Sulyán Andrea
(A
szerző pszichológus és az ELTE BTK Ének-zene Karvezetés Szak II.
évfolyamának hallgatója )
PSALMUS HUMANUS NAPOK
Integrált művészeti nevelés az iskolában
és a családban
2004. március 6-7.
A Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület 2004.
március 6-án a Nádor Teremben, március 7-én pedig a Régi Zeneakadémián
rendezett konferenciát Integrált művészeti nevelés az iskolában és a
családban címmel. A konferencia résztvevői zömében (90%) fiatal
főiskolai hallgatók voltak az ország különböző pedagógiai főiskoláiból.
A konferencia főszervezője, K. Udvari Katalin kifejezetten örült
ennek, mivel a konferencia egyik kiemelt célja pont ennek a
korosztálynak a megszólítása, a közös munkába való bevonása, a
tapasztalat-átadás volt. Erről szólt Mádl Ferenc köztársasági elnök
levele is a konferencia résztvevőihez, melyet Őrfalvy Aladárné olvasott
fel a konferencia elején. A konferencia megnyitóján részvett
dr. Göncz Kinga, az Egészségügyi, Szociális és Családügyi
Minisztérium államtitkár asszonya, valamint dr. Pálinszki Antal, a
Fővárosi Közgyűlés Oktatási Bizottságának elnöke. A konferencia
támogatója volt továbbá a Nemzeti Kulturális Alapprogram, a Nemzeti
Kulturális Örökség Minisztériuma és a Magyar UNESCO Bizottság.
A konferencia mottójául a következő idézet szolgált:
„A zene mindenkié. De hogyan tehetjük azzá?” (Kodály Zoltán) Az előadók
legnagyobb részben erre a Kodály által föltett kérdésre keresték a
választ. Hogyan vihetjük a gyerekekhez közelebb a zenét, hogyan
tehetjük személyessé, élményt nyújtó örömforrássá? Hogyan állíthatjuk a
zenét az érzelmi nevelés szolgálatába? Hogyan tudnánk mi magunk
személyesen tenni azért, hogy mindezek megvalósuljanak?
Az előadások egy másik nagy csoportja a „Miért?”
kérdés köré csoportosult. Miért érdemes? Miért éri meg a fáradságot a –
sokszor nagyon kemény – harc, hogy a művészeti nevelés – mint az
érzelmi nevelés eszköze – az értelmi neveléssel egyenrangúként legyen
elismerve, támogatva.
A konferencia mozgatórugója, főszervezője, K. Udvari
Katalin a Kecskeméti Ének Zenei Általános Iskola egykori növendékeként,
most zenetanárként, az egyesület elnökeként szívügyének tartja a
Kodály-módszer továbbélését – többek között azokban a
művészetpedagógiai műhelyekben, melyek a Psalmus Humanus Egyesületben
is helyet kaptak, illetve bemutatásra kerültek a konferencián. Ezek a
művészeti műhelyek „úgy az egészséges, mint a fogyatékossággal élő
gyermekek számára lehetővé teszik az örömszerző, művészi élménnyel való
találkozást, és a művészeti tevékenységekben való aktív részvételt.
Mindezekkel igazolva a gyermekkori művészeti foglalkozások pozitív
hatását, és igazolva esztétikai funkciójuk mellett a társadalmi
hasznosságukat is.” (Idézet a konferencia meghívójából.)
A szervező bizottság tagjai voltak továbbá Dr.
Pásztor Zsuzsa zenetanár, tudományos kutató (ELTE Pedagógiai és
Pszichológiai Kar Tanárképzési és Továbbképzési Központ), Őrfalvy
Aladárné főiskolai adjunktus, konduktor, énektanár (Pető András Nevelő
és Nevelőképző Intézet), Bubnó Tamás középiskolai énektanár, karvezető
(Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Egyházzenei Tanszék, művészeti
vezető, Budapesti Énekes Iskola), Gadányi György fotóművész,
fotótörténész (Képzőművészeti Egyetem).
Kezdjük elsőként a Miért? kérdésre adott válaszok
keresésével – milyen feleletek fogalmazódtak meg az előadások során.
