Solymosi
Tari Emőke
Szívvel-lélekkel,
szeretettel
Interjú
Szatmári Lászlóval és
Szatmári
Lászlóné Lechnitzky Erzsébettel
II/2.
rész
Különös, hogy amikor megszerezték a
diplomát, mindketten elkezdtek tanítani, mégpedig alsó fokon…
Szatmári Lászlóné:
És milyen boldogok voltunk, hogy kaptunk
állást! Ráadásul Budapesten!
Nem okozott ez valamiféle csalódást?
Mindketten kiemelkedő tehetségek voltak. Nem tápláltak
szólista-ambíciókat?
Nem. Biztosan tudtuk, hogy abban a nehéz időszakban, vagyis az 1956 utáni
években nem lehetett volna abból megélni, hogy koncertezünk. Persze, mi is
elmehettünk volna külföldre, mint olyan sokan. A mi osztályunkból
például csak Czigány György és én maradtunk itthon.
Tényleg. 1956 márciusában összeházasodtak,
és ősszel el is mehettek volna, hogy igazán nagy karriert fussanak be. Miért
maradtak itthon?
Szatmári László:
Erre mókásan azt szoktuk válaszolni, hogy „kalandvágyból”.
Szatmári Lászlóné:
Komolyra fordítva a szót: itthon voltak az idős szüleink. Laci édesanyja
özvegyen maradt, miután az édesapját szerencsétlenség érte. Korábban
vegyészeti üzeme volt, de aztán be kellett lépnie a szövetkezetbe, ahol nem
gondoskodtak megfelelő felszerelésről, biztonságos körülményekről. Kicsapott
a brómgőz, azt ő belélegezte és két nap múlva meghalt. Nekem a nagyanyám volt
sokáig fekvőbeteg. Amikor meghalt, akkor lett beteg apus, aki aztán félig
bénán ülve hallgatta, ahogy én „privát” tanítok tizenkét gyereket. Meg
kellett venni valamiből a gyógyszert… Tehát bennünk
a családunk iránt igen erős felelősségérzet munkált, de ha nem lettek volna
efféle kötelességeink, akkor sem gondoltunk volna arra, hogy elhagyjuk az
országot. Ide tartoztunk, Magyarország volt a hazánk. Olyan természetes volt
számunkra, hogy itt kell maradnunk.
Sokaknak épp az volt a természetes,
hogy el kell menniük…
Tudom, de nálunk ez másképp alakult. Egy mai fiatal, aki éppen kikerül a
főiskoláról, el sem tudja képzelni, milyen nagy dolog
volt az, hogy mindketten pesti álláshoz jutottunk. A főiskola vagy az egyetem
után akkor mindenkinek el kellett mennie vidékre dolgozni, néhány évre.
Behívtak mindnyájunkat a Minisztériumba, Fasang
Árpádhoz. Amikor kiderült, hogy mindketten budapesti állást kaptunk, úgy
mentem haza… nem is mentem, röpültem, mint akinek szárnyai nőttek! A biztos
állás volt az alapja a házasságunknak is. Ráadásul még ösztöndíjat is
kaptunk.
Szatmári László:
Mi akkor annyira el voltunk telve egymástól! Annyira egy volt az életünk!
Talán furcsa ezt hallani, de az a sok politikai változás, az a sok rettenetes
dolog, ami itt történt, valahogy minket alig érintett… Csak az volt fontos,
hogy együtt lehessük és muzsikálhassunk. Rengeteget jártunk vidékre
szerepelni. A Filharmónia a vidék kulturális felemelése érdekében sok olyan
programot szervezett, amelyen muzsikusok és színészek léptek fel. Olyan
nagyságokkal szerepelhettünk együtt, mint Pécsi Sándor vagy Básti
Lajos.
Szatmári Lászlóné:
És milyen szoros egység alakult ki közöttünk ezeken a szerepléseken! Mi
valóban együtt lélegeztünk, együtt gondolkodtunk a zenében. Ez megmaradt,
annyi évtized után is. Nem is olyan régen koncerten játszottunk, és mondtam
Lacinak, vegyük elő megint Kodály Adagióját! Elég volt egyszer-kétszer
átjátszani, annyira éreztük, hogy a másik mit akar. Én Laci hátának
mozgásából pontosan tudom, hogy mikor ér a vonó a húrra.
Nyilván, amíg csak tanítottak, volt
elég idő arra, hogy gyakoroljanak, vidékre járjanak koncertezni. De mi lett
az után, hogy mindketten igazgatók lettek?
