Iskolapélda
Rádiós kerekasztalbeszélgetés az
ének-zenetanításnak a magyar közoktatásban betöltött szerepéről, a
Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesületről, és sok másról…
„Iskolapélda – iskolaügyekről, csak felnőtteknek” – ezzel a címmel
jelentkezik állandó műsor csütörtökönként a Kossuth rádió
hullámhosszán. A mindig elgondolkodtató és az oktatás alapvetően fontos
kérdéseit feszegető program felelős szerkesztője (a felvetett kérdések
iránt valóban felelősséget érző) Horváth Ida – három zenepedagógus:
Ember Csaba, K. Udvari Katalin és Solymosi Tari Emőke meghívásával –
kerekasztalbeszélgetést szervezett arról, hogy hogyan is áll mostanában
az ének-zenetanítás helyzete a közoktatásban, milyen új színt
hozott/hozhat a Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület
tevékenysége, és hogyan kapcsolódik mindehhez a zeneiskolákban folyó
pedagógiai munka. (A Psalmus-projektről a Parlando lapjain több
írás is megjelent az elmúlt években, lásd: 2001/4, 2002/4.) A kései
sugárzási időpont (22.30-23.00) ellenére meglepően sok zenei szakember
jelezte, hogy a műsorban elhangzottakat igen lényegesnek tartja. Mivel
a rádiós programra való visszautalások hosszabb idő után sem szűntek
meg, úgy gondoltuk, érdemes a szöveget egy rövidített, szerkesztett
változatban közreadni. Az efféle „halmazállapot-változtatás” persze
mindig kényes, elvégre a spontán beszéd csak ritkán alkalmas arra, hogy
egy az egyben papírra kerüljön. Másrészt a közvetlen beszélgetés
hevében a résztvevők általában sommásabban, szenvedélyesebben
nyilatkoznak, mint írásban, amikor minden szót meg lehet fontolni. A
szerkesztett szövegnek mégis hitelesnek, az elhangzott eredeti
tartalomnak megfelelőnek kell lennie. A 2003. április 17-én elhangzott
beszélgetést az e kívánalmaknak való megfelelés igyekezetében adjuk
közre.
Mottóul Kodály Zoltán 1964. február 17-én, a kecskeméti Ének-Zenei
Általános Iskola új épületének felavatásán mondott beszédének egy
részlete hangzott el, Kodály hangján:
„Ha ez így van, hogy a zenében találkoznak az
ennyire heterogén műveltségű emberek, akkor nyilván ennek az az oka,
hogy a zene az az emberi lélek kifejező eszköze, amely mindenkinek
egyformán hozzáférhető, akármilyen egyoldalú más műveltségben van
elmerülve. És csakugyan, ha végignézünk a kultúra történetén, a
kulturális csúcspontokon, mindenütt ott találjuk a zenét vezető helyen.
Így volt a görögöknél, így volt a reneszánszban, s így volt, sőt van a
távol-keleten, a kínai, a japán, az indiai műveltségben. Akkor kerül le
erről a vezető helyről, hogyha süllyed az illető kultúra és a vége felé
közeledik a fényes korszak.”
Horváth Ida: Kodály Zoltán szavait idéztük, és a
hallgatók közül talán sokan érzik úgy, hogy e néhány mondat ma is
aktuális. Azért ülünk itt ma este az Iskolapélda vendégeivel, mert úgy
érezzük, hogy a magyar zenei nevelés – és szélesebb körben a magyar
közoktatás – ügyében számos olyan ellentmondás fedezhető fel, amelyre
érdemes felhívni a hallgatók figyelmét. Valamennyien ismerjük a kodályi
jelmondatot: „A zene mindenkié”. Vajon tényleg mindenkié? A
zenepedagógiában dolgozó szakemberek vészjelzéseket adnak. Három
zenepedagógussal vagyunk együtt: Ember Csaba, a Magyar Zeneiskolák és
Művészeti Iskolák Szövetségének elnöke, Udvari Katalin zenetanár, a
Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület elnöke és Solymosi Tari
Emőke zenetörténész, tanár. Miért volt aktuális egy
művészetpedagógiai egyesület megalakulása az elmúlt időszakban?
Udvari Katalin: Egyesületünket több éves közös munka után alakítottuk
meg. Tagjai a művészeti nevelés széles palettáját képviselik: van
közöttünk óvónő, fejlesztő pedagógus, gyógypedagógus, néptánc-tanár,
képzőművész, balett-mester, fotóművész, zeneszerző, ének-zenetanár,
hangszeres tanár, előadóművész és pszichológus is. Hivatásunk
gyakorlása során valamennyien azt tapasztaljuk, hogy a gyerekek a
zenével és a különböző művészeti tevékenységekkel tudják legjobban
kifejezni az érzéseiket, gondolataikat. Ugyanakkor közoktatásunkban az
elmúlt évtizedekben a művészeti nevelés háttérbe szorult,
mostohagyermekké vált. Mi érezzük és tudjuk a művészeti nevelés
fontosságát. Megismerkedtünk olyan tudományos vizsgálatokkal is,
amelyek még a szakemberek számára is csak kevéssé ismertek. Miután
tudomást szereztünk ezekről a vizsgálati eredményekről, amelyek a
művészeti nevelés lélektani, biológiai, fiziológiai, szociológiai
hatásával foglalkoztak, már tudatosan kerestük azokat a zenei
műhelyeket, amelyek választ tudnak adni korunk társadalmi kihívásaira
úgy, hogy Kodály nevelési eszméivel is összhangban legyenek. A
Kodály-alapú új metódusoknak a felkutatása vált egyesületünk egyik
alapvető céljává.
Horváth Ida: A bevezetőben ellentmondásokat említettem, hiszen egyrészt
vészjelzéseket hallunk, másrészt arról is lehet tudni, hogy a
zeneiskolák, művészeti iskolák rendkívül népszerűek ma Magyarországon.
Ember Csaba: A kettő szorosan összefügg. Ami kiszorult az általános
iskolából, az helyet követelt magának másutt. Ezelőtt tíz évvel még
azért kellett harcolni, hogy a zeneiskolák, majd a művészeti iskolák
egyáltalán kapjanak állami támogatást. A támogatásért való harc
eredményessége érdekében alakult meg szövetségünk és működött együtt a
Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetével. Azok a gyerekek,
akik az általános iskolában nem kaptak kellő művészeti nevelést, egyre
nagyobb számban jelentkeztek a zeneiskolákba. Csak az elmúlt két évben
több mint hetvenezer fővel nőtt az alapfokú művészetoktatásban tanulók
száma. Ma Magyarországon 255.000 tanuló tanul zenét, táncot,
képzőművészetet, drámajátékot.
Horváth Ida: Ha jól értem, ezekben a művészeti és zeneiskolákban azok a
gyerekek jelennek meg, akik az általános iskolában, vagyis a
közoktatásban nem kapják meg azt a fajta zenei képzést, amit a szüleik
igényelnének.
Solymosi Tari Emőke: Csakhogy a kettő nem ugyanaz. A zeneiskolák
sokasodása, csodálatos fejlődése és eredményessége nem oldja meg azt a
problémát, amit a közoktatásban tapasztalunk. Teljesen esetleges
ugyanis, hogy egy gyerek szülei fontosnak tartják-e a zenét, vagy sem.
Amikor előadást írtam arról a programról, amelynek Udvari Katalin a
vezetője, és amely oly nagyszerű eredményekkel büszkélkedhet, a
statisztikai adatokat vizsgálva megtudtam, hogy néhány évvel ezelőtt a
magyar gyerekeknek nem egész három százaléka járt olyan iskolába,
amilyet Kodály minden magyar gyermek számára álmodott meg. Elvégre ő
azt szerette volna, ha a gyermekkor során kivétel nélkül mindenkinek
lehetősége nyílik a zenével való találkozásra. Persze ezt
kibővíthetjük, hiszen a művészeti iskolákban ma már képzőművészet,
drámajáték, tánc és sok egyéb művészeti ág oktatása is folyik. Kodály
elsősorban a zenével foglalkozott. Az volt a célja, hogy néhány évtized
alatt minden magyar általános iskola eljusson oda, hogy képes legyen
nyújtani a zenével, a művészetekkel való találkozás lehetőségét. Éveken
keresztül növekedett a száma az ének-zenei általános iskoláknak,
amelyekben tehát mindennap volt énekóra, néptánc. A tánccal
kapcsolatban sem az volt a fontos, hogy a produkciók színpadra
kerüljenek. A cél egyrészt a kultúra, a hagyományok őrzése volt, és ami
legalább ilyen lényeges (és ami az Udvari Katalin első könyvében
összegyűjtött visszaemlékezésekből világosan kiderül), hogy a tanórák
közben a gyerekek felfrissüljelnek. Kodály egész embereket akart.