Dr. Hámori József agykutató, a Semmelweis
Orvostudományi Egyetem Anatómiai Intézetének professzora, a Magyar
Tudományos Akadémia alelnöke A zenei nevelés szerepe az emberi
személyiség kialakításában című előadásában a két agyfélteke eltérő
funkcióiról beszélt, továbbá arról, hogy a zene milyen agyi központokat
aktivál. Hallhattunk arról, hogy kultúránk dominánsan „bal féltekés”,
vagyis a verbalitásra helyezi a hangsúlyt. A jelenlegi iskolarendszer
is erre épül, a bal félteke folyamatos „tréningezése” mellett
elhanyagolja a jobb félteke fejlesztését. A jobb féltekéhez kötődik a
kreativitás, az érzelmek, a humor. Ha ezt a féltekét gyakrabban
serkentenénk aktivitásra, az imént felsorolt tulajdonságaink jobban
fejlődnének. A zene, az éneklés pedig az egyik legalkalmasabb erre,
mert vizsgálatokkal alátámasztott tény, hogy az éneklésnél a bal
félteke mellett a jobb félteke is bekapcsolódik az aktivitásba. Tehát
az ének-zene az érzelmi nevelés fontos eszköze, s nem elég az értelmet
fejleszteni, mindkét féltekét egyenlő arányban kell használni.
Dr. Barkóczi Ilona pszichológus, professzor
emeritus, az Eötvös Lóránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar
Személyiség- és Egészséglélektani Tanszékének professzora előadásának
címe Kodály zenei nevelési módszerének pszichológiai hatásvizsgálata
volt. Ugyanezzel a címmel jelent meg 1977-ben Barkóczi professzor
asszonynak Pléh Csabával közösen írt könyve (Barkóczi, I., Pléh Cs.,
[1977] Kodály zenei nevelési módszerének pszichológiai
hatásvizsgálata, Bács Megyei Lapkiadó V., Kecskemét), melyben az első –
kecskeméti – Kodály-iskola tanulói szolgáltak négy éven keresztül
kísérleti csoportként, akiket minden évben a kutatók nem Kodály-módszer
szerint tanuló diákokkal hasonlítottak össze. A négy év során a
magasabb szociális státuszú csoportok intelligenciaszintben mindvégig
megtartották fölényüket az alacsony szociális státuszú csoportokkal
szemben. A kreativitásban azonban a zenei nevelés fejlesztő hatása
egyértelmű volt. Ez a hatás megmutatkozott az évenként alkalmazott
kreativitástesztek három fő mutatójában: a gondolkodás fluenciájában
(folyékonyság), flexibilitásában (hajlékonyság), originalitásában
(eredetiség) is. Érdekes volt a professzor asszony vezetésével végzett
1969–1973-as kutatás összehasonlítása egy 2003-as vizsgálattal,
amelynek keretében e sorok írója megismételte ugyanazokat a
vizsgálatokat Budapesten, modernebb tesztekkel, összesen 256 hatodik
osztályos tanulóval, melynek egyik fele Kodály-módszerrel, emelt
óraszámban tanult éneket (kísérleti csoport), másik fele nyelvi,
testnevelés, vagy „normál” osztály tanulója volt (kontroll csoport).
Vajon a zene – mint komplex személyiségfejlesztő eszköz – kifejti-e
Kodály Zoltán által elképzelt hatását most, harminc évvel később,
jelentős társadalmi és politikai változások után, a 21. század kezdetén
– és vajon igényesebb, kiegyensúlyozottabb felnőttkor felé indítja-e el
a gyermekeket? A vizsgálat eredményei számos területen megerősítik a
felvetést: az intenzív zenei nevelésben részesülő hatodik osztályos
gyermekek ma is kreatívabbak, aktívabbak, kompetensebbnek érzik
magukat, fejlettebb erkölcsi érzékkel rendelkeznek, mint az intenzív
zenei nevelésben nem részesülő hatodik osztályos gyermekek. Ugyanakkor
az intelligenciában – mint ahogy a kecskeméti vizsgálatban sem – ebben
a vizsgálatban sem jelentkezett szignifikáns eltérés a csoportok között.
