Szőke Cecília
Szabó Katalin – Bogányi Gergely
első zongoratanára
– Igazságtalannak tartom, hogy egy művész életrajza mindig azzal
kezdődik, hogy a Zeneakadémián kinél tanult. Pedig lehet, hogy egy
nagyon tehetséges gyerek nem is jutna el oda, ha időben egy jó tanár
nem fedezi fel a tehetségét.
– Ebben nem értek egyet. Szerintem az ilyen kaliberű gyerek, mint a
Gergő – aki millióból egy van – utat talál magának, bárkihez kerül, és
egyszer berobban. Ezért nem is érzem magam annyira illetékesnek, hogy
dicsekedjek vele, miközben boldog vagyok, hogy a sors ezt adta nekem.
– Hány éves korában került Önhöz Gergely?
– Négy és fél éves volt, amikor elkezdtem vele foglalkozni. Kollégák
voltak a szülők a váci Zeneiskolában. Régi tapasztalat, hogy a
saját gyerekét senki nem tudja tanítani, mert a gyerek nem veszi
komolyan. Én ugyanazt mondtam, amit a zongoratanár anyukája, de a Gergő
tiltakozott és verte az asztalt, hogy a Kati néni mást mondott. Nekem
nagyobb volt a tekintélyem, miköztünk más volt a viszony. Emlékszem,
hogy Gergő édesapja szólt nekem rendkívül szerényen, hogy ők úgy
látják, ez a gyerek eltér az átlagtól. A zenetanár szülők mit tudtak
csinálni délután a gyerekekkel, amikor tanítottak? Behozták őket a
Zeneiskolába. Ott jöttek-mentek, beültek az órákra. Gergő édesapjának
volt kórusa, oda is elvitte magával Gergőt időnként. Otthon aztán
meglepődve tapasztalták, hogy a gyerek kikeresgéli a zongorán azokat a
hangokat, amiket hallott a kóruspróbán.
Én ennyit tudtam előzetesen. Nagy lelkiismeretesen
átgondoltam, hogy hogyan is kell egy kezdő növendékkel foglalkozni
–Komjáthyné : Zongoraiskola és egyebek…
– De hát egy négy és fél éves gyerek még nagyon pici.
– Tüneményes kisgyerek volt, már akkor is gyönyörű, a nagy, meleg barna
szemeivel. Jött, az első órán leült és Bach: F-dúr kis prelúdiumát
eszméletlen tempóban eljátszotta nekem. Innentől kezdve minden dugába
dőlt, amit elterveztem. Ha valamit érdemben a számlámra lehet írni,
akkor az az, hogy voltam annyira rugalmas, hogy mindig azzal
foglalkoztunk, amit ő hozott órára. Mert az esetek többségében ez
bizony úgy működött, hogy én valamit feladtam neki, amihez esetleg nem
volt kedve, de hallott valamit a rádióban, vagy otthon, vagy az
édesanyja zongoraóráján, és azt hozta órára. Nekem ehhez kellett
alkalmazkodni.
– Nagyon fontos, hogy egy zseniális gyereknek adja meg a szabadságot a
tanár…
– Ezt én megadtam. Időnként azért próbáltam becsempészni, hogy
szonatinát is tanuljunk, egy kis formaérzék, miegyéb. Semmiféle
technikai gondom nem volt. Ideális kézzel született. Skálázással, vagy
technikai gyakorlattal nem foglalkoztunk, nem kellett. Én a 78-as
tanévben kezdtem vele dolgozni, 80-ban elmentünk a nyíregyházi Országos
Zongoraversenyre úgy, hogy a Gergő akkor még nem tudott kottát olvasni.
– Hogy a csudában tanulta meg a darabokat?
– Hallás után. Én egyszer eljátszottam a darabot és ő játszotta utánam.
– Milyen hosszúságúakat lehetett így megtanítani?
– Ilyen F-dúr prelúdiumot és társait. Ezzel például otthon versenyeztek
az édesapjával, hogy ki tudja gyorsabban eljátszani. Ezen az otthoni
versenyen kapott egy különdíjat, mint a verseny legfiatalabb
résztvevője. Én azért rágtam a fülét, hogy csak meg kéne tanulni kottát
olvasni. Erre kijelentette: „Engem ezzel ne bosszants, játszd el!”
Tehát három évig csak hallás után tanult. Ami akkor is feltűnt és
később is így volt: soha, órán sem, egyetlen memória hibát nem ejtett.
Olyan hihetetlen agya van, amitől már szinte félek. Annyira nem átlag
ember, ilyen memóriával születni! Én nem tudom már elmondani, hogy
mivel is mentünk a nyíregyházi országos zongoraversenyre, de ha őt
megkérdeznénk, nem hogy el tudná mondani, de el is tudná játszani
akkori repertoárját! Soha nem volt egy nagy gyakorlós típus; mert nem
kellett neki.