Éveken, évtizedeken át növekedett az ilyen iskolák száma, de aztán ez a
növekedés megtorpant és az ének-zenei iskolák száma egyszer csak
elkezdett csökkenni. A ’90-es évektől a csökkenés oly mértékűvé vált,
hogy már három százalék sem tanulhat ilyen iskolában, mert már alig
vannak ilyen iskolák. Megszüntették őket.
Horváth Ida: De hát miért?
Udvari Katalin: Ennek többféle oka van. Egyrészt a társadalomban olyan
gazdasági változások történtek, amelyek értékváltással jártak, tehát
azok az értékek, amelyek ezelőtt 50 évvel értéknek számítottak, ma már
nem számítanak annak. Másrészt a Kodály Zoltán halála utáni időszakban
erős visszaesés volt tapasztalható a tanárképzésben, ami például azt
jelenti, hogy hallásvizsgálat nélkül vették fel a hallgatókat. Az
énektanárok a képzési idejük alatt nem kaptak megfelelő mennyiségű
ismeretet, és nem alakultak ki a megfelelő készségeik. Tehát a
főiskolákról nem került ki olyan tanári gárda, amelyik képes lett volna
az énektanítás feladatainak ellátására.
Horváth Ida: Egyébként ma is kevés az énektanár az iskolákban?
Ember Csaba: Ez felemás dolog. Egyrészt kevés, másrészt mivel nagyon
lecsökkent az énekórák száma, előfordul, hogy egy-egy iskola nem tud
énektanárt alkalmazni, mert nem tudná a pedagógus óraszámát kitölteni.
Szót kellene ejteni arról is, hogy az énekórák számának és
megbecsültségének csökkenése egy másik nagyon szomorú tendenciának is
oka. Nevezetesen: tényleg fontos a számítógép, és ahogyan valamikor az
írógép használatát kellett megtanulni, ma a számítógépét kell.
Elképzelhetetlen a kommunikáció más népek fiaival, hogyha nem beszélünk
nyelveket. Azonban ha föllépek az internetre, ha beszélek angolul,
németül, utána az az alapkérdés következik, hogy miről akarok beszélni?
Miért is élek? Márpedig zene nélkül, egyáltalán a művészetek ismerete
nélkül, az érzelmi nevelés nélkül nincsenek meg azok a közös témák,
amelyekről a rendelkezésre álló eszközök felhasználásával társalogni
lehetne.
Solymosi Tari Emőke: Én a probléma fő gyökerét abban látom, hogy sokan
mindazt, amit Kodály mondott, nem olvasták el, vagy ha elolvasták,
akkor félreértették.
Horváth Ida: Vagy már elfelejtették.
Solymosi Tari Emőke: Az is lehet, de néha az embernek az a gyanúja,
hogy sosem értették meg, amit mondani akart. Kodály nem zenészeket
akart képezni, mégis ezt hiszik sokan. Hadd mondjak el erre
egy apró példát. Egyszer az óvodában, amikor éppen öltöztettem a
nagycsoportos fiamat, az anyukákkal arról beszélgettünk, hogy ki melyik
iskolába fogja íratni a gyermekét. Az óvodához legközelebb az ének-zene
tagozatos általános iskola volt. Több anyuka azt mondta, hogy oda nem
viszi a gyerekét, mert nem akarja, hogy zenész legyen. Nekem kellett -
két cipő feladása között – kiselőadást rögtönözni arról, hogy mit
jelent az, hogy ének-zene tagozatos általános iskola. Elmondtam, hogy
szó sincs arról, hogy zenészeket akarnának ott képezni. Kodály sem ezt
akarta. Ő teljes embereket akart. Minden nagy civilizációban jelen volt
az a meggyőződés, hogy a zenének személyiségnevelő hatása van. Kodály
elsősorban az ókori görögöket idézte, leginkább Platónt, aki szerint
semmi sem hatol be olyan mélyen a lélekbe, mint a dallam és a ritmus.
