EMLÉKEZÉS Szirányi János
zongoraművész – tanárra
(1912 Temesvár – 2003
Budapest)
Szerkesztető-riporter: Szőke Cecília
Elment egy idős tanár. Olyan türelemmel, békésen
búcsúzott az élettől, ahogy mindig is élt. A következőkben fia és volt
tanítványai emlékeznek rá.
Apám csodagyerek volt – mondja Szirányi János, a
Bartók Béla Emlékház igazgatója. Csak úgy becézték odahaza, hogy
Temesvár „kis Mozartja”. Hároméves korában már kiderült, hogy remek
füle van, mindent le tud játszani, minden harmóniát megtalál a
zongorán. Ha mód lett volna mai értelemben vett komoly zeneoktatásban
részesíteni, tehetsége sokkal nagyobb nyilvánosságot is kaphatott
volna, de hát Temesvár akkoriban elég nehéz sorsú város volt. Amikor
alig 17 évesen leérettségizett, szülei úgy döntöttek, hogy fel kell
hozni Pestre. A családi legenda szerint nyolcvan darabot vitt fejből a
Zeneakadémiai felvételire, amit többé-kevésbé autodidakta módon tanult
meg. Kodály rögvest felvette zeneszerzés szakra, zongorából azonban még
csak a Zeneakadémia előkészítő osztályába került, Tauszky Jolán
szárnyai alá. Egy évvel később Keéri-Szántó Imre tanítványaként már a
rendes zeneakadémiai osztály hallgatója, ahol tanári oklevelének
megszerzése után, három éven át Dohnányi Ernő legendás művészképzőjében
folytathatta tanulmányait. Zongoraművészi diplomáját 1940-ben
abszolválta. Tanulmányai során két ízben nyerte el a Zeneakadémia
komoly rangot jelentő Liszt-díját, még diákként oklevelet szerzett
Bécsben egy nemzetközi Liszt-versenyen,1938-ban pedig egy főiskolai
koncerten Dohnányi vezényletével játszhatta el Liszt: Esz-dúr
zongoraversenyét. Ha jól tudom,1942-ben egy sikeres olaszországi
szóló-turnéról nagyon szép kritikákkal tért haza, sőt kapott újabb
koncert-meghívásokat is, többek között Berlinbe, ahová már nem ment. A
történelem beleszólt az életébe: ’44 végétől katonaság, majd három év
hadifogság… Így már majd négy éves lehettem, amikor megismerhettem,
amikorra első apai emlékképeimet vissza tudom vezetni.
Hárman voltunk fiú testvérek, mindannyian a muzsikus
család légkörében nőttünk fel. Intenzív házi muzsikálós élet folyt
odahaza. Emlékeim szerint apám anyámmal négykezesezett, Dullien Klára
hegedűművész-tanárral és Pallagi Jánossal pedig elég rendszeresen
kamarázott. Az nem merült fel, hogy szüleink tanítsanak is minket
zongorázni, de a gyakorlás számonkérése soha nem maradt el. Péter
bátyámról hamar kiderült, hogy nem lesz muzsikus – annál inkább
zeneszerető -, én viszont jól éreztem magam a zongoránál, Gábor öcsém
pedig (aki a Zeneakadémia könyvtárosa) később klarinét szakot végzett.
– Jöttek-e a tanítványok házhoz is, vagy a tanítás
külön élete volt az édesapjának?
– Nem tudott külön élete lenni. Gyerekkoromban
szinte minden vasárnap a zongoratanítás körül forgott. Hol anyámnak
jöttek a kis tanítványai, hol apámhoz a nagyobb szakiskolások. És
elkápráztattak, bámulatba ejtettek, hogy mi mindent tudnak már…
Apám az ötvenes években elképesztő mennyiségű
tanítást vállalt. Volt olyan év, amikor 103 (!) növendéke volt. A
Bartók Béla Szakiskolán kívül tanított a MÁV zeneiskolában, s a
tetejébe volt a lakásunkhoz közel egy magán-, akkoriban
„munkaközösségi” zeneiskola is, ahol szintén tanítottak anyámmal
együtt. A hat nap - hétfő reggeltől szombat estig - nagyjából szülői
távolléttel telt…
–Voltak-e Édesapjának úgynevezett „kedvenc”
tanítványai, akikkel kiváltképp szeretett foglalkozni?