Dr. Vekerdy Tamás gyermekpszichológus, a
Pedagógus-továbbképzési Módszertani és Információs Központ Alternatív
Továbbképzési Igazgatóság vezetője Értelmi intelligencia, érzelmi
intelligencia című előadását videofelvételről volt lehetőségünk
megtekinteni, de a közönséget ez egyáltalán nem akadályozta a tartalmi
mondanivaló megfontolásában, és elmélyülten hallgatta a szuggesztív
előadót. Arról beszélt, hogy az iskolai nevelés kezdetén még tudták,
hogy az érzelmi nevelés ugyanolyan fontos, mint az értelmi nevelés.
Manapság az érzelmi nevelés egyre inkább háttérbe szorul, pedig az
életben való boldoguláshoz az értelmi intelligencia (IQ) helyett sokkal
inkább az érzelmi intelligenciára (EQ) van szükség. Ma a művészeti
nevelés az egyetlen, ami az érzelmi nevelést célozza meg. Fontos az is,
hogy a gyermekek a művészetet ne mint „művelődési anyagot” éljék meg,
hanem valódi élményként tudjon beléjük vésődni. Sajnos az osztályozás
nem nagyon válik az érzelmi nevelés előnyére. Manapság gyakran
beszélnek az integrációról, a valamilyen szempontból „más” gyerekek
beillesztéséről „normál” közösségekbe. Ez is leginkább a művészeti
nevelésen keresztül megvalósítható, mivel ezek a gyerekek lehet, hogy
nem tudják azt az egy jó megoldást az adott feladatra, amelyhez számos
adottság, képesség megfelelő összerendezettsége kell, de tudnak valami
mást, sokszor sokkal eredetibbet, kreatívabbat, érdekesebbet, mint a
hagyományos „jó tanulók”.
Gilbert de Greeve (Belgium) zongoraművész, a
Nemzetközi Kodály Társaság elnöke előadását meglepetésünkre magyar
nyelven hallhattuk. Nagyon érdekes volt hallani, hogyan látják hazánkat
– Kodály szülőhazáját – határainkon kívül. Magyarország nem sokkal
ezelőtt még modellértékű volt a zenei nevelésében: a naponkénti
énekórák, az ének-zene tantárgy egyenrangúként kezelése a többi
tantárggyal stb. Az egész világ Magyarországhoz fordult zenei
inspirációért, mert külföldön nem találták az útját annak, hogyan
kerülhetne az iskolai nevelésben méltó helyre a zeneoktatás. Ma már a
világ is látja, hogy a magyar modellt (is) veszély fenyegeti. Általános
tendencia, hogy az üzleti gondolkodás kezd elhatalmasodni, minden fölé
emelkedni, az értékek pedig elvesznek. Az elsődleges feladatunk ezt
megállítani, minden erőnket egyesítve meggyőzni egyrészt a kormányokat,
hogy teremtsék meg, támogassák az iskolai érzelmi neveléshez szükséges
feltételeket, így az értelemmel elsajátított anyag is biztosabb,
tartósabb lesz. Másrészt pedig a társadalmat, legfőképpen a szülőket,
hogy ne elégedjenek meg az igénytelennel, középszerűvel, hanem
próbálják beépíteni az értékeset, a művészit a család életébe. Ha az
igényes, az érték válik természetessé, akkor már jó úton vagyunk. Az
iskolai zenei nevelésben az is fontos, hogy a didaktika megfeleljen a
21. század kívánalmainak. A jövő, a jó irányba haladás egyik kulcsa a
párbeszéd. Manapság gyakori a párhuzamos beszéd, a beszélgető felek
elbeszélnek egymás mellett. Nagyon fontos a felek közötti valódi
dialógus kialakítása, a dogmatizmus nem visz előre. Esetleg a jövőben
ki lehetne alakítani egy nemzetközi fórumot az egyedülálló magyar
modell megtartása érdekében.
Gilbert de Greeve mondanivalója végén már a
bevezetőben megfogalmazott Hogyan? kezdetű kérdések megválaszolására
tér rá. Folytassuk most azokkal az előadókkal, akik már a Hogyan?
kérdésre adnak különböző feleleteket.
