Szövetség a középfokú művészetoktatásért
Ábrahám Mariann interjúja Szabó Tiborral,
a Művészeti Szakközépiskolák Szövetsége (MŰ-SZA)
újonnan megválasztott elnökével
— Tisztelt Elnök Úr, kérjük néhány gondolattal tájékoztassa
a Parlando olvasóit arról, hogy milyen intézmények tartoznak elnöki irányításának
hatáskörébe?
— A Szövetség egyesíti a zenei szakközépiskolák mellett a táncművészeti
és az ipar- és képzőművészeti szakközépiskolákat. Jelenleg 47 iskola a
tagja. Több helyen ez az egyesülés már az iskolák szintjén amúgy is megtörtént,
hiszen például Pécsett, Nyíregyházán és másutt komplex művészeti szakközépiskolák
működnek. Az ugyancsak komplex Szövetség elnökségére a megbízatás 3 évig
tart.
A Szövetségnek három alelnöke is van: Uhrik Dóra a táncművészeti,
Lenkey Csaba a zeneművészeti, Lőrincz Győző pedig az ipar- és képzőművészeti
szakágakat képviseli. A szövetség első elnöke Záborszky Kálmán, a budapesti
Szent István
Király Zeneiskola és Zeneművészeti Szakközépiskola igazgatója volt.
Tőkés Tünde titkár asszonnyal együtt kiváló munkát végeztek az elmúlt három
évben. Beindították a szövetségnek, mint szervezetnek a működését. Megszervezték
a Művészeti Szakközépiskolák I. Országos Fesztiválját és kiadták a művészeti
szakközépiskolák adatait tartalmazó Középfokú Művészeti Iskolák enciklopédiáját,
amely összefoglalólag kívánja bemutatni a magyar középfokú oktatásnak ezt
a különleges ágazatát.
A szövetség felsőbb kapcsolata is kiváló: Dr. Szűcsné Hobaj Tünde
főtanácsos asszony személyében hozzáértő, rendkívül ügyszeretően és hatékonyan
működő referensünk van az Oktatási Minisztérium tanügyigazgatási főosztályán.
Korábban igen jók és eredményesek voltak kapcsolataink a minisztérium
szakképzést irányító szerveivel is. Ez a kapcsolat 2002-ben megszakadt.
Az új vezetés elsőrendű feladatának tekinti a szakképzési szervekkel a
kapcsolatok újra építését.
— Miben állt a lényeges, változtatásra szoruló különbség a művészeti-szakmai
középiskolák és az általános gimnáziumok között?
— A különbség mindenekelőtt abban nyilvánul meg, hogy a középfokú
iskoláknak a művészetoktatás mellett ma már színvonalas és eredményes,
középiskolai érettségivel befejeződő közismereti képzést is kell nyújtani.
Ez annál inkább így van, minél jobban közelítünk az Európai Unió oktatási
rendszeréhez. Tanulmányoznunk kell az uniós példákat, hogy ha esetleg a
jövőben változtatnunk kell, tudjuk, mik azok a pozitívumok, amiket átvehetünk
és mik azok az eredmények és erények, amelyekhez foggal-körömmel ragaszkodnunk
kell. Külföldi tapasztalatszerző útjaim során magam is láttam jó példákat,
de hálistennek igazgató kollégáim is rendkívül tájékozottak. Nagy és fontos
munka lesz a szövetség iskolái számára közös taktika és stratégia kialakítása.
— Milyen kapcsolata van ennek a szervezetnek az alapfokú képzést
nyújtó iskolákat összefogó Zeneiskolák Szövetségével?
— A zeneiskolákkal és a Magyar Zeneiskolák és Művészeti
Iskolák Szövetségével a legjobb kapcsolatokra törekszünk, hiszen a zeneiskolákban
folyó munka a középfokú iskolák oktatásának alapját képezi. Szervezeti
kapcsolataink is vannak, hiszen nem egy tagiskolánk zeneiskola és zeneművészeti
szakközépiskola egyben (pl. Budapesten a Szent István Király és a Weiner
Leó „konzi”, vagy Békéscsabán, Székesfehérvárott az ottani szakközépiskola
és zeneiskola).
