A MAGYAR ZENEMŰVÉSZEK ÉS
TÁNCMŰVÉSZEK SZAKSZERVEZETÉNEK
Állásfoglalása
a 2005. évi költségvetési
törvény tervezetéről
A Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete és annak Országos
Zenepedagógus tagozata egyetértésben a Magyar Zeneiskolák és Művészeti
Iskolák Szövetségével az alábbi álláspontot alakította ki a 2005. évi
költségvetési törvény tervezetéről (a továbbiakban: Tervezet).
1. Általános észrevételként rögzítjük azt,
hogy a Tervezet úgy kerül a törvényhozás elé, hogy az alapfokú
művészetoktatást alapjaiban érintő módosításokra vonatkozó
javaslatokról az előterjesztő se szakszervezetünkkel, se más szakmai
szervezettel nem folytatott előzetes egyeztetést. Ez az eljárás
teljesen eltér az érintett kormányzati szervekkel, különösen az
Oktatási Minisztériummal kialakult eddigi együttműködéstől.
2. Ugyancsak általános megállapításunk az,
hogy az előterjesztő javaslataival az alapfokú művészetoktatás jogi,
finanszírozási helyzetében olyan gyökeres és negatív irányú
változtatásokat tervez, amelyek – túlzás nélkül állítjuk – a magyar
közoktatás egyik nemzetközileg is ismert és elismert ágát, a magyar
alapfokú zeneoktatást, és a társművészetek alapfokú oktatását
alapjaiban veszélyezteti. Álláspontunk szerint a tervezett
intézkedések, így normatíva csökkentése, vagy a térítési díj ilyen
mértékű megállapítása, ellentétesek az Alkotmánynak a jogegyenlőség
megvalósulását elősegítő, az esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó
szabályával. Emellett kétségessé teszik a közoktatási törvényben
megfogalmazott, a gyermeknek, tanulónak az alapfokú művészetoktatásban
való részvételére vonatkozó jogát megállapító rendelkezésnek
alkalmazhatóságát, továbbá magával a Tervezettel is ellentétesek, amely
szerint: „A helyi önkormányzatok részére biztosított normatív
hozzájárulások, és egyéb támogatások együttes összegének el kell érnie
az előző évi normatív hozzájárulások és egyéb támogatások együttes
összegét.”
3. Tekintettel arra, hogy véleményünk szerint
a tanulók, illetve elsősorban szüleik nem, vagy lényegesen kevesebb
létszámban tudják megfizetni a Tervezetben javasolt térítési díjat,
ezért a tanulói létszám – elsősorban a rossz, vagy közepes anyagi
helyzetű családok gyermekei kimaradása miatt – várhatóan évről-évre
jelentősen csökken, és ennek arányában a normatív támogatás alapját
jelentő tanulók száma is, ezzel gazdaságilag veszélybe sodorva a
zeneiskolákat, művészeti iskolákat, és elindítva a művésztanárok és
művészek létszámcsökkentését, munkanélküliségét.
4. Ugyanakkor üdvözöljük azokat a módosító
szabályokat, amelyek erősítik az alapfokú művészetoktatási intézmények
működését, és amelyek a művészeti iskolák szakmai munkájának
értékelésére, a személyi és tárgyi feltételek biztosításának
kötelezettségére, a munkajogviszonyok meglétének számszerűsített
előírására vonatkoznak.
5. Részletes javaslataink:
a) Javasoljuk kiegészíteni a Tervezet
85.§-ának (19) bekezdésében a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX.
törvény (a továbbiakban Közokt. tv.) 117.§-ának új (2) bekezdésének
módosítását, illetve kiegészítését az alábbiak szerint:
„A térítési díjat – a fenntartó által meghatározottak szerint – a
tanulmányi eredménytől függően csökkenteni kell, azonban – az (1)
bekezdés a) pontja kivételével – nem lehet kevesebb egy tanítási
évben, mint a feladat ellátáshoz biztosított alap normatív
hozzájárulás huszonöt húsz, az (1) bekezdés b) pontjában a
zeneművészeti ág egyéni oktatása esetében tíz százaléka. E rendelkezés
a hátrányos helyzetű, továbbá az (1) bekezdés b) pontja esetében a
három vagy többgyermekes családban, vagy egyedülálló szülő eltartásában
élő tanulók tekintetében nem alkalmazható.
Indoklás: A Tervezet a térítési díj mértékét a
jelenlegi átlaghoz képest 200-300%-kal emeli. Ez az intézkedés nem csak
az iskolák, pedagógusok helyzetét teszi alapvetően kétségessé, hanem a
tanulók művészoktatásban való részvételi lehetőségeit is. A javaslat
arra irányul, hogy egyfelől a szülői hozzájárulás ugyan emelkedjen, de
ne elviselhetetlen mértékben, másfelől a térítési díj kötelezettsége
alól kedvezményeket vagy mentességeket kaphassanak azok a tizennyolc
évnél fiatalabb tanulók is, akik szociális helyzetüknél fogva
támogatásra szorulnak. A zeneművészeti ág egyéni oktatásának
mérsékeltebb megállapításával a művészeti ágak közötti választás
esélyegyenlőségét kívánjuk elősegíteni, hiszen a zeneművészeti ág
egyéni és a többi művészeti ág oktatási normatívája mértékének
arányában javasoljuk a térítési díjak arányait is szabályozni. Úgy
gondoljuk, az a helyes, ha a tanuló tehetsége felismerése és
fejlesztése céljából válassza a hozzá közel álló művészeti ágat, és nem
annak alapján dönt a szülővel együtt arról, hogy melyik igényel kisebb
összegű térítési díjat.
b) Javasoljuk a Tervezet 109.§ -ának (1)
bekezdése k) és l) pontjának törlését.
