Solymosi Tari Emőke
Szívvel-lélekkel, szeretettel
Interjú Szatmári Lászlóval és
Szatmári Lászlóné Lechnitzky Erzsébettel
II/1. rész
A magyar zenepedagógia két kiemelkedő egyéniségét, Szatmári László hegedűművészt,
a Parlando című zenepedagógiai folyóirat alapító felelős szerkesztőjét és
feleségét, Szatmári Lászlóné Lechnitzy Erzsébet zongoraművészt éppen 25
esztendeje ismerem. Akkor ért ugyanis az a kivételes szerencse, hogy Tusa
Erzsébethez kerültem a zongoraszakon. Ez a csodálatos szellemiségű művész
tanította a Szatmári házaspár lányát, Évát is, és hamarosan úgy döntött, hogy
mi ketten jó négykezes és kétzongorás partnerek leszünk. Ebben is igaza volt,
az emlékezetes koncertekkel megtűzdelt együttműködés Szatmári Éva és köztem
hosszú évekig tartott, a barátság pedig azon túl is. A próbáknak
köszönhetően sokszor vendégeskedhettem a Szatmári család otthonában, és
élvezhettem azt a derűt, azt a harmóniát, amit a jelenlétük árasztott. Mindig
elcsodálkoztam azon, hogy a kicsi lakás pici konyhájában, kötényét felöltve
Erzsike néni úgy tett-vett, mint egy fejedelemasszony, Laci bácsi pedig,
fáradtan hazaérkezve a hosszú munkanap után, hiába vette fel kényelmes
háziköntösét, mégis úgy jelent meg körünkben, mint egy nemes úr. (Ma már
nagyon nehezen mondom nekik, hogy bácsi meg néni, nekem ugyanis közben nagyra
nőttek a gyerekeim, ők viszont egy cseppet sem öregedtek…) Akkor persze nem
ismerhettem élettörténetüket, csak azt éreztem, hogy olyan belső tartást hoztak
magukkal valahonnan, amelynek segítségével képesek felülemelkedni azokon a
kisszerű napi gondokon, amelyek másokat alaposan megtépáztak. Szinte
tapintható volt a hármójuk közötti rendkívül erős kötődés, a feltétel nélküli
szeretet. Humoruk sohasem hagyta el őket, bármilyen fáradtak voltak. Ott
ugrándozott körülöttük egy aranyos uszkár is, aki csak fokozta otthonuk
vidámságát. Az alábbi kettős interjú remélhetőleg sok olyan kollégához hozza
közelebb gazdag személyiségüket, akik csak távolról, igazgatókként ismerték
őket. Beszélgetésünk egyúttal egy történelmi korszak lenyomatát is adja,
mintegy adalékokat szolgáltatva a történetíróknak. De ennél is fontosabb az
az emberi üzenet, amely megbúvik a sorok között: szeretet, összetartozás,
tisztesség, lelkesedés, szorgalom – ugyan mi akadályozhat bennünket, ha
ezeknek birtokában vagyunk?
– Gyermekkorukban, a családjukban zenélt-e valaki?
– Szatmári László: A mi családunkban nem volt zenész, így én „első
generációs” muzsikusnak mondhatom magam. Édesapám és a testvéreim nagyon
szerették a zenét, apám egy kicsit hegedült is, de csak amatőr módon. Minden
vágya az volt, hogy valamelyik gyermeke muzsikus legyen, de ezt a két
nővéremnél és a két bátyámnál nem sikerült megvalósítania. Mesélték, hogy
milyen nagy örömére szolgált, amikor én, az ötödik gyerek, kétéves koromban
két fakanalat vettem a kezembe, „hegedültem” velük, és még énekeltem is
hozzá.
– Mikor kezdett el rendszeresen zenét tanulni?
– Négyéves koromban. Az utcánkban lakott egy hegedűtanár, ő járt a lakásunkra
és tanítgatott. Aztán a Székesfővárosi Felsőbb Zeneiskolában Zipernovszky
Máriához kerültem, és nála folytattam a hegedűtanulmányaimat a
Zenekonzervatóriumban is. Ez a történet is olyasmi, mint ami a trianoni
határok kapcsán sok emberrel megesett: többször is országot változtatott
valaki anélkül, hogy elmozdult volna a falujából… Összevonások,
átszervezések, névváltozások történtek, így változott meg annak az
intézménynek a neve is, amelyben tanultam. A Felsőbb Zeneiskola a Kálvin
téren volt, a templom mellett. Működött ott egy előkészítő tagozat, én oda
kerültem be hat évesen. Aztán átszervezték az iskolát, és a Semmelweis utcába
kellett járni, ahol a Nemzeti Zenede és a Felsőbb Zeneiskola összevonásából
1949 táján Állami Zenekonzervatórium lett.
– Erzsébet családjában voltak-e muzsikusok?
– Szatmári Lászlóné: Muzsikusok nem voltak, de anyám is, apám is szerette
a zenét. Apus hegedült, Mamika zongorázott, a nagynéném pedig – akinek
gyönyörű hangja volt, és akit taníttattak is – énekelt. Felvidékiek vagyunk,
Jolsván születtem, ott is nevelkedtem. Jolsva Trianon óta Csehszlovákiához
tartozott, aztán Magyarországhoz. Amikor pedig ismét visszakerült
Csehszlovákiához, akkor az egész családunkat kitelepítették. Szóval, alattunk
is mozgott a föld… Apám mélyen elkötelezett magyar ember volt, aki a
magnezitgyár vezérigazgatójaként igen fontos személynek számított. Amikor
első elemibe mentem, már zongorázgattam, de el lehet képzelni, hogyan, hiszen
ott nem volt szakember, akitől tanulhattam volna. Aztán jött végre egy
lengyel menekült, akit anyám rögtön elkapott, mondván, „itt van az én lányom,
tanítsa már egy kicsit”. Olyan szívesen hallanám ma, hogy akkor hogyan
zongoráztam, de sajnos nincs felvétel. Pedig 6-8 éves koromban
Liszt-rapszódiát játszattak velem, igaz, könnyített verzióban…
– Ahogyan az a magasabb polgári nívón élő családokban szokás volt,
Erzsébetéknél is rendszeres volt a házimuzsikálás?
– Hogyne. Eljött a patikus, az orvos, és együtt zenéltek, a maguk
örömére. A társaságban anyám volt a kultúra lelke. Azt is megtette, hogy
Budapestről hozatott művészeket egy-egy estre. Óriási dolog volt az: az
Operaház énekese ott énekelt a mi otthonunkban, Jolsván! Én tehát ebben a
zenei légkörben nőhettem fel, így egészen természetes volt, hogy már nagyon korán
elkezdtem muzsikálni.
– Milyen házban laktak?
– Egy nagy polgári villában, amelyben három lakás is elfért. A
„grossmama”, vagyis apám édesanyja német volt, Passauban született. Az egyik
lakás az övé volt, egy másik az anyai nagyanyámé, és nekünk is jutott egy
tágas otthon. Egyszer eljött egy szavalóművész, egy operaházi énekes és Berg
Lili, aki az Operaház korrepetitoraként dolgozott, és nagyszerű muzsikus,
remek zongorista volt. Anyám rögtön mondta neki: „Lili hallgasd meg a
lányomat!” Engem nem kellett sokat kérlelni, rögtön leültem zongorázni. Lili
néni nyilván azt gondolta, hogy „na, lássuk, mit tud ez a falusi kislány…”
Aztán fölcsillant a szeme és azt mondta anyámnak: „Éva, ezt a gyereket
taníttatni kell!” Akkor már Pesten bombáztak, és anyám Jolsvára hozatott két
idős tanárnőt, akik testvérek voltak, és mindketten egy pesti zeneiskolában
tanítottak. Hónapokig teljesen ellátta őket, még lakást is bérelt nekik. Én
pedig délelőtt és délután is kaptam egy-egy zongoraórát. Ez így volt minden
áldott nap, és közben gyakoroltam is.
– Ez meglehetősen intenzív kurzus. Hány éves volt akkor?
– Akkor már 10-11 éves lehettem.
– Milyen tanárok voltak ezek a pesti hölgyek?
– Mai tudásommal visszatekintve teljes bizonyossággal állíthatom, hogy
remek tanárok voltak! Nagyszerű alapot kaptam tőlük. Csakhogy jött a háború.
Jolsváról el kellett jönnünk, át akartak minket telepíteni Veitsch-ba,
Ausztriába. Ott is volt egy magnezitgyár, apám és anyám mégsem akartak
odamenni, a világ összes kincséért sem. Azt hajtogatták, hogy ők csak
Budapestre mennek, mert Erzsikének ott kell tanulni a Zeneakadémián. Mindenki
azt mondta anyámnak, hogy „bolond vagy, majd pont titeket várnak ott…”
Anyámat azonban senki sem tudta eltéríteni az elhatározásától. Először
Pozsonyba kerültünk (ott szintén volt egy kihelyezett részlege a
magnezitgyárnak), és ott éltük át a háborút, a bombázást. Mindenünk Jolsván
maradt, csak azt vihettük magunkkal, ami a ládákban vagy a két kezünkben
elfért.
– Nem volt arra mód, hogy eladják a házat, pénzzé tegyék az ingóságokat?
– Óh, szó sem volt róla. Amit ott kellett hagynunk, azt aki kapta, marta.
Vagy megőrizte, vagy nem. Néhány antik bútor, egy pár ezüst megmaradt, mert
jó emberek eldugdosták nekünk. Ott maradt a zongorám is, és persze mind a
három lakás gyönyörű felszerelése. Arról nem beszélve, hogy apám lába alól
kicsúszott a talaj. A magasságból nem is a mélybe, hanem szinte a semmibe
zuhantunk.
– Erzsébetnek, mint kisgyereknek ez rettenetes megrázkódtatás lehetett.
– Nem volt az. Olyan erős társa voltam anyámnak, hogy ő azt még késő
öregkorában is emlegette. Az öcsém karon ülő gyermek volt, őt a nagynéni
látta el. Az egyik nagymama azt mondta, visszamegy Pozsonyból Passauba,
meghalni. Így is lett. Az anyai nagyanyám viszont velünk maradt. Apuskát a
szlovákok elfogták és becsukták, mert magyarul beszélt az utcán. Borzasztóan
megijedtünk, azt gondoltuk, tán a családért is eljönnek. Visszamentünk a
rokonokhoz, de nem Jolsvára, hanem titokban Rimaszombatba, anyám
unokatestvéréhez. Aztán egy szép napon anyu kézen fogott, és vonaton,
gyalog, szekéren, autón, teherautón visszamentünk Pozsonyba, apuskát
kiszabadítani. Vittünk magunkkal egy nagy ezüsttálat. Egy cukrásznő, aki még
Jolsváról ismert minket, azt mondta, neki van összeköttetése a rendőrséghez.
Ha nem tudják meg, hogy apus ki volt valójában, csak annyit tudnak róla, hogy
magyar, akkor nyert ügyünk van, „csak” kitelepítenek, és ezzel az ügy le van
zárva. Elvitte a hatalmas ezüsttálat, megrakva mindenféle földi jóval, és
mondta, hogy várjunk 5 napig. Azokban a napokban meg is látogattuk
Apuskát.
– Hol volt az édesapja?
– Patronkában, egy szigeten, Pozsony mellett. Ez egy koncentrációs tábor
volt – magyaroknak. Szegény apuska vérhast kapott, egy deszkán feküdt, azt
hittük, nem éli túl. Mi pedig csak bolyongtunk Pozsonyban, és nem mertünk
beszélni. Anyu tudott egy kicsit szlovákul, de az ő rémes akcentusától
megsértődtek volna. Én viszont egy szót sem tudtam azon a nyelven.
Pénzünk alig volt, mindennap más ismerősnél kaptunk szállást. Ahol már előzőleg
volt razzia, odamentünk aludni.
– Sikerült az édesapját kiszabadítani?
– Igen. Egy ügyvéd irodájában bújtattak el minket éjszakára, mert oda nem
jöttek razziázni, ott biztonságban voltunk. Azt mondta az ügyvéd, hogy
reggelre ott lesz apus, és így is volt. Felültünk apuskával a vonatra.
Nagynéném, nagyanyám és Lacika öcsém pedig elindultak Rimaszombatból. Talán
Bánrévén találkoztunk. Balassagyarmatra mentünk, mivel az volt a legközelebbi
magyar város. Fejenként 30 kilogrammos csomagot hozhatott mindenki, semmi
másunk nem volt. És akkor anyám azt mondta, hogy „nem maradunk itt, megyünk
Pestre!”
– Merthogy Erzsikének tanulni kell a Zeneakadémián?
– Pontosan! Felcihelődött az egész társaság és eljöttünk ide. Először a
zongoratanár néniknél laktunk (azoknál, akik engem Jolsván tanítottak), aztán
anyám barátnője szerzett egy pincelakást. Nagyapáméknál is laktunk egy ideig,
de ő közben meghalt. Borzalmas körülmények között éltünk, iszonyú
szegénységben. Senkinek sem volt állása, anyám az aranyait adogatta el, amíg
voltak… Ebből tudtuk eltemetni a nagypapát is. Az ékszereket azért sikerült
áthozni, mert Lacikának, az öcsémnek a pelenkájába voltak becsomagolva. Abba
a pelenkába, ami rajta volt! Olyan ez, mint egy regény!
– Szatmári László: Tegyük hozzá, Erzsike édesanyjának a legfontosabb célja
azt volt, hogy egy olyan lakást szerezzen, ami egészen közel van a
Zeneakadémiához…
– De hát föl sem vetődött az édesanyjában, hogy Erzsikét esetleg nem
veszik fel?
– Szatmári Lászlóné: Nem, ez eszébe sem jutott. Addig talpalt, amíg a
Liszt Ferenc téren, szemben az Akadémiával, a Birtás Vendéglő épületében
talált egy megüresedett házmesterlakást. Egyetlen, galériás szobából állt, és
emlékszem, füstölt a kályha, mint a pokol. Anyám azonban azt mondta: „nézd
meg, ott ül Liszt Ferenc”. Beíratott engem a Lovag utcai polgáriba, ahol
rögtön kitűnő tanuló lettem. Viszont akkor már egy éve nem zongoráztam,
hiszen nem volt rá módom. Birtás Elvira, a vendéglős lánya imádta a zenét, és
amikor megtudta, hogy játszom zongorán, rögtön fölhívott a lakásukba – Isten
áldja meg ezért –, hogy ott gyakorolhatok. Akkor előszedtem a régi kottákat,
a kis Bach-darabokat, a Clementi-szonatinát meg a Schubert-scherzót…
– Ez azt jelenti, hogy a menekülés során Erzsébet vitte magával a
kottákat?
– Persze, az volt a legfontosabb, a rám eső 30 kilóban biztos volt 10
kiló kotta… Anyám pedig becsörtetett a Zeneakadémiára, hogy itt van az ő
lánya és szeretne felvételizni. Ez valamikor október táján lehetett. Közölték
vele, hogy a felvételiknek már vége.
– Ez melyik évben volt?
– 1945-ben, éppen csak a háború befejeződése után. Az Akadémia ablakaiból
hiányoztak az üvegtáblák. Anyu megkérdezte, hogy nincs-e pótfelvételi. Azt
mondták, hogy van, de nagyon drága: 80 pengő. Az igen nagy pénzt volt
akkoriban. Mami közölte, hogy nem baj, majd eladja az egyik karperecét, és
abból befizeti. „Ne tessék ezt föláldozni a semmiért!” – győzködték. „A
lányom érdekében teszem” - felelte anyám, mély meggyőződéssel.
– És megszervezték a pótfelvételit?
– Meg bizony, négyen vagy öten is játszottunk. Kadosa Pál volt az elnök.
A többiekről fogalmam sem volt, hogy kik lehetetnek, később jöttem rá, hogy
Hernádi Lajos, Antal István és a többi híres zongoratanár előtt játszottam.
„No, Lechnitzky Erzsike, hát mit tudsz?” – kérdezték. Eljátszottam a
repertoáromat, és fölvettek. Tizenkét és fél éves voltam.
– Rögtön Dr. Dániel Ernőhöz került?
