Clusterjáték - a zenei kifejezés technikai alapjaiSonoko KaseElőször a clusterjáték néhány alapvető módját szeretném bemutatni. 1. Ez a mackólépés, tenyérrel játszuk. Különösen figyeljünk arra, hogy a kar laza legyen, és hogy soha ne üssük, vagy nyomjuk a zongorát! Ez a le-föl mozgás az akkordjáték alapja. 2. Ez az óriás, könyökkel játszuk. Itt nagyon fontos, hogy a váll és a felsőkar laza legyen. Ez pl. a gyors tremolóknál és repetáláskor elengedhetetlen. 3. Ezek hullámok, körömmel játszuk, mint glissando. Először zongorahang nélkül, hogy jól érezzük a karok vízszintes irányú mozgását. Ez a skálajáték és a gyors futamok alapja. 4. Most forgatni fogjuk a kezeket. Ezeket a clustereket ököllel játszuk. Először tegyük az öklöket a billentyűkre, de még ne játsszunk! Lazítsuk a vállakat és a karokat! A félholdak mutatják, hogy melyik irányba tartsuk az öklöket. Játsszuk a clustereket, de vigyázzunk arra, hogy ne üssük vagy nyomjuk a zongorát! Forgató mozgással vigyük az öklöket a következő pozícióra! Ez a forgató mozgás az Alberti-basszus alapja, és elvezet ahhoz a körmozgáshoz is, amelyet bizonyos futamoknál használunk. 5. A zongoratechnika leglényegesebb része mégis az, hogy hogyan használjuk az ujjakat. Az ujjtechnika alapja az ujjak merőlegesen lefelé való mozgása, a kar segítsége nélkül. Ezt a gyakorlatot �madárfogásnak� hívjuk, mert először zongorahang nélkül gyakoroljuk. Engedjük le az egyik ujjat az első ízületből indítva a billentyű aljáig! Nem szabad nyomni. Emeljük fel az ujjat, és pihentessük a billenytűn! Amikor mindegyik ujj mozgását függetlenül tudjuk érezni, gyakoroljunk zongorahanggal! 6. A következő a szöcske, amivel a staccatot gyakoroljuk. Tegyük az egyik ujjat valamelyik billenytűre, és ugorjunk föl, mint egy szöcske! Nem szabad a billenytűt ütni vagy nyomni, sem az ujjal, sem a karral! Kombinálva ezt a hat alapmozgást, eljutunk a körmozgáshoz és a csuklók előre-hátra való mozgásához is, amelyeket gyakran alkalmazunk zongoradarabokban. A következőkben bemutatok néhány példát clustereket tartalmazó zongoradarabokra, és hogy miként lehet ezeket a zongoratanításban alkalmazni. * A clusterjáték, mint pl. a következő darabban, egy könnyű és érdekes módja lehet a kottaolvasással való megismerkedésnek is. Könnyen és gyorsan érthető a fel, le, középen, egyszerre vagy egymás után fogalma. Világosan érezhető az egyenletes metrum, ki lehet találni egy történetet és dinamikát alkalmazni rá. Mondjuk, hogy a balkéz egy kisfiú, és a jobbkéz egy kislány. Találkoznak, együtt játszanak, de mi történik a szünet után? * A zenei kifejezés két hang összekötésével kezdődik. A következő darabban érezzük a kapcsolatot először két cluster között, majd ugyanúgy két hang között. Akkor is, ha messze vannak egymástól és két kézre elosztva játszuk, érezzük őket egy mozdulatnak, elképzelve a köztük levő zenei összefüggést. A következő darabban ugyanezt érezzük, csak most mind a két kézzel külön-külön játszunk. Ugyanígy érezzük pl. a jobbkéz legato-hangjait Mozart G-dúr szonátájában, vagy az A-dúr szonátában. *A kézforgatás, ami a következő két darab játékmódja, lényeges pl. Bartók Gyermekeknek 12. sz. darabjában a balkéz szólamában. Itt a súlyt erre a pozícióra helyezzük (balkéz): Mozart C-dúr szonátájának balkéz-szólamában a súlyt erre a pozícióra helyezzük: Így meg tudjuk adni a basszushangoknak azt a telt hangzást, ami itt helyénvaló. Chopin következő két darabjában: cisz-moll Impromtu és Etüd op. 25 no. 1. a forgatómozgás átalakul körmozgássá, ami hozzásegít a szép frazeáláshoz. Először lassan, forgatómozgással gyakoroljuk. * Ebben a darabban a jobbkéz úgy játszik, mint a szöcske: Hallgassuk, ahogy mindegyik hang ugyanolyan röviden szól, a
háttérben
messziről zengő felhangokkal. Ez a szöcskejáték használható ebben az
esetben
is, amikor gyors staccato akkordokat játszunk egymás után:
Itt az is nagyon fontos, hogy különbséget tegyünk a dallam és a kísérőszólamok között. * A következő darabban kombináljuk a szöcskejátékot és a forgatómozgást. Liszt La Campanellájában megvan a szöcskejáték és a forgatómozgás érzése, ugyanakkor emlékezzünk az óriásra is, hogy ne kapjunk görcsöt a karban és a vállban. * A következő darabban a felütés különböző frazeálási módjait gyakorolhatjuk. Először úgy, hogy a súlyt a második ütésre helyezzük, ami a leggyakoribb. Ebben az esetben érezzük az elsőről a második ütés felé előre haladó irányt. Mint a következő példában: Chopin a-moll Ballada Játszhatjuk úgy is, hogy a súlyt az első ütésre helyezzük.
