SOLYMOSI TARI EMŐKE
ÖTÉVES A PSALMUS HUMANUS
MŰVÉSZETPEDAGÓGIAI EGYESÜLET
Öt évvel ezelőtt, 2002 tavaszán alakult meg hivatalosan a Psalmus
Humanus Művészetpedagógiai Egyesület. A non-profit civil szervezet Kodály
zenepedagógiai koncepciójára és az ének-zenei általános iskolák több évtizedes
eredményeire alapozva keres új utakat a kodályi elvek megvalósításához.
Az Egyesület céljai a következők: őrizni és ápolni Kodály ma is érvényes
zenetanítási koncepcióját és az erre épülő jó gyakorlatokat; felkutatni
és megismertetni olyan új metódusokat, amelyek a kodályi elvekre épülnek;
bizonyítani az iskolai és iskolán kívüli zenetanulás (és általában művészettanulás)
életre szóló pozitív hatását, valamint az esélyegyenlőség megteremtésében
és a gazdasági fejlődésben játszott, mással nem pótolható szerepét; gyakorlati
segítséget nyújtani a pedagógusoknak abban, hogy metodikai eszköztárukat
megújíthassák és gazdagíthassák. Az Egyesület jelmondata is Kodálytól származik:
„A zene mindenkié. De hogyan tehetjük azzá?” Ez a „hogyan” egyre sürgetőbb
kérdés, hiszen napjainkban a zene a közoktatásban nem tudja betölteni (Kodály
kifejezésével:) „civilizációteremtő küldetését”, nem kap kellő teret (értsd:
óraszámot, odafigyelést, megbecsülést) ahhoz, hogy a teljes emberré nevelést,
az egészséges személyiség kifejlesztését és ezáltal egy harmonikusabb társadalom
létrehozását elősegíthesse. Az Egyesület tagjai gyakorló pedagógusok, akik
az óvodai, általános iskolai, zeneiskolai, gyógypedagógiai oktatás-nevelést,
valamint a felsőoktatást egyaránt képviselik. A Psalmus Egyesület rendszeres
állami támogatással nem rendelkezik, és minden projektjét pályázatok útján,
illetve tagjainak évek óta tartó, hivatástudatból nyújtott áldozatvállalásával
valósítja meg. Ennek tudatában különösen nagy tiszteletet érdemel az a
sok eredmény, amelyet az Egyesület elért. A Parlando olvasói utoljára éppen
az Egyesület megalakulásának évében olvashattak részletesebb beszámolót
annak céljairól és tevékenységéről
(K. Udvari Katalin: „Művészetpedagógiai kísérlet az ezredfordulón.
»Psalmus Humanus« – Válaszkeresés korunk kihívásaira Kodály eszméi alapján.”
Parlando XLIV. évf., 2002/4, 2-6.; Solymosi Tari Emőke: „»Psalmus Humanus«
– Hagyomány és megújulás a magyar zenei nevelésben.” Parlando XLIV. évf.,
2002/6, 14-23.). Indokolt tehát, hogy most röviden áttekintsük, mi-minden
történt azóta, és melyek a legújabb fejlemények.
Hogyan is indult a Psalmus Humanus-program? K. Udvari Katalin
cselló- és szolfézstanár, az Egyesület alapító elnöke – a Pro Renovanda
Cultura Hungariae Alapítvány Kodály emlékére meghirdetett pályázatára jelentkezve
– számos dokumentumot gyűjtött össze az 1950-ben Kecskeméten, Nemesszeghyné
Szentkirályi Márta igazgatónő által alapított és irányított Kodály-iskoláról,
amelynek – éppen a legelső osztálynak! – maga is boldog tanulója volt.