– Nem rögtön, először ugyanis a négy gyakorló osztályt kellett
végigjárnom, ahol tanárképzősök tanítottak. A vezető tanár Gál Margit volt,
aki nagyon megszeretett engem. Először Eőry Edéhez (a csepeli zeneiskola
későbbi igazgatójához) osztott be, majd egy fiatal erdélyi hölgyhöz, aki
velem vizsgázott. Aztán felvételiznem kellett az első előkészítőbe. Így
kerültem Dr. Dániel Ernőhöz.
– Ő milyen tanáregyéniség volt?
– Először is nagy művész volt, aki csodálatosan zongorázott.
Felejthetetlen órákat tartott, rajongtunk érte! Egyébként Dániel Ernőnek
köszönhetően elmondhatom, hogy szellemi értelemben Dohnányi-unoka vagyok,
hiszen ő Dohnányi Ernő tanítványa volt. Sőt, ha már itt tartunk,
megemlítem, hogy a szépanyám – kép is van róla – tanult Liszt Ferencnél!
Dánielnél az első előkészítőstől a végzős növendékig ott ültünk az órákon,
végig a fal mellett, mint a verebek a dróton. Tusa Erzsébet is, aki akkor már
művészképzős volt, meg a sok tanárképzős, akadémista, Bella Klári, Bán
Melitta… Az „óra” egész délután tartott. Mindenki mindenkit végighallgatott.
Még most is fel tudom idézni, ahogyan a tanár úr Debussy zenéjét mutatta a
nagyobbaknak. Hetente kétszer ott töltöttük a teljes délutánt. Dániel
kikötötte, hogy úgy kell beosztanunk a tanulást, hogy ezeken a hosszú
foglalkozásokon végig részt tudjunk venni.
– Gondolom, nem volt sok egyéb óra…
– Dehogynem! Például betettek engem egy szolfézs osztályba, pedig azt sem
tudtam, mi az a szolfézs. Hogyan tanulhattam volna Jolsván ilyesmit? Járdányi
Pálhoz jártunk, és lassan én is elkezdtem szolmizálni…
– Kik tanították a különböző tárgyakat?
– Szatmári László: Itt van az indexem: Kodály Zoltán, Banda Ede, Kósa
György, Lukács Miklós, Járdányi Pál, Szabolcsi Bence, Legány Dezső,
Szervánszky Endre, Molnár Antal, Szőllősy András, Szőnyi Erzsébet... Vásáry
Tamás, aki akkor még egészen fiatal volt, szolfézst tanított. Őket is
kitelepítették, Kodály pedig úgy segített a ragyogó zongoristán, hogy vett
neki egy zongorát, és lehetőséget adott rá, hogy tanítson az Akadémián. Itt
van aztán Kistétényi Melinda neve, Bartha Dénesé, Temesváry
Jánosé…
– Erzsébetet kik tanították ebből a ragyogó tanári karból?
– Szatmári Lászlóné: Sokan, például Kodály, Járdányi, Szervánszky… No és
Molnár Antal, aki később ezt a szöveget küldte az esküvőnkre: „gratulálok
Erzsébetnek Lászlóhoz és Lászlónak Erzsébethez”.
– Hogyan került Erzsébet Wehner Tiborhoz?
– Amikor Dánielt egyszer kiengedték Olaszországba koncertezni, gondolom,
előkészítette ott a helyét. Tusa Erzsébet diplomakoncertjére hazajött, de
rögtön visszament, és ott is maradt. Akkor én másodikos előkészítős voltam.
Összehívták az összes növendéket – megjegyzem, nagyon összetartottunk, mindig
elmentünk egymás főpróbájára, koncertjére, vizsgájára – és föl kellett írnunk
egy papírra, hogy kinél szeretnénk tanulni. Mindenki Wehner Tibort írta be,
mert ő korábban már többször is helyettesített. Tüneményes ember volt, számunkra
afféle apai jó barát. Bámultuk hatalmas tudását: mindent tudott fejből.
Egyébként ő is csoportos órákat tartott, ugyanúgy, mint Dániel.
– Folytassuk most Szatmári László történetét! A Konzervatórium után
sikerrel felvételizett a Zeneakadémiára, ahol Rados Dezső tanítványa
lehetett.
