ZENEELMÉLET
60-as
évek
Dobszay László: A klasszikus zene
harmóniavilágának
elemei - az alapfokú zeneoktatás szemszögéből - I.,1959. Nr. 3. p.
7-12.,
- 11. 1960. Nr. 1. p. 5-7., - III. Nr. 2. p. 4-7., - IV Nr. 3. p. 1-4. Keller, W.: Ahol a zeneelmélet tanítása
csődöt
mond, 1960. Nr. 4. p. 10-11. Turcsányi Emil: Egyensúlyviszonyok a zenében,
1960.
Nr. 4. p. 11-14. Dobszay László: Válasz Turcsányi Emilnek,
1960. Nr.
7-8. p. 16-18. Kulcsár Zoltán: Módszertani vázlatok a
zeneiskolák
összhangzattan tanításához - .: 1960. Nr. 9. p. 9-14., - II.: 1960. Nr.
10. p.
9-11., - 111.: 1960. Nr. 11. p. 6-8. Tornyos György: Az összhangzattan
tanításáról, 1961.
Nr. 1-2. p. 10-19. Ujfalussy József Dr.: A zenei történés
mértékegységeinek változása a periódusban, 1961. Nr. 3. p. 9-10. Szesztay Zsolt: Formaalkotó ismétlések a
zenében, 1962.
Nr. 5. p. 8-9. Lesznai Lajos: A zenei forma, mint kifejező
eszköz - I.: 1963. Nr. 3. p. 3-7., - II.: Nr. 4. p. 3-8. Máriássy István: A zenei forma tanításáról,
1963. Nr.
8. p. 4-7. Márai Júlia: A zenei forma tanításához
(Hozzászólás),
1964. Nr. 1. p. 16-18. Turcsányi Emil: A bitonalitás, 1964. Nr. 2.
p. 17-21. Németh Rudolf: Modális hangsorok tanítása,
1962. Nr.
12. p. 11-12. Turcsányi Emil: A tükör, 1964. Nr. 3. p. 8-10. Lesznai Lajos: Schumann: Kinderszenen, 1964.
Nr. 3. p.
10-15. Ungár Imre: Lesznai Lajos elemzéséhez, 1964.
Nr. 4. p.
5-7. Turcsányi Emil: Poliritmika és polimetria -
I.: 1964.
Nr. 4. p. 7-10., - II.: Nr. 5. p. 14-17. Dobszay László: Az összhangzattan
megújításáról
(ISME), 1964. Nr. 7-8. p. 52-58. Turcsányi Emil: A monotematika, 1964. Nr. 9.
p. 14- 17. Turcsányi Emil: Az egészhangú rendszer - I.:
1964. Nr.
10. p. 9-13., - II.: Nr. 12. p. 14-18. Turcsányi Emil: A bővített hármas, 1965. Nr.
1-2.
p. 30-34. Turcsányi Emil: A lineáris polifónia, 1965.
Nr. 6. p.
14-19. Turcsányi Emil: A párhuzamos harmóniákról,
1966. Nr.
1-2. p. 19-24. Tornyos György: Kísérletek az összhangzattan
tanítása
terén, 1965. Nr. 7-8. p. 3-12. Máriássy István: A zenetanítás
részletmunkáinak
összehangolásáról, 1965. Nr. 6. p. 2-5. Turcsányi Emil: A zeneelmélet kötelező
tárgyról,
1966. Nr. 4. p. 7-10. Turcsányi Emil: Mikrokozmosz-elemzés (79. sz.
Hommage
á J.S. Bach) , 1967. Nr. 12. p. 15-20. Gárdonyi Zoltán: A zenei formaérzék
fejlesztéséről, 1968. Nr. 7-8. p. 5-8. Máriássy István: Hangrendszerek és
hangkapcsolatok a
mai zenében - I.:1969. Nr. 10. p. 5-11., - II.: Nr. 11. p. 1-5. Hollay Keresztély: A szakközépiskolai
zeneelmélet
tanításáról, 1970. Nr.9. p. 7-9. Tornyos György: A szakközépiskolai
zeneelmélet-tanításról, 1971. Nr.2. p. 1-6. Divényi, Pierre L., Dr.: Zeneelmélet, a zene
nyelvtana. Nyílt levél Hollay Keresztélyhez, 1971. Nr.4. p. 7-11. Németh Rudolf: A szakközépiskolai zeneelmélet
tanításáról, 1971. Nr.4. p. 11-13. Frank Oszkár: A szakközépiskolai zeneelmélet
tanításáról, 1971. Nr.6. p. 4-8. Máriássy István: Kérdőjelek a zeneelmélet
tanítása körül, 1971. Nr.6. p. 9-15. Dobszay László: Zenészképzés és műelemzés,
1972.
Nr. 3. p. 2-5. Hollai Keresztély: Hozzászólás a
zeneelmélet-tanítás
vitájához, 1972. Nr. 6. p. 7-10. C. Nagy Béla: Az elmélettanításról, 1972. Nr.
7-8.
p.16-19. Németh Rudolf: Téma és tartalom, tartalom és
forma,
valamint a realizmus problémája Mozart egyik szonátájának (K. 284.
D-dúr)
tükrében, 1972. Nr. 7-8. p. 19-23. Hollai Keresztély: Újabb gondolatok a
zeneelmélet-tanítás modernizálásához, 1973. Nr. 9. p. 4-8. C. Nagy Béla: Még egyszer a zeneelméletről,
1973.
Nr. 12. p. 8-10. C. Nagy Béla: A kis formákról (Egy Beethoven
mű
kapcsán), 1974. Nr. 5. p. 1-4. Turcsányi Emil: Kromatika - részlet készülő
könyvéből,
1974. Nr. 9. p. 1-13. Tornyos György: Beszámoló tanterv-javaslatom
kipróbálásáról, 1975. Nr. 6. p. 1-7. Szesztay Zsolt: Romantikus mű elemzése, 1975.
Nr.
7-8. p. 27-31. Turcsányi Emil: Egy színes harmónia, 1977.
Nr. 6. p.
8-12. Bárdos Lajos: A mazurