Bevezető a „Psalmus Humanus” című előadás magyar változatához
Az idén 49 esztendős ISME (International Society for Music Education,
azaz Nemzetközi Társaság a Zenei Nevelésért) 2002. augusztus 11.
és 16. között rendezte meg 25. világkonferenciáját a norvégiai
Bergenben, Edvard Grieg szülővárosában. A védnökséget Sonja,
norvég királynő vállalta. A konferencia mottója a következő volt: “Együtt
zenei jövőnkért!” Három központi témához lehetett csatlakozni: az első
a zenei nevelés országhatárokon és különböző kultúrákon való átívelésének
lehetősége, a második a zenepedagógia és egyéb tudományterületek kapcsolata,
a harmadik pedig a virtualitás és a realitás viszonya, egyszerűbben szólva
a modern technika, főként a számítógép felhasználásának sokféle formája.
Az angol nyelven folyó szakmai tanácskozást az Interneten is meghirdették,
jómagam erre a felhívásra jelentkeztem és lettem egyúttal az ISME egyéni
tagja. Az előzetesen beküldött előadásokat szakmai bizottság bírálta el,
ennek eredményeképpen kaptam meghívást egy 40 perces beszámoló megtartására.
Dolgozatom (amely a második központi témához kapcsolódik) K. Udvari Katalin
Psalmus Humanus című, a kecskeméti Ének-Zenei Általános Iskola megalakulásának
50. évfordulójára írt könyvéről (a könyvről szóló recenziót lásd: Parlando,
2001/4. szám, 20-24. oldal), valamint az ugyancsak Psalmus Humanus című
művészetpedagógiai bemutatósorozatról szólt. Ez utóbbi egy olyan magyarországi
vállalkozás, amelynek célja megőrizni Kodály eredeti zenei nevelési koncepcióját,
ugyanakkor fölkutatni azokat a módszereket, amelyek segítségével e koncepció
az új évezred kihívásainak, a különböző társadalmi igényeknek megfelelően,
eredményesen alkalmazható. A projekt – azon túl, hogy bizonyítja a magyar
zenepedagógia megújulási képességét – jól példázza a művészetek valamint
a természet- és társadalomtudományok kapcsolatát, illetve az ének-zene
és más tantárgyak oktatásának integratív lehetőségeit. (A bemutatósorozatról
lásd K. Udvari Katalin összefoglalóját, Parlando, 2002/4. szám, 2-6. oldal.
A K. Udvari Katalin által szerkesztett újabb kötet, amelynek témája e bemutatósorozat,
és amelyben az egyes módszereket azok kidolgozóitól, tehát a legautentikusabb
formában ismerhetjük meg, Psalmus Humanus. Hagyomány és megújulás a kodályi
zenepedagógiában címmel a Püski kiadónál 2002 decemberében jelenik meg.
)
Beszámolómat többek között a Duna Televízió által a Psalmus Humanus
programról készített dokumentumfilm részleteivel, valamint a könyv és a
folyamatosan bővülő projekt összefoglalását tartalmazó, közvetlenül a konferencia
előtt elkészült, angol nyelvű CD-ROM-mal illusztráltam. A konferencián
elhangzott előadásokat az ISME – ígérete szerint – papírformában és CD-ROM-on
is megjelenteti angolul.
Ezúton is szeretném megköszönni azt a sok kedves bíztatást és értékes
segítséget, amelyet az előadás megírásához K. Udvari Katalintól, valamint
az egyes módszerek képviselőitől kaptam. A konferenciára saját költségen
utaztam ki, de utólag több helyre is pályáztam anyagi hozzájárulásért.
Lapzártáig pályázatom kedvező elbírálásban részesült a Magyar Zeneművészek
és Táncművészek Szakszervezeténél és a Kecskeméti Kodály Intézetért Alapítványnál.
Mindkét támogatást nagyon köszönöm.
Solymosi Tari Emőke
„Psalmus Humanus”
Hagyomány és megújulás a magyar zenei nevelésben
„Kultúrát nem lehet örökölni. Az elődök kultúrája egy-kettőre
elpárolog, ha minden nemzedék újra meg újra meg nem szerzi magának.” –
mondta Kodály Zoltán.(1) Előadásomban egy olyan magyarországi programról
szeretnék beszámolni, amely éppen azon fáradozik, hogy „újra megszerezze”
a lassan „elpárologni” látszó, a népesség egésze részére biztosítható,
általános zenei kultúrát. A program arra keres választ, hogy a XXI. században,
a Kodály halála óta gyökeresen megváltozott társadalmi, politikai, gazdasági
helyzetben, a közgondolkodást jellemző értékválság közepette hogyan lehetne
a Kodály által lerakott alapokat megőrizve, de mégis a mai kihívásokra
választ adva olyan új módszereket találni, amelyek jól alkalmazhatóak a
közoktatásban, és segítenek megközelíteni az áhított célt: „A zene (legyen)
mindenkié.” A hangsúly itt a közoktatáson van, tehát nem az elit, professzionális
zenei képzésen, hanem az egész társadalom, annak valóban minden, akár hátrányos
helyzetű csoportja számára is használható új elképzeléseken. A vállalkozás
értékes tapasztalatai muzsikusként és újságíróként is megleptek, és azt
gondolom, hogy nemzetközi érdeklődésre is számot tarthatnak.