– Szatmári László: Előbb hadd beszéljek egy kicsit arról az
esztendőről, amikor az átszervezések után, 1948-49-ben elindult a zenei
gimnázium a Semmelweis utcában. Ez ugyanis nagyon fontos időpont a mi
életünkben, hiszen ott kerültünk Erzsikével egy osztályba, a négy gimnázium
első osztályába. Az az igazság, hogy Erzsikét az első pillanatban kinéztem
magamnak. Nagyon szép volt, piros kabátot viselt, a szőke haja kilenc lokniba
volt fésülve. Pontosan kilenc lokni volt, megmutathatjuk a fényképeken is.
Szóval, azt mondtam, hogy „én majd melléd ülök”. Mellé ültem és - képletesen
szólva – azóta sem keltem föl mellőle. Olyan kapcsolat alakult ki közöttünk,
amely zenei, szellemi együttlétet, barátságot is jelentett.
– Rögtön elkezdtek kamarázni?
– Óh, hát persze. Annál is inkább, mert a külvilág semmi rosszat sem
mondhatott arra, hogy egy tizennégy meg egy tizenöt éves gyerek
hegedű-zongora duókat játszik. Rögtön Beethoven Tavaszi szonátájába fogtunk
bele. Molnár Tóni bácsi, akihez elvittük a darabot, morgott is, hogy „mit
fognak maguk játszani, amikor már kész zenészek lesznek, ha egyből a Tavaszi
szonátával kezdenek…” No, ettől kezdve mi nemcsak a muzsikában tartoztunk
össze, mint kamarapartnerek, hanem az életben is. Erzsike tehát akkor már az
előkészítőre járt, én pedig a Konziból felvételiztem az Akadémiára. Rados
Dezső vett fel (Rados Ferenc, a nagyszerű zongorista, és legendás tanár
édesapja). Egészen különleges pedagógus és muzsikus volt ő, akadtak is
irigyei, ellenlábasai...
– Rados miben volt igazán különleges?
– Főleg abban, hogy fantasztikusan rá tudott érezni arra, hogy a növendék
mit nem tud, és meg tudta mutatni, meg tudta éreztetni vele, hogy mit kell
tennie ahhoz, hogy az adott dolog a helyére kerüljön. Képes volt
felszabadítani a növendékeit a gátlásaik alól. Korábban én rengeteg koncerten
játszottam, nagy, nehéz darabokat, de amikor 14-15 éves lettem, elkezdtem
szorongani. A szorongások feloldásában – és az ehhez szükséges technikai
megoldásokra való rávezetésben – Rados igazi mesternek számított.
Nagyon-nagyon sokat köszönhetek neki, és nemcsak szakmailag! Atyai jó
barátként viselkedett velem, de azt hiszem, minden növendékével.
– Mit játszott 1957-ben, a diplomakoncertjén?
– Bach d-moll szonátájából két tételt, Vitali Chaconne-ját, Mozart A-dúr
hegedűversenyét, Wieniawski A-dúr polonézét, Kodály Adagióját, Bartók
Román táncait, a Debussy-szonátát…
– Szatmári Lászlóné: Azt együtt játszottuk. Én kísértem Lacit 5 éven
keresztül, így Rados Dezsőnek én is rengeteget köszönhetek. Az én diplomámon
pedig, ami egy évvel korábban, 1956-ban volt, együtt játszottuk Weiner D-dúr
szonátáját.
– Szatmári László: 1956-ban volt az esküvőnk is.
– Megengedték, hogy megnősüljön, mielőtt befejezné a Zeneakadémiát?
– Azt hiszem, addigra már az egész család magától értetődőnek tartotta
ezt. Akkor már nyolc éve tartott a kapcsolatunk, hiszen tizenöt évesen
ismerkedtünk meg, és huszonhárom évesen házasodtunk össze.
– És nem is voltak szünetek a kapcsolatukban?
– Nem voltak. Azóta sem. Nemsokára negyvenkilencéves házasok leszünk, és
ha Isten éltet, egy év múlva megtarthatjuk az aranylakodalmunkat. Hatalmas
ünnepséget csapunk, ahogy az ilyenkor szokás!
