Solymosi Tari Emőke
Két nemzetközi konferencia a zene- és művészetoktatásért
A Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület részvétele
a Nemzetközi Kodály Szimpóziumon (Leicester),
valamint az Európai és Észak-Amerikai Regionális
Előkészítő UNESCO-konferencián (Vilnius)
2005. augusztus 13-tól 20-ig az angliai Leicester egyeteme adott otthont a
17. Nemzetközi Kodály Szimpóziumnak, amelyet a Brit Kodály Akadémia
rendezett, a Nemzetközi Kodály Társaság támogatásával. A szimpózium mottója a
következő volt: „Kodály the whole man, and his inspirational gift to the 21st
century” (némileg szabad fordításban: „Kodály, a teljes ember és inspiráló
szellemi öröksége a XXI. század számára”). Alig néhány héttel később, szeptember
8-tól 11-ig Litvánia fővárosában, Vilniusban, a Reval Lietuva nevű
szállodában található modern konferenciaközpontban került sor a „Synergies
between Arts and Education” („Együtthatások a művészetek és az oktatás
között”) című, az európai és az észak-amerikai térség számára megrendezett
regionális UNESCO-konferenciára, amely a 2006 márciusában, Lisszabonban
megtartandó világkonferencia egyik előkészítő ülése volt. A két rangos
tanácskozást összekötötte, hogy a szakemberek mindkettőn a zene és művészetoktatás
pozíciójának erősítését szorgalmazták, sokoldalúan bizonyítva, hogy a zenei
és művészeti nevelés pozitív hatása az egyén és a társadalom életében
meghatározó. Magyar szempontból összekapcsolta e rendezvényeket az is, hogy
(e sorok írója által) mindkettőn képviseltethette magát a 2002-ben megalakult
budapesti székhelyű, számos tudós és művész által elismert és segített civil
szervezet, a Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület, amelyet támogat a
Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, a Nemzeti Kulturális Alapprogram, a
Magyar UNESCO Bizottság a Fővárosi Közgyűlés Oktatási Bizottsága és
Budapest-Zugló Önkormányzata.
17.
Nemzetközi Kodály Szimpózium (Leicester, Nagy-Britannia)
Elsőként a leicesteri szimpóziumról szólva, csak a legnagyobb elismeréssel
beszélhetek a Brit Kodály Akadémia (elnöke: Gillian Earl, ügyvezető elnöke:
Jay Deeble) és a Nemzetközi Kodály Társaság munkatársainak kiváló
szervező-rendező munkájáról. Gilbert De Greeve, belga zongoraművész, a
Nemzetközi Kodály Társaság elnöke következetességének, a szigorú időzítésnek
nagy része volt abban, hogy a nemzetközi tapasztalatcsere 8 napja ilyen
gazdag programot tudott nyújtani a résztvevőknek. A helyszín is ideális volt,
hiszen mindvégig egy patinás angol egyetem területén tartózkodtunk, és csak
az előadásoknak, workshopoknak, hangversenyeknek, illetve a szállásnak és
étkezésnek helyet adó épületek közötti hangulatos sétát kellett megtennünk
egy gyönyörű parkban. Egy egész hétre kívül rekedt tehát a világ zaja és
minden stressze, így kizárólag a szakmai kérdésekre és a muzsikára tudtunk
koncentrálni. Mintha a szívvel-lélekkel dolgozó szervezőket még az égiek is
segíteni akarták volna: az Angliában megszokott időjárástól eltérően ugyanis
ezúttal végig ragyogóan sütött a nap, és igazi, nyári meleg örvendeztette meg
a szerte a világról odasereglett muzsikusokat.
Egy-egy napra igencsak szoros programot állítottak össze.
Reggel közös beénekléssel kezdtünk, majd egy hosszabb plenáris előadás
következett. Ezután egy-egy órát énekeltünk kórusban: vagy a Hartyányi Judit
vezette nőikarban, vagy az angol David Vinden által irányított vegyeskarban.