Magyarország zenei nagyhatalom, így tartják az egész
világon. Nagy muzsikusok (zeneszerzők, előadóművészek, muzikológusok, pedagógusok)
egész hada áramlott ki e kicsiny közép-európai országból, és mi exportáltuk
minden idők egyik leghatékonyabb zenetanítási koncepcióját, amely leginkább
„Kodály-módszer” néven ismert. Ezt az 1964-es, Budapesten megtartott ISME-konferencián
ismerhette meg a világ, és tanulmányozására azóta is százak zarándokolnak
minden évben Magyarországra, főként a kodályi örökséget hitelesen őrző
és terjesztő kecskeméti Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézetbe. Számos
magyar tanár tanít külföldön, hogy segítse e koncepciónak a helyi kultúrához
való adaptálását, hiszen zenei anyanyelv kialakításáról van szó. A Liszt
Ferenc Zeneművészeti Egyetemen a hallgatók negyede külföldi (2000-ben 26
országból 136-an tanultak itt), áramlanak ide a diákok, és jönnének jóval
többen is, ha nem lenne az intézményben helyszűke. Ifjú tehetségeink sorra
hozzák el a díjakat a nemzetközi versenyekről. Joggal gondolhatják tehát
sokan, hogy zenei téren Magyarország tejjel-mézzel folyó Kánaán. Természetes,
hogy eredményeinket a külföldiek nagyrészt a Kodály-koncepciónak tulajdonítják,
hiszen sok európai országban, valamint Japánban, Ausztráliában, az USA-ban,
Kanadában ezt kiváló hatásfokkal alkalmazzák. A kiemelkedő magyar teljesítmények
jelentős része azonban vagy az elit kultúrához tartozó hangszeroktatás
területéről jön, vagy egy-egy kivételesen elhivatott, fanatikusan dolgozó
énektanárnak, kórusvezetőnek köszönhető. Az elit kultúra lényeges húzóereje
egy ország művelődésének, csakhogy Kodály elképzelései a társadalom egészére
vonatkoztak. A magyar közoktatásban viszont a gyerekek értékes zenén keresztül
történő mindennapos nevelése eltűnőben van. A napi és a szaksajtóban jó
néhány éve sorra jelennek meg olyan elkeseredett hangú cikkek, amelyeknek
már a címe is árulkodó: „Miért csak rombolunk?” (2), „Hívjunk össze konzíliumot!”(3)
stb.
Nézzük, hogyan alakult a mindennap éneklő-muzsikáló
– úgynevezett ének-zene tagozatos – általános iskolák száma, hiszen Kodály
azt szerette volna, ha idővel minden iskola ilyenné alakulna. Nos, ezeknek
az intézményeknek a száma egy ideig valóban emelkedett, egészen 200 fölé,
majd e pozitív tendencia megtorpant, és azóta ez a szám csökken. Az utóbbi
évekre már valóságos zuhanó repülés jellemző: 1996-ban még 185 iskola volt
ének-zenei, két évre rá az összesen 3750 általános iskolából már csak 120.
Az 1999/2000-es hivatalos statisztikai adatok szerint az összesen 960.601
6-16 éves korú fiatalból 32.696 vesz részt emelt szintű ének-zene oktatásban.
Ez 3,4 százalék. Megfordítva: a mai magyar gyerekek közel 97 százaléka
nem részesül a mindennapos éneklésre épülő, az egész világon példának tekintett
„magyar módszer” áldásaiból.
A nem zenei tagozatos iskolákban kötelezően csak
heti egy óra jut az énekre, és a kóruséneklés sincs előírva. Hol találkozhat
aktívan ez a korosztály az értékes zenével? A zeneiskolában, ami viszont
fakultatív. Örömmel mondhatjuk, hogy ezen a területen a tanulói létszám
dinamikusan nő. 1980 és 1997 között (hivatalos adatok szerint) a hangszert
tanulók száma megduplázódott. Itt tehát hatalmas a fejlődés, bár komoly
nehézségekkel is meg kell küzdeni, főként amiatt, hogy nincsen megfelelő
számú és kellően képzett tanár. A tanárképzés terén immár évtizedek óta
sok a gond, kezdve azzal, hogy miközben a magyar felsőoktatásban az utóbbi
10 évben megháromszorozódott a létszám, a zenei felsőoktatásban stagnál.