Kiindulva abból a kodályi gondolatból, hogy „a zenei nevelés igazi eredményei
csak évtizedek múltán érzékelhetők nagyobb mértékben”, arra kérte egykori
osztálytársait, hogy 50 év távlatából emlékezzenek vissza, mi-mindent köszönhetnek
annak, hogy Kodály elvei alapján a közös éneklés, a hangszerjáték, a néptánc
része volt gyermekkori mindennapjaiknak. Így született meg az első
könyv (K. Udvari Katalin: „Psalmus Humanus”. Ének-Zenei Általános Iskola
Kecskemét, 1950. Püski, Budapest, 2000.). A kutatás során Udvari Katalin
számos újszerű, eredményesen alkalmazott megközelítésmóddal, illetve kidolgozott
módszerrel találkozott, amelyek azt bizonyították számára, hogy a megváltozott
kihívások közepette is hatékonyan valósíthatók meg Kodály céljai. 2000
és 2001 fordulóján másfél tucat pedagógiai műhely mutatkozhatott be egy
igen rangos szakértő bizottság előtt. Ha arra gondolunk, hogy maga Kodály
nem dolgozott ki semmiféle módszert, ugyanakkor arra bíztatta a tanárokat,
hogy igyekezzenek új utakat találni („szabad kezet adott, kísérletezésre
buzdított” – ahogyan Nemesszeghy Márta visszaemlékezett), ha figyelembe
vesszük, hogy az eltérő szociális helyzetű és kulturális hátterű, különböző
egészségi állapotú, különböző korú stb. csoportok esetében nyilvánvalóan
csak különböző megközelítésmódok lehetnek hatékonyak, nagy jelentőséget
kell tulajdonítanunk e metodikai seregszemlének. A pedagógiai műhelyek
vezetői Udvari Katalin kérésére írásban is összefoglalták tevékenységük
lényegét. Így született meg a második könyv (K. Udvari Katalin: „Psalmus
Humanus”. Hagyomány és megújulás a kodályi zenepedagógiában. Püski, Budapest,
2002.). Mindkét könyvben nagy teret kap a művészetoktatás tudományos megalapozottsága,
az a szemlélet, hogy figyelembe kell vennünk az agykutatás eredményeit
és azokat a pszichológiai hatásvizsgálatokat, amelyek egzakt módon igazolják,
hogy – szerteágazó pozitív hatásai miatt – a zene és általában a művészetek
pótolhatatlanok az egyén és a társadalom életében. (A hatásvizsgálatokat
Kodály már az 1950-es években szorgalmazta!) Az Egyesület tevékenységének
egyik elvi alapját jelenti az a négyéves pszichológiai vizsgálat, amelyet
Dr. Barkóczi Ilona irányításával, 1968 és 1972 között folytattak le Kecskeméten,
a kodályi nevelés hatásairól. (A vizsgálat eredményeit és következtetéseit
bemutató, Barkóczi Ilona és Pléh Csaba által publikált tanulmány magyarul,
angolul és franciául is olvasható.) Művészet és tudomány együttműködése
azt is hatékonyan támogathatja, hogy a művészetek szerepével kapcsolatban
végre szemléletváltás történjen a társadalomban. (Itt jegyzem meg: az Egyesület
neve, melynek jelentése emberi zsoltár, egyszerre utal Kodály Zoltán Psalmus
hungaricus, vagyis Magyar zsoltár című művére, mintegy kiterjesztve annak
jelentését az egész emberiségre, és Szentgyörgyi Albert Nobel-díjas tudósra,
aki egyik versének a Psalmus humanus címet adta.)
2004 márciusában az Egyesület nagyszabású, kétnapos konferenciát
szervezett Budapesten, „Psalmus Humanus Napok – Integrált művészeti nevelés
az iskolában és a családban” címmel, amelyen a művészeti nevelés és a tudomány
olyan neves szakemberei tartottak előadást, mint például Batta András,
Gonda János, Szőnyi Erzsébet, a belga Gilbert de Greeve (a Nemzetközi Kodály
Társaság elnöke), a német Heinrich Ullrich, Bubnó Tamás,
Mezei János, továbbá Barkóczi Ilona és Vekerdy Tamás pszichológusok, Hámori
József agykutató. A konferencia előadásaiból születtek meg a következő
kiadványok: előbb egy hatórás, két kazettából álló videofilm, később pedig
az előadásokat tartalmazó könyv (Integrált művészeti nevelés az iskolában
és a családban. Szerkesztette: K. Udvari Katalin. Psalmus Humanus Művészetpedagógia
Egyesület, Budapest, 2006.).
A következő jelentős lépés az volt, amikor az Egyesület nemzetközivé
szélesítette programját. Először a földrajzilag közel lévő, velünk hagyományosan
szoros történelmi és gazdasági kapcsolatban lévő, úgynevezett visegrádi
országok felé fordult, és cseh, szlovák és lengyel szakemberek meghívásával
2005 őszén megrendezte a „Visegrádi Országok Psalmus Humanus Fórumát”.
A gyakorlatorientáltság jegyében a külföldi szakembereket elvitték több
olyan iskolába is, ahol megismerkedhettek a Psalmus Egyesülethez tartozó
pedagógiai műhelyekkel. A szakmai tapasztalatcsere igen gyümölcsözőnek
bizonyult valamennyi résztvevő számára.