Akkor már nagyon nehéz volt időt szakítani a gyakorlásra. Eleinte még
sikerült teljesíteni egy-két rádiós felkérést, elutaztunk együtt ide-oda
hangversenyt adni, de egy idő után már nem ment tovább a dolog. Reggeltől
estig az irodában ültünk. A tanárokkal való szoros emberi kapcsolat – az,
hogy bejöhettek hozzám, lerogyhattak egy székre, és én igyekeztem mindig
meghallgatni őket és segíteni nekik - rengeteg időt vett el a gyakorlástól és
persze az anyai teendőktől is. A gyerekünket telefonon neveltük. Erről is írt
Laci egy pamfletet: Évinek telefonon keresztül tanítok egy Bach-darabot,
énekelem neki a dallamot és diktálom, hogy melyik ujját melyik billentyűre
tegye… Azt hiszem, iszonyú lelkiismeretfurdalásom
lett volna, ha Évivel nem édesanyám foglalkozik napközben. De szerencsére a
legjobb kezekben volt.
Egy zeneiskola igazgatása jelentős
részben adminisztratív munka. Ez sem tűnt nagy áldozatnak?
Szatmári László:
Nem, mert folyamatosan tanítottunk is közben. Az én tanári munkám
legsikeresebb, legeredményesebb évei éppen az igazgatással estek egybe.
Tizenkilenc növendéket küldtem a főiskolára, akikből művészek és tanárok
lettek.
Hogyan került éppen a kispesti
zeneiskolába?
1968-ig nem volt minden kerületnek zeneiskolája, hanem a központi igazgatású
– Irsai Vera és Váczi Károly által vezetett –
Fővárosi Zeneiskola Szervezet látta el ezt a feladatot. Budapestet kilenc
körzetre osztották. A IX. és a XIX. kerület egy körzethez tartozott.
Amikor odakerültem tanítani, ennek a körzetnek az igazgatója Láng Etelka volt.
1966-ban én lettem a helyettese. Két évre rá a Tanácstörvény értelmében
kerületi kezelésbe kellett adni a zeneiskolákat, akkor széttagolták a
körzeteket. Etelkával már ’66-tól úgy osztottuk el egymás között a
feladatokat, hogy én foglalkoztam Kispesttel és Lőrinccel. Aztán, amikor
megtörtént az átszervezés – alattunk mindig mindent átszerveztek – engem
neveztek ki a kispesti zeneiskola igazgatójának.
1968-ban, 35 évesen nem volt túl fiatal
az igazgatáshoz?
Kétségtelenül nagyon fiatal voltam, de rendkívül aktív és agilis. Hogy az
aktivitásomat igazoljam, hadd mondjam el, hogy már 1959-ben, tehát 26 évesen,
amikor még csak két éve tanítottam, kezdeményeztem a Parlando
megalapítását. Egy éjszaka, amikor nem jött álom a szememre, mondtam
Erzsikének: „Kellene csinálni egy zenepedagógiai újságot.” „Jól van, csak
csináld” – válaszolta félálomban… Gyorsan megkaptam a beleegyezését.
A Parlando-ra
hadd térjünk vissza később. Sokoldalúságát és lelkesedését bizonyítja a
zenekari munka is. Ez mikor kezdődött?
Valójában két együttesről kell beszélni, hiszen vezettem egy zeneiskolai
növendékekből álló zenekart és egy tanári zenekart is. Amikor a
Józsefvárosban már Erzsike volt az igazgató, nem volt nehéz a két zeneiskola
között tartani a kapcsolatot. Így született meg a kerületek elnevezésének
rövidítéséből a Jó-Kis zenekar. Komoly,
igényes feladatokat jelöltünk ki magunknak, például előadtuk Vivaldi Juditha Triumphans című
oratóriumát.
A Juditha Triumphans technikailag igen nehéz darab…
Az bizony, de nagyon jó énekeseink voltak. Még ma is
sokan emlegetik azt a produkciót. A tanárok nagy részét be tudtuk vonni, azok
ugyanis, akik nem hangszert tanítottak, énekeltek a kórusban. Akik részt
vettek az együttes tevékenységében, kaptak egy-egy óra kedvezményt. Boldogan
jöttek, hiszen művészi munkát végezhettek. A műsorunkon volt például Bach
Paraszt kantátája, aztán sok Händel concerto grosso. Rangos helyszíneken
játszottunk: a Zeneakadémián, a Fészekben, a Vigadóban. Vidéken is
szerepeltünk; Leninvárossal, Zalaegerszeggel az ottani zeneiskolák révén
különösen szoros kapcsolatba kerültünk. Később pedig jött egy német kapcsolat
Herrenberggel.