A tanítóképzőkben nemigen jut mód a válogatásra, az pedig, hogy a kevés
számú jelöltnek van-e zenei hallása, nem sokat számít. Itt kell megjegyeznünk,
hogy ének-zene oktatásunkkal kapcsolatban általában még a legerőteljesebb
kritikák sem magát a Kodály-koncepciót bírálják, hanem annak megvalósítását:
„Nem a módszerben vagy a rendszerben van a hiba, hanem a lélektelen, közömbös,
sőt gyakran ellenszenvet keltő végrehajtásban”.(4) Nyilvánvaló, hogy a
zenetanításban a tanár megfelelő szintű képzettsége, a szakmája iránti
szeretete, lelkesedése döntő kérdés.
A gondok felsorolásából ennyi talán elég is. Sokan
mindennek ellenére hiszünk abban, hogy a zenei nevelés képes megújulni
a magyar közoktatásban, hiszen biztos alapokra épül.
Sokan és sokféle módon keresik a megújulás lehetőségét. Kolcsárné
Udvari Katalin, zeneiskolai csellótanár nagy kitartással végzett munkálkodása
úttörő jelentőségű ezen a téren. Udvari Katalin tagja volt a Magyarországon
elsőként Kecskeméten megalapított ének-zenei általános iskola legelső osztályának,
és így Kodály gyakori személyes jelenlétében vehetett részt a zenei foglalkozásokon.
Az egykoron tanáraitól kapott sok-sok szellemi-lelki kincsért érzett hála,
ugyanakkor az elmúlt időszakban a sajtóban megjelent, Kodályra és ének-zeneoktatásunkra
vonatkozó, sokszor igazságtalanul elmarasztaló vélemények arra ösztönözték,
hogy dokumentálja a legendás intézmény első éveit, és összegyűjtse egykori
osztálytársai, tanárai, továbbá későbbi kollégái és tanítványai személyes
élményeit a zenetanulással és főként annak évekkel-évtizedekkel később
is tapasztalható hatásaival kapcsolatban. A szerző „Psalmus Humanus” című
könyvével5 köszöntötte 2000-ben az éppen 50. születésnapját ünneplő kecskeméti
Kodály-iskolát. Maga Kodály mondta, hogy „a zenei nevelés igazi eredményei
csak évtizedek múltán érzékelhetők nagyobb mértékben”6; éppen ez ad különös
fontosságot e 300 oldalas kötetnek. A nagyszámú személyes tanúságtétel,
messzemenőkig igazolta Kodály próféciáit, melyek szerint a gyermekkorban
kellő gyakorisággal, aktív részvétellel szerzett értékes zenei élménynek,
a megfelelő szakmai és tárgyi feltételek között kapott zenei nevelésnek
életreszóló hatása van, amely semmi mással nem pótolható.
A közoktatásban az ének-zenei általános iskola típusának megteremtése
elsősorban Nemesszeghy Lajosné Szentkirályi Mártának, az alapító igazgatónőnek
köszönhető. Nemesszeghyné először zeneóvodát szervezett, amelynek egy bemutatóját
látva 1947-ben Kodály meg is jegyezte: „Ez jó, csak nem szabad abbahagyni
a hatéveseknél. Így folytassák az iskolában is.”7 Ez a megjegyzés erőt
adott a fiatal tanárnőnek terve megvalósításához. Az iskola, amelynek hivatalos
engedélyeztetésében Kodály segített, 1950-ben igen szerény körülmények
között kezdte meg a munkát. Amikor 1964-ben elkészült az új épület, Kodály
így fogalmazott: „Ez nem egyszerűen egy új épület felavatása, hanem fordulópont
a magyar művelődés történetében. (…) ez az iskola nem zeneiskolának készült,
(…) de ez az első iskola, amely szervesen beépíti a zenét az általános
emberi műveltségbe. Mindent tanítanak itt. Sőt, egyes dolgokat jobban,
mint másutt. De megtanítják arra a tanulókat, hogy aki zenével indul az
életbe, az evvel bearanyozza minden későbbi tevékenységét.”8 Három évvel
később pedig kijelentette, hogy meg van győzödve arról, „hogy idővel minden
iskolánk ilyenné alakul, mire általános lesz az a tapasztalat, hogy ahol
a zene egyenrangú tárgy, minden tárgyat könnyebben és jobban tanulnak a
gyermekek.”9
A kecskeméti iskolában a 6 napos munkahéten mindennap volt énekóra,
a felső tagozatban ezen belül külön tanulták a népdalismeretet és az összhangzattant.