– Az idősebbek közül mindenképpen meg kell említenem
Hazai Tibort, akire nagyon büszke volt és nagyon fontos tanítványként
hallottunk róla otthon. De bizonyos, hogy a pályára kerültek közül
Neszlényi Judit, Ábrahám Mariann, Krause Annamária szintúgy, Füzesséry
Tibor, és az ő későbbi felesége, Simon Anikó is a nagyon kedvesek közül
való. A picit későbbiekből Fellegi Ádám is tanult nála, igaz, hogy nem
sokáig, de tőle ment felvételizni a Főiskolára. Apám szerint talán
egész pályájának legkiemelkedőbb tehetségű tanítványa lehetett.
Emlékszem, nagyon készült minden órájára, hogy színvonalasan tudjanak
kommunikálni. Persze nem is tudom, hogy a nevében én mondhatok-e
bármit, hogy ki is volt az igazi kedvenc, de az biztos, hogy a
későbbiek sorából Horváth Anikó állt érzelmileg legközelebb hozzá.
– Horváth Anikó csembaló művész-tanár: A Zenei
Gimnáziumban kerültem János bácsihoz. Ő akkor a negyvenes éveiben járt,
de nekem persze szörnyű öregnek tűnt, mert aki kopasz, bajszos és
szemüveges az csak öreg lehet egy kamaszlány szemében. Pedig nagyon
fiatalos volt, most ahogy visszaemlékszem, az jelenik meg előttem, hogy
mosolyog , élénken beszél és minden érdekli. Nagy operarajongó voltam
és ő minden operáról mindent tudott. Visszatekintve nagyon tetszik,
hogy mennyire széleskörűen művelt volt. Ha valamit rosszul mondtam
valamilyen idegen nyelven, rögtön kijavított. Nem látványos
eszközökkel, de nagyon jó tanár is volt. Felmérte mindenkinek a
tempóját. Semmi olyasmire nem emlékszem, hogy valamit muszáj volt
megcsinálni, de arra sem, hogy lazaságot megengedett volna. Nagyszerűen
tanított Bachot. Egy egész sorozat Wohltemperiertes Klavier Prelúdiumot
és fúgát eljátszott kívülről. Nagyon karbantartotta magát, azt hiszem
rendszeresen gyakorolt is, ez egészen imponáló volt. Egy szó, ami talán
mind a két jelentésében jellemző rá az, hogy lelkes. Lelkes az emberi
kapcsolatokban, a tanítványok felé, és lélekkel átitatott volt minden,
amit csinált. Sose szidott úgy meg, hogy megalázott volna. Nagyon jó
ember volt, jó muzsikus. Élő anyagnak tekintette a zenét és ebben a
szellemben felnőni, az jó dolog.
– Krause Annamária zongoraművész-tanár: Leányfalun
laktunk, itt nem nagyon volt zeneoktatás, aztán hetedikes koromban
bekerültem Budapestre a Plán Jenő–féle magán zeneiskolába és ott
tanított a Szirányi házaspár. Először a Gabi néninél tanultam, de János
bácsi is gyakran ott volt, és ők készítettek fel engem a Konzira. Aztán
a Konzit a tanár úrnál végeztem. Sugárzott belőle a zeneszeretet.
Gyakran felhívta a figyelmünket egy –egy jó koncertre. Egész konzis
korom alatt ott lógtam a Zeneakadémián, és ők is ott voltak. Az törvény
volt, hogy szünetben meg a koncert után összegyűltünk az első emeleti
erkélyen és megbeszéltük, hogy mit hallottunk. Ez egy zenei közösség
volt, ahol fontos volt, hogy azonnal kicseréljük az élményeinket. A
tanítására is úgy emlékszem, mint zeneszeretet központú oktatásra.