K. Udvari Katalin zenetanár, a Psalmus Humanus
művészetpedagógiai program vezetője röviden, diavetítéssel tarkítva
bemutatta a Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület műhelyeit,
melyek mindegyikéhez Kodály sokszínű munkássága adta a lendületet. A
tanárnő a Pro Renovanda Cultura Hungariae Kodály Zoltán emlékére
szakalapítvány felhívására 1998 októberében készítette el első
tanulmányát A legelsők voltunk címmel. A pályázati kiírás célja az
ének-zene tagozatos iskolák több évtizedes nevelő-oktató munkájának a
történeti összegezése volt. Ezért – mint a Kecskeméti Ének-Zenei
Általános Iskola legelső végzős osztályának egykori növendéke – a
következő kérdéssel kereste meg osztálytársait, tanítványait, valamint
zenetanár kollégáit: Hogyan hatott rájuk a gyermekkori zenetanulás?
Valamennyiük számára életre szóló útravalót adott a gyermekkori
intenzív zenei nevelés, környezet, segített későbbi tanulmányaikban,
hivatásuk gyakorlásában és a mindennapi életben. Az összegyűjtött
anyagot Psalmus Humanus Ének-zenei Általános Iskola, Kecskemét
1950. címmel foglalta össze könyv alakjában (Püski Kiadó, 2000). A
Központi Statisztikai Hivatal 1998-as adatai szerint az általános
iskoláskorú gyermekeknek mindössze kb. 1%-a, a mintegy egymillió
általános iskolás közül mindössze kb. 10–12 ezer tanul ének-zenei
iskolában vagy osztályban. Ez az arány azóta folyamatosan csökken, a
helyzet egyre csak rosszabbodik. K. Udvari Katalin számára a folyamatos
zenepedagógiai vizsgálódáshoz két újabb pályázati felhívás adott
ösztönzést, és lassan elkezdett nőni a megismert, eredményesen és jól
működő zenei műhelyek, ill. az azokat vezető tanároknak a száma, akik
bekapcsolódtak a közös munkába. Ezek a modellértékű műhelyek nagy
területet fednek le a társadalom egészében: az óvodás korosztálytól a
gimnazistákig, a zeneiskolai oktatáson keresztül a közoktatási
intézményeken át eljutnak a szociális és kulturális hátránnyal küzdő,
vagy a fogyatékkal élő gyermekekig, felnőttekig. A műhelyek vezetőinek
jelentős része előadóként vett részt a konferencián. (Az egyesület
kialakulásáról és a műhelyekről bővebben: K. Udvari Katalin: Psalmus
Humanus Művészetpedagógiai kísérlet az ezredfordulón, Válaszkeresés
korunk kihívásaira Kodály eszméi alapján, Parlando 2002. 4. szám.)
Többek között az imént leírt Psalmus Humanus
Egyesületről, Hagyomány és megújulás a magyar zenei nevelésben címmel
tartotta meg előadását Solymosi Tari Emőke zenetörténész, újságíró, aki
részt vett a 2002-ben, Norvégiában, Bergenben rendezett ISME –
Nemzetközi Zenei Nevelési Társaság – zenei világkonferenciáján, és az
ott megtartott előadásáról számolt be. Az előadó kihangsúlyozta, hogy
Kodály álláspontjával egybehangzóan a mi közös célunk is az, hogy
mindenkinek beépüljön az életébe, a hétköznapjaiba az igényes, értékes
zene, és ez természetes szükségletté váljon. A Psalmus Humanus
Egyesület olyan Kodály módszerén alapuló metódusok sokaságát kutatta
fel, melyekben a módszert a 21. század eszközeivel próbálják alkalmazni
a közös cél biztosabb elérése érdekében.