Heti két társas zeneóra volt: karének illetve zenekar. A délelőtti tanításba
beillesztettek egy-egy néptánc órát, amely a hagyományőrzés mellett fel
is frissítette a diákokat. A második osztálytól választhattak hangszert;
ez heti két újabb zeneórát jelentett. Mindezt a gyerekek nagy kedvvel végezték,
túlterhelésre nem panaszkodtak, sőt, néhány év után nemcsak általános tudásuk
haladta meg a nem éneklő-muzsikáló osztályokét, hanem lelkileg is kiegyensúlyozottabbakká
váltak azoknál. A visszaemlékezések így tanúskodnak erről: „Az ének pihenést
jelentett a többi közismereti tárgy között, a néptánc órák kielégítették
mozgásigényünket.” „Bírtuk a terhelést”, „megtanított napirend szerint
élni, a lehető legjobban beosztani az időt.” „Ésszerű, gyors és logikus
gondolkodásra tanított.” „Az iskola adott egyfajta optimizmust, pozitív
gondolkodást, a sikeres szereplések révén önbecsülést, az összetartozás
érzését.”10 Az ország különböző területein lévő ének-zenei iskolákban tanult
emlékezők a mindennapos muzsikálást egybehangzóan életreszóló belső erőtartalékként,
boldogságforrásként jelölik meg.
Kodály mindig is meg volt győződve a zenének a személyiség egészére
gyakorolt jótékony hatásairól. Amikor az 1964-es ISME-konferencia után
megkérdezték, hogy mit tartott a legérdekesebbnek, azt az előadást emelte
ki, amelyet Kokas Klára tartott. A muzsikus-pszichológus Kokas elsőként
foglalkozott a kodályi zenei nevelés hatásaival. Ő maga így ír erről: „Mámorító
élmény volt a mindennapos énekórák hihetetlen eredménye, amit ma vetettem,
holnapra gyökeret vert és virított. Feltámadt a kíváncsiságom, vizsgálatokat
kezdtem a zenei nevelés hatásáról, Kodály ebben is buzdított.”11 Már 1962
és 64 között Szombathelyen 100 zeneóvodást vizsgált antropometriai módszerekkel.
Az első méréseket és összehasonlító vizsgálatokat dr. Eiben Ottóval 1968-ban
végezte zenei és kontrollcsoportokkal, elsősorban az éneklés és ritmikus
mozgás okozta fiziológiai változásokra vonatkozólag. A kutatók saját kiváncsiságuktól
hajtva az egyéb képességekre vonatkozó teszteket is kipróbálták, pszichológiai
vizsgálatot is folytattak, és az eredmény, „a zenei csoportok fölényesen
magasabb teljesítménye”12 ámulatba ejtette őket. Kokas Klárának a zenei
nevelés más tárgyak tanulására gyakorolt pozitív transzferhatásáról szóló
disszertációja Képességfejlesztés zenei nevelés címmel 1972-ben jelent
meg.
A máig legnagyobb léptékű hatásvizsgálatot Nemesszeghy igazgatónő
kezdeményezte, ő kérte, hogy indítsanak négyéves programot, amelynek során
vizsgálják a kecskeméti Kodály-iskola egyik elsős énekes osztályát (ennek
kontrollcsoportja egy másik iskola nem zenei tagozatos, ám jó szociális
helyzetű gyerekekből álló osztálya lett), továbbá indítványozta, hogy kísérleti
céllal egy külvárosi iskolában, hátrányos helyzetű gyerekeknek is indítsanak
ének-zenei osztályt, az iskola másik, párhuzamos osztálya pedig kontrollcsoportként
szerepeljen. A nemzetközi szakirodalomban előzmény nélküli vizsgálatot
1968 és 1972 között végezték. A kutatócsoport vezetője dr. Barkóczi Ilona,
az Eötvös Loránd Tudományegyetem Általános Pszichológiai Tanszékének vezetője
volt. A vizsgálat és eredményeinek leírása Barkóczi Ilona és Pléh Csaba
tollából jelent meg Kodály zenei nevelési módszerének pszichológiai hatásvizsgálata
címmel, a Kodály Intézet kiadásában. Music makes a difference címmel (Kecskemét,
1982) angolul is olvasható, franciául ugyancsak megjelent. Ezúttal a kutatóknak
csak néhány megállapítását ragadnám ki. A zenei nevelés fejlesztő hatása
egyértelmű volt a kreativitásban. A hátrányos helyzetű, de több énekórát
kapó csoport már a második évben utolérte (sőt, néha meg is haladta!) a
magasabb szociális környezetű kontrollcsoport teljesítményét. Bár azt találták,
hogy az általános intelligencia színvonala a zenei nevelés hatására nem
változik, feltűnt, hogy „az alacsony szociális státusú gyerekeknél csökken
a verbális és a nem verbális intelligencia közötti aránytalanság”13 Tehát
az intelligencia szerkezetét és a kreativitást górcső alá véve is azt találták,
hogy a zenei nevelés képes kiegyenlíteni a kulturális hátrányt. A kutatók
megállapították, hogy a mindennapos zenélés hatására integráltabb személyiség
alakul ki, amelyre az jellemző, hogy az intellektuális és emocionális-motivációs
működések fokozottabban kapcsolódnak össze. A vizsgálatok egyik további
feltűnő eredménye volt, hogy a zenei nevelésnek milyen erőteljes a közösségfejlesztő
hatása.