Kodály azzal folytatja, hogy a zene megragadja az embert, és aki helyes
elvek szerint nevelkedik, azt „rendezett lelkűvé” teszi. Azt mondja,
hogy „a zenének civilizációteremtő küldetése van: hozzájárul egy
esztétikailag és erkölcsileg magasabbrendű világ felépítéséhez”. Ezt az
esztétikailag és erkölcsileg magasabb rendű világot akarta megteremteni
a zene segítségével, azokkal az eszközökkel, amelyek akkor adottak
voltak.
Horváth Ida: Azzal kezdte most megszólalását Solymosi Tari Emőke, hogy
szeretne eloszlatni egy félreértést. Én is hadd csatlakozzam. Mi most
elsősorban nem a zenésszé válás útjairól beszélgetünk, hanem arról,
hogy a közoktatásban miért nincs hatékonyabban jelen a művészeti
nevelés. Ezen belül a zenét ragadtuk ki. Udvari Katalin korábban
említette, hogy kevesen ismerik azokat a tudományos eredményeket,
amelyek ma már világosan megmutatják, hogy a zene segítségével a
személyiség hogyan fejleszthető. Milyen kutatásokról van szó?
Udvari Katalin: A legnagyobb léptékű kutatás az, amit Barkóczi Ilona
pszichológus professzor asszony vezetésével végeztek az 1970-es évek
elején. Barkóczi Ilona a gondolkodással, a személyiség fejlődésével, a
viselkedéssel kapcsolatban négyéves vizsgálat-sorozatot vezetett, amely
azért volt jelentős, mert kimutatta a kecskeméti zenei általános
iskolában megvalósult zenei nevelés differenciált és specializálható
hatását. Mindennap volt énekóránk, emellett volt heti két hangszeres
óránk, két karének óránk, tehát igen rendszeres, aktív zenei képzésben
részesültünk. A pszichológiai hatásvizsgálatnak az volt az érdekessége,
hogy négy csoportot vizsgáltak meg, négy éven keresztül, többféle
szempontból. Jó és kevésbé jó szociális körülmények között élő
gyermekeket, mindennapos illetve csak „normál óraszámú” zenei
képzéssel. A rendszeres zenei képzés olyan hatalmas fejlődést okozott,
hogy számos területen a hátrányos helyzetű gyerekeket is felhozta arra
a szintre, amely a jó körülmények között élő gyermekeket jellemezte.
Számomra meglepő volt, hogy a hátrányos helyzetű gyermekek
kreativitását milyen nagymértékben fokozta a rendszeres zenetanulás és
mennyire magas szinten váltak képessé a rögtönzésre,
improvizálásra. A zenei foglalkozások hatással voltak a
gondolkodásukra, a munkavégzésükre, az egymáshoz való viszonyukra, a
viselkedésükre. És végső soron a tanulmányi eredményükre.
Solymosi Tari Emőke: Hadd vessek közbe valamit. Az elmúlt években
végzett nemzetközi vizsgálatok egyike többek között azt is kimutatta,
hogy a magyar iskolarendszer elmélyíti a meglévő szociális
különbségeket, holott az iskolának éppen az lenne a feladata, hogy
ezeket a különbségeket lehetőség szerint csökkentse, illetve
megszüntesse. Amit tehát most Udvari Katalin idéz a kutatóktól, az az
egyik legfontosabb dolog: valóban egyértelműen bizonyítást nyert, hogy
a szociális hátrányokat a rendszeres zenetanulással le lehet győzni. Ez
már önmagában is óriási dolog, pedig csak egy eredmény a sok közül.
Ember Csaba: Viszont épp ezért mondjuk ki, hogy igenis legyen több
„Kodály-iskola”, hiszen ez a mi nemzeti kincsünk. Szerte a világon
„Kodály-iskolának” nevezik, csak mi felejtjük el így nevezni. Emelt
óraszámú oktatásnak és még sok minden másnak hívjuk. Azt is
mondhatnánk, hogy konvertibilis valuta. Ha nem lesz több ilyen iskola,
az általános iskolából viszont a jelenlegi kevés énekóra is eltűnik,
akkor hogyan lesz „a zene mindenkié”?
Horváth Ida: Ezzel tökéletesen egyetértek, de úgy gondolom, hogy az is
nagyon fontos, hogy aki mégsem kerül be egy ilyen ének-zene tagozatos,
vagyis „Kodály-iskolába”, az is megkaphassa azt, ami neki jár.
