SZAKSZERVEZETÜNK JELENLÉTE
Zamárdi, 2002. szeptember 21-22.
Zeneoktatásunk szakszervezeti aktivistái négy évvel ezelőtt találkoztak
utoljára hasonló konferencián, mint amilyet szeptember végén sikerült ismét
életre hívni a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete támogatásával
az MZTSz zenepedagógus tagozata számára szakmai továbbképzés céljából.
Lehetne firtatni, miért volt ilyen nagy időbeli távolság a két rendezvény
között. Az azonban bizonyos, hogy a mostani rendezvény összehívását a sok
aktuális, ténylegesen létfontosságú kérdés mellett az is motiválhatta,
hogy a Művészeti Szakszervezetek Szövetsége zamárdi üdülőjét a kibővítés
és felújítás utáni ideális állapotban akarta bemutatni. S annak bemutatására
is sor kerülhetett, hogy nemcsak nyári üdülésekre ideális az esztétikus
és praktikus objektum, hanem ehhez hasonló, 40-50 főnyi létszámot fogadó
konferenciák számára is jól használható. Téliesített berendezése évszak-függetlenné
tette működését. Ebben a funkciójában az üdülőnek ez volt a premiere, s
egybehangzó volt a vélekedés: a nyitó előadás kitűnően sikerült. A jó gazda
megelégedésével nyugtázhatta az elismerést Kozma Károly, az MSzSz főtitkára,
aki a bővítés minden mozzanatának irányítója volt, s az esztétikai és műszaki
kivitelezés minőségét vigyázó szeme és jó ízlése biztosította.
Ugyanezt az elismerő minősítést azonban nem csupán az épület
kaphatta, hanem mindazok a szakmai események, amelyeknek a megújult üdülő
erre a rövid időre otthont adott. Ennek feltételéül szolgáltak a résztevők
(mintegy 40 szakszervezeti aktivista a zenepedagógus táborból) a maguk
információigényével és fogékonyságával egyfelől, másfelől pedig a meghívott
előadók, akik viszont a maguk területén szolgáltak napra kész információkkal
abszolút szakmai biztonsággal.
A nyitó előadást az MZTSz főtitkára, egyben a MSzSz elnöke: Dr.
Gyimesi László tartotta. Néhány adattal ismertette a MZTSz működésének
a feltételeit, szervezeti hátterét.
Az MZTSz ma 10.000 tagot számlál, amelynek kb. 35%-át a zenepedagógusok
képezik. Az MZTSz a zenei és táncművészeti élet teljes spektrumát felöleli.
Így a jelenlévők reprezentálta zeneoktatást az alsó foktól a felső fokig,
a szimfonikus zenekarokat (a Budapesti Fesztiválzenekar, a Matáv és MÁV
kivételével, utóbbi kettőnek saját zenekara van), az Operaházat, ahol a
szervezettség 20%-os, a Magyar Állami Népi Együttest, a könnyűműfaj megannyi
muzsikusát (a rock, a könnyű, a szórakoztató műfajokban, vendéglátóban
működőket). Az MZTSz a cigányzenésztől az operaénekes sztárig minden muzsikusnak
az érdekvédelmét biztosítja, problémáikkal foglalkozik. Felügyeli az OSzK
működését, munkahelyeket kutat fel. Két oktatási szervezetet is irányít:
az OSzK Studiót és a Kőbányai Szakközépiskolát, ahol vizsgáztatási feladatokat
is ellát.
Az MZTSz tagja, szerves része a MSzSz-nek., amely viszont integrálja
a többi művészeti ágazati szakszervezeteket (filmesek, írók, képzőművészek,
színészek) is. Szimbiózisban élnek, a gazdálkodás és vagyon, a gazdasági
vezetés, az adminisztráció és üzemeltetés integráltságában. Ami a társadalmi
szerepvállalást illeti, ebben a fúzióban lehet csak hatékonyan fellépni
érdekképviseletben, érdekvédelem céljából tárgyalópartnerként is a politikai
és gazdasági életben.
Az előadói művészi jogok kidolgozásában oroszlánrésze volt az
MZTSz jogelődjének már a nyolcvanas évektől kezdve. A kazettás magnók megjelenésével
a művészek foglalkoztatása megcsappant. Kompenzációul szolgált az üres
kazetták után járó jogdíj (már 1982-től). Ma már az audio-kazettát felváltja
a CD, s rövid időn belül azt is a DVD. Az internetről letölthető zenék
újabb szerzői és előadói jogi problémákat vetnek fel. Jogdíjrendszerünk
minden európai összehasonlításban elismert. – A jogdíjrendszer működtetése
a művészeket egyénileg is érinti. Komplex számítástechnikai rendszer kiépítése
vált szükségessé. Az 1999-es esztendő bevételi eredménye jogdíjakból 100
millió Ft volt. Ebből a tőkéből van módja szakszervezetünknek különböző
támogatásokat adni művészeknek, zenepedagógusoknak hangszervásárlástól
lakáskölcsönig bezárólag az igények széles skáláján.
A MZTSz jogi szakértői művészeti törvény előkészítésén dolgoznak
(azóta ez a munka befejeződött, a törvénytervezet elékészült! – L.Z.).
A törvény megfogalmazza művészet jogilag definiálható lényegét. Tisztázza
állam és művészet viszonyát, valamint a művészek jogállását.
Leírja az állam kötelezettségeit a művészeti élet működtetésével
kapcsolatban: a támogatások különböző formáit, a létező meglévő és létrehozandó
szervezeti kereteket.
Megfogalmazza a normativitás elvét, az esélyegyenlőség megteremtése
érdekében.
Tisztázza az állam és a különböző művészeti szervezetek kapcsolatát,
így pl. egy Nemzeti Művészeti Tanács létrehozásának lehetőségét veti fel,
amely folyamatos egyeztető, ellenőrző, döntéseket előkészítő fórum. Így
az állam önkorlátozó kívánatos magatartására is irányt ad. Közalapítvány
létrehozásának a fontosságát deklarálja, amely mindazokat a szervezeteket,
eseti vállalkozásokat támogatja, amelyeknek a támogatására állami eszközökből
nem kerülhet sor.
A művészet és oktatás kapcsolatának szabályozására is kitér a
törvénytervezet. Támogatja a művészeknek a megjelenését, bemutatkozását
az iskolában, amellyel jelentős szerepet vállalhatnak a jelenleg háttérbe
szoruló művészeti nevelésben. A felsőfokú művészeti intézmények diplomázó
hallgatóinak a diplomamunkáihoz segítséget kíván nyújtani (pl. diploma-film
elkészítése, zenekari diplomakoncert támogatása, stb.).
Beépíti a törvény a művészi minőségvédelmet, szakma-védelmet
és a fogyasztóvédelmet.
A művészek jogállását tisztázza: mit jelent a „foglalkozás”?
Mik a munkajogi sajátosságok? Rendezi az adózás, TB járulékfizetés módját,
mértékét. Deklarálja, hogy a művész — munkavállaló, nem pedig vállalkozó.
Jelentős minőségi változásokat készít elő a törvénytervezet a művészek
státuszának meghatározásában, szabályozásában.
A törvénytervezet elfogadásának jelentőségét a fenti szabályozásokon
túlmenően az is növelné, hogy mintát adna Európának is, az Unióban ugyanis
ilyen törvény még nem létezik. Nemzetközi pályafutását is megkezdhetné
a törvény minta-értékénél fogva.
Muity Mária, az MZTSz országos zenepedagógus tagozatának elnöke
a különböző törvényi változásokról (munka, közalkalmazotti, oktatási) szólt.
Az előkészületben, ill. megvalósuló félben lévő pedagógus béremelésnek
a helyi megvalósítását, annak ellenőrzését ajánlotta az aktivisták figyelmébe.
A tanév rendjének iskolánkénti autonóm szabályozásának kísértése,
hogy azt túlságosan is rugalmasan kezeljék. Ebbe a rugalmasságba azonban
nem fér bele többé, hogy a szolfézs-vizsgákra már májusban sort lehessen
keríteni!
Az oktatási kormányzat bejelentette az ellenőrzések esélyét.
Különböző szépséghibákat elkerülendő, ajánlatos, hogy az iskolák maguk
kérjék az ellenőrző vizsgálatokat.
Az országos szakszervezeti-állami egyeztetések egyik főszereplőjét
volt szerencsénk köszönteni az előadók sorában: dr. Szabó Endrét, a Szakszervezetek
Együttműködési Fóruma (SzEF) elnökét. Mondandója négy jól körülhatárolt,
de egymással összefüggő kérdéskört ölelt fel.
Az érdekegyeztetés rendszerváltás óta regisztrálható történéseit,
jelen helyzetét és a jövőbeni fontosságát mutatta be. Az Antall-kormány
működésétől kezdve az érdekegyeztetés normálisan működött. Sőt, a magyarországi
szociális párbeszéd modellként szolgált a többi volt szocialista ország
számára. A közszolgálati alkalmazottak és a különböző ágazatok számára
is megteremtették az érdekegyeztetés lehetőségét.
Az Orbán-kormány filozófiája e kérdésben változott. A szakszervezetet
pusztán munkahelyi érdekvédő csoportnak tekintették. A szakszervezetek
számára a Gazdasági Tanácsban csak a kormányzati információk felvételét
biztosították, a véleményüket is meghallgatták, minden következmény nélkül.
