Horváth
Anikó
CSEMBALÓZNI JÓ! / III.
A Csizmadia Angelikával és Schön
Károlyné Tódy Ilona Évával a csembaló-tanításról folytatott beszélgetésünk
folytatásaként Soltész Anikót, a
Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola tanárát kértem meg, mondja el a
középfokú oktatásban szerzett tapasztalatait, egyben tájékoztassa zeneiskolai
tanár-kollégáit, milyen lehetőségek, utak nyílhatnak növendékeik
előtt.
– Nyolcadik éve tanítok csembalót és barokk kamarazenét a Konziban. A
kezdeti heti pár órás, inkább fakultációként kezelt tárgy mára egy sokoldalú,
több funkciót betöltő tanszakká fejlődött. A hangszer „csodabogár”
vagy „múzeumi” jellege hála Istennek eltűnik lassan, és végre a szükséges
és normális módon illeszkedik nemcsak a tananyagba, hanem a diákok és a tanárok
gondolkodásába is. Az izoláltan működő régi zene fellegvárak ideje
Nyugat-Európában is lecsengőben van.
A legjobb példa F. Brüggen, N. Harnoncourt, T. Koopman, akik szinte
missziószerűen egyre többet dolgoznak modern zenekarokkal. A célom, hogy
sokoldalú, változatos formában és szerepekben nyerjen elfogadottságot a
csembaló és a hozzátartozó hihetetlenül gazdag szóló és kamarazene repertoár.
– Hány órában tanítasz, és milyen
csoportosításban?
– A tanszak összetétele félévenként változik. Ez rengeteg munkával jár,
viszont kreativitásra, „naprakészségre” ösztönöz. 23 órám van egy héten, ebben
a hangszerek hangolására, karbantartására szánt heti egy óra is benne van.
Jelenleg négy főtárgyasom van. Nagy örömömre egyre nagyobb az
érdeklődés a kamarazene és a continuo-játék iránt. Ez utóbbi egyelőre
fakultáció keretében tanítható. Egyébként nem csak billentyűsök vehetik
fel fakultációként a csembalót - volt már fuvola, oboa, hegedű, cselló
főtárgyas tanítványom, ők egyúttal a kamarazenét is gazdagították
tanszakon belül. Nagy előrelépésnek érzem, hogy 3. éve a zongoristák fél
évig kötelező csembaló-oktatásban részesülnek. Kölcsönösen hasznos a
zeneakadémisták hospitálása és gyakorló tanítása – a fiatalok egymást is
inspirálják egészséges kritikával, finom odafigyeléssel.
– Kiket érdekel elsősorban a
csembaló?
– Ez a korosztály nagyon fogékony, az érdeklődés szinte
mindenkiben felkelthető. A kérdés inkább az, kik választják a csembalót
főtárgyuknak.
A már ebben a korban is uralkodó versenyszellem az értelmes, muzikális,
de fizikailag-lelkileg nem igazán zongorista pályára termett diákokat fordítja
a hangszer és irodalma felé. Itt általában megtalálják a nekik megfelelő
kifejező-eszközt és repertoárt, itt sikerélményük van, boldogan derítik
fel a stílusok sokféleségét, különbözőségeit, amely – valljuk be – nem
jellemző a fiatal muzsikusok többségére. Ez pedig a nyugati országokban
már a zenekari muzsikusok számára is elvárás.
A magyar zenetanítás nagy hiányosságának tartom ezt, és itt nagy szerepét
látnám a zeneiskolákkal való együttműködésnek. Jó lenne, ha a gyerekek nem
azonos kottaolvasási elvek alapján játszanák több száz év és számos nemzet
zenéjét.
– Mi lenne az első lépés?
– Igen fontos lenne, hogy már a zeneiskolákban is kizárólag Urtext
kottákat használjanak (ez persze anyagi kérdés is – én a saját kottatáramból
tanítok, és ez nem egyedi eset a Konziban…).
A közreadó kötései, jelei, dinamikái, tempóutasításai, ujjazatai
megkötik a gyerek kreativitását, beszűkítik gondolkodását, és elveszik a
kedvét a kísérletezéstől, többféle lehetőség kipróbálásától (ez a
continuo-játékra fokozottan érvényes). A barokkban – az alapvető
szabályokon túlmutatva – az egyéni kifejezőeszközök szabadsága, a spontán
előadásmód teljesen természetes volt. A konkrét feladatokon és
tanulnivalókon túl erre is szeretném nevelni a diákokat. Hasznos lehetne a
zeneiskolák kötelező továbbképzéseinek témáit és tartalmát a gyakorlat
oldaláról megközelíteni.
– Mi a módszered lényege?
– Igyekszem minden tanítványom és csoportom repertoárját gondosan
megtervezni, mindig újragondolni, tudásukat megfontoltan fejleszteni, hisz ezen
sok múlhat. Az egyszerű, könnyű, majd fokozatosan nehezedő
darabok teremtenek egy jó hangszeres alapot, amire aztán építhetek; a túl gyors
haladás néha visszafelé sül el. Az első feladat a bachi utasítás: az
éneklő játékmódra törekvés, tehát a csembaló „megszelídítése,” majd a
legfőbb barokk ideál, a beszédszerűség megvalósítása. Szinte minden
diákom felfedezi az első órákon, milyen igényes munkára ösztönöz, nevel ez
a hangszer. A beszédszerűségre,
pontos artikulációra való törekvés, a hanghosszakkal való bánásmód, az
agogikák, a lélegzés, az értelmezés és kifejezés egyéb eszközei a véget nem
érő tanulás részei.
– Mit szólnak a kollégák és a
többi hangszeresek?
– Szerencsére nagyon jó az együttműködés, segítik a munkámat.
Manapság az értékrendek átrendeződése miatt, az egyre nagyobb kihívásoknak
csak sokoldalú, jól képzett, művelt, széleslátókörű, stabil, kreatív
zenészek, zenetanárok tudnak megfelelni. A mi fő feladatunk és
felelősségünk, ezt itt a Konziban ill. a zeneiskolákban megalapozni. Ezért
is rendezünk „Zene +” címmel harmadik
évben összművészeti előadásokat, ahol a zene, az irodalom, a
történelem, a művészettörténet alkotásait mutatjuk be egymással
párhuzamosan — meggyőződésem, hogy ez a jövő!
– Mit gondolsz a tanár
személyiségének szerepéről?
– Muzsikus családba születtem, szüleim zenetanárok, számomra
szakmailag-emberileg ők jelentik az etalont. A jó tanár szerintem
állandóan tanul is, életével, munkájával, lelkiismeretességével,
következetességével példát mutat, mindig mérlegeli a szigorúság, a fegyelem
vagy az elnézés, a türelem mértékét. Friss élményem a Ton Koopman vezényletével
lezajlott három németországi Bach: h-moll mise koncert, és a megelőző
próba-időszak (én continuoztam). Koopman a világ egyik vezető
muzsikusa, mégis kedves, emberséges, jó hangulatot teremtő, s ugyanakkor
igényes, precíz, munkamorálban kérlelhetetlen. Sokan talán úgy vélik, ez a két
dolog nem fér össze. Én müncheni tanárnőmtől is igyekeztem a komoly,
jól szervezett munkát és a harmonikus légkör-teremtést egyaránt eltanulni, és
ezt szeretném hivatásomban is megvalósítani és továbbadni.
– Köszönöm a beszélgetést,
kívánok sok erőt és örömet munkád során!