Hány évig működött a Jó-Kis zenekar?
Közel tizenöt évig tartott a zenekar története, emlékszem, hogy a Fészekben
tartottuk meg a tízéves jubileumi koncertünket. Máig az együttesről készült
képek díszítik az iskola falait, emlékeztetve a szép hangversenyekre.
Szatmári Lászlóné:
Ehhez persze az kellett, hogy mindketten igazgatók legyünk, és mindketten
fontosnak tartsuk az együttest, a hangversenyeket, mindketten lelkesen
vegyünk részt a szervezésben. Sok kolléga emlegeti szeretettel azt a gyönyörű
időszakot. Gondoljunk csak bele: egy zeneiskolai tanár hogyan juthatna el
másképpen a Zeneakadémia pódiumára? Aztán különböző okok miatt a zenekari
munka sajnos megszakadt.
Szatmári László:
A hangversenyek azt is jelentették, hogy Erzsikének és nekem, mint
igazgatóknak, nem az irodában kellett tekintélyt szereznünk a tanárkollégák
előtt, hanem azáltal, hogy mi is részt vettünk a muzsikálásban. Erzsike a
csembalónál, a zongoránál ült, én pedig hegedültem, vezényeltem.
Hol tanulta a vezénylést? Tanulta-e
egyáltalán?
Nem tanultam, de kiskoromtól kezdve nagyon szerettem volna dirigálni.
Bekapcsoltam a rádiót és odaálltam a tükör elé vezényelni. Amikor
szolfézs-metodikát tanultam a főiskolán, elsajátítottam bizonyos alapvető
vezénylési tudnivalókat. Aztán valahogy ráéreztem arra, hogy egy hegedűs és
egy karmester mozdulatai között milyen sok a hasonlóság, mondhatni a kettő
ugyanabból a gyökérből fakad.
Erzsébet hogyan lett igazgató?
Szatmári Lászlóné:
Kőbányán kezdtem el tanítani. Amikor Soltész Erzsébet lett az igazgató a
VIII. kerületben, hívott, hogy legyek a helyettese. Ő már a Zeneakadémiáról
ismert engem. Bennem nem volt olyan erős vezetői tehetség, mint Laciban, nem
is volt különösen kedvem ehhez a munkához, de azt mondtam: „na jó, próbáljuk ki”. Rengeteget dolgoztam és tanultam
Erzsike mellett. Négy év múlva ő nyugdíjba ment, engem pedig rábeszéltek,
hogy adjam be a pályázatomat. Így lettem igazgató 1975-ben. Nehéz évek
következtek. 12 év nekem elég is volt az igazgatásból, utána címzetes
igazgató maradhattam, de végre csak a zongorakísérésnek szentelhettem minden
időmet. Számomra semmiféle hiúsági problémát nem okozott, hogy ugyanabban az
iskolában maradtam, ahol korábban én voltam az első ember. Másfél státuszban
kísértem, és boldog voltam ezzel a feladattal.
A szocialista időszakban melyek voltak a
legkeményebb gondok, amelyekkel egy igazgatónak meg kellett küzdeni? A
politikai helyzet, netán az ország szegénysége?
Szatmári László:
Annyi volt a mindennapi gondunk, hogy a politikával a legkevésbé sem
foglalkoztunk. Ma már csodálatosan felszerelt zeneiskolákat lehet látni, de
akkor nagyon nehéz volt megszervezni, hogy minden tanárnak legyen megfelelő
helyisége, ahol taníthat. Amikor elkezdtem tanítani, a szűkebb
munkahelyem egy tornaterem raktárhelyisége volt. Innen egy kétszárnyú ajtó
nyílt a tornaterembe. Az ajtó másik oldalán volt a futballkapu. Amikor
sikerült gólt lőni, lett ott olyan örömrivalgás, üvöltés, hogy fel kellett
függeszteni a tanítást. Ennél csak az volt rosszabb, amikor mellé lőttek,
bele a kétszárnyú ajtóba, ami ettől megremegett, és olyan hangot adott ki,
mintha valami robbanás történt volna.
Ezt akkor is ilyen vidáman fogta fel,
vagy csak most, visszatekintve?