Kodály téziseit tehát a tudomány egzakt módon igazolta, ám hiába
mutatták és mutatják ki napjainkban is egyre többen a szerteágazó pozitív
hatásokat, ezekkel a felismerésekkel – úgy tűnik – nem kellő mértékben
foglalkozik az oktatáspolitika, és mivel a kutatási eredmények csak igen
kis kör számára válhattak ismertté, a közgondolkodásra sem gyakorolnak
hatást. A bizonyítékok ellenére az iskolai ének-zenetanítást ma a legtöbben
feleslegesnek és haszontalannak tartják.
Udvari Katalin könyvének („Psalmus Humanus”) megírásához a kecskeméti
Kodály-iskolában szerzett személyes élményeitől kapott indíttatást. Bebizonyította,
hogy az ének-zenei tagozatos iskolatípusnak van létjogosultsága. Amikor
ennél is továbblépett, és a kodályi koncepción alapuló, mégis új módszerek
keresésébe fogott, elsősorban a tudományos eredményekre, a megcáfolhatatlan
objektív bizonyítékokra támaszkodott. Már a könyv írásakor megismerkedett
olyan kitűnő zenei szakemberekkel, akik ráirányították a figyelmét, hogy
a zenetanítás illetve az élményt adó, zenével való foglalkozás milyen új,
kevéssé ismert lehetőségeket rejt. Udvari Katalint ez arra ösztönözte,
hogy tudatosan is keresse a hasonló műhelyeket. Két és fél éves kutatás
eredményeként sikerült felvennie a kapcsolatot másfél tucat intézménnyel
illetve szakemberrel, akik közül többen szinte teljesen ismeretlenül, elszigetelten
dolgoznak. 2000 és 2001 fordulóján egy bemutatósorozat keretében ezek a
műhelyek vonultak fel egy olyan bizottság előtt, amely Magyarország legnagyobb
tudású, nemzetközileg is elismert zeneoktatási szakembereiből állt. A könyv
címe után a program ugyancsak a Psalmus Humanus elnevezést kapta. Udvari
Katalinhoz a munkában csatlakozott volt iskolatársa, Urbánné Varga Katalin
(gyógypedagógus, zenetanár, zeneterapeuta, a Magyar Zeneterápiás Egyesület
elnöke), aki aktívan közreműködött a bemutatók tervezésében, szervezésében
és lebonyolításában.
Komoly lelkiismereti problémát jelent, hogy ha elfogadjuk a kodályi
koncepció mai érvényességét, van-e jogunk a megvalósításához új utakat
keresni, nem kell-e szigorúan ragaszkodnunk ahhoz, ami Kodály életében,
az ő közreműködésével kialakult? A Mester megnyilatkozásaiból egyértelmű:
ő csupán irányelveket adott meg, a megvalósításban szabadságot biztosított
a tanároknak. Nemesszeghy Márta is azt írja feljegyzéseiben, hogy „Kodály
felvetett gondolatokat, feladatokat adott, véleményt nyilvánított, de pontos
leírás helyett inkább szabad kezet adott, kísérletezésre buzdított.”14
Az adott korosztály, társadalmi réteg, szociális helyzet, egészségi állapot,
vagyis általában az adott körülmények szempontjából optimálisan hasznosítható
metódusokat tehát nemcsak jogunk, de kötelességünk is kutatni, kitalálni,
továbbfejleszteni. (Itt kell megemlítenem, hogy ezen a téren Magyarországon
felmérhetetlen jelentőségű munkát végzett és végez Gonda János irányításával
a Tatabányán megalapított, jelenleg Tatán működő Nemzetközi Kreatív Zenepedagógiai
Intézet, amely főként nyári kurzusok keretében ad módot a tanároknak, hogy
válogathassanak a különböző módszerekből, és így frissíthessék fel tudásukat.
