Székely György
Óriások és nagymesterek –
Barokk pünkösd Salzburgban
A Salzburgi Nyári Ünnepi Játékokat megelőző
Pünkösdi Fesztivál már több éve a barokk zenéről szól. A fesztivál
ötlete Hans Landesmanntól, korábbi koncertigazgatótól származik. A
jelen program összeállítója Peter Ruzicka, a nyári fesztivál
főintendánsa, aki két éve követi az előző vezetés példáját, és mindig
egy meghatározott művészi koncepció köré építí a fesztiválokat. Nem
sztárgála és nem is a polgárpukkasztás a cél. Elmélyült műhelymunka
előzi meg a programok kialakítását – sokszor a mesterek évfordulóihoz
kötve.
A négynapos fesztivál reflektorfénybe állított olyan
szerzőket, akik csak az utóbbi évtizedekben váltak (el)ismertté.
Felvetődik a kérdés: szükség van-e a „kismesterek” előtérbe
helyezésére, részletes bemutatására? Lehetséges, hogy csak a ritkaság
iránti érdeklődést szolgálják, majd a felejtés „mélységesen mély
kútjába” hullanak? Nem szükségszerű-e, hogy a zeneszerző óriások
elsorvasztják a kisebbek életműveit? Valóban középszerű „kismesterek”
következnek az óriások után? A fesztivál koncepciója szerint
semmiképpen. Talán létre kéne hozni a „nagymesterek” fogalmát, mivel ez
tükrözné leginkább a régi zene rajongóinak és terjesztőinek véleményét.
Az állandóan játszott „óriások” mellett jónéhány „zsenigyanús” újító,
zenei forradalmár élt, akik korukban lehettek sztárok, vagy alig ismert
magányos művészek (esetleg életük folyamán mindkettők).
A négy nap alatt két óriás: Johann Sebastian Bach
(1685-1750) és Georg Friedrich Händel (1685-1759), valamint (részben
évfordulóik kapcsán) négy „nagymester”: Heinrich Ignaz Franz Biber
(1644-1704), Marc-Antoine Charpentier (1643-1704), Jean Baptiste Lully
(1632-1687) és Jean-Philippe Rameau (1683-1764) voltak a műsorok
középpontjában.
Händel 22 éves korában írt „Il trionfo del
Tempo”(„Az idő diadala”) oratóriumával nyílt meg a fesztivál. A pályája
kezdetén álló szerző római élményeinek hatására írta e művet. Korunk
már elfelejtette az „árkádiai költőket”, akikkel Händel igen jó
kapcsolatban állt. Krisztina, a legendás svéd királynő a trónjáról
lemondva Rómába költözött, ahol művészekkel vette körül magát. Magával
vitte aranykincsein kívül nagyértékű festményeit, szobrait, valamint
udvari muzsikusait is. Valósággal megbabonázta a római arisztokrata és
egyházi köröket. Kezdeményezésére alakult az „Accademica Arcadica”,
költőkből álló irodalmi kör,amelynek fő alakja egy római kardinális,
egyben neves költő, Benedetto Pamphili lett. A széles látókörű férfiú
filozófus és diplomata is volt. Palotájában nyíltan hódolt a „pogány”
görög művészeteknek és rendszeresen nagyvilági, irodalmi-zenei esteket
adott. Így vált a Rómába látogató és bravúros orgona-és
csembalójátékáról hamar ismertté vált Händel első mecénásává és egyben
librettóirójává is. Az árkádiai költők nevüket a görög mitológiából
merítették, ahol Árkádia tartomány mondák színhelye, és a költészet
hazája volt. Az irodalmi körhöz számos arisztokrata és pap, később pápa
is csatlakozott, mindenki álnevet kapott. Pamphili és költőtársai
verseinek sajátos zeneisége, iróniája egy sor zeneszerzőt is
megihletett, köztük Benedetto Marcello-t, és Alessandro Scarlattit. A
kardinális tiszteletére írt (világi!) kantáta-oratórium szövege ezt az
azóta elfelejtett költői áramlatot képviseli. (Érdekes, hogy most adták
ki a neves kontratenor, Andreas Scholl lemezét, amelyen az árkádiai kör
zeneszerzőit mutatja be).
Az oratórium meséje Gál György Sándor Händel
életrajzából: „A szépség, a gyönyör meghátrál az idő rettenetes hatalma
előtt. Az Idő elemészt mindent. Elhervasztja a virágot, letörli a
lányok szépséges arcáról a bájt, a kedvességet – és a csábítást. Az Idő
rozsdaként őrli fel a legnagyobbak hatalmát, az Idő mocsarakat,
tengereket szárít ki, és elmossa az égig érő hegyeket. Az Idő ellen
csak úgy harcolhatsz, ha annak fogod meg a kezét, aki fölött nincs
hatalma az időnek, akinek szépsége örök. Jósága is. Hatalma is. Ha az
Üdvözítő kezét ragadod meg, ő átsegít a múló élet, a múló ifjúság és a
halál iszonyatán.”
