompás magyar programunk is. Megtiszteltetés, hogy az
Állatkertben is olyan jelentős művészekkel dolgozhatunk együtt, mint Sebestyén
Márta, a Muzsikás Együttes vagy a Vujicsics Együttes.
Talán
megbocsátják nekem a kedves hallgatók és mindazok, akikkel a 10 év során a
Pastorale-sorozatban együtt dolgozhattunk, hogy ezúttal csak jelzésszerűen
említettem egy-egy nevet, és nem tartottam névsorolvasást. Ha az eddigi 118
koncert valamennyi szereplőjét felsorolom, továbbá megemlítem mindazokat, akik
nélkül a sorozat nem jöhetett volna létre, (és itt nem csak a támogatókra
gondolok, hanem csapatunknak azon tagjaira is, akik lelkiismeretes munkával
biztosítják a koncertek technikai hátterét) semmi egyebet nem tudtam volna
mesélni.
No de, lesz-e folytatás, kérdezhetik. Már hónapokkal ezelőtt elkészült a Pastorale-sorozat 2008-as programjának terve. Hogy pontosan mi lesz a műsor, azt nem árulhatom el, de mindabból, amit eddig elmondtam, lehet rá következtetni, milyen produkciók várhatók. Ötletekben és a megvalósításukra alkalmas tehetségekben szerencsére bővelkedünk, és mivel a közönség elismeréséből, szeretetéből az általunk befektetett energia többszörösét kapjuk vissza, a lelkesedésünk is inkább csak növekedett az elmúlt évek alatt. S bár manapság divatos arról beszélni, hogy az úgynevezett magas kultúrára nincs igény, mi éppen az ellenkezőjét tapasztaljuk. Zuglói rendezvényekről lévén szó, a közönség főként Zuglóból érkezik, de jönnek egész Budapestről, sőt vidékről is, és már többször volt határon túli magyar és nyugat-európai csoportunk. Örülnék, ha egyszer a kedves Parlando olvasó kollégákkal is találkozhatnánk a koncerteken.