2006-ban két újabb fórumra került sor. Januárban az Egyesület
nemzetközi művészetpedagógiai fórumot rendezett a visegrádi országok és
a hazai, tanárképzést is folytató egyetemek, főiskolák pedagógiai tanszékei
számára, májusban pedig kizárólag a hazai főiskolai tanszékvezetők részvételével
szerveztek szakmai fórumot. Ez utóbbi eszmecsere adott alkalmat a ”Psalmus
Humanus Szakmai Napok” című, négynapos kurzus programjának megbeszélésére
és elindítására. Közben, 2006 februárjában létrejött a Psalmus Humanus
Integrált Művészetpedagógiai Konzultációs Központ, mely azt tűzte ki feladatának,
hogy a magyarországi és határon túli magyar, továbbá a visegrádi országokból
érkező, tanári pályára készülő főiskolai és egyetemi hallgatóknak és oktatóiknak
kölcsönös iskolalátogatásokat, tanácskozásokat, pedagógiai bemutatókat
szervezzen. 2007 elején az Oktatási és Kulturális Minisztérium erkölcsi
támogatást nyújtott az Egyesületnek ahhoz, hogy a Psalmus Humanus Konzultációs
Központ a felsőoktatásban résztvevő hallgatók gyakorlati képzési helye
lehessen. (A Központ irodája a Bercsényi Miklós Élelmiszeripari Szakképző
Intézet, Gyakorló Iskola és Kollégium szépen felújított épületében található:
1145 Budapest, Róna u. 177-179.) Elkészült a már említett, négynapos, elméleti
előadásokat és gyakorlati bemutatókat tartalmazó kurzus tananyaga is, amelyet
a jövőben a Központ rendszeresen meg kíván hirdetni. A leendő tanárok számára
nyilvánvalóan igen hasznos lesz, ha a partner-iskolákban a gyakorlatban
is megismerkedhetnek számos olyan módszerrel, amely eredményesnek, hatékonynak
bizonyult.
A Psalmus Humanus Egyesület céljaira és működésére már a kezdetektől
fogva kíváncsiak voltak a legrangosabb nemzetközi szakmai fórumokon. Az
Egyesület képviselője előadástartásra kapott meghívást 2002-ben a norvégiai
Bergenbe, majd 2006-ban a malajziai Kuala Lumpurba az ISME (Nemzetközi
Zenei Nevelési Társaság) világkonferenciáira, továbbá 2004-ben az angliai
Leicesterbe, a Nemzetközi Kodály Szimpóziumra. A civil szervezet tevékenységének
fontosságát jelzi, hogy 2005 szeptemberében, Vilniusban (Litvánia), majd
2006 márciusában, Lisszabonban (Portugália) az UNESCO által rendezett művészetoktatási
nemzetközi előkészítő konferencián, majd világkonferencián is bemutatkozhatott,
a Magyar UNESCO Bizottság támogatásával. (A leicesteri és a vilniusi konferenciákról
lásd: Solymosi Tari Emőke: „Két nemzetközi konferencia a zene- és művészetoktatásért”.
Parlando XLVII. évf., 2005/6, 2-9.) Az UNESCO-nak a művészetoktatás fontosságáról
megfogalmazott állásfoglalásával a Kodály-koncepció és a Psalmus Humanus
Művészetpedagógiai Egyesület elvei tökéletes összhangban vannak. (Magyarországon
egyelőre még nem kellőképpen ismertek az UNESCO művészetoktatással kapcsolatos
alapelvei, így hadd hívjam fel néhányra a figyelmet! A művészeti nevelésnek
központi helyet kell kapnia az oktatásban, hiszen világosan kimutatható,
hogy jelentősen növeli a tanulók általános teljesítményét, fejleszti alapvető
kompetenciáit, továbbá mind az egyén, mind a társadalom fejlődése szempontjából
pozitív hatású. A művészeti nevelést mindenkinek biztosítani kell a közoktatás
keretein belül és azokon kívül is. Mivel el kell érni, hogy a művészeti
nevelésben megfelelő képességű és magasan képzett tanárok vegyenek részt,
a művészeteket oktató tanárok képzése rendkívül nagy hangsúlyt kell, hogy
kapjon, sőt arra is törekedni kell, hogy a nem művészeteket oktató tanárokban
is tudatosuljon a művészetek fontossága.)