Akkoriban mindenki igen nehéz körülmények között dolgozott. Természetesnek
vettem a helyzetet, mint ahogyan azt is, hogy a fűtő bácsi egyszer csak
megjelent, hogy ő most már hazamegy, de ha kihűlne a vaskályha, hát itt van a
szeneskanna, a következő ajtó a pincébe vezet, csak menjek le nyugodtan, és
hozzak fel egy kis szenet. Én pedig lementem, fölcipeltem a szenet és
megraktam a kályhát. Volt egy tanár, aki hegedűt tanított a lépcső
aljában, egy elkerített részen. Készítettünk is egy pamfletet, amelyben ez a
tanár csak pengette a hegedűt, és azt kérdezte: „mit tegyek, ha olyan kis
helyen kell tanítanom, hogy a gyerek csak akkor tudja kihúzni a vonót, ha
kinyitom az ablakot?” Rengeteg ilyen pamfletet írtunk, a legnehezebb
helyzeteknek is mindig megtaláltuk a humoros oldalát.
Szatmári Lászlóné:
A nehézségektől sohasem riadtunk vissza. A saját lakáskörülményeinkről is
beszélhetnénk. Öt évig laktunk együtt az anyósommal, és amikor a lányunk, Évi
egyéves volt, akkor sikerült kialakítani leválasztással egy pici saját
lakást. Azt mondta a mester: „na, Szatmári úr, fogja meg azt a cementet és
vigye szépen.” Rakosgatni kellett a téglákat, menetet vágni a vízcsöveken.
Csodálatos élmény volt ez is, mert úgy éreztük, hogy ettől, a saját kétkezi
munkánktól lesz igazán a miénk az eredmény. Nem zúgolódtunk, hanem boldogok
voltunk, hogy tehettünk valamit, és hogy a hatvanas években, amikor ez oly
kevés fiatal párnak adatott meg, önálló lakáshoz juthattunk!
Visszatérve az iskolai nehézségekre, a
párt nem akart beleszólni abba, hogy mit tanítanak, vagy például melyik
tanárt veszik fel?
Dehogynem, mindent egyeztetni kellett a párttal, a szakszervezettel, a
KISZ-szel.
A szakmaiság nem szenvedett emiatt csorbát?
Szerintem nem, mert azok az emberek, akikkel egyeztetni kellett, szintén
szakemberek voltak.
Szatmári László:
A zeneiskolákban ez valóban nem okozott gondot. Például a szakszervezeti
bizalmi az egyik zenetanár volt, aki elvállalta, hogy képviseli a
szakszervezetet. Volt olyan párttitkár, voltak olyan párttagok, akik
szintén zenetanárként dolgoztak. Lehet, hogy sokaknak nem fog tetszeni, amit
mondok, és érzem, hogy manapság nem népszerű az ilyen vélemény, de akkor is
tény, hogy nem olyan emberek erőltették ránk a véleményüket, akiknek gőzük
sem volt a zenetanításhoz. Sőt, még segítséget is jelentett a velük való
megbeszélés bizonyos döntésekben.
Szatmári Lászlóné:
Nálunk a szakszervezeti bizalmi nagyon odafigyelt arra, hogy a tanárok mikor
mennek nyugdíjba, elég magas lesz-e a fizetésük, elég lesz-e a nyugdíjuk.
Néha ádáz harcokat vívtunk, mert a pénz kevés volt, és én inkább annak
akartam adni, aki több szakmai munkát végzett, a szakszervezetis meg annak,
aki több társadalmi munkában vett részt. Akkor aztán mindenki engedett egy
kicsit… Bele is fáradtam ebbe rendesen, bár nem ez volt a legnehezebb, hanem
az, hogy kapcsolatot tartsak azoknak az általános iskoláknak az igazgatóival,
ahol az órákat tartottuk. Tizenkét helyen tanítottunk ugyanis. Rendszeresen
kellett látogatni a tanárokat is, meg aztán menni a Tanácsba, ahol éppen vagy
jobban állt az ember szénája vagy rosszabbul…
A Parlando című
zenepedagógiai folyóirat megalapításának mi volt az előzménye?
Szatmári László:
A Lónyai utcai református gimnáziumban én voltam az irodalmi kör vezetője.
Már ott is csináltunk egy faliújságot. Tehát mindig is volt kedvem az
íráshoz, szerkesztéshez. Az után a bizonyos éjszaka után, amikor hirtelen
felötlött bennem a Parlando terve, mondtam
Erzsikének: nagy szükség lenne egy zenepedagógiai folyóiratra, egy fórumra,
ahol a szakemberek közölhetik az ideáikat, elvégre nyilván nem csak nekem
vannak kikívánkozó gondolataim. Milyen jó lenne ezeket közzétenni,
vitatkozni! Elmentem Irsai Verához, majd az ő tanácsára
Váczi Károlyhoz, és elindult a lap. Az „ős-Parlando”
nagyalakú volt és stencil-technikával készült. A szakszervezet segített a
létrehozásában. Érdemes megnézni, megmutatom a legelső számokat!