Indoklás: A Tervezet a hatályon kívül helyező
rendelkezések sorában törli az első ízben az 1991. évi XX. törvényben,
a helyi önkormányzatok feladat és hatáskörét is rögzítő jogszabályban
megfogalmazott rendelkezést, mely szerint, amennyiben a helyi
önkormányzat a már megkezdett alapfokú művészetoktatási feladat
folytatását nem vállalja, vagy a feladat ellátása nem megoldott, akkor
azt a megyei (fővárosi) önkormányzat kötelező feladatként látja el. A
több mint tíz év alatt a megyének ezt a feladatot ritkán kellett
átvennie, és jelenleg is csupán néhány megyében adta át nem jelentős
számú helyi önkormányzat a feladatot. Ugyanakkor a gyermekeknek,
szülőknek és a pedagógusoknak ez a szabály olyan jogi biztosítékot
jelent, amely alapján nem kell attól tartaniuk, hogy a helyi
önkormányzat bármely okból bekövetkező döntése megszüntetheti
iskolájukat, munkahelyüket. A javaslatot se jogi, se költségvetési
szempontból nem tartjuk indokoltnak, hatása a költségvetésre nincs.
Ugyanakkor az alapfokú művészetoktatás területén indokolatlanul,
feleslegesen indulatokat és aggodalmakat kelt.
c) Javasoljuk a Tervezet 3. számú a helyi
önkormányzatok normatív hozzájárulásairól szóló mellékletének 22.
pontjában az Alapfokú Művészetoktatás normatívái (fajlagos
hozzájárulás: a) 95 000/tanuló b) 58 000/tanuló) mértékeinek
módosítását úgy, hogy azoknak végső összege a 2004. évi
költségvetésben szereplő 105 000 forint, illetve 68 000 forint/ tanuló
fajlagos összegének alapul vételével, és ezeknek a többi oktatási
normatívához hasonló arányú növelésével legyen megállapítva.
Indoklás: A javasolt normatíva csökkentés 105
ezerről 95 ezerre, illetve 68 ezerről 58 ezerre teljesen ellentétes
makroszintű érdekegyeztetésben megfogalmazott kormányzati szándékokkal,
többek között a közalkalmazotti garantált illetményekre vonatkozó
javaslatokkal. Az önkormányzati intézmények a jelen szabályok szerint
nagyobb részben a normatívák útján jutnak az illetményemelés
forrásához, ami jelen esetben nem valósulhat meg, hiszen a Tervezet
szerint a normatívák csökkennek.
d) Javasoljuk a 3. számú melléklet 25. pontjának
ab) alpontja kiegészítését az alábbiak szerint:
„25. Egyéb differenciált hozzájárulások egyes közoktatási intézményeket
fenntartó
önkormányzatok feladatellátásához
ab) „Gimnáziumba, szakközépiskolába, szakiskolába, alapfokú
művészetoktatási intézménybe bejáró tanulók támogatása
FAJLAGOS ÖSSZEG: 9 800 forint/gyermek, tanuló
A kiegészítő hozzájárulást a fenntartó helyi önkormányzat a nem a
lakóhelye, ennek hiányában nem a tartózkodási helye szerinti gimnázium,
a szakközépiskola 9-13. évfolyamára, illetve a szakiskola 9-10.
évfolyamára, valamint a szakképzési
évfolyamokra bejáró nappali rendszerű iskolai oktatásban részt vevő,
továbbá az alapfokú művészetoktatási intézményben, a Közokt. tv.
117.§-ának (1) bekezdésének b) pontjában meghatározott tanulók után -
beleértve az előbbi intézményekben gyógypedagógiai nevelésben,
oktatásban részesülőket is - a következők szerint veheti igénybe:”
Indoklás: Az un. bejáró tanulók után az intézményt
fenntartó önkormányzat, eltérően a többi iskolatípustól, jelenleg nem
kap külön támogatást, Ezért nincs is arra ösztönözve, hogy feltétlenül
vállalja a településen kívül lakó gyermekek tanítását, akik így nem,
vagy igen nehéz feltételek mellett juthatnak művészeti oktatáshoz.
e) Javasoljuk a 8. számú melléklet 2. b) pontjának
kiegészítését az alábbiak szerint:
„Az előirányzat további 50%-a a megyei önkormányzatokat illeti meg a
megye területén 1100 főt el nem érő lakosságszámú települések által
fenntartott intézményekben az e törvény 3. számú mellékletének 20.aa)
és 20.ba) pont szerinti létszámon belül a nappali rendszerű általános
iskolai 1-8. évfolyamos oktatásban részt vevő, továbbá megye területén
helyi önkormányzatok által fenntartott intézményekben a 3. számú
melléklet 22. pont szerinti tanulók létszáma alapján. A támogatás az
intézményekben meglévő informatikai berendezések, művészetoktatáshoz
szükséges eszközök korszerűsítésére, karbantartásával és működtetésével
összefüggő költségekhez, valamint új, az oktatási tevékenységet segítő
info-kommunikációs eszközök, szoftverek, szolgáltatások beszerzésére,
igénybevételének költségeire, továbbá a művészetoktatáshoz szükséges új
eszközök beszerzésére használható fel.”
Indoklás: Az alapfokú művészetoktatási intézmények a
Tervezet kedvező változása esetén se rendelkeznek elégséges
támogatással ahhoz, hogy eszközeiket karbantartsák, illetve, hogy új
beszerzésekkel fejlesszék az iskola szakmai színvonalát. A javaslat e
hiány mérséklését célozza.
BUDAPEST, 2004. október 20.
|