A Psalmus Humanus Egyesületnek mind a hazai, mind a nemzetközi
tevékenységét, és különösen Kodály nevelési elveinek ismertségét nagyban
elősegíti majd a most megjelent – Kodály Zoltán születésének 125. évfordulója
tiszteletére készített – egyórás, magyar és angol nyelvű DVD. A film összefoglalja
az első, kecskeméti ének-zene tagozatos általános iskola indulását, megismerteti
a Kodály-koncepció lényegét, és bemutat a Psalmus Egyesülethez tartozó
pedagógiai műhelyek közül tizenkettőt. Utóbbiakból lássunk néhány példát:
óvodai nevelés (részképesség-fejlesztés ének, zene és mozgás által); egyházzene
oktatás a XXI. századi Magyarországon; számítógép alkalmazása a zeneoktatásban;
gyermekhangversenyek várandós édesanyáknak; hátrányos kulturális és szociális
környezetű gyermekek művészeti tevékenysége; vak- és látássérült, mozgássérült,
értelmileg akadályozott gyermekek zenei nevelése. A Magyar UNESCO Bizottság
támogatásával készült, igen magas szakmai és technikai színvonalú film
címe: Psalmus Humanus – „A zene mindenkié!” (Kodály Zoltán 1882-1967).
A forgatókönyvet Udvari Katalin írta, a szerkesztés-rendezés pedig az Egyesület
elnökhelyettesének, Dr. Pásztor Zsuzsának a kiváló munkája. A szakértők
egyike Szőnyi Erzsébet. A fotókat és a videofelvételeket részben Gadányi
György fotóművész, az Egyesület elnökségi tagja készítette. A filmben látható
archív anyagok (fényképek, dokumentumok) Udvari Katalin saját gyűjteményéből
származnak. (Említésre érdemes, hogy az angol fordítást angol anyanyelvű
szakember készítette, és az angol nyelvű narrációt is anyanyelvűektől hallhatjuk.)
A film sajtóbemutatójára 2007. március 13-án a Bartók Béla Emlékházban
kerül sor. A zártkörű bemutatót már korábban, 2007. január 25-én megtartották.
Ugyanekkor került sor a nemrégiben elhunyt Dr. Maróti Gyula zenetörténész,
művelődéskutató, szakíró, a KÓTA alapító főtitkára igen értékes szakkönyvtárának
(ebben a könyvek mellett írásos és képi dokumentumok, hanganyagok stb.
is vannak) ünnepélyes átadására az Egyesület részére. Az egyedülálló hagyaték
számos lehetőséget nyújt majd a kutatásra, szakdolgozatok, disszertációk
írására is, ami megint csak elősegíti Kodály pedagógiai életművének megismertetését.
(Az Egyesület könyvkiadványai és a DVD a Psalmus Humanus Konzultációs Központban
és a Püski Könyvesházban vásárolhatók meg. Bővebben: www.psalmusarts.hu)
Bár e rövid írásnak az elmúlt évek eredményeinek vázlatos összefoglalása
volt a feladata, felvetődik a kérdés, merre tovább? A Psalmus Humanus Egyesület
egyik legfontosabb célja most az, hogy a tanárképzésben résztvevő egyetemi
és főiskolai hallgatók közül minél többen ismerkedhessenek meg az Egyesülethez
tartozó pedagógiai műhelyekkel, és így minél többen szerezhessenek a későbbiekben
jól felhasználható, gyakorlati tapasztalatokat. Ha a jövő tanárai át tudják
venni azt a szemléletet, hogy éppen a természettudományi kutatási eredményeket
megfontolva szükséges sokkal nagyobb hangsúlyt kapnia a művészeti nevelésnek
a közoktatásban, továbbá ha sikerül számukra a Kodály-koncepcióra alapozott
metódusok gazdag tárházát felmutatni, az elősegítheti az oktatás minőségének
fejlődését – és a minőségi oktatásnak a legkülönbözőbb társadalmi rétegekhez
való eljuttatását. Az Egyesület abban is szeretne közreműködni, hogy a
művészetoktatással kapcsolatos szemléletváltás a szülőknél és a döntéshozóknál,
azaz az oktatásirányítóknál is végbemenjen. Elvégre csak közösen, egyetértésben
lehet számottevő eredményt elérni.
Ha már egyetértésről, közös munkálkodásról esett szó, végül hadd
jegyezzünk meg még valamit: természetesen a Psalmus Humanus Egyesület csak
egyike azoknak az elhivatott szakmai csoportoknak, amelyek Kodály szellemében,
a fenti célokért dolgoznak. Jó lenne a Kodály-évben azt látni, hogy mindazok
a szakemberek, döntéshozók, intézmények, szervezetek stb., akiknek és amelyeknek
feladataik vannak a Kodály-koncepció magyarországi érvényre juttatásában
(a mostani helyzetben úgy is fogalmazhatnánk: megmentésében), összefognának,
és a jelenleginél fokozottabb mértékben segítenék egymást.
|