„Régóta nélkülözött segédeszközünk
zenepedagógiai harcainkban a zenepedagógiai folyóirat.” De miért áll itt,
hogy „fővárosi viszonylatban”?
Mert ezt még a fővárosi zeneiskolai szervezet adta ki, nem jutott el vidékre.
Az első számokba Irsai Vera, Till Ottó, Dobszay László, Járdányi Pál, Dr. Soltész Elekné, Péter
Miklós, Dénes László írt, hogy csak néhány nevet említsek. Mindenki örömmel
vett részt ebben a munkában, hiszen a Parlando
valóban hiányt pótolt. A harmadik szám már szebb kivitelben jelent meg, és
onnantól kezdve országossá vált a lap. A következő lépés az volt, hogy a
Zeneműkiadót is bevontuk a kezdeményezésbe, és akkortól az ő nyomdájukban
készült a Parlando.
Ahogyan lapozgatom a számokat, meglepőnek találom, mennyi mindenről
lehetett írni: az angol ifjúság zenei életéről, a jazzről, az Orff-hangszerekről,
arról a problémáról, hogy rengeteg fiatal tehetség itt tanulta meg a szakmát,
aztán elment az országból… A lapszemlében amerikai,
osztrák folyóiratok is szerepeltek.
Nem tudom, hogy a régmúltat sötétebbre festik-e ma, mint amilyen valójában
volt, vagy csak mi láttuk derűsebben. Lehet, hogy a háború borzalmai után nem
éreztük annyira az ötvenes-hatvanas évek nehézségeit. Kétségtelen, hogy
pezsgő szellemi élet volt. Arra azért oda kellett figyelni, hogy amikor az
ember valami fontos kérdésben megnyilatkozott, ne felejtse el odatenni azokat
a kifejezéseket, hogy „pártunk és kormányunk”, meg „a szocialista embertípus”
és hasonlók. Ez azonban a szakmai elkötelezettségünkön semmit sem
változtatott, ettől nem lett sem jobb, sem rosszabb.
Kik voltak eleinte a Parlando szerkesztőbizottságában?
Czövek Erna, Dobszay László, Hajdú Mihály, Lovas
György, Sándor Frigyes, Szávai Magda, Ungár Imre, a
felelős kiadó pedig Gyimesi Ernő, illetve a Szakszervezet volt. Ma is a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének
Elnöksége adja ki a lapot, a felelős kiadó pedig Dr. Gyimesi László főtitkár,
aki Gyimesi Ernő fia…
Megrendelni, elolvasni a cikkeket,
lektorálni, nyomdával tárgyalni… Mindez rengeteg idejét emészthette fel…
Abban az időben, tehát még 1968 előtt, heti négy napot tanítottam a
Zeneiskola Szervezetnél (ráadásul váltva, délelőtt és délután) és további két
napra lejártam a győri szakiskolába. Emellett esténként még
felnőtteket is oktattam a Textil Szakszervezet Zeneiskolájában. Amikor a Parlando körüli munkálatokat már végképp nem bírtam
egyedül, megkértem Zelinka Tamást, hogy segítsen
nekem. Megkaptuk a nyomdából a hosszú hasábokat, majd nekiláttunk egy
hatalmas ollóval ezekből egyenlő részeket szabni. „Hopp, ez itt három sorral
hosszabb, jó lenne, ha a cikk vége nem menne át a következő oldalra, hát mit
hagyjunk ki belőle?” Fogtunk valami ronda ragasztót, és felragasztgattuk a papírfecniket. Amikor elfogyott a ragasztó, Erzsike
készített gyorsan egy kis csirizt. Mellesleg mindezt csak este kilenc óra
után tudtuk elkezdeni, hiszen addig mindketten dolgoztunk. Aztán ott voltak
azok az éjszakába nyúló beszélgetések a szerzőkkel, például Sándor Frici
bácsival, aki rendkívül precíz ember volt. Előfordult, hogy egy héten belül
négyszer hívott fel, hogy ide kerüljön még egy vessző, ott legyen inkább pont
és kezdjünk új mondatot… Dénes László hasonlóan. Ennek tulajdonképpen
örülni kellett, mert ez azt jelentette, hogy a lapot ők is végtelenül
komolyan veszik. Ha felnézek ma a polcra, az jut eszembe, hogy a
zenepedagógiai kultúrtörténet egy része van megörökítve a Parlando
lapjain. Több mint három évtizeden át végeztem ezt a munkát, és örömmel tölt
el, hogy ma, Zelinka Tamás szerkesztésében
ugyanabban a szellemben íródnak az újabb és újabb számok.