Hiszen pontosan a hátrányos helyzetű gyerekek azok, akik nem a
„Kodály-iskolákba” fognak járni.
Ember Csaba: Itt jön az alapkérdés. Egy régi anekdota szerint Kodály
egyszer bement Kádár Jánoshoz, aki megkérdezte, hogy mit kér? Még egy
énekórát – mondta Kodály, és meg is kapta. Telnek az évtizedek, és
amiben Platón hitt, amiben Kodály hitt, annak igazságát a kutatások
igazolják. Igazolják azt is, hogy az eggyel több énekóra nem
plusz megterhelés, hanem valami, ami színesebbé, könnyebbé teszi az
egész napos tevékenységet. Nem igaz az, hogy csak óraszám-csökkentéssel
lehet a gyerekek nevelését jobban megoldani.
Horváth Ida: Úgy gondolom, hogy ezek a kutatási eredmények azért is
olyan lényegesek, mert abban a korban, amely mindenek fölött értékeli
az intelligenciát, az IQ-t, fel kellene ismerni, hogy az értelmessé
válásnak, vagy a tudás megszerzésének útja az, hogy olyan alapot
teremtünk a művészeti neveléssel a személyiség számára, amelyen majd
ezek az értelmi képességek kifejlődhetnek.
Solymosi Tari Emőke: Hadd idézzem Kodályt: „Ha nem ültetjük el a zenei
szép magvát a legzsengébb korban, később hiába próbálkozunk vele:
ellepte a lelkeket a gyom. Van-e szebb hivatás, mint a kertbe az első
jó magot vetni?” Tehát ezzel a dologgal nem érünk rá, ezt valóban
nagyon korán kell elkezdeni. A másik megjegyzésem az értelmi
intelligenciára vonatkozik. Az utóbbi években egyre többet beszélnek
arról, hogy a sikerességben, érvényesülésben csak körülbelül 20
százalékban számít az, amit az iskolában megtanultunk, 80 százalék egy
másik területhez, az érzelmi intelligenciához tartozik. Egyre több
helyen nem az IQ-t, hanem az EQ-t mérik, és hogy ha nincs művészeti
nevelés, akkor nincs magasra fejlesztett EQ.
Horváth Ida: Pontosan ennek a felismerésnek a megszületését szeretném
én is sürgetni, például a szülőtársadalomban, hogy becsüljék meg jobban
az EQ-t. Mert így épül a gyerek olyan személyiséggé, aki aztán majd
képes lesz megszerezni azt a sok-sok adatot, ami szükséges.
Udvari Katalin: Azt kérdezte korábban szerkesztőnő, hogy mi az
egyesületünk célja. Be szeretnénk bizonyítani a társadalomnak, az
oktatásirányítóknak, a szülőknek hogy a zenetanulásnak az esztétikai,
kulturális értéke mellett társadalmi hasznossága van. Pár szóval
szeretnék megemlékezni iskolaalapító igazgatónőkről Nemesszeghyné
Szentkirályi Mártáról. Az ő bátorságának, elhivatottságának köszönhető,
hogy megalakult a mi kecskeméti iskolánk. Fennmaradtak olyan
feljegyzései, amelyek még ma is segítséget adnak nekünk ahhoz, hogy
lássuk, hogyan tovább. Ezekből most szeretnék egyet idézni. Kodály
Zoltán már 1952-ben, az első, iskolánkban tett látogatása után arra
kérte az igazgatónőt, hogy „ne elégedjenek meg az énektanításban elért
eredményekkel, hanem teremtsék meg az ének és a közismereti tárgyak
legszorosabb kapcsolatát. Kodály kérte, hogy az osztálytanítók mérjék
le az ének többlet-órák hatását a közismereti tárgyak tanításában, a
logikus gondolkodásra nevelésben.” Mint Nemesszeghy Márta
visszaemlékszik, Kodály azt is javasolta, hogy tudományos vizsgálatba
csak másfél évtized múltán fogjanak. Ezt a tanácsot követte a
Barkóczi-vizsgálat, amire bő másfél évtized múlva került sor. Kodály
gondolkodásában tehát az első perctől jelen volt a közismereti
tárgyakkal való kapcsolat fontossága.
Ember Csaba: Egy mondat erejéig visszatérnék az általános iskolákhoz.
