SZIGETI-HUBAY NEMZETKÖZI HEGEDŰVERSENY
Péter Miklós interjúja Perényi Eszterrel, a nemzetközi
zsűri elnökével
A 2007.
szeptember 3-14. közt lebonyolított Szigeti-Hubay Nemzetközi Hegedűverseny
a zenei versenyek sorában a 42. volt, ezen belül pedig a hetedik
hegedűverseny. Az 1948-ban
megrendezett első hegedűversenyt követően 1973 óta viseli a
verseny Szigeti József nevét, aki akkor még – élete utolsó évében – maga is
részt vett annak előkészítésében Kovács Dénessel együtt. A magyar
hegedűsök közül akkor Barta Mihály és Bálint Mária, a további versenyeken
pedig Szederkényi Nándor, Stuller Gyula, Falvay Attila, Kerlemen Barnabás,
András Tamás és Kokas Katalin szerepeltek a győztesek és díjazottak között
a 12 külföldi mellett.
2007-ben a szervezőbizottság a versenyt Szigeti-Hubay
Nemzetközi Hegedűversenyként hirdette meg, mivel tavaly Hubay Jenő
halálának 70., az idén pedig születésének 150. évfordulójára emlékezünk.
A Szigeti-Hubay
Nemzetközi Hegedűverseny zsűrijének elnöke Perényi Eszter
hegedűművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
tanszékvezető professzora volt.
Tőle kértünk tájékoztatást a versenyről, a
versenyzőkről, a zsűri munkájáról, a verseny nemzetközi
elismertségéről.
Parlando: Hogyan tükröződött a verseny nemzetközi jellege a
versenyen résztvevők országok szerinti megoszlásában?
Perényi Eszter: A 36
ifjú hegedűs közül 8 érkezett európai országokból, ezenkívül 12
versenyző volt a távol-keleti /Japán, Kína, Dél-Korea/, 3 amerikai és 13
pedig magyar. Ez önmagában is bizonyítja a verseny iránti nemzetközi
érdeklődést, egyben a nemzetközi elismerést. Ennek másik bizonyítéka,
versenyünk évtizedek óta ismétlődő megrendezése. A világ egyre
sokasodó zenei versenyei közül ugyanis igen soknak nincs olyan folyamatossága, mint a magyar
hegedűversenynek, amely ma már a legrangosabb versenyek közé tartozik. Az
is erősíti a magyar hegedűversenyek elismertségét, hogy az itt
győztes és díjazott művészek a továbbiakban szinte kivétel
nélkül a nemzetközi koncertélet
kimagasló szereplőivé válnak.
Parlando: Milyen szempontok alapján írták ki a verseny kötelező
anyagát?
P.E.: Az
elődöntőben egy Bach-mű, egy Hubay-etűd, Ysaye
hegdűszonátájának két tétele és Vántus István szólóhegedűre írt
szvitje vagy Kocsár Miklós szólószonátájának I. tétele szerepelt. A
Hubay-etűdök ugyan nem koncertetűdök, de előadásuk igen magas
szintű hegedűtechnikát
igényel, így ideális művek a versenyzők felkészültségének
megítélésére. A középdöntőben egy
Brahms-szonáta, Mozart E-dúr Adagiója és a B-dúr vagy C-dúr Rondó, Bartók Szólószonátájának I. vagy III.-IV.