Az utolsó napon a két kórus szép koncertet adott egymásnak, számot adva az
egyhetes intenzív próba eredményéről. Mivel a résztvevők igen nagyszámú
előadással illetve workshoppal jelentkeztek, mindig két program közül
lehetett választani. Aki részt vett már hasonló konferencián, tudja, micsoda
fejtörést okoz ez az embernek… Az összesen negyven előadás és workshop
mellett két kerekasztalbeszélgetésre is sor került, melyek elsősorban a zenei
anyanyelv, valamint a multikulturális társadalom által felvetett zenei
nevelési kérdéseket járták körül. Megtartották a Nemzetközi Kodály Társaság
közgyűlését is, és mindennap rendeztek egy (néha több) hangversenyt. A
konferencia szervezői arra is gondoltak, hogy ha az intenzív munka közepe
táján engedélyeznek egy kis pihenést, akkor utána nyilván mindenki újult
erővel ül be ismét az előadásokra. Elvitték tehát a társaságot a
chatsworthi hercegi palotába és a palota rendkívül változatos, izgalmas
élményeket nyújtó, hatalmas parkjába. A szimpóziumnak méltó keretet adott a
megnyitó ünnepség – ezt megtisztelte jelenlétével Kodályné Péczely Sarolta,
aki beszédet is tartott – és az oldott hangulatú záróbankett.
A résztvevők száma közel hetven volt. Az előadások és
workshopok 80 százalékát angolok, amerikaiak, ausztrálok és magyarok
tartották, a maradék 20 százalékot pedig egy-egy belga, görög, lengyel,
mexikói, Fülöp-szigeteki, illetve koreai szakember. Bár a munkanyelv ezúttal
is az angol volt, egy francia nyelvű délutánt is rendeztek, igaz, ezen igen
kisszámú érdeklődő vett csak részt, valószínűleg azért, mert közben is
zajlott éppen két angol nyelvű program. A francia délutánon jómagam egy
svájci szakember előadását hallhattam; a téma Franciaország és a környező
területek pentaton dallamkincse volt.
A plenáris előadás tartására meghívott, nemzetközi hírű,
elismert szakemberek között volt Kocsárné Herboly Ildikó, aki azt az égetően
aktuális kérdést járta körül, hogy vajon hol tart manapság Kodály 100 éves
tervének megvalósítása. Ugyancsak a plenáris előadást tartottak a következő
meghívottak: David Vinden (Egyesült Királyság), Gilbert De Greeve (Belgium),
Michalis Patseas (Görögország), Dr. Jerry-L. Jaccard (USA), Dr. Sandra
Mathias (USA).
A nagy érdeklődést keltő előadások és workshopok közül a
magyarok által tartottak felsorolására szorítkozom. (A már említett
párhuzamosság miatt sajnos nem lehettem mindegyiken jelen.) Ittzés Mihály
azzal gazdagította a szimpóziumot, hogy – filmmel is illusztrálva előadását –
Kodályról, a karmesterről beszélt, pontosabban arról, hogy hogyan vezényelte
a szerző a Psalmus Hungaricust. Ittzésné Kövendi Kata két workshopot is
tartott, amelyen nagy élvezettel vettek részt angol és nem angol anyanyelvűek
egyaránt. A Kecskeméti Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola tanárnője
azt az általa kidolgozott metodikát és gazdag anyagot mutatta be, amellyel az
angol zenei szaknyelvet tanítja, mind középiskolás diákoknak, mind pedig a
továbbképzéseken résztvevő tanároknak. (A Parlandóban több írás is megjelent
már Ittzés Katáról és szakmai műhelyéről, például az 1999/6-os számban.)
Hartyányi Judit (akit beválasztottak a Nemzetközi Kodály Társaság
vezetőségébe) a modern kórusművek előadását segítő etűdöket mutatott be,
gyakorlatorientáltan, gazdag szemléltető anyaggal. Nemes Klára az énekes és
hangszeres repertoár integrált tanításáról tartott workshopot, szép ívű
előadásában pedig összefoglalta Kodály hatalmas szellemi hagyatékát. Igó
Lenke workshopjának középpontjában reneszánsz és barokk vokális művek álltak.