A Zenetanárok Társasága elődje, a
Zenepedagógus Szakosztály megszületése is a Parlandóval
függ össze?
Igen, jómagam az alapító titkárság tagja voltam. 1960 táján ugyanaz a
társaság volt a magja az Országos Zenepedagógus Szakosztálynak, amelyik a Parlando-t is szerkesztette.
Mi volt ennek a Szakosztálynak a célja?
Ez egy zenetanári szövetség volt, egy szakmai fórum, különböző tagozatokkal.
Az egy tagozathoz tartozók (például vonósok vagy éppen zongoristák)
megbeszéltek bizonyos szakmai problémákat, továbbképzéseket, előadásokat
szerveztek. Külföldről is számos előadó jött. A Parlando
pedig mindig hírt adott ezekről a programokról.
Kinek volt az ötlete a Szakosztály
megalapítása?
Ez az ötlet is a Szakszervezetben érlelődött ki. Tehát a sokszor és sokak
által lefitymált Szakszervezet abban az időben igen fontos szakmai
szervezőmunkát végzett. A Szakosztály egyébként addig működött, amíg meg nem
alakult a Zenetanárok Társasága, melynek első elnöke Tusa Erzsébet volt Mind
a Szakosztály tevékenységére, mind a Parlando
megjelentetésére a Művészeti Szakszervezetek Szövetsége adta a pénzt.
Tanítás, igazgatás, zenekarvezetés, lapszerkesztés, szakmai szervezőmunka…
Megbecsülték-e az erőfeszítéseit? Milyen kitüntetéseket kapott? A lexikonban
szerepel például a Munka Érdemrend bronz fokozata, de az még valamikor a
nyolcvanas évek elején lehetett.
Kaptam Nívó-díjat, Németh László díjat, 2002-ben pedig a „Magyar
Művészetoktatásért” elnevezésű díjat. Till Ottó mondta egyszer, hogy az ő
számára nem volt rendszerváltás, mert bármilyen rendszer volt, bárki volt
kormányon, az ő szívvel-lélekkel végzett munkáját mindig elismerték. Ugyanezt
érzem én is.
És Erzsébetnek mi volt a legnagyobb
kitüntetése?
Szatmári Lászlóné:
Nem hiszem, hogy a legújabb kitüntetésem lenne a legnagyobb, de számomra ez a
legmeghatóbb. Nyugdíjas korrepetitorként is gondoltak rám, és a „Józsefvárosi
Gyermekekért” kitüntetést kaptam meg 2004. június 4-én.
Ezek szerint még ma is korrepetitorként
dolgozik?
Jelenleg nyolcvan hegedűst kísérek! A felvételizőket már nem vállalom, mert
mindig félek, hogy esetleg megbetegszem, és akkor mi lesz a gyerekekkel.
Szatmári László:
Mindketten félállásban, de egész szívvel dolgozunk. Én is ugyanabban az
iskolában tanítok, ahol igazgató voltam. Az új igazgató, Taligás Lajos
ugyancsak fontosnak tartja a zenekari munkát, és most egy olyan, igazán
„ütőképes” tanári zenekar élén áll karmesterként, amelyben a magasabb
osztályos növendékek is muzsikálnak. Nemrég zajlott le egy nagyszabású
koncertünk Kispesten, ahol az Éneklő Ifjúság 70 éves születésnapját
ünnepeltük meg. A zenekar mellett a kerület iskoláiból 300 tagú gyerekkórus
is fellépett az énektanárokkal együtt! Nap mint nap
érzem, hogy a volt és jelenlegi kollégáim szeretnek, becsülnek. Bensőséges
szeretetük megnyilvánulása, hogy Apónak szólítanak, ugyanúgy, mint sokszor
Erzsike, a feleségem.
Ami azt illeti, Ön nem kimondottan
„apó-típus”, sokkal inkább „úr”…
Szatmári Lászlóné:
A kollégák tudták, mennyire várta Laci az unokáját. Négy centis volt Dorka, amikor
Apó már verset írt hozzá. Van is olyan tervünk, hogy kiadjuk Laci szép számú
versét, persze csak a rokonoknak, barátoknak szánt „terjesztésre”.
Amennyire tudom, mindketten rengeteget
utaztak az országban, szinte minden zeneiskolás versenyen, fesztiválon,
konferencián részt vettek. Hogyan fért bele még ez is az életükbe?