Az Idő legyőzi a Szépséget, aki a mű elején és végén
is tükörben szemléli magát. A kezdeti örömök, szeszélyek, élvezetek
hihetetlenné teszik számára, hogy szépsége egyszer elmúlik. Ám az
illúzió eltűnik, a tükör nyilvánvalóvá teszi az igazságot. Mintha
Richard Strauss „Rózsalovag” -jának Tábornagyné előalakja jelenne meg,
hiszen a „Rózsalovag” is az idő múlásáról szól, szomorkás-irónikus,
máskor vaskosan humoros módon. Pamphili szövegkönyvében a kegyetlen és
cinikus Idő a pusztulás szépségét, egyfajta haláltánc lírával
illusztrálja, miközben finoman irónikus versek enyhítik a drámai
feszültséget.
A négy főszereplőt, az Időt, a Szépséget, annak
segítőtársát, a Gyönyört, valamint az Idő bűvölő kisérőjét négy énekes
szólista személyesíti meg. Az áriák rövid zenekari közjátékok keretében
hangzanak el.
Az énekesek közül a Szépséget, valamint a Gyönyört
megszemélyesítő művésznők, az amerikai Laura Aikin és az olasz Roberta
Invernizzi nagy átéléssel és kiváló hangi képességekkel, virtuózitással
rendelkeztek. Mindketten egyaránt fellépnek klasszikus és régi zenei
produkciókban. Tudjuk, hogy Händel korának (főként kasztrált) énekesei
bravúráriák sorozatát követelték szerzőiktől. Ám Händel a virtuózitást
már ekkor is alárendelte a mondanivalónak. Az énekeseket próbára tevő
hangzuhatagok finom lírai részekkel társultak, kihangsúlyozva az
érzelmi folyamatokat. Kiemelendő Carlos Mena, spanyol kontratenor
produkciója. Ő a legifjabb generáció – már több szólólemezzel
rendelkező – képviselője. Különleges hangszíne, intonációja a
világsztár David Daniels-ére emlékeztet, őt azonban még „meg lehetne
szerezni” egy magyarországi koncertre. A Wiener Akademie régi zenei
együttest a neves orgonaművész-karmester, Martin Haselböck vezette,
akinek felkérésére a brazil koreográfus Alonsó Barros a kosztümös
énekesek mozgását, helyváltoztatását ízlésesen szcenírozta.
A másnapi matiné főszereplője Charpentier XIV.
Lajos, a „Napkirály” kortársa volt, a szerencse azonban nem neki
kedvezett, hanem az olasz származású Lullynek. Charpentier az udvari
főzeneigazgató és népszerű zeneszerző árnyékában élt. Akárcsak 50 évvel
később Händel, ő is Rómában járt és ezt követően az olasz muzsika
rajongója lett. Újításai zenetörténeti jelentőségüek: létrehozta az
oratórium műfaját, a francia kantáta és szonátaformát. Lotharingiai
Mária (Mademoiselle de Guise) házi zenésze lett és kiváló kontratenor
énekes is volt. Amikor Lully-t Moličre kiutasította szintársulatából,
Charpentier lett a „Troupe de Roi”, (majd Moličre halála után továbbra
is a király által támogatott „Comédie-Francaise”) zeneszerzője, így
egyre több operát, szinpadi zenét írt. Kiváló egyházi muzsikus is volt,
igen sok egyházi műve maradt fenn. Rendszeresen játszott Párizsban a
csodálatos, XIII. században épült Sainte-Chapelle orgonáján.
Halálának 300.-ik évfordulóján a Musica Antiqua Köln
kizárólag az ő műveiből állította össze hangversenyét. Zenekari
szvitek, indulók és egy példa nélkül álló alkotás: egy zenekari mise
szerepelt a programban. Ez utóbbi műfajjal – ahol a szöveget a capella
férfikar énekli – más zeneszerző nem próbálkozott. Az utókor
Charpentiert teljesen elfelejtette, ám némi „kárpótlásként”, 51 éve az
Eurovizió szignálját a Te Deumából vett nyolcütemes részlet adja. A
Reinhard Goebel vezette együttes a legkülönfélébb
hangszerösszeállításokkal valóságos zenei tüzijátékot rendezett, méltón
hírnevéhez, hiszen hosszú ideje a régi zenei együttesek élvonalában
vannak, számtalan hanglemez-díjjal.
Este a konkurrens zeneszerző, Lully, majd Rameau,
Charpentier és Jean-Marie Leclair (1697-1764) operáiból állított össze
programot a Christophe Rousset által 1991-ben alapított Les Talens
Lyriques együttes, amely ritkán hallható XVII.-XVIII. századi francia
és olasz művekre specializálta magát. A kiváló csembalóművész-karmester
sorra törli le a port e korok zeneműveiről és együttesével a
zenetörténeti raritásokból nemzetközi hangverseny- és lemezsikert
produkál. A salzburgi hangverseny ötlete is különleges volt: a teljes
estét egy előadóművésznő, a csak 2000-ben diplomázott francia Salomé
Haller művészetére alapozta. Ilyen összeállítású barokk estet kevesen
mernek pódiumra vinni – a barokk operák legfőbb nőalakjait kellett
megszemélyesíteni. Armida, Médea, Phédra, Kirké elevenedtek meg a
„Lírai tragédiá”-nak nevezett francia operákból. A művésznő hangi és
előadói adottságai és kiváló stílusismerete végül győzelemre vitte a
koncertet, amelynek kezdetén magam is kételkedtem abban, hogy ennyi
hősnő-ábrázolás nem lesz-e túl sok egy estére? Christophe Rousset
azonban tisztában volt a mai közönség terhelhetőségével, így a koncert
teljes időtartama nem haladta meg egy barokk operáét. A bravúrosan
játszott zenekari részletek, overture-ok és közjátékok kiemelték a
mondanivalót. Salomé Haller énekstílusa a hangi kifejezés
sokoldalúságát túlzások nélküli, mégis drámai előadásmóddal tudta
ötvözni. A pályája elején álló művésznőről bizonyára fogunk még hallani.