Szőnyi Erzsébet zeneszerző, ny. tanszékvezető
egyetemi tanár, a Magyar Kodály Társaság társelnöke előadásának címe:
Életpálya a zenei nevelés szolgálatában volt. Szőnyi Erzsébet életének
hosszú és tartalmas zenei pályájáról hallhattunk egy rövid
összefoglalót. Közel négy évtizedig tanított a Zeneművészeti Főiskolán,
mesterei közé tartozik Kodály Zoltán, Bárdos Lajos, Vásárhelyi Zoltán,
Ferencsik János és Viski János.
Dr. Nagyné Kovács Barbara zenetanár, óvónő,
fejlesztőpedagógus előadásának címe: Óvodai nevelés –
Részképesség-fejlesztés ének, zene és mozgás által. Ha egy gyerek nem
kezd el időben egy bizonyos mozgást, mozgástípust, az idegrendszere nem
fejlődik kellőképpen. Az előadó Székácsné Vida Mária művészeti
nevelési, valamint Porkolábné Balogh Katalin komplex prevenciós óvodai
programja alapján olyan ének-zenei foglalkozásokat tart óvodásoknak,
melyek szerteágazó fejlesztő hatással rendelkeznek. Az előadó rövid
bevezetője után óvodásai (XXII. ker. 5. sz. Óvoda zeneóvodásai)
közreműködésével nagyszerű bemutatót láthattunk, melyben a gyerekek
összetett mozgásos-énekes foglalkozáson vettek részt, majd egy
rétessütést játszottak el változatos ritmikai gyakorlatokkal,
énekekkel, improvizációval.
Baráth Zoltán zenetanár, a Nagykanizsai Farkas
Ferenc Városi Zeneiskola igazgatója, valamint a számítógépes zene
zeneiskolai tantárgy mintatantervének írója. Előadásában a zenetanulás
lehetőségeiről beszélt a számítógép segítségével. Video-kivetítővel
kísért előadásában érthetőbbé tette mindazt a csodát, amit manapság egy
jó számítógépes „berendezéssel” meg lehet valósítani. Elmondta, hogy
tanítványai szinte alig akarnak kikelni a számítógép, szintetizátor
elől, mert végtelen az élményt nyújtó variációs lehetőségek tárháza.
Gonda János zongoraművész, zenetörténész,
egyetemi tanár Kreativitásfejlesztés a zeneoktatásban címmel tartott
előadást.* Előadásának és módszerének lényege a hagyományos zenetanulás
kiegészítése egyszerű, pedagógiailag hasznos improvizációs, majd később
kompozíciós gyakorlatokkal, kreatív zenei játékokkal. Alapelvei: (1)
változtathatóság, azaz végleges előadás helyett kisebb átalakítások,
variálások, (2) a zene alapelemeinek kreatív alkalmazása, ezek jobb,
belülről való megismerése, (3) organikus improvizáció belső
kötöttségek, rendezőelvek alapján, végül (4) a gyakorlatok bármilyen
hangszeren játszhatók vagy énekelhetők. Gonda János előadását a
zongoránál ülve tartotta, sűrűn szemléltetve a zongorán az
improvizációs lehetőségeket. Művészete egészen magával ragadta a
közönséget, az előadás végén sajnáltuk, hogy már nem élvezhetjük tovább
muzsikáját.
Heinrich Ullrich (Németország) zenetanár,
gyógypedagógus, a Frankenthal Városi Tom Mutters Iskola igazgatója, a
gyógypedagógiai zenei képzés kidolgozója Zenetanítás a
gyógypedagógiában címmel tartott előadását németül, Vető Anna, a
Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület tagjának tolmácsolásával
hallhattuk. Az igen fiatalos és lendületes előadó értelmi fogyatékos
gyermekekkel foglalkozik, iskolájában 47 diák tanul 6 osztályban.
Elmondása szerint iskolája két tartópillérre épül: az egyik a
boldogság, vidámság, öröm, a másik a rend, teljesítmény, fegyelem. Ha
ez a két „oszlop” egyesül, a második pillér hideg, kemény vonásai
eltűnnek. A legfontosabb iskolai tantárgy a zene, a tanulóknak naponta
két (!) ének-zene órájuk van. Minden gyerek – képességeinek megfelelő
módon és szinten – hangszeren is tanul, az iskolának két zenekarja van.
Hét „személyiségfejlesztő terület” van az órarendbe
beépítve.