Gyakorlatilag a dialógus megszűnését jelentette ez a gyakorlat. Ennek adott
ugyanolyan kompetenciával teret az Országos Munkaügyi Tanács. A legfőbb
témák bemutatására, úgymint költségvetés-tervezet, járulékszabályozás,
adóügyek már nem is kerültek a fórum elé. Az előző kormány működésének
utolsó szakaszában megalakították ugyan a Közalkalmazottak Országos Munkaügyi
Tanácsát, ez azonban ahhoz későn történt, hogy érdemi egyezségeket lehessen
létrehozni.
A SzEF-nek normális viszony kialakítása a célja a mindenkori
kormánnyal. Erre törekedtek az Orbán-koránnyal is. Végül sikerült megállapodásra
jutni többek között a köztisztviselői törvényben, bizonyos csoportoknál
érvényesíthető fizetésemelési szorzók mértékében, valamint a közalkalmazotti
életpálya szabályozásában.
Az Európai Unió Magyarországról szóló ország-jelentései kiemelten
bírálták az előző kormányzatnál a szociális párbeszéd hiányát.
A jelenlegi kormánnyal biztatóbbak a párbeszéd kilátásai. Medgyesi
Péter már a választások előtt is két ízben tett látogatást a szakszervezeteknél,
amelyet az új kormány megalakulása óta megismételt. Ígéret van a Közszolgálati,
valamint a Gazdasági Érdekegyeztető Tanács megalakítására.
A közalkalmazottak 50%-os béremelésének jelentőségét méltatta
a továbbiakban az előadó. Az utóbbi évtizedek szociális intézkedési körében
példa nélkülinek nevezte az emelést. Kritikával illette azonban a közzétételét,
mivel elmaradt annak hangsúlyozása, hogy ez a béremelés átlagosan jelent
csak 50%-ot, lesznek olyan alkalmazottak, akiknél ez kevesebbet fog jelenteni.
Valóban, a diploma nélküliek körét csak 40%-ban érintette. Ez is elég volt
azonban a politika számára, hogy elégedetlenségüket fejezzék ki az 50%-ban
nem részesedők, s bírálják a kormányt ígérete megszegése miatt. Azt azonban
nem szokták értékelni, hogy a minimálbér adómentesítésével az érintettek
havi 6.000 Ft nettó megtakarításhoz jutottak.
Még ez a béremelés sem elegendő azonban a közszféra, a szellemi
foglalkoztatottak számára ahhoz, hogy felzárkózzon a versenyszférához.
Ezt elismeri a kormányzat is. A tárgyalásokat a 2003-as esztendő újabb
emeléseiért tovább folytatják, hogy az legalább infláció-kompenzáló lehessen.
Az EU-s bérekhez való közelítésben még így is messze vagyunk.
A SzEF nem fogadja el a közszolgálati szellemi foglalkozásúknak
a versenyszféra által használt “improduktív” minősítését, s azt a vélekedésüket,
hogy a versenyszféra tartja el a közszférát. Szellemi kapacitás nélkül
ui. a versenyszféra sem lenne képes a működésre. A jövő generációjának
szellemi felkészítésében jelentős szerepet kell játszania a jól felkészült
pedagógusoknak. A felzárkóztatási programot évenként folyamatosan kell
teljesíteni 2006-ig bezárólag.
Előadásának utolsó részében egy egységes közszolgálati kerettörvény
szükségességéről szólt a SzEF elnöke. Ennek a törvénynek meg kellene
fogalmaznia a foglalkoztatási garanciákat, s meg kell teremtenie a tisztességes,
kiszámítható pályaképet. Jogos a közszféra elvárása, hogy legyen foglalkoztatási
biztonsága, keresetbiztonsága és társadalmi kiegészítő rendszere. – Előadása
után konzultációs kérdésekre kaphattak választ tőle a felszólaló résztvevők.
Az ebédszünetben arra is futotta, hogy az aranyló őszi napsütésben
a kikapcsolódni vágyók gyönyörködhessenek a Balaton-part ősz-elői pasztell-színeiben.
Az időjárásnak ez a különleges ajándéka aztán arra csábította a konferencia
résztvevőit, hogy a délutáni első foglalkozást a szabad levegőn hallgassák
meg.