Ebben az
esetben a második ütést az elsőből következőnek érezzük. Hasonlóan,
mint
itt:
Ez egy különösen érdekes példa, mert bár a súly itt a felütésen van, de ugyanakkor az előrehaladó irányt is érezzük. * Ebben a darabban a clusterjáték világosan érzékelhetővé teszi a tipikus keringő-frazeálást. A súlyt az első ütésre helyezzük, a második és a harmadik ütést könnyebben és lazítva játszuk. Az egész ütemet egy mozdulatban összefoglalva érezzük. Ugyanezzel az alapérzettel játszuk, habár karakterük különböző, pl. Brahms következő három keringőjét is. * Az európai zene egyik jellegzetessége a polifónia kialakulása. A zongorán majdnem mindig mást játszunk a jobb és a balkézzel. Igen gyakran még egy kézzel is különböző szólamokat játszunk. Ehhez hajlékony kézmozgásokra van szükség, különösen a csuklókban, nemkevésbé nyitott fülekre és jólképzett belős hallásra, hogy különböző szólamokra egyidejűleg tudjunk figyelni. A következő gyakorlatban fel-le mozgást végzünk a csuklóval, miközben az egyik ujjal lenttartunk egy billenytűt. Hallgassuk a félhangokat egybefoglalva, mint egy dallamot, és játsszuk a clustereket puhán, vigyázva, hogy ne zavarják a dallamot. Vessük egybe a következő példákkal: Chopin: Etűd op. 25 no. 10. Pachelbel: Gavotte * A zongorajáték egyik legnehezebb része a nagy távolságra való gyors ugrás. Itt nagy is az esélye, hogy hibázunk. A következő darabban azt gyakoroljuk, hogy pontosan a megfelelő helyre ugorjunk. A keresztek (x) szabadon választható körülbelüli hangmagasságot jelölnek, így nem kell félni a melléütéstől. Először gyakoroljuk lassan! Mindig érezzük ujjvéggel illetve tenyérrel a billentyűt, mielőtt leütjük! A leütés után a kar a lehető leggyorsabban a klaviatúrával párhuzamosan a következő pozícióba megy. A következő leütés előtt megint érezzük a billentyűt! A következő Brahms-keringőt ugyanilyen módon gyakorolhatjuk, először lassan, majd gyorsabban. * A következő két darabban tegyünk különbséget a dallam és egy hangulatfestő háttér között. Ügyeljünk arra, hogy a hullámok (glissando) ne zavarjanak a dallam frazeálásában. Romantikus és impresszionista darabokban gyakran hallunk ehhez
hasonlóan
egy zsongó hátteret, amelyből kiemelkedik egy dallam.
* Ebben az előadásban a mai zenében már általánossá vált
clusterjáték
pedagógiai vonatkozásaira mutattam példákat. Remélem, hogy mások is
kedvet
kapnak ezekkel a lehetőségekkel való kísérletezéshez, és úgy találják,
hogy a clusterek, amellett, hogy a tanításban igen jól használhatók,
mint
játék is érdekesek.
Sonoko KaseA Svéd Zongoratanárok Szövetségének vezetőségi
tagja
A Japanese Promotion Association of Piano Culture alelnöke Az Östermalms Enskilda Musikskola, Stockholm rektora
|