1. Éneklés: Minden reggel az egész
iskola egy nagy körbe ül, és úgy énekelnek. Az előadó szerint már
akkora a gyerekek dalrepertoárja, hogy öt órán keresztül tudnának úgy
énekelni, hogy nem ismételnek éneket. Ezek az énekek lehetnek több
szólamban, előfordulnak közöttük opera-, musical-részletek vagy idegen
nyelvű dalok.
2. Zenehallgatás: Minden létező
területről hallgatnak zenét (ez lehet modern, sláger, klasszikus zene
stb.) Ebben az évben a „nagy mű” Saint-Saëns: Az állatok farsangja
volt. Minden osztály megkapta az állatok képeit, már ismerik az összes
műben szereplő állatot, megtanulják leírni az állatok nevét, azt, hogy
honnan jönnek ezek az állatok. Minden évben van valamilyen mottója a
farsangnak, most természetesen az imént említett mű volt a téma: minden
osztály két állatot dolgozott ki, maguk készítették a jelmezeket,
koreográfiát készítettek a zenére és azt táncolták el.
3. Tánc, zenei mozgás: A reggeli
közös éneklésen kívül táncolni is szoktak.
4. Hangszerkészítés: Az állatok
farsangja kapcsán hangszert is készítettek az osztályok. Pengetős
hangszernek farúdra erősítenek egy húrt, és addig húzzák (hangolják),
amíg el nem éri a kívánt magasságot. Van például G-húros, C-húros
farúd, nagyobbakkal már több húrt is fel lehet szerelni, különböző
akkordokra hangolva. Vagy egy másik hangszer, a függő xilofon: nagy
farúdból levágnak egy darabot, majd addig farigcsálnak le belőle, amíg
tiszta nem lesz. Ilyenből is egész hangsorokat lehet gyártani.
5. Zeneszerzés
6. Zeneszínház
7. Hangszeres játék: Az ún. ULWILA
kotta segítségével, melyben színek jelzik a hangokat, a diákok meg
tudnak tanulni hangszeren játszani. A fekete kör a C hang, a barna a D,
és így tovább, fölfelé egyre világosodnak a színek. Az egy vonalas
C’-nek kis fehér kör van a közepén. A Cisz félig fekete, félig barna. A
ritmust a körök száma jelzi: egy kör = negyedhang, két kör = félhang,
négy kör = egészhang.
Heinrich Ullrich előadásának a végén felvételről
hallgathattuk meg 15 fős zenekarát, akik Mozart: Egy kis éji zene című
művéből adtak elő részleteket saját készítésű hangszereiken. Elhűlve
hallgattuk a csodálatos előadást, alig vártuk, hogy szünet után
meghallgassuk a Budapesti Parafónia Zenekar műsorát élőben. Megérte a
várakozást, mert fantasztikus összhangnak lehettünk tanúi. A segítők
mellett, akik pálcával mutatták, hogy éppen hol tartanak a kottában,
lelkes, az örömtől szinte kirobbanó zenekari tagok pengették, ütötték,
fújták hangszereiket.
Dr. Pásztor Zsuzsa zenetanár, tudományos kutató dr.
Kovács Géza módszeréről, a zenei munkaképesség-gondozásról tartott
előadásában a budapesti Szabolcsi Bence Zeneiskola zongora tanszakos
növendékeivel együtt; mi is mozoghattunk egy kicsit a sok ülés után.
Kodály figyelt föl először arra, hogy a zenészek között sokan leromlott
fizikai-lelki állapotban vannak. Dr. Kovács Gézát hívták az Akadémiára,
hogy kutassa, dolgozza ki a stressz-oldást kifejezetten zenészek
számára. A Kovács-módszer alkalmazható fáradtság enyhítésére,
hangszertanulás előkészítésében, végigkövetésében már egészen
zeneóvodás kortól. A hangszertanulás előkészítésében például a fő cél a
hangszerjáték alapsémáinak, modellsémáinak, mozgásainak ideg-izom
előkészítése. A módszer egyik nagy előnye, hogy nagyon kevés és
elérhető eszközzel (főleg lufi, labda, ugráló-kötél), nagyon kevés idő
alatt (pár perc) lehet teljesen regenerálódni, a gyerekekkel
megéreztetni bizonyos mozgástípusokat, vagy éppen a mozgások
összerendezését hatékonyan gyakoroltatni.