Az Egyesült Államokban élő hárfaművész, Dr. Gaál Erzsébet a Kodály
inspirációjára Kovács Géza által kidolgozott, majd Dr. Pásztor Zsuzsa által
továbbfejlesztett, a teljes emberre kiterjedő zenei munkaképesség-gondozást
mutatta be, mind az elmélet, mind a gyakorlat oldaláról megvilágítva. Az
ausztráliai Brisbane-ben dolgozó karvezető, Csernyik Réka a távoli földrész
kórusművészetének történetét foglalta össze, sok (részben élő) zenével és
gazdag képanyaggal illusztrálva. Az Angliában élő Szervánszky Valéria és
Ronald Cavaye Kurtág Játékok című zongorasorozatáról tartott workshopot.
Jómagam a Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület
eddigi munkájáról és legújabb, másutt korábban még nem ismertetett
eredményeiről számolhattam be, megtisztelően nagyszámú érdeklődőnek. A K.
Udvari Katalin zenetanár által megalapított civil szervezet kodályi
jelmondata a következő: „A zene mindenkié. De hogyan tehetjük azzá?”. Az egyesület
bemutatók, videofilm, könyv formájában tizennyolc olyan új megközelítésmódot
illetve zene- és művészetpedagógiai módszert ismertetett meg itthon, amelyek
Kodály eredeti koncepcióján alapulnak, ugyanakkor képesek arra, hogy választ
adjanak a mai nevelési kihívásokra. Ne feledjük, hogy Kodály saját maga
buzdította a tanárokat a kísérletezésre, az újabb és újabb megközelítések
keresésére, ahogyan azt a vele szoros kapcsolatban lévő iskola-alapítók,
Nemesszeghyné Szentkirályi Márta illetve Bors Irma visszaemlékezései is
tanúsítják. E metodikai sokféleség fontos célja, hogy a társadalom valóban
minden csoportját elérjék, beleértve a hátrányos helyzetűeket vagy a
fogyatékkal élőket is. Az új utak keresése mellett a Psalmus-projekt lényeges
része a gazdag magyar ének-zenepedagógiai hagyományok őrzése. A programban
résztvevők munkája a művészetoktatás pozitív hatásának tudományos
bizonyítására épül, egyúttal további pszichológiai hatásvizsgálatok
elvégzését is kezdeményezik.
A szimpózium jó néhány szép koncertje közül is magasan
kiemelkedett a Banchieri Énekegyüttes estje, amelyen Gesualdo és William
Byrd, valamint kortárs magyar mesterek (Orbán György, Farkas Ferenc, Kocsár
Miklós és Petrovics Emil) kompozíciói hangzottak el, magával ragadó,
rendkívül magas színvonalú előadásban. A hat zseniális énekes képes arra,
hogy valósággal újjáteremtse a darabokat. Intonációjuk tisztasága,
interpretációjuk kidolgozottsága, kifejezőereje ámulattal töltötte el a
nagyszámú hozzáértő közönséget. Különös, hogy bár a hangversenynek otthont
adó termet sok kritika érte (bizony, elég zajos volt és az akusztikája sem
volt éppen tökéletes), e negatívumokról az (angol nevén) Banchieri Singers
estjén és másnapi mesterkurzusán a közönség egészen elfeledkezett. A fiatal
magyar énekeseket a szimpózium résztvevői a „Kodály-módszer” hatékonyságának
legékesebb bizonyítékaként emlegették – nyilván joggal. De ne feledjük, lehet
egy módszer bármilyen korszakalkotó, az igazi kérdés az, hogy ki és hogyan
alkalmazza. Az Énekegyüttes tagjai (akik közül mindössze ketten számítanak
professzionális muzsikusnak!) mind a nyíregyházi Kodály-iskola tanára, a
Kossuth-díjas, különleges pedagógiai tehetséggel megáldott, legendás
karvezető, Szabó Dénes növendékei voltak, az ő Cantemus gyermekkarában énekeltek.