A két program közötti különbség, hogy míg a Kreatív Zenepedagógiai Intézet
inkább (persze nem kizárólagosan) a külföldi módszerek (pl. Orff, Suzuki,
Dalcroze, stb.) megismertetésére törekszik, Udvari Katalin kifejezetten
a kodályi irányelveken alapuló, egyben azokat igazoló, főként Magyarországon
kialakult metódusokat kutatta fel.)
A bemutatókat 2000 októbere és 2001 januárja között 8 szakmai napon
tartották meg:
(1) Kovács Barbara módszere a legfrissebb idegélettani kutatásokat veszi
figyelembe. Azt használja ki, hogy az óvodában az ének-zene-mozgás során
automatikusan fejlődnek a tanulási képességek, így megelőzhetők a különböző
tanulási zavarok. A módszer eredményességét hatásvizsgálat bizonyítja,
a tankönyv megjelent.
(2a) A Barkóczi-vizsgálat felhívja a figyelmet arra, hogy ha a tanításban
felhasználjuk a vizuális ábrázolást (festés, rajz stb.), a képességek ugrásszerűen
fejlődnek. A különböző korosztályok számára kidolgozott komplex művészeti
nevelés erre alapozódik. Az eredményeket a salgótarjáni Bólyai Gimnázium
pedagóguscsoportja demonstrálta.
(2b) Az alapfokú szabadidős programot támogatta az UNESCO; ez a hátrányos
helyzetű csoportoknál is kiemelkedő eredményeket hozott.
(2c) Pécsett, Apagyi Mária és Lantos Ferenc módszerét a hangszeres
zene és a vizális területek kapcsolatára és kölcsönhatására építette, fölmutatva
az elemek, szerkezeti elvek közös rendszerét. Az improvizáció, a komponálás
és az interpretáció szerves egységét kívánják megteremteni.
(3) A kecskeméti Tóth László Általános Iskolában a bizottság összehasonlíthatta
a normál (heti 1) óraszámban és az emelt (heti 3-4) óraszámban történő
ének-zenetanítás eredményeit.
(4) A rendszerváltás óta ismét fontos szerep juthat az egyházzenének,
hiszen Kodály mintának tekintette az angliai katedrális-iskolákat, amelyekben
mindennap énekelnek a gyerekek és részt vesznek a liturgiában. A Budapesti
Énekes Iskola tanulói már 6 éves koruktól professzionális muzsikusokkal
együtt lépnek fel az ősi, esztergomi rítusú templomi szolgálatokon. Az
iskola kitűnő énektanár-karnagyai Bubnó Tamás és dr. Mezei János tankönyvet
is összeállítottak a gregorián és a többszólamú egyházi zene tanításához.
(5) A bizottság egy olyan bemutatót is végignézhetett, amelyen egy ausztrál
karnagy egy budapesti ének-zenei általános iskola kórusának tartott próbát.
Az ötlet nagyszerű, hiszen a Kodály Intézet külföldi hallgatóinak így szélesebb
körű tapasztalatszerzésre van módjuk, az Intézetben folyó munka eredményei
könnyebben bekerülnek az iskolák vérkeringésébe. A helyi énektanár is új
ismeretekkel gyarapodhat, ösztönzést kap a nyelvtanulás, lehetőség nyílik
nemzetközi kapcsolatteremtésre.
(6) Kárpáti Tünde szolfézs-zeneelmélettanár olyan számítógépes szoftver
kifejlesztésén dolgozik, amely a Kodály-módszert és a hazai követelményeket
veszi alapul. A játékos, motiváló, egyéni haladási tempót lehetővé tevő
számítógépes programokkal a szolfézs és a zeneelmélet oktatása és gyakorlása
hatékonyabbá és élvezetesebbé válik. Ahogyan Józsáné Hajdu Zsuzsa bemutató
órája is bizonyította, a komputer kiváló eszköze a zenei képességfejlesztésének.
Baráth Zoltán további felhasználási lehetőségekre hívta fel a figyelmet,
például: kottaírás, hangszerelés, improvizáció.
(7) Dr. Pap János fizikus, akusztikus, zeneakadémiai tanár ugyancsak
a technikához kapcsolódó, új megközelítésmódot vázolt fel az alapfoktól
egészen a zeneakadémiai alkalmazásig, amelynek középpontjában a zenei akusztika
áll. Például 6-10 éves gyerekek kreatív zenei-technikai-természettudományos
foglalkozások keretében a következő témákat járják körül: mi a hang?, hangforrások,
hangszerek.
(8) Kodály értékelte a nívós könnyűzenét. A zenepedagógia ezen a terén
sem mondhat le az ízlésformálásról, hiszen a fiatalok döntő többségét éppen
ez a muzsika veszi körül. A világhírű jazzmuzsikus, Gonda János összállított
egy populáris zenei antológiát (15) hangzó anyaggal ilusztrálva. Nem a
populáris zene módszeres tanításáról van szó, inkább arról, hogy a tanár
segítse az értékes és értéktelen közötti eligazodást.