Sokat mesélt régebbi mestereiről, ami nekem különösen nagy élményt
jelentett, hiszen nem budapesti gyerek lévén korábban nem volt
ilyesmiben részem. Nagy szeretettel készített fel a Zeneakadémiára.
Nagyon fontos volt neki, hogy bekerüljek, velem együtt izgult, egészen
családias volt a légkör. Mindig mosolygott, és örült annak, ha valami
jól ment. Az ötvenes években nem volt szabad skálázni meg etüdözni,
hogy minél inkább elhatárolódjunk a német iskolától, mindent a népdalon
keresztül tanultunk. De persze titokban azért skáláztunk meg
etüdöztünk. A technikai képzés is kicsit konspirációs alapon ment.
Amikor Pestre kerültem, szükségem volt segítségre, hogy szolfézsból
fölzárkózzak és ebben is támogatott a tanár úr, és növendékét, Ábrahám
Mariannt ajánlotta. Nekem nagyon sokat segített a tanár úr emberileg és
szakmailag is.
– Dr. Ábrahám Mariann zongoraművész-tanár: Az
ötvenes évek elején voltam a Tanár úr növendéke. Nem sokkal azelőtt
kerültem fel vidékről Budapestre, csaknem autodidakta, kevéske
tudással, minimális előtanulmányokkal. Valami tehetséget mégis
felfedezhettek bennem, mert felvettek a Semmelwies utcai Bartók Béla
Konzervatórium zongora szakára. Két évig jártam Tanár úrhoz egy igen jó
barátnőmmel, Pfeiffer Judithtal, aki jelenleg Kaliforniában él.
Szirányi tanár úr akkori lénye emlékezetemben úgy él, mint karcsú,
csinos, mindig mosolygó fiatalember. Nagyon szerettük őt, mindig
lelkesen jártunk hozzá órára. Eleinte valószínűleg sok gondja lehetett
velem, és egyik órán elege volt már abból, amit én csinálok, mert
meghallgatott, majd így szólt: „Kedves Mariann, most zongorázok magának
valamit.” Leült, és eljátszotta fejből az egész Waldstein szonátát.
Addig soha nem hallott nagyságrendű, hatalmas élmény volt.
Felejthetetlen. És utólag megítélve, nem kis pedagógiai érzékre vall.
Varázsütésre irányt szabott későbbi zenei érdeklődésemnek, munkámnak.
Megláttatta velem, mi a dolgom. Később az a megtiszteltetés ért, hogy
két növendék elméletre oktatásával is megbízott. Tudta, hogy nagyon jó
hallásom van, és ezek a dolgok soha nem jelentettek problémát. Ő
készített fel a felső fokú tanulmányok felvételijére. Köszönettel
tartozom Neki és emléke elevenen él bennem.
– Fellegi Ádám zongoraművész: Szirányi tanár úrral
viszonylag rövid volt a tanár-növendék kapcsolatom, összesen két
tanévet tanultam nála, a konzervatórium utolsó két évfolyamában, és ő
készített elő a zeneakadémiai felvételire. Majdnem esélytelen voltam,
amikor hozzá kerültem, és egyéb tanári korrepetálások segítségével, de
koron alul –17 éves koromban –felvettek, a második legjobb pontszámot
elérve. Nagyon hálás vagyok ezért Szirányi tanár úrnak. Attól kezdve,
ha ritkán is , de barátságos volt a kapcsolatunk, sőt néha még
bridzseztünk is. Nagyon sajnálom, hogy búcsút kellett venni tőle.