tétele, vagy az I. vagy II. Rapszódia, továbbá Hubay három előadási
darabjából – a Carmen-fantázia, a Zephir és Scherzo, valamint a Walzes-parafrázis közül valamelyik a versenyző választása
szerint. A kötelező művek kijelölésénél figyelembe vettük Brahms és
Bartók kapcsolatát, kötődését a két névadóhoz, mint ahogy Ysaye
szonátájának, Sibelius és Goldmark hegedűversenyének szerepeltetését is az
indokolta, hogy néhány
hegedűdarabjukat Hubaynak,illetve Szigetinek ajánlották. A döntőben
hat versenymű – Bartók, Beethoven,Brahms, Csajkovszkij, Goldmark és
Sibelius hegedűversenye közül választhattak a szereplők
A versenyen
kiderült, hogy a középdöntő igazi „vízválasztó” volt: a Brahms-szonátához
elengedhetetlen elmélyültség, a Mozart művekhez szükséges igen érzékeny és
kifejező tónus, a Bartók művek értő megszólaltatása, majd a
Hubay művek virtuozitáson túlmutató megformálása csak a döntőbe
jutott legjobbaknak sikerült.
Parlando: Mi indokolta a zsűri
döntését, mely szerint két első díjat és két harmadik díjat adtak ki,
viszont második díjas nem volt?
P.E.: A zsűri
a nemzetközi a versenyeken szokásos módon pontozott .A kialakult pontszámok
szerint a két első díjas elérte az ehhez szükséges maximális pontszámot,
míg a két harmadik díjas pontszámai lényegesen alacsonyabbak voltak. Ezért
döntött a zsűri a két első és a két harmadik díj mellett. A két első
díjas: Banda Ádám, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem másodéves
hallgatója és Lev Solodovnikov, a Moszkvai Konzervatórium szintén másodéves
növendéke az első díj mellett még számos magyarországi fellépésre is
meghívást kapott. Mindketten nagyon ígéretes tehetségek, remélhetőleg
jelentős nemzetközi karrier vár rájuk. Örvendetes, hogy különdíjak
kiadására is sor kerülhetett: a Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
Előadóművészi Jogvédő Irodája a döntőbe jutott Bodor János
és Kobayashi Mio részére, az Artisjus Zenei Alapítvány pedig Pintér Dávidnak
adományozott különdíjat, a Hubay-család pedig a Hubay mű legjobb
előadójának, Banda Ádámnak. Talán nem ünneprontás itt megemlíteni, hogy a
verseny első díjasainak nyolcezer Eurós díja a nemzetközi összehasonlításban
alacsony. Indokolt lenne az összeg felemelése legalább tízezer Euróra, ami
egyben még vonzóbbá tehetné a versenyen való részvételt.
Parlando: Hogyan értékeli a magyar versenyzők
teljesítményét a külföldi versenyzőkhöz, illetve a
nemzetközi versenyek követelményeihez viszonyítva?
P.E.: A
jelentős számú magyar versenyző részvétele nagyon örvendetes, és
nyugodtan állíthatjuk, hogy semmiben sem maradtak el sem a külföldi
versenyzők átlagteljesítményétől, sem a nemzetközi versenyeken
tapasztalható színvonaltól. Fontos, hogy megfelelő tapasztalatokat
szerezzenek a további nemzetközi versenyekre, akkor is, ha most éppen nem az
élmezőnyben végeztek. Szereplésük jó bizonyítéka a magyar
hegedűiskola folyamatosságának és magas színvonalának. Az, hogy a verseny
egyik első díjasa magyar, mindenképpen jelentős eredmény, mint ahogy
az is, hogy a középdöntőbe jutott 10 versenyzőből 3, a
döntőbe jutott 6 versenyzőből pedig 2 magyar. A két magyar
versenyző által elnyert különdíj is megfelelő elismerése magas színvonalú
szereplésüknek.
Parlando: Mennyire volt egységes a zsűri véleménye
a versenyzők megítélésében?