Bubnó Tamás és Dr. Mezei János előadását a 21.
századi egyházzene-oktatásról sűrűn átszőtték a Budapesti Énekes Iskola
kórusának gregorián énekei és énekfeldolgozásai. A kezünkbe is kaptunk
egy nyolc oldalas kottát: „Hétköznapi Vesperás az évközi időben” –
többszólamú tételekkel, melynek segítségével követhettük az énekeket,
mi is együtt énekelhettünk a kórussal. A Budapesti Énekes Iskola
tanulói heti két órában tanulják csupán az éneket. Tankönyveik az Ars
Musica I. – az 1. és 2. osztály számára – és az Ars Musica II., a 3. és
4. osztály számára. Kiemelten fontosnak tartják a szülők „nevelését”,
megtanítását arra, hogy miért fontos a művészeti nevelés, hogy a
gyermekre elsősorban a családi minta van befolyással. A Schola Cantorum
oktatási forma – mint a legősibb iskolatípus – mintájára épül az
iskola, mely többek között jelenti az iskola és a templom szoros
kapcsolatát az iskolai nevelésben, a gregorián éneken alapuló
zeneoktatást, a rendszeres liturgikus szolgálatot, illetve a
szólisztikus jellegű hangképzést. Az énekórákon a középkori egyszólamú
és többszólamú zene, a 18. századi zene, illetve a mai modern zene,
énekek oktatása van túlsúlyban.
A konferencia színvonalas műsorokban, fellépőkben
sem szenvedett hiányt: Perényi Miklós gordonkaművész és Németh Tamás
zongoraművész muzsikálta el nekünk Kodály: Adagio című művét.
Hallhattuk énekelni a budapesti Lajtha László Ének-zene Tagozatos
Általános Iskola kórusát, melyet Hollós Ágnes karnagy-énektanár
vezényelt, a Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Karának PerlaTon
Nőikarát, Oroszné Tornyai Lilla vezényletével. Lelkes gyerekeket
láthattunk, hallhattunk énekelni és néptáncolni, fantasztikus
koreográfiával, a budapesti Alsóerdősori Ének-zene Tagozatos Általános
Iskola és Gimnázium 4. osztályos tanulói személyében, akik Giegler
Ildikó gyűjtéséből gyermekjátékokat és dunántúli ugróst adtak elő a
Mező Együttes kíséretével. A gyógypedagógiai intézmények tanulóinak
produkciói voltak talán az egyik legnagyobb meglepetései a
konferenciának. Ilyen volt a Vakok Általános Iskolája felső tagozatos
tanulóinak görög tánca és magyar reneszánsz tánca. A koreográfiát Büki
Rita Györgyi készítette, közreműködött a Pécsi Sebestyén Általános és
Zenetagozatos Iskola Camerata Piccola Együttese Budapestről. Továbbá a
Pető András Nevelő és Nevelőképző Intézet kamarakórusa, akik mind
szólóban, mind közösen megállták a helyüket a színpadon. Tanáruk:
Rónaszékiné Őrfalvy Katalin. Végül a már említett Budapesti Parafónia
Zenekar, akiknek az előadása végén Heinrich Ullrich fölugrott a
színpadra két teli zacskó édességgel, és lelkes gratulációk közepette
odaadta a zenekarnak. Ezek után a közönség még szélesebb mosollyal
tapsolt tovább.
Összegzésként, mint pályakezdő pszichológus, illetve másodéves
ének-zene–karvezetés szakos hallgató, azt mondhatom, hogy érdemes volt
végig ott lennem és mind a pszichológia, mind a zene területén
gazdagabban jöhettem haza. Azt hiszem, ez a konferencia mindenképpen
inspirációt jelentett a mi fiatal korosztályunk számára, hogy mi is
aktívan részesei legyünk a művészetpedagógiai építőmunkának.
|