Említettem már korábban, hogy a lányunkra, Évire édesanyám vigyázott, ez a
hallatlanul művelt, több nyelven beszélő, vasfegyelmet tartó asszony. 90 éves
koráig élt, és mi valamennyien mindig hozzá fordultunk, ha nem tudtunk
valamit. Amíg Évi kicsi volt – egyébként a Szakszervezetben úgy hívták őt,
hogy „kis Parlando”, ugyanis a lap 1959-ben, Évi
pedig 1960-ban született – Mami jött a mi lakásunkba, hogy Évire vigyázzon.
Előfordult, hogy este 10 után értünk csak haza, és addigra leesett a hó. Nem
indult be az autónk, taxit hívtunk, de az is elromlott, és a Mamival toltuk a
taxit a havon… Később aztán Évi ment a Mamihoz, aki persze főzött is, nem
volt gond erre sem. Így aztán, ha valamilyen fontos eseményt rendeztek bárhol
az országban, mi ott lehettünk, nyugodtan végigülhettük, tudtuk, hogy otthon
minden rendben van. Érdekes egyébként, hogy Évi először hegedült, ötévesen
már vizsgázott is, de egyre többet zongorázott közben. Hatéves korától
Komjáthy Manyi néni tanította. Később csembalózott, de ő is felhagyott vele,
mint ahogyan én sem tartottam soha elég kifejezőnek ezt a
hangszert.
Szatmári László:
Életünk legszebb élményei közé tartozik, amikor Évi pici korában, amikor még
senki sem tanította, improvizált zongorán. Kitett egy mesekönyvet, nézte a
képeket, azokhoz játszotta a zenét, és közben még lapozott is. Egyébként,
abban, hogy mindketten hamar nyugdíjba mentünk, nagy szerepe volt annak, hogy
a saját gyermekünkkel keveset lehettünk, amíg kicsi volt. Az unokánknak,
Dorkának akartuk „visszaadni” azt, amit a lányunktól elvettünk.
És milyen különös, hogy Dorka is
zongorázik és hegedül is, mintha mindkét nagyszülője vonalát tovább szeretné
folytatni…
Igen, de ez a vonal itt mégis csak
megszakad, mivel az unokánk már nem muzsikus, hanem biológus szeretne
lenni.
Kanyarodjunk vissza a zeneiskolához!
Milyen a mai zeneoktatás helyzete? Mennyiben más, mint az elmúlt évtizedekben
volt?
Az Internet, egyáltalán a komputer megjelenése az oktatásban és a mindennapi
életben, a mobiltelefonok használata hihetetlen változásokat hozott. Mindez a
zeneoktatás számára többféle következménnyel jár: egyrészt alkalmazkodni kell
az új lehetőségekhez, ki kell használni őket, másrészt viszont tudomásul kell
venni, hogy a növendékeknek manapság sokkal kevesebb idejük van a
zenetanulásra, mint régebben. Az iskolai követelmények is rendkívüli módon
megnőttek. Ahhoz, hogy egy 12 éves gyerek hatosztályos gimnáziumba
felvételizzen, előkészítőbe kell járnia, rengeteget kell készülnie. Ha pedig
felveszik, annyi lesz a feladata, hogy a legtöbb esetben kénytelen abbahagyni
a zenetanulást. Régen a lelkes és tehetséges továbbképzősökkel, akik a
gimnázium mellett tanultak tovább zenét, a zeneművészeti szakközépiskolások
szintjén lehetett produkálni. Erzsikének is nagyszerű továbbképzős növendékei
voltak. Csakhogy ehhez annyi idő és energia kellett a részükről is, amennyi
ma már nem áll rendelkezésre. Bizony, ma alaposan meg kell gondolni, hogy
milyen módszereket alkalmazzunk, amelyekkel a növendékeket egyáltalán meg
tudjuk tartani a zeneiskolában.
Milyen módszerekre gondol? A gyakorlást
például nem lehet helyettesíteni…
Elsősorban arra gondolok, hogy a közös muzsikálásnak, a kamarazenélésnek
sokkal nagyobb teret kellene adni. Az együttlét ugyanis óriási pluszt ad a
zenetanuláshoz.
Szatmári Lászlóné:
Arra kellene törekedni, hogy az a kevés idő, amit a hangszerrel tölt a
növendék, feltétlenül örömet jelentsen neki.