Ugyancsak nagy sikert aratott a szimpózium nyitókoncertjét adó Győri
Leánykar, Szabó Miklós vezényletével. Valóságos csoda az, amit a szintén
Kossuth-díjas Szabó Miklós immár közel félévszázada (vagyis az együttes
alapítása, 1958 óta) véghezvisz ebben a kórusban. A fiatal lányok – mint
megtudtam tőlük – kötelező jelleggel, iskolai tevékenységük részeként vesznek
részt a kórus munkájában, mégis igazi rajongással beszélnek karvezetőjükről,
a próbákról és a közös koncertekről. Különösen nagy élmény volt sokunk
számára, ahogyan Mozart Tíz kánonját (K 553-562) énekelték a legteljesebb
egymásra figyeléssel, vezénylés nélkül. Alapos felkészültségről tett
tanúbizonyságot a Skót Nemzeti Ifjúsági Énekkar Kamarakórusa is, amely a
Vendrei Éva emlékének szentelt zárókoncerten lépett fel. A terjedelem hiánya
az oka, hogy a további kitűnő előadókat csupán megemlítem, és méltatásukra
nem tudok kitérni: Natasha Cavaye csellóművésznő (Egyesült Királyság), a
Cavaye-Szervánszky Zongoraduó (Egyesült Királyság), a Utah Baroque Ensemble,
Martha Sargent irányításával (USA), a Bridge Quartet (Egyesült
Királyság), az öt fős Songmakers’s Almanach, Graham Johnson művészeti
vezetésével (Egyesült Királyság).
Az esti koncerteken egyébként a közönség csak egy részét
alkották a szimpózium résztvevői, a másik rész az úgynevezett nyári iskola
lelkes tanár-hallgatóiból tevődött össze. A Leicesteri Egyetemen e nyári
iskola keretében angol ének-zenetanárok főként magyar mestertanároktól
nyertek számos ötletet munkájukhoz. (Hadd álljon itt a magyar tanárok
névsora: Dietrich Helga, Forrai Magda, Hartyányi Judit, Igó Lenke, Nemes
Klára, Platthy Sarolta.) Több angol résztvevővel volt alkalmam beszélgetni a
szünetekben, így saját fülemmel hallhattam, milyen elragadtatva nyilatkoznak
arról a szellemi kincsről, amit a magyar zenetanároktól kapnak. Hallásuk,
zenei készségeik fejlesztésében számukra felmérhetetlen jelentőségű e nyári
iskola, amelyre jó néhányuk évek óta hűségesen visszajár. Őket hallgatva
természetesen nagy büszkeség töltött el, ugyanakkor szomorúan gondoltam
azokra, akik itthon – a megfelelő ismeretek hiányában – idejétmúltnak
bélyegzik a kodályi koncepcióra alapozott zenepedagógiát. A hazai döntéshozók
igyekeznek kiszorítani a közoktatásból az ének-zenetanítást, ahelyett, hogy
megpróbálnák orvosolni a kétségkívül súlyos gondokat (tanárképzés problémái,
a Kodály által megfogalmazott célok elérését lehetetlenné tevő, abnormálisan
alacsony óraszám és így tovább). Ők persze nyilván nem olvasták Kodály
írásait, és még sohasem hallottak a pszichológusok és neurobiológusok
kutatási eredményeiről, amelyek objektív módon bizonyítják a zenetanulás
szerteágazó pozitív hatását… Kodály zenepedagógiai alapvetésére gazdag
tradíció épült, amit óvni kellene, hogy továbbra is jól működhessen. Emellett
– ugyanarra az alapra építve – tovább kellene gazdagítani ezt a tradíciót,
folyamatosan megújítva a metodikai eszköztárat. A leicesteri találkozón a
különböző nemzetiségű előadók közül többen hangsúlyozták, hogy a kodályi
elvek megvalósítására nincs recept, nekünk magunknak kell ezért megküzdenünk.
Az újabb és újabb pedagógus-generációknak saját koruk kihívásaira kell
választ adniuk. Remélhetőleg a nemzetközi Kodály-szimpóziumok ezután is
hozzájárulnak e folyamatos megújuláshoz. Legközelebb 2007 augusztusában, az
Ohio állambeli Columbusban (USA) gyűlnek össze a szakemberek.