A salzburgi hercegérsek alkalmazásában állott Biber
szintén 300 éve hunyt el. Zenéjének felfedezése az utóbbi évtizedek
eredménye. Mind miséi (a híres salzburgi és brüsszeli), mind
hegedűművei (köztük a „Rózsafüzér-szonáták”) már jónéhány lemezfelvétel
formájában is megszerezték számára az utókor elismerését. A hangszeres
játék és zenekari hangzás zseniális megújítója volt. Egyes felfedezései
meghaladják korát és a sztereó-kvadrofon korszakig nyúlnak előre.
Korának egyik legnagyobb hegedűvirtuóza volt, aki létrehozta a hegedű
szólószonáta műfaját, amelyet Bach is mintának tekintett hasonló
műveihez. Biber egészen egyedülálló hangeffektusokat alkalmazott és
kitalálta az „elhangolt” hegedűt (skordatur). Egy vagy több húr
hangolásán változtatva az eredmény – természetesen csak avatott
kezekben – elképesztő. A hangzásarányok és a hangszer hangszínei
megváltoznak. A Rózsafüzér-szonáták misztikus tartalmát a különleges
hangolás kiemeli. John Holloway, a barokk hegedű előadói stílusának
mestere, Biber zenéjének évtizedek óta elkötelezettje. Koncertjének
ajánlása jelenkori művészi példaképének, Gustav Leonhard
csembalóművész-karmesternek, a régi zenei előadásmód egyik
megteremtőjének 76.-ik születésnapjára szólt. Holloway színes
egyénisége, lélegzetelállító virtuózitása (vibrátó nélkül és többnyire
első fekvésben játszott!), a hegedűhang színeinek varázslatos
megjelenítése tette élvezetessé Biber műveit. A tomboló közönség a
barokk zene Paganinijeként ünnepelte John Hollowayt.
A pünkösdi koncertek összeállításában a hagyományos
és „ortodox” régi zenei koncepciók is feloldódtak. A két utolsó
koncerten több évtizedes tradíciókkal rendelkező világjáró együtteseket
hallhattunk. Bach h-moll miséje, mint a barokk zene gigantikus,
univerzális alkotása, valósággal megkoronázta a fesztivál programját.
Helmuth Rilling stuttgarti együttesével és kiváló szólistáival a
Grosses Festspielhausban inspirált előadást nyújtott. A remek akusztika
és a nagy előadói tér a neves kórus (Gächinger Kantorei) teljesítményét
ünnepi eseménnyé avatta.
A záró koncert-matinét az I Musici di Roma mellett
szintén sok évtizede az élvonalban lévő együttes, a Venetói Szólisták
zárták Albinoni és Pergolesi műveivel, az alapitó veterán, Claudio
Scimone vezetésével (amelyet sajnos nem hallottam).
A négy napon át szóló barokk muzsika és azok nem
mindennapi előadói bebizonyították, hogy egymás mellett élhet a korhű
és a mai barokk zenei felfogás és az „óriások” mellett nagy élményt
nyújtanak a „nagymesterek” is. A jövő évi programban azonban a két
„óriás” önállóan szerepel: Bach és Händel ritkán játszott művei
(Solomon és L’Allegro, Il Penseroso ed Il Moderato oratóriumok, korai
Bach kantáták) és népszerű művek, köztük Bach: Goldberg variációi
zongorán(!) – Jevgenyij Korolojov előadásában - hangzanak el.
Néhány napja jelentette be Peter Ruzicka
főintendáns, hogy nem vállal az Ünnepi Játékokon további ötéves
megbízást. A sajtóiroda előtt találkoztam vele és nem tudtam megállni,
hogy kifejtsem, döntése elszomorított. A közönség és a kritika egyaránt
elismeri kétéves munkáját, és a Salzburgi Ünnepi Játékokat a világ
fesztivál-ranglistájának első helyén tartják számon.
Bár még három évig maradok – mondta – utána azonban
kizárólag zeneszerzéssel kivánok foglalkozni. Peter Ruzicka ugyanis
elismert kortárs zeneszerző, akinek nemrég – nem Salzburgban – mutatták
be egy operáját, amely egy, a holocaustban elpusztult költőről szól.
Úgy látszik, a mai világ sem kedvez tartósan az
érzékeny, felelős művészeknek.
|