(9) Kodály Zoltán maga is arra buzdított, hogy foglalkozzunk a zenetanulók,
zenészek fizikai kondíciójával. Dr. Kovács Géza dolgozta ki a zenei munkaképesség
gondozás módszertanát. Halála óta munkatársa, Dr. Pásztor Zsuzsa zenetanár,
tudományos kutató foglalkozik e témával. A mozgásos pihenés segít abban
hogy az iskolai énekórák valóban üdítő, frissítő hatásúak legyenek. A mozgások
élettani hatásairól, módszertani tudnivalóiról, pszichológiai vonatkozásairól
a két szerzőtől sok segédanyag áll rendelkezésre.
(10) Sáry László zeneszerző olyan kreatív zenei gyakorlatokat dolgozott
ki16, amelyek közelebb visznek a kortárs zenéhez, „segítséget nyújtanak
a memória és a rögtönzési készség fejlesztéséhez, a figyelem összpontosításához
és a társas zenélés gyakorlásához”. Az egyszerű hangszerekkel, énekléssel
végzett gyakorlatok zenében járatlan emberekkel és magas képzettségűekkel
is eljátszhatók. A módszer terápiás célra is jól használható.
(11) Csirmaz Mátyás ének-zene óráin a zenei írás-olvasás tanítása konkrét
tárgyi manipulációs cselekvéssorokra épül fel: a diákok egyszerű kis hangszereket
készítenek. Amint a Barkóczi-vizsgálatok alátámasztják, a szociálisan és
kulturálisan hátrányos helyzetű gyerekek szabadidejükben előnyben részesítik
a kézműves tevékenységeket, így náluk e módszer előnyei fokozottan megmutatkoznak.
A módszer kifejezetten tömegoktatásra született, költségigénye minimális,
alkalmazását jól kidolgozott tankönyvek segítik.
(12) Kodály javasolta, hogy cigánygyermekek számára létesítsenek ének-zenei
bentlakásos iskolákat. A Marcaliban működő “Hétszínvirág” elnevezésű, egésznapos
iskola tanulóinak 83 százaléka roma. A gyermekközpontú iskolában (igazgató:
Orosz Lajos) folyó komplex művészeti nevelésnek része például a beás dalkör,
grafika és cigány népismeret tanulás. Itt tehát egy gazdaságilag és kulturálisan
elmaradott csoportnak saját kultúrájának megőrzésével segítenek a hátrányok
legyőzésében.
Külön csoportot alkotnak azok a módszerek, amelyeket a fogyatékos és
sérült gyermekek körében alkalmaznak.
(13a) Büky Rita vak gyerekek zongoraoktatását és néptánctanítását mutatta
be. Németh Tamás vak zongoraművész és Saláth Ildikó látó gordonkaművész
közösen muzsikált.
(13b) Az eredményeiről méltán világhírű Pető Intézetben a mozgássérült
gyermekek sokoldalú fejlesztésének fontos eszköze a zene, a ritmikus mozgás.
A conductorok kiscsoportos foglalkozások keretében a gyerek-csoportokkal
állapotuknak megfelelő, differenciált módon, különböző terápiás és nevelési
módszerekkel foglalkoznak.
(14) Az ULWILA színes kottára épülő zenetanítási módszert a német Heinrich
Ullrich értelmi sérülteknek fejlesztette ki, hogy azok zenekarban muzsikálhassanak.
Ezt Vető Anna gyógypedagógus a Kodály-koncepció alapján a magyar zenei
anyagra adaptálta, és tanári kézikönyvet írt hozzá. Jó bevezetést jelenthet
az egészséges gyerekek zenei írás-olvasás tanításához is.
(15) Az élményszerző egyéni vagy csoportos improvizáció és kommunikációs
játékok segíthetik megelőzni illetve gyógyítani a testi-lelki-szociális
betegségeket. Személyiségfejlesztő hatásuk egészségeseknél is kiemelkedő
(megfelelő formában módosítva). E program nagy tapasztalattal bíró bemutatója
Urbánné Varga Katalin főiskolai tanár, a Magyar Zeneterápiás Egyesület
elnöke volt.
A bemutatósorozatról és a szakvéleményekről hangfelvétel és körülbelül
800 fotó készült. A módszereket valamennyi szakember úgy ítélte meg, hogy
azok a kodályi koncepcióra épülnek, azt differenciált módon valósítják
meg. Benyomásaikat írásban is rögzítették egy pszichológiai kérdéssorra
adott válaszaikkal. A program (amelynek összefoglalása Udvari Katalin szerkesztésében
hamarosan megjelenik magyarul és angolul a következő címmel: Psalmus Humanus.