Európa és Észak-Amerikai Regionális Előkészítő UNESCO-konferencia a
művészetpedagógiáról (Vilnius, Litvánia)
A jövő év (2006) márciusában az UNESCO és a portugál kormány Lisszabonban
rendezi meg a művészeti nevelésről szóló
világkonferenciát, Building Creative Capacities for the
21st Century (nagyjából: Kreativitásfejlesztés a XXI. századért)
címmel. Az oktatási és kulturális minisztériumok, a nemzeti
UNESCO-bizottságok, valamint a művészeti nevelés területén tevékenykedő
civil szervezetek képviselői mellett művészeket, szakértőket,
tudományos kutatókat hívnak meg az eseményre, több mint hatszáz főt a
világ minden részéből. A világkonferencia célja, hogy nemzetközi szinten
kiemelje a művészetoktatás és az esztétikai nevelés jelentőségét abban a
küzdelemben, amelyet a minőségi oktatás és az esélyegyenlőség
megteremtéséért, valamint a szegénység és az AIDS felszámolásáért vívnak. A
program egyéb fontos céljai között szerepel a művészi önkifejezés ösztönzése.
A világkonferenciát több regionális előkészítő konferencia
előzte/előzi meg Kolumbiában, Trinidad-Tobagóban, Litvániában, a Koreai
Köztársaságban (azaz Dél-Koreában) és Maliban. Így került sor az európai és
észak-amerikai szakemberek részvételével zajló vilniusi tanácskozásra 2005
szeptemberében. Az eseményt a Litván UNESCO Bizottság rendezte, együttműködve
az UNESCO Művészeti Részlegével (UNESCO’s Division of Arts and Cultural
Enterprise). A konferencián részt vett és beszédet mondott Tereza Wagner
asszony, a párizsi UNESCO szakértője (hivatalos titulusa: Senior Programme
Specialist of Arts and Creativity-Sector for Culture). A konferencia a
hangulatos vilniusi óvárostól 10 percnyi gyalogútra található, Reval Lietuva
nevű, modern (ráadásul nemrégiben teljesen felújított és a legkorszerűbb
technikával felszerelt) szálloda konferenciaközpontjában zajlott. A
résztvevőket ugyanebben a hotelban szállásolták el, így aztán ki sem kellett
tennünk a lábunkat az épületből. Igaz, amíg a konferencia zajlott, a program
rendkívül feszes volta miatt erre nem is lett volna idő. Szeptember 9-én
pénteken és 10-én szombaton egész napos, tematikus ülésekre osztott
tanácskozás zajlott. A záróüléssel együtt összesen hat ülésre került sor:
1. A kormányzati szervek szerepe a
művészetoktatásnak a minőségi oktatás érdekében történő ösztönzésében,
országos és helyi szinten
2. Az együttműködés különféle formái a helyi
kulturális intézmények (múzeumok, galériák, színházak), az alkotó tehetségek (kézművesek,
művészek, a kulturális örökség hordozói) és a körzeti iskolák között
3. Tanárképzés. Egyéb művészeti szakemberek bevonása
a művészeti nevelésbe
4. A művészeti nevelés demokratizálása és
hozzáférhetővé tétele a periférikus helyzetben élők számára. A közösségek
szerepe a művészeti oktatásban
5. A speciális nevelési igényű gyermekek művészeti
oktatása
6. Összegzés. A határozat végleges szövegének
elfogadása
Az ülések mindig egy rövid művészeti produkcióval kezdődtek (litván gyermekek
és fiatalok énekeltek, muzsikáltak), majd egy hosszabb (20 perces) bevezető
előadás következett az ülés központi témájáról, és ezután került sor a rövid
(5-10 perces) „hozzászólásokra”, azaz kiselőadásokra. Ülésenként 5-8 ilyen
kiselőadást hallhattunk. A megnyitó ceremónia és a tematikus szekciók során –
akárcsak Leicesterben – itt is negyven beszéd hangzott el – csakhogy
mindössze két munkanap alatt!
A megnyitó ünnepség egyik legnagyobb érdeklődéssel várt
része az volt, amikor a Litván Oktatási Minisztériumot képviselő Dr. Dalia
Siaulytiene beszámolt a 23 ország által előzetesen beküldött kérdőívekből
nyert adatokról. A kérdőívekkel arra keresték a választ, hogy az egyes
országokban mi jellemzi a művészetoktatást. (Például: milyen művészeteket
oktatnak iskolai és iskolán kívüli keretben, alsó és középfokon; hetente
mennyi idő jut a különböző művészetek oktatására; milyen célból oktatják a
művészeteket; ki a felelős a művészeti oktatásért; a tanulók hány
százaléka vesz részt benne; mennyi pénz jut erre a területre stb.) A márciusi
világkonferencia előtt összegzik az egész világról beérkezett kérdőíveket,
így az UNESCO értékes információkkal tud majd szolgálni a művészetoktatás
általános helyzetéről.