1982-ben voltunk Usti nad Orlice-ben,
nemzetközi zongoraversenyen, a futottak még kategóriában , bár
tökéletesen, és jól szerepelt. A következő évben is ott voltunk. Mit
csinál az ember a növendékével verseny előtt? Mondogatja: tudod, ezt
itt így csináld, el ne felejtsd, azt ott úgy…Akkor volt divat a Game
Boy játék. Gergő ült az előcsarnokban – úgy előttem van – és ezzel
játszott. Már bemondták a nevét, bemondták a műsorát, de ő még
nyomogatott. – Gergő! – Mindjárt nyerni fogok, ezt nekem
még be kell fejezni! – Aztán bement és tökéletesen játszott.
Rádöbbentem, ennek a gyereknek a zenéről beszélni sem szabad
hangverseny előtt, azt ő már eldöntötte, kitalálta. Soha nem éreztem
lámpalázat nála.’83-ban mentünk el ismét Nyíregyházára, és ott akkor
már első díjat nyert. ’84-ben vették fel tíz évesen a Zeneakadémiára.
Hála a jó Istennek, ezt az évet Máté Klári néninél kezdte. Együtt
zsűriztünk nyíregyházi versenyen, és Klári néni beleszeretett Gergőbe.
Neki ehhez óriási érzéke volt; kiszagolta, hogy ki az igazi tehetség.
Nekem az az álláspontom mind a mai napig, hogy egy
ilyen tehetséges gyereket lehetne „turbózni”, produkáltatni, de
én ez ellen mindig tiltakoztam . A nyíregyházi Országos Zeneiskolai
Zongoraversenyen Gergő Prokofjev: Tovatűnő látomások c. sorozatából
játszott – kicsit zölden. De hogy játsszon egy tíz éves gyerek? Én azt
mondtam, ez az övé, ez az ő kis lelkivilága, nem játszhatja úgy, mint
egy húsz éves. Nem erőltettem rá az én elképzeléseimet soha.
– Szóval az egyik szeretetteljes tanári kapcsolatból ment egy másikba.
Átadta őt egymásnak a két tanár.
– Igen, Klári néni a tanárok tanára volt. Sajnos rövid ideig volt nála.
Mellette még Esztó Zsuzsa foglalkozott Gergővel, aztán Baranyay
László tanította, aki mind a mai napig figyelemmel kíséri, - most
is ott volt Vácott az augusztus 20.-i, az MTV által élőben közvetített
Örömkoncertet megelőző „edző” hangversenyen, ahol öten-hatan hallgattuk
Gergő játékát. Egy Kossuth –díjas művészt, aki nem szállt el. Végtelen
jó lélek, kedves, közvetlen.
– Nagy ajándék a sorstól, ha az ember pályafutása alatt legalább
egyszer találkozik egy kivételes tehetségű tanítvánnyal.
– Ezt csak megköszönni tudom a sorsnak, hogy egy ilyen gyerek a kezeim
közé került. Most meg kimondhatatlanul büszke vagyok rá, mert azt
mondom, olyan kapta a Kossuth –díjat, aki meg is érdemelte.
Nekem ez a 42. tanévem. Debrecenben végeztem a
Tanárképzőben. ’62-ben még főiskolás voltam, amikor elindult egy
mozgalom, hogy minden faluban legyen zeneiskola: ekkor kerültem a
hajdúnánási Zeneiskolába. Eszméletlenül büszke voltam. Hárman - négyen
kezdtük létrehozni a ezt a Zeneiskolát. Szörnyen nehéz volt, egy mai
fiatal ezt nem csinálná végig. Öt óra 20-kor indult a vonat a debreceni
nagyállomásról. Volt benne egy koksz-kályha, amelyik sohasem adott
meleget, csak füstölt, úgyhogy enyhe szénmonoxid mérgezéssel érkeztünk
Hajdúnánásra, ahol szinte minden évben száj-és körömfájás volt. Ezért
le volt téve az állomáson egy nagy tálca faforgács, valami
fertőtlenítővel átitatva, abba kellett beletaposni, és volt egy lavór
Hypos vízzel, abba meg minden utasnak a kezét bele kellett mártani.
Ezek után gyalogoltunk széllel szemben, Északnak kb. 3 kilométert a
falu közepéig. Reggel 8-tól már óránk volt. Emlékszem arra a
gyerekre, aki több kilométerről gyalogolt be a
tanyavilágból Bachot játszani. Az ő zsebében is ott volt a lapos üveg.
Hajnali ötkor indultam el otthonról, és este 10-re
értem haza. Később még vállaltam ugyanazon a vonalon Hajdúböszörményben
helyettesítést is. Emellett elvégeztem a főiskolát, koncertekre
jártunk, meg tanári koncerteket szerveztünk. Igaz, akkor az asztalon
aludtunk az osztályban, mert éjjel nem tudtunk haza jutni. Hét év után
aztán azt mondtam: ha egy étterembe kell elmenni mosogatni, akkor sem
csinálom tovább! Debrecenben nem volt ugyanis állás. A véletlen szólt
közbe: egy régi iskolatársam írt nekem Vácról, hogy lenne
zongoratanári hely. Egy esős, márciusi délután érkeztem meg Vácra,
kellemes illat fogadott, és én úgy szálltam le a vonatról, mint aki
hazaérkezett.
|