Szűcsné Hobaj Tünde, az OM főtanácsosa az adminisztratív szabályozás
kérdéseiről beszélt. Visszatekintett a törvényi szabályozások közelmúltbéli
történetére (költségvetési § - 1991, közoktatási § - 1993). Ma sem megoldott
a szakirányú képesítekkel való intézményi ellátottság. A tárgyi és személyi
feltételek meglétének a szabályozására is sor került. Kiadták az eszköz
és felszerelési jegyzéket, amely garantálja a minőségi működést a
zeneiskolák számára. Az önkormányzatoknak kell biztosítani a működési feltételeket.
Ennek realizálása azonban még várat magára. Állami keretekből 1 milliárd
Ft-ra lenne szükség a megfogalmazott feltételek biztosításához. Ehelyett
csupán 49 intézmény számára tudtak 312 millió Ft-ot biztosítani.
Sok intézmény alakult meg szabálytalanul. A szabályosság biztosítására
történnek ma erőfeszítések (jegyzői engedélyhez kötik új iskolák létesítését).
A 4/2001 rendelet szabályozza az alapítás feltételeit. Egyben a normatívák
igénybevételének kritériumait is szabályozta az OM. Zenei előképző alapú
iskolák képezik a 640 iskola 10%-át(!).
A művészeti alapvizsga és záróvizsga bevezetése (27/1998 rendelet)
a minőségbiztosítást szolgálja majd.
A többi művészeti ág nevelési programja is hasonló a zenei neveléséhez.
A zeneiskolákban 75 szakág tantervi szabályozására került sor. Újnak számít
a jazz, az elektroakusztikus zene és a népzene tárgyak tantervi szabályozása.
A szabályozásban fontos az általános pedagógiához való igazodás.
Ennek jegyében minden iskolának kell, hogy legyen pedagógiai programja.
A tanügyi dokumentumok vezetése nem pontos. A hiányosságok felfedése
a normatíva elnyerését és folyósítását veszélyeztetheti! A tanügyi nyomtatványok
ismerete fontos a szabályos működéshez.
A tervezett intézkedések közül kiemelte az előadó a tanulmányi
versenyek rendszerének újra szabályozását. A minőségbiztosítás is jobban
érvényesül a jövőben. A kontrollt az OKÉV látja majd el. – A SuliNET programból
a zeneiskoláknak is részesedniük kell, hogy mindenütt legyen Internet hozzáférés.
– A tankönyvkiadás szabályozása elengedhetetlen. Nem érkeznek javaslatok
a különböző, arra méltó kiadványok tankönyvvé nyilvánítására. – A tanárképzés
reformja időszerű, valamint a képesítési követelmények pontos definiálása.
A MZTSz Jogtanácsosa, a szakszervezeti jogsegélyszolgálat jogásza
Dr. Gál Andrea a Munka Törvénykönyvének módosításait ismertette (2002.
XIX. Törvény, megjelent a Magyar Közlönyben.), s a szabályozásból adódó
lehetőségekre és buktatókra hívta fel a figyelmet. A foglalkozás végül
is kilépett az előadás kereteiből, s élénk érdeklődést kiváltott konzultációvá
alakult. Az “Iskolaszolga” c. kiadvány nyomonkövetésére hívta fel a figyelmet.
A konferencia második napja a pedagógiai témáké volt. Laczó Zoltán,
a Liszt Ferenc Zenei Egyetem docense a másfél hónappal korábban megtartott
ISME konferenciának a személyes tapasztalatait összegezte, s a magyar zenepedagóia
számára levonható tanulságokról szólt.
Ember Csaba, a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetségének
ez év tavaszán megválasztott új elnöke a MZMISz vezetése alatt eltelt nem
egészen féléves tevékenységéről és a Szövetség előtt álló feladatokról
beszélt.
A konferencia zárásaként Muity Mária és Dr. Gyimesi László szólt,
mindketten hangot adva annak a benyomásuknak, hogy a konferencia elérte
célját: tájékoztatta a hallgatóságot a jelen és jövő orientáló fontos kérdéseiről,
amelyeknek a hasznosítása létfontosságú a további intézményi működés érdekében.
A kitűnően szervezett konferencia előkészítésében Dr. Pataky
Dezsőné, Magdi és Fekete Krisztina vettek részt, akik a konferencia ideje
alatt jelenlétük minden pillanatában a zavartalan és harmonikus lebonyolításon,
a hallgatóság jó közérzetén őrködtek.
Mint a hallgatók között helyet foglaló közkatona, e sorok írója
úgy véli, hogy a várakozásokat messze meghaladó színvonalú, a gyakorlati
munkát támogató és egyéb elméleti pedagógiai megfontolásokra ösztönző konferencián
vehetett részt, s amint az mások megfogalmazásában is elhangzott, bizakodással
várjuk a következő hasonló konferenciát a négy éves „követési távolság”
megfelezésével. Kérjük, hogy két év múlva ismét találkozhassunk!
|