Szatmári László:
Nézzük csak, miféle konkurenciával kell felvenni a versenyt. Ott van például
a tánciskola. A gyerek vagy a fiatal eltölt ott egy-két órát, keményen
dolgozik, de megtanul néhány táncot, együtt van a többiekkel, jól érzi magát,
igazi élményben van része, később pedig egy társasági eseményen hasznát is
veszi annak, amit megtanult. Amikor vége van az órának, hazamegy, és
legközelebb majd csak a következő táncórán lesz gondja a dologra. Ezzel
szemben, mondjuk egy hegedűórán nem kis nehézségek
árán ráérez, hogyan kell az egyik fekvésből a másikba átmenni, és rögtön
megkapja a feladatot, hogy ezt otthon hogyan gyakorolja a következő óráig.
Azért szükséges olyannyira a közös muzsikálás, mert az általa kapott óriási
élmény képes motivációt adni, képes meggyőzni a gyereket, hogy érdemes
gyakorolnia, hogy a legközelebbi alkalommal még jobban menjen a darab, és
aztán sor kerülhessen egy közös szereplésre. Ez felelősségvállalásra is
nevel, elvégre hiába tudja a művet a zenekar többi tagja, ha az én szólamom
nem szól rendesen, akkor nem szólal meg a darab
sem.
Jó iránynak tartja azt, hogy a
zeneiskolák helyett komplex művészeti iskolák alakulnak?
Igen. A mi zeneiskolánk is művészeti iskolává bővült, ahol megjelent a
táncoktatás. Nagyszerű dolog, hogy a hangszeresek és a táncosok együtt
szerepelhetnek, ez megint új inspirációt nyújt. Ha lenne képzőművészeti
tagozat, akkor az oda járó gyerekek elkészíthetnék a díszleteket. Lehet, hogy
így a zeneoktatás privilegizált helyzete megszűnik, de visszatérünk ahhoz az
egységhez, amely a művészeteket a mesterséges szétválasztásuk előtt
jellemezte.
Korábban beszélgettünk arról, hogy
három-négy évtizeddel ezelőtt mennyire mostoha körülmények között kellett
tanítaniuk. Ma milyennek látják a helyzetet ebből a szempontból?
Természetesen hatalmas a fejlődés. Egy-egy zeneiskola már egészen kiváló
hangszereket is meg tud vásárolni; a VIII. kerületi zeneiskola például most
vett egy Bösendorfer zongorát. Van olyan zeneiskola, ahol már minden
teremben található komputer. CD-lejátszó, erősítő, hangfalak, fénymásológép, kávéfőző, mikrohullámú berendezés, a
tanteremben lévő telefonkészülék – alig lehet fölsorolni, mi minden szolgálja
már sok helyütt a tanítást és a tanárok kényelmét. Ma már léteznek előírások
arra vonatkozólag, hogy milyen felszerelések szükségesek, és ami még
fontosabb, a források is adottak.
És a szellemi tartalom? A tanárok
lelkesedése? Ezen a téren is olyan óriási a fejlődés?
Szatmári Lászlóné:
Ha a fiatalabb generációk munkáját Éva lányunk tevékenységének tükrében
nézhetem (aki a józsefvárosi zeneiskola tanszakvezető zongoratanára,
igazgatóhelyettes, a ZETA választmányának tagja), akkor nem féltem a
zenepedagógia jövőjét. Ő jó érzékkel találta meg az egyensúlyt a tanári és a
művészi tevékenység között. Fiatal kora dacára már számos növendéke működik
zenei pályán, végzi tanulmányait a Főiskolán. Az új törekvések, módszerek
megismerése iránti fogékonyság, azok sikeres alkalmazása táplálja a
pedagógiai munka iránti érdeklődést, s megóv az elszürküléstől. Fontos, hogy
a tanárok, elsősorban a fiatalok belássák, hogy ha valaki jó szakember egy
zeneiskolában, az semmivel sem jelent kevesebbet, mintha magasabb szinten
tanítana. Hát nem az alapok a legfontosabbak? Miért lenne egy ember életében
kevésbé kulcsfigura a tanítónő, mint az egyetemi tanár?
Szatmári László:
Szívmelengető érzés, amikor diplomakoncertre kapunk meghívást olyan
növendékeinktől, akik egykor nálunk kezdtek. És a tanárok között minket is
felsorolnak, ugyanúgy, ahogyan a szakközépiskolai vagy a zeneakadémiai
tanárokat. Nem felejtették el, hogy mi indítottuk el őket a pályán. Egy ilyen meghívó igazi köszönet azért a lelkesedésért,
szeretetért, időért, energiáért, amit annak idején nekik szenteltünk.
|