Hagyomány és megújulás a kodályi zenepedagógiában) a Nemzeti Kulturális
Örökség Minisztériumától és az Oktatási Minisztériumtól is kapott erkölcsi
és anyagi támogatást. A védnökséget Falvai Sándor, a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetem rektora vállalta fel. A bizottság tagja volt többek között Erdei
Péter, a kecskeméti Kodály Intézet főiigazgatója, Ittzés Mihály a Kodály
Intézet igazgatóhelyettese, és a már említett dr. Barkóczi Ilona pszichológus
professzor. Pozitív véleményének adott hangot a Magyar Kodály Társaság
elnöksége nevében Szőnyi Erzsébet, a Zeneakadémia nyugalmazott tanszékvezető
egyetemi tanára.
Végezetül egy példa a bemutatósorozat után született programok
közül:
Kodály híres megjegyzését, miszerint a zenei nevelést a gyermek
születése (sőt az édesanya születése) előtt kilenc hónappal kell megkezdeni,
a 90-es években több agykutató is igazolta. Megállapították, hogy a várandós
anya zenei aktivitása közvetlenül befolyással van a baba muzikalitására.
Ennek nyomán pszichológus, szülészorvos és zenetanár közösen dolgozta ki
azt a modellértékű (K. Udvari Katalin által irányított) programot, amelynek
során szülészeti klinikán a leendő szülőknek gyermekkórus énekel és együtténeklésre
hívja őket.
Reméljük, hogy sikerül megmenteni nemzeti örökségünk egy hatalmas
értékét, s közben talán használható ötletekkel járulhatunk hozzá a világ
más országaiban folyó zenei neveléshez. Elvégre az oktatás-nevelés problémái
mindenütt hasonlóak, és bizonyos neurológiai-pszichológiai-fiziológiai
törvényszerűségek miatt a zene a világon mindenütt hasonló módon hat az
emberekre. A globalizáció egyik üdvözlendő hozadéka lehet, ha ezen a téren
közösen gondolkodunk, és felfedezéseinket megosztjuk másokkal.
Jegyzetek
1 K. Udvari Katalin: Psalmus Humanus. Ének-Zenei Általános Iskola
Kecskemét, 1950. Budapest: Püski, 2000, 91. oldal
2 Friss Gábor: „Miért csak rombolunk?” Parlando, 1996/5-6. 8-11. oldal
3 Kovács Sándor: „Hívjunk össze konzíliumot!” Parlando, 1996/5-6. 6-8.
oldal
4 Idézi: Szögi Ágnes: Ez az iskola valaha Kecskemétnek dicsősége lesz.
Kecskemét: Kodály Intézet, 1994. 12. oldal
5 K. Udvari Katalin: „Psalmus Humanus”. Ének-Zenei Általános Iskola,
Kecskemét, 1950. Budapest: Püski Kiadó, 2000.
6 Heltai Nándor: „Szívébe fogadott Kecskemét”. Kodály és szülővárosa.
Kecskemét, 1982. 136. oldal
7 Szögi Ágnes: „...Van itt egy iskola...” Kecskemét: Kodály Zoltán Zenepedagógiai
Intézet, 1983, 4. oldal
8 Szögi Ágnes: „...Van itt egy iskola...” Kecskemét: Kodály Zoltán Zenepedagógiai
Intézet, 1983, 95-96. oldal
9 Petőfi Népe, 1967. január 9.
10 Idézi: K. Udvari Katalin: Psalmus Humanus. Ének-Zenei Általános Iskola
Kecskemét, 1950. Budapest: Püski, 2000.
11 Kokas Klára: A zene felemeli a kezeimet. Budapest: Akadémiai Kiadó,
1992, 9. oldal
12 Dr. Kokas Klára bevezető tanulmányából. Barkóczi Ilona és Pléh Csaba:
Kodály zenei nevelési módszerének pszichológiai hatásvizsgálata. Kecskemét:
Bécs megyei Lapkiadó Vállalat a Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézet megbízásából,
[1978] 16. oldal
13 Barkóczi Ilona és Pléh Csaba: Kodály zenei nevelési módszerének pszichológiai
hatásvizsgálata. Kecskemét: Bécs megyei Lapkiadó Vállalat a Kodály Zoltán
Zenepedagógiai Intézet megbízásából, [1978] 141. oldal
14 Szögi Ágnes: Ez az iskola valaha Kecskemétnek dicsősége lesz. Kecskemét:
Kodály Intézet, 1994, 71. oldal
15 Gonda János: A populáris zene antológiája. Budapest: Fővárosi Pedagógiai
Intézet, 1992.
16 Sáry László: Kreatív zenei gyakorlatok. Pécs: Jelenkor, 1999.
|