Az elmúlt években néha nem volt a legjobb a viszony a két szervezet
illetve a két iskolatípus között. Most, hogy Ember Csaba, a balassagyarmati
Rózsavölgyi Márk Zeneiskola igazgatója lett a Zeneiskolák Szövetségének
a vezetője, azt remélem, hogy igen jó emberi és szakmai kapcsolatokat tudunk
majd építeni a két szervezet között.
— Az alapfokú képzést biztosító iskolák szempontjából az a legelőnyösebb,
ha számuk emelkedik. De ugyanígy van ez a középfokon képző intézmények
esetében is?
— Vannak olyan vélemények, hogy hazánkban túl sok a zeneművészeti
szakközépiskola. Én e kérdésben nem nyilvánítok véleményt, nekem
minden iskola fontos és kedves. Az iskolaalapítás és megszüntetés joga
a demokratikus Magyarországon az önkormányzatoké és más iskolafenntartóké.
Ha ők úgy ítélik meg, hogy abban a városban szükség van ilyen iskolára
és biztosítani tudják az iskola működéséhez szükséges szakmai és pénzügyi
feltételeket, akkor miért ne működhetne akárhány ilyen iskola? Hálistennek,
ma már nincs egypárti pártközpont, ahol valaki jó-rossz direktívákat adhatna
az országnak. Az adott közösség (város, község, megye, stb.) gondja és
felelőssége, hogy megszabja és megvalósítsa, amire szüksége van.
— Tudom, kényes a kérdés, mégis felteszem: lehet-e különbséget
tenni az egyre növekvő számú szakközépiskola szakmai nívója között?
— Én természetesen a saját iskolámat, a budapesti Bartók Béla
Szakközépiskolát tartom a legjobb iskolának. Ezt az elfogultságot nem is
szégyellem, hiszen mint ennek az iskolának az igazgatója már több mint
20 éve, aligha mondhatnék mást. De vannak e rangnak ténybeli alapjai is.
Bizonyítják ezt a rangot a középfokú zenei versenyeken elért időnként valóban
fantasztikus szakmai eredmények (békéstarhosi zongoraverseny, győri klarinétverseny,
pécsi kürtverseny, stb.). Igen jók a felvételi statisztikáink. Végzett
növendékeink csaknem 100%-a bekerül valamilyen felsőoktatási intézménybe,
többnyire a Zeneakadémiára és a budapesti Tanárképzőbe. De tanulnak felsőfokon
volt növendékeink Pécsett, Szegeden, Debrecenben, Miskolcon, Győrben, Grazban,
Bécsben, Salzburgban, Milánóban, Londonban, New Yorkban (Julliard School),
és még ki tudja, hány külföldi főiskolán is.
— Jó lenne egységesíteni a felsőoktatási intézményekbe felvételizni
szándékozókra váró követelmények színvonalát. Úgy gondolom, ezáltal a budapestivel
azonos rangot adhatnának a vidéki városokban működő főiskolák, egyetemek
is, vonzáskörzetük növekedhetne.
— A felsőoktatásban aligha lehet az ún. felvételi anyagot egységesíteni,
hiszen az egyes egyetemek, főiskolák is önállóak. A fent felsorolt bel-
és külföldi főiskolákhoz külön-külön sem lehet alkalmazkodni. Mi sem alkalmazkodunk
a hozzánk felvételiző korai, kínai, japán, stb. növendékekhez, hanem inkább
azt döntjük el, látunk-e elég tehetséget és esélyt arra, hogy iskolánkban
eredményes munkát végezhetnek. Persze, van valamelyes országos koordináció,
de ha egy tanári karnak egy felvételiző megtetszik, azt előbb-utóbb úgyis
fel fogja venni.
— Köszönöm a beszélgetést.
|