– Neszlényi Pfeiffer Judith, koncertező
zongoraművész, zeneszerző, a Los Angeles-i Állami Egyetem v.
professzora, a Los Angeles-i Nemzetközi Liszt Zongoraverseny rendezője:
15 éves voltam, mikor Édesapám, Pfeiffer Ede a „Konzi” csigalépcsőjének
az aljában bemutatott. Ők kollégák voltak régről– mindketten Dohnányi
Zeneakadémiáján kapták arany diplomájukat. Apám hegedűből, Szirányi
pedig a híres és szépreményű zongorista, Dohnányi növendékeként.
Mindketten a Konzervatórium tanárai voltak akkoriban. Barátságuk
„tűzön-vízen” át tartott, a II. világháborúban együtt szolgáltak a
Légvédelmi Tűzérség alakulatában Fertőrákoson...
Zongoraóráink mindig rövidnek tűntek, mert a Tanár
úr minden alkalommal „előjátszott” – amikor is páratlan technikai
felkészültsége alátámasztotta a művész ihletett előadásmódját. „Hanzi”,
ahogy felesége hívta, mindig megmaradt művésznek: a zene iránti
odaadása átragadt a tanítványaira is. Született pedagógiai tehetsége és
végtelen, szeretetteli türelme elengedhetetlenül ismételtette velünk a
zenei mondanivalót, amíg az ki nem fejeződött a mi előadásunkból.
Én a Zeneakadémiára kerültem Antal Istvánhoz, majd
1956 után Kaliforniába. A kapcsolat megmaradt élőn, és mikor 1991-ben
ismét budapesti pódiumon léptem fel a Liszt Múzeum meghívására,
Szirányi János és Gabi az első sorban tapsolták meg, Göncz Árpád akkori
államfő társaságában, Liszt műsoromat.
Megemlítendő, hogy sohasem mint növendékként kezelte
a tanítványait, hanem mint a leendő muzsikust; egyenlőképpen!
Előjátszásaiban sokszor utalt Dohnányira, illetve saját élete előbbi
zongorakoncertjeire. A tanár/növendék kapcsolat párosult a tehetség
elismerésével, annak feltétlen további kibontakozásához.
1994-ben, a MAGYAR REQUIEM c. művem ősbemutatójára,
a hideg esős novemberi este ellenére, mégis megjelent, és az Akadémia
tanári páholyából hallgatta végig. Elismerő, büszke értékelése most is
fülembe cseng: „Juditkám, én mindig tudtam”!
2001-ben, Liszt Múzeum-beli koncertem műsorának
minden egyes művét volt szeretett tanáraimnak ajánlottam, zenei emléket
állítva a kiváló magyar zenepedagógiának. Akkor, az egyetlen élő művész
már csak Szirányi János volt. Beethoven Pathetique Szonátáját Vele
tanultam annak idején. Reméltem, hogy eljön, de fia, „Jancsika” – ifj.
Szirányi – tudatta velem, hogy drága Édesapja gyengélkedik...
Szirányi János, a magyar zenekultúra és
zongora-pedagógia egyik brilliáns képviselője.
Szerény, finom, mindig helyes meglátásai
megnyitották növendékeinek a muzsika megismerésének szívbéli óhaját:
Sosem „kritizált”, de előjátszott. „Én így gondolom” ... „Bach ezt
írta” ... „Próbáljuk meg eképpen” ... kifejezései bennem maradtak a sok
éven át. Véleménye mindig sokoldalú volt: „így is lehet, úgy is lehet”,
ha meggyőző az interpretáció.
A művész, a tanár, a családapa végtelen szeretetével
vett körül. Megalkuvás nélküli technikai biztonságot követelt a zene
mondanivalójának teljes értékű kifejezése érdekében.
Szirányi János élete, munkássága példát mutat a
jelen és a jövő muzsikusainak. Szerénysége, úriembersége, kedves
mosolya és végtelen szeretete munkája iránt a legnagyobb magyar
pedagógusok soraiba emeli.
Isten áldása volt életén – Örök elismerés szálljon
emlékére!
|