A vilniusi konferencia mindig nagyszámú helyi érdeklődő
jelenlétében zajlott, akik számára az angol nyelvű tanácskozást
szinkrontolmácsok fordították litvánra. A hatvan aktív résztvevő – elsősorban
minisztériumi tisztségviselők és a művészetoktatás területén dolgozó
szakemberek – 25 európai és észak-amerikai országból érkezett. A 25 ország a
következő volt: Amerikai Egyesült Államok, Ausztria, Belgium, Ciprus,
Észtország, Fehéroroszország, Finnország, Franciaország, Görögország,
Horvátország, Izland, Lettország, Litvánia, Kanada, Magyarország,
Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Portugália, Románia, Spanyolország,
Svájc, Svédország, Szlovénia, Ukrajna. Megfigyelőként vett részt a
tanácskozáson a novemberi ázsiai-ausztráliai előkészítő konferenciának
otthont adó Koreai Köztársaság három képviselője.
Magyarországot ketten képviseltük: Dr. Benedek András
közigazgatási államtitkár a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumától és
jómagam. Benedek András meggyőzően szólt arról, hogy a magyarországi roma
kisebbség – és általában a hátrányos helyzetű kisebbségek – számára milyen
alapvető fontosságú a művészeti nevelés, mivel az pótolhatatlan szerepet
játszik a szocio-kulturális hátrányok kiegyenlítésében. Jómagam a Psalmus
Humanus Művészetpedagógiai Egyesület eddigi, kiemelkedő eredményeit és az
október közepén megvalósítandó, immár nemzetközi programját, azaz a Visegrádi
Országok Psalmus Humanus Fórumát mutattam be, kiemelve: ahhoz, hogy a
művészeti nevelés megkapja az őt megillető helyet az oktatásban, rendkívül
fontos tudományos hatásvizsgálatot folytatni, és a döntéshozók elé egzakt
kutatási eredményeket tárni. Alkalmam nyílt levetíteni a 2004-es Psalmus
Humanus Napokról készített, angolul feliratozott filmet is, az élő
gyakorlatot prezentálva. A film igen nagy érdeklődést keltett, különösen azok
a részletei, amelyek például a vak gyermekek tánctanításában illetve a
központi idegrendszerükben sérült vagy szellemi fogyatékkal élő fiatalok
zenei nevelésében elért nagyszerű eredményeket mutatták be. Azokat a témákat,
amelyeket mi, magyar résztvevők érintettünk (hátrányos helyzetű kisebbségek,
illetve fogyatékkal élők speciális igényei, esélyegyenlőség, a művészeti
nevelésnek a közismereti tárgyak elsajátítására gyakorolt fejlesztő hatása, a
művészeti nevelés jelentőségének tudományos bizonyítása), a résztvevő
szakemberek többsége kiemelten fontosnak tartotta. E témák minden bizonnyal
központi helyet foglalnak majd el a márciusi, lisszaboni világkonferencián
is. (Érdemes itt megjegyezni: a Psalmus Humanus nevű civil szervezet – egy
hihetetlen áldozatokat hozó, elhivatott elnökkel, néhány hasonlóan
elkötelezett munkatárssal, egy magánlakásban lévő központtal, intézményi
háttér és megfelelő infrastruktúra nélkül – a nemzetközi szinten leghaladóbb
irányzatot képviseli hazánkban, és csupán néhány esztendős múltja ellenére is
olyan eredményeket tud felmutatni, amelyek nemzetközileg is elismerést
keltenek.)