Borzasztó, amikor egy településen, egy iskolában úgy gondolják, hogy
azzal lehet bért megtakarítani, azzal lehet a költségvetést jól
alakítani, ha az iskolai karének elmarad. Ezelőtt pár évvel még az volt
a helyzet, hogy amelyik iskolában volt erre alkalmas tanár, ott
kötelező volt énekkart szervezni. Ma nem szabadna csak képesített
pedagógusnak tanítani az iskolában, ennek ellenére a legtöbb iskola nem
kínál énekkari foglalkozást. Örömmel hallottam, hogy Sipos János
helyettes államtitkár úr a bemutatkozó beszédében éppen az emocionális
nevelés fontosságáról beszélt és szintén a 20% – 80% arányt említette.
A legújabb módosító javaslatunk azt célozza, hogy az iskolának
kötelessége legyen felkínálni a gyerekek számára az énekkarban való
részvétel lehetőségét. Ez be is fog kerülni a törvénymódosításba.
Horváth Ida: Tetszett ez a megfogalmazás: „kötelező felkínálni a
lehetőséget”…
Solymosi Tari Emőke: Szerintem azt kellene megértetni a szülőkkel, hogy
a zenetanulásnak milyen hatása van az egyéb tárgyak tanulására. Kodály
rengeteget beszélt erről, és már az egzakt tudományos vizsgálatok előtt
is érezte, ösztönösen tudta az eredményt. Mint ahogyan tudták ezt az
ókori kínaiak és görögök is, ahogy erről már szó volt. 1964-ben, amikor
a Nemzetközi Zenei Nevelési Társaság konferenciáján a világ megismerte
Kodály eszméit, zenei nevelési koncepcióját, megkérdezték tőle, hogy
melyik előadást tartotta a legfontosabbnak. És mit válaszolt? Nem egy
zenei előadást választott ki, hanem dr. Kokas Klára pszichológus nevét
említette, aki a legelső olyan vizsgálatokról számolt be, amelyek
egyértelműen megmutatták a zenetanulás ún. transzfer hatását (a
közismereti tárgyak tanulására gyakorolt hatását). Azért próbálom innen
megközelíteni a kérdést, mert ha egy szülő vagy egy iskolaigazgató azt
mondja, hogy a zenetanulás felesleges luxus, aminél sokkal fontosabb a
matematika, a fizika, a biológia, a nyelvtanulás, a számítógépismeret,
akkor meg lehet neki mondani a következőt: tudományos adatokkal
bizonyítható, hogy az a gyerekcsoport, amelyik rendszeresen részt vesz
zenei foglalkozásokon, mennyivel többet produkál, mint a
„kontroll-csoport”, amelyik nem részesül rendszeres zenetanításban.
Tehát mérhetetlenül sok haszon jelentkezik itt, ami mellett nem lehet
elmenni. Nemcsak az érzelmi élet kiteljesedéséről van szó, nemcsak
arról, hogy a gyerek boldogabb lesz – és melyik szülő ne szeretné, hogy
a gyermeke boldogabb és (Kodály szavaival) „rendezett lelkű” legyen –,
de ráadásul még a tanulmányi eredménye is magasabb lesz. Még nem
beszéltünk arról, hogy igenis vannak pedagógusok, akiknek nagy bűnük
van ezen a téren. Ezt nem szabad elhallgatni, mert aki nem úgy tanít
zenét, hogy az élményszerű legyen, hogy örömet okozzon a gyereknek, az
inkább ne tanítson. Tehát ha arról van szó, hogy legyen három rossz
énekóra, amikor a gyerekek unatkoznak, akkor én azt mondom, hogy inkább
ne legyen. Olyan tanárgárda kiképzésével kellene kezdeni, amely a
közoktatásban tudna tevékenykedni, és amelyik kifejezetten olyan
módszereket sajátítana el, amelyekkel a zenét a gyerekekkel meg lehet
szerettetni.
Horváth Ida: Ez a gondolat már átvezet a következő kérdéshez, amit
most, a beszélgetés végéhez közeledve szeretnék feltenni. Nagy
célokról, nagy tervekről beszélünk. De mit tartanak a legfontosabb, a
legsürgetőbb feladatnak? Mi az, ami tényleg halaszhatatlan, amit
„holnap” kellene megoldani ahhoz, hogy a jövőben az itt megfogalmazott
célok felé közeledhessünk?