P.E.: A zsűri valamennyi tagja
számtalan nemzetközi verseny zsűrijében szerepelt már. Így nagy
tapasztalattal rendelkeznek a versenyzők megítélésében és személyes
ismeretség is kialakult köztük az ismétlődő találkozások során. Hadd
említsem meg velük kapcsolatban a legfontosabb momentumokat : Az osztrák
Michael Frischenschlager, a Bécsi Nemzetközi Fritz Kreisler Verseny elnöke,
Edward Grach a moszkvai Konzervatórium tanáraként a Yampolsky
Hegedűverseny elnöke, Erich Gruenbeg, a londoni Királyi Zeneakadémia
professzora a 2008-ban esedékes Fiatal Hegedűsök Yehudi Menuhin Nemzetközi
Versenyének a zsűrielnöke, Petru
Munteanu professzor a
Kloster-Schöntali nemzetözi
hegedűverseny művészeti igazgatója, Tomotada Soh a londoni Royal
Academy of Music professzora és a 2007. évi
japán Sendai Nemzetközi
Hegedűverseny elnöke, aki Szigeti
József tanítványa, majd asszisztense volt a mester haláláig. Szabadi Vilmost,
Szecsődi Ferencet és Szenthelyi Miklóst, a zsűri magyar tagjait s
zeneszerető közönség mind koncertjeikről, mind lemezeikről
bizonyára igen jól ismeri. Valamennyi zsűritag részletes életrajzát
tartalmazza egyébként a verseny kiválóan összeállított műsorfüzete, mint
ahogyan a névadók életrajzát is, a továbbiakban pedig minden
versenyző adatait és műsorát.
Visszatérve a zsűri munkájára, a különböző nagy hegedűiskolákat
képviselő zsűritagok között a
versenyen elhangzott produkciók megítélésében, különösen pedig a díjak
odaítélésében teljesen egységes vélemény alakult ki.
Parlando: Milyennek ítélte az ilyen nagy
nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező zsűri a verseny szervezését és
lebonyolítását más nemzetközi versenyekhez viszonyítva?
P.E.: Véleményük szerint magas színvonalú és minden elismerésre méltó
volt a verseny szervezése és lebonyolítása. A Filharmónia Budapest Kht.
Munkatársai, közülük is kiemelkedően Liszkay Mária úgy látták el nehéz
feladatukat, hogy a verseny teljesen zökkenőmentesen zajlott le. Minden
segítséget és támogatást megadott ehhez a társrendező Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem és dr. Batta András, az egyetem rektora. A
versenyről és a versenyzőkről való részletes tájékoztatásban
pedig élen járt a Magyar Rádió, amelynek munkatársa, Magyar Kornél nagy
hozzáértéssel és jóindulattal mutatta be a versenyzőket a hallgatóknak. A
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara pedig Kovács László vezényletével biztos
hátteret nyújtott a versenyzőknek és lehetőséget adott számukra
előadói elképzelésük megvalósítására. Említsük meg a hallgatóság
lelkesítő tapsviharát is egy-egy
jól sikerült szereplést követően,
ami mindig emlékezetes marad a versenyzők számára.
Parlando: Hogyan értékeli Ön a 2007. évi
Szigeti-Hubay Nemzetközi Hegedűverseny jelentőségét a magyar zenei
élet és a magyar hegedűpedagógia folyamatában?
P.E.:
A magyar hegedűiskola újabb sikeres állomásának tekintem, amely minden
bizonnyal sok bátorítást adott nem csak
a győzteseknek és a díjazottaknak, hanem a résztvevőknek is.
Ugyanakkor a nemzetközi zenei élet jelentős eseménye is volt, amely újból
bizonyította, hogy a magyar zenei élet és ezen belül a magyar zenei nevelés
továbbra is a nemzetközi zenei élet élvonalába tartozik.
A 19 megjelent versenyző közül a zsűri a következőket
díjazta:
I. díj: Banda Ádám, Magyarország
Lev Solodovnikov, Oroszország
II. díj: -
III.díj: Ekaterina Rakhimova, Oroszország
Sulki Yu, Dél-Korea
Artisjus Zenei Alapítvány különdíja: Pintér Dávid, Magyarország
Művészeti Szakszervezetek Szövetsége Előadóművészi Jogvédő Iroda különdíja: Bodor János, Magyarország és Kobayashi Mio, Japán