Idézzünk fel néhány gondolatot a konferencia végén, a 60
szakember által, közösen megfogalmazott javaslatból:
• a művészeti nevelésnek központi helyet kell kapnia
az oktatásban, hiszen világosan kimutatható, hogy a művészeti nevelés
jelentősen növeli a tanulók általános teljesítményét, fejleszti alapvető
kompetenciáit (írás-olvasás, számolás stb.), továbbá mind az egyén, mind a
társadalom fejlődése szempontjából pozitív hatású
• a művészeti nevelést mindenkinek biztosítani kell
a közoktatásban és azon kívül;
• gondoskodni kell arról, hogy a művészeti
nevelésben megfelelő képességű és magasan képzett tanárok vegyenek
részt
• a művészeteket oktató tanárok képzése új prioritás
kell, hogy legyen, és a művészeti nevelés fontosságára való ráébresztés
minden tanár képzésében helyet kell, hogy kapjon.
Az UNESCO számára – mint láthatjuk – evidencia, hogy a
művészeti tevékenység bevezetése az iskolákban nem önmagáért való cél. A
művészeti nevelés jelentősége azért olyan nagy, mert segítségével
nagymértékben lehet emelni az oktatás általános színvonalát. Ezt egyébként
már a vilniusi konferencia előkészítő anyagában is kimondják, többek között a
következő indoklással: „A kutatási eredmények azt mutatják, hogy azok a
diákok, akik egy éven át részesültek művészeti oktatásban, 8 %-kal jobb
értékelést kaptak az általános nyelvi teszteken. Akik két évig tanultak
művészetet, 16%-kal teljesítettek jobban, miközben azon tanulók, akik nem
vettek részt a művészeti oktatásban, semmilyen fejlődést nem értek el. Azok a
diákok, akik hároméves művészeti oktatás részesei voltak, nyelvekből,
matematikából, szövegértésből és társadalomtudományokból is jelentős javulást
értek el.”
Hogy is mondta Kodály? „A zenét nem értő, zenegyűlölő
pedagógusok zárt sorait csak azzal lehetne áttörni, ha bebizonyítanánk, hogy
nem zenét terjesztünk, vagy nem csak a zene kedvéért erőltetjük, hogy több
zene legyen a népiskolában, hanem az egész ember fejlődését javítjuk ezzel.”(1)
Ugyanezt pontosabban is kifejti: „…a zenetanulás pozitíve megkönnyíti a
számtant a ritmussal, a folyékony olvasást a dallammal, a szép- és
helyesírást. A kottaírás nagyobb pontosságra szoktat, grafikai érzéket
fejleszt, az éneklés a szótagok élesebb megfigyelésére, pontosabb kiejtésére,
helyesebb artikulációra tanít; jó lélegzés, bátrabb fellépés, fejlettebb
hallás, fokozott testi egészség (...), jó közérzet, derűs hangulat. Megannyi,
munkakedvet fokozó mellékes járulék, ami a rendes iskolában mind hiányzik.”(2)
Ha az UNESCO eléri célját, és a művészetoktatás megkapja a
közoktatásban az őt megillető helyet, felmérhetetlenül nagy jótéteményben
részesül ezáltal az emberiség. Jó érzés volt Vilniusban személyesen is
megtapasztalni, hogy felelősen gondolkodó és a tudományos eredményeket
tiszteletben tartó szakemberek számos országban küzdenek azért, hogy a zene
és a művészetek esélyt kaphassanak arra, hogy élhetőbbé, emberibbé tegyék
világunkat a XXI. században.
Jegyzetek
1 Kodály Zoltán: Visszatekintés. Hátrahagyott írások, beszédek, nyilatkozatok
III. Közreadja Bónis Ferenc. Budapest: Zeneműkiadó, 1989, 125.
2 Ugyanott, 108.
***
A szerző ezúton is köszönetet mond a Magyar Zeneművészek és Táncművészek
Szakszervezetének, a Nemzeti Kulturális Alapprogramnak, valamint a Nemzetközi
Kodály Társaságnak, hogy a leicesteri Kodály-szimpóziumon való részvételét
támogatták, továbbá a Magyar UNESCO Bizottságnak, hogy a Psalmus Humanus
Művészetpedagógiai Egyesület képviseletét – mind anyagi, mind erkölcsi
támogatást nyújtva – a vilniusi UNESCO-konferencián lehetővé tette.
|