Udvari Katalin: Egyesületünkkel arra tettünk kísérletet, hogy Kodály
nevelési koncepciójával, illetve az erre alapozott módszerekkel hogyan
tudnánk választ adni a mai kor nevelési elvárásaira és kihívásaira.
Horváth Ida: Psalmus Humanus címmel megjelent könyve is erről szól…
Udvari Katalin: Valóban. A pszichológiai hatásvizsgálatokat
figyelembevéve olyan műhelyeket kerestünk meg, melyek hosszú évek óta
eredményesen működnek, tanáraik jól dolgoznak. Ahhoz, hogy az így
összegyűjtött tudásanyag bekerülhessen a közoktatás vérkeringésébe,
véleményünk szerint elengedhetetlen egy művészetpedagógiai
kutatóintézet létrehozása, amelyben összehangolnák a különböző
iskolatípusok, a különböző szintek, a különböző területek munkáját. Egy
ilyen intézetben lehetőség nyílna mind a kutatásra, mind az
összegzésre.
Ember Csaba: A háttérintézmény létrehozását magam is elengedhetetlennek
tartom. Bár ismerjük egyes kutatások eredményeit, mégis komoly
problémával szembesültünk, amikor például azt szerettük volna felmérni,
hogy a zeneiskolák, művészeti iskolák szakmailag hol tartanak.
Tulajdonképpen semmilyen kidolgozott módszer nincs erre. Ezt a hiányt
Európában másutt is észrevették. Az Európai Zeneiskolák Szövetsége
kezdeményezte – és egy európai kulturális és oktatási miniszteri
konferenciát is összehívott e célból –, hogy egy ilyen európai intézet
létrejöhessen. Hogy éppen Magyarországon nincs ilyen, az több mint
szomorú, elvégre a magyar muzsikusdiploma, a magyar énektanár
képzettsége – ha mégoly sok kivetnivalót is találunk benne –
Európa-kompatibilis.
Solymosi Tari Emőke: Meggyőződésem, hogy a magyar zenepedagógusok döntő
többsége tehetséges, kreatív, tele van ötletekkel, lelkesedéssel, és
szereti, amit csinál, különben nem csinálná. De ahhoz valóban nagyon
kevés segítséget kapnak, hogy a módszereiket kialakíthassák. Lám, a
Psalmus-program keretében is kiderült, hogy itt Magyarországon – akár
apró falvakban – csodálatos dolgok születnek, amelyekről viszont a
többiek nem tudnak, mivel a szakma művelői sokszor egymástól
elszigetelten dolgoznak.
Udvari Katalin: 2002 decemberében a Magyar Kodály Társaság nemzetközi
zenetudományi konferenciát rendezett, amelyen részt vett Gilbert de
Greve úr, a Nemzetközi Kodály Társaság elnöke is. Többek között
kifejtette, hogy ami Magyarországon történik, az azért is fontos, mert
az egész világnak a magyar zenepedagógia mutat példát, és ha itt baj
van, az az egész világon érezteti a hatását. Tehát nem mindegy, hogy mi
történik nálunk.
Solymosi Tari Emőke: Ehhez kapcsolódva hadd idézzem fel egy szomorú
élményemet. Akkor történt, amikor Norvégiában, a Nemzetközi Zenei
Nevelési Társaság világkonferenciáján számoltam be a Psalmus Humanus
programról. Egy alkalommal Bergen városában, a kikötőben sétálva
beszélgettem egy görög kolléganővel. Dohogott, hogy a görög iskolákban
csak egyetlen kötelező énekóra van hetente, képzeljem csak el, milyen
szörnyű ez… Megjegyeztem, hogy jelen pillanatban nálunk is csak heti
egy kötelező énekóra van. Egy pillanatra megállt, majd
megdöbbenve mondta: „De hát ti voltatok a modell!” Ezzel az apró
momentummal is csak azt akarom példázni, hogy ez valóban nemcsak magyar
ügy. Ez az ország valamiben az élen járt, és ha most elveszti ezt az
elsőségét, az azt is jelenti, hogy elveszíti a hitét számos másik
ország, amely minket tekintett példának.
Horváth Ida: Így mindenki veszít. De hadd legyen számunkra mégis az a
legfontosabb, hogy sok százezer magyar gyerek veszít.
A szerkesztett változatot
készítette:
Solymosi Tari
Emőke
|