– 1956 márciusában hol tartották meg az esküvőt?
– Szatmári Lászlóné: Ugye, nem kell mondani, miféle sötét korszak volt
az, mi mégis a Bazilikában esküdtünk. Mindenki félt, hogy te jó Isten,
mi lesz ebből… Azt mondták, hogy ki fognak minket rúgni. De minket ez nem
érdekelt. Én nagyszabású, gyönyörű esküvőt akartam. Mindenesetre kétféle
meghívót csináltattunk, az egyiken csak a polgári esküvőt tüntettük fel, és
az Akadémián például a párttitkárnak meg még sokaknak ilyet adtunk. De
mindenki eljött Bazilikába is! Ott volt az egész Zeneakadémia! Annyira
szerettek minket, annyira összetartoztunk a kívülállók szemében is…
– Ez olyan, mint valami tündérmese.
– Csak egy dolog búsított minket: apám két hónappal előtte, januárban
halt meg, nagyon hosszú betegség után. Még látott engem a menyasszonyi
ruhában, még részt vett az előkészületekben, sok mindenről meg is hagyta,
hogy hogyan szeretné, de az esküvőt már nem érhette meg. Lacit nagyon
szerette.
– Szatmári László: Mivel Erzsikéék mindig közel laktak a Zeneakadémiához, én
gyakori vendég voltam náluk. A délelőtti és a délutáni órák között sokszor
náluk ebédeltem. Gyakran mentünk enni az Ádám büfébe is, ahol – régi szép
idők! - hét forint volt egy ebéd. Szóval, mi az ifjúságunkat teljesen együtt
töltöttük: együtt tanultunk, együtt muzsikáltunk, együtt voltunk a
szünetekben, mindig…
– Szatmári Lászlóné: Valóban, együtt nőttünk fel. Ezért lett egyforma az
ízlésünk. Én ma is teljes biztonsággal mondom meg, hogy a férjem két árucikk
közül melyiket választaná, két kínálkozó megoldás közül melyiket tartaná
jobbnak. És ez mindig „bejön”, nincs tévedés.
– A közös kamarázás meddig tartott?
– A diploma után is szerepelgettünk együtt, bár nekem rengeteg szóló
feladatom volt. Az Országos Filharmónia szólistája lettem öt évre, és sokat
szerepeltem a Rádióban, egyenes adásban. Mindig a „legjobbkor” jött a
távirat, rendszerint Velencére, ahol a nyarakat töltöttük. Boldogan túrtuk a
földet, nyakig sárosan, és akkor egyszer csak olvashattam a táviratban, hogy
szeptember 10-én játsszam el a Weinen klagent… No, akkor szaladhattunk haza,
hogy addig még beleférjen egy kis gyakorlás is. Egész életemben keveset
gyakoroltam, mert mindig rengeteg állásom volt. Már akkor is hozzá kellett
járulnom a családi költségvetéshez, amikor fiatal lányka voltam. Élni kellett
valamiből, hiszen apuskának kicsi volt a nyugdíja, anyám nem dolgozott, az
öcsém kicsi fiú volt. Akadémista koromban ugyan ösztöndíjat kaptam, de azért
az is jól jött, hogy harisnyákat kötöttem. 1945-ben, ’46-ben, ’47-ben ezeket
adtuk el. Senkit sem érdekelt, hogy ez nem tesz jót egy zongorista kezének. Kenyeret
kellett venni. Később aztán kórust vezettem, tánccsoportokat kísértem.
– Az legalább zenei feladat.
– Még szolfézst is tanítottam, pedig sohasem voltam jó belőle. Kodály a
vizsgámon is megkérdezte: „Tud már szolmizálni, Erzsébet?”. „Nem tudok tanár
úr.” „Jól van, csak tanulja!”
– Szatmári László: Hadd meséljem el egy kis emlékünket Kodályról! Ő mindig
azt mondta, hogy az ember feje tele van kis fiókokkal, és mindent, amit az
ember megtanult, be kell tenni a fiókokba. Amikor aztán szükség van rájuk,
csak elő kell őket onnan húzni. Kodálynak valóban ilyen feje volt. Már igen
idős volt, amikor egyszer rendeztek egy koncertet a tiszteletére. Erzsikével
eljátszottuk az Adagiót. Utána, a fogadáson beszélgettünk a Mesterrel, aki
hirtelen megkérdezte: „És mondja Erzsébet, rendben van már az epéje?”
Emlékezett arra, hogy vagy húsz évvel azelőtt Erzsikének valóban volt egy kis
gondja az epéjével! Mi pedig megkérdeztük: „Tanár úr nem írna nekünk valamit?
„Már nem érek rá – mondta. Sok tennivalóm van az iskolai ének-tanítással
kapcsolatban.”
– Ha már Kodály jött szóba, a Zeneakadémián volt-e olyan tanár a
főtárgytanárok mellett, aki különösen mély benyomást gyakorolt Önökre, akire
különösen nagy szeretettel emlékeznek?
– Szabolcsi Bence és Molnár Antal jut először eszembe.
– Szatmári Lászlóné: És Banda Ede. Vele igazán jó barátokká váltunk. Később
is sokat játszottam vele, koncerten is kísértem.
– A zenetörténetet milyen szinten követelték meg akkor a hangszeresektől?
– Szabolcsi igen magasra helyezte a mércét. Egyszer valaki megkérdezte
egy könyvről, hogy megvan-e magyarul. „Miért, a kolléga nem tud görögül?” –
kérdezte Szabolcsi. Az órái hatalmas élményt jelentettek, egyszerűen
csodálatos volt, ahogyan beszélt. Költészet volt az, valóságos eposz. Viszont
a vizsgától borzalmasan féltem. Szabolcsi stílusa páratlan volt, az ő
fogalmazásmódját mi meg sem tudtuk közelíteni. Ráadásul mindig azt mondta:
„Ezt maguk ne írják le!” „De Tanár úr, akkor miből tanuljunk?” – kérdeztük.
„Nehogy a könyvemből tanuljanak!” – mondta. Czigány Gyurival jártam együtt, ő
elment a könyvtárba, kivett egy halom könyvet, és akkor elkezdtük
kibogarászni, hogy mit is kéne megtanulni Szabolcsi vizsgájára. Tankönyv nem
állt a rendelkezésünkre, így önállóságra voltunk kényszerítve.
– Az előbb említette Erzsébet, hogy meglehetősen sok órájuk volt az
Akadémián.
– Volt olyan időszak, amikor annyi mindent belénk akartak sulykolni,
olyan magas volt az óraszám – előfordult, hogy heti 44 óránk volt! –, hogy a
gyakorlásra szinte nem is maradt idő. Elkezdtünk lázadozni, hogy ez így nem
mehet tovább. Kozma Erzsébetnek, az Akadémia főtitkárának panaszkodtunk, hogy
a tornaóráról rohanunk a marxizmus-szemináriumra, onnan meg a honvédelemre…
Még a géppuskát is szét kellett szedni, meg elhajítani a kézigránátot, ami
nekem sehogy sem akart sikerülni úgy, ahogy elő volt írva…
– Szatmári László: A tornaórát azért vezették be, hogy óvják az
egészségünket. El lehet képzelni, amikor azok a nagy, kövér énekes lányok
mentek magasugrani. Jöttek aztán vissza felkötött karral, hol itt tört el,
hol ott. Akkor Kodály közbelépett, elment a Minisztériumba, és elmagyarázta
az illetékeseknek, hogy ebben a formában ez az egész egy ostobaság. A
zenészeknek úszni kell, továbbá menjenek sokat kirándulni a jó levegőre.
Azontúl nem volt tornaóra, hanem úsztunk a Margit-szigeten.
– Szatmári Lászlóné: Zathureczky is tiltakozott a sok óra miatt. Ráadásul a
rengeteg órából tizenkettő olyan volt, aminek semmi köze sem volt a zenéhez.
Zathureczky azt mondta, lemond, ha nem változtatnak ezen. Akkor aztán rögtön
jött a redukálás, például nem volt négy óra szeminárium marxizmusból, csak
kettő. Végre lehetett egy kicsit többet gyakorolni.
(Az interjú
második, befejező része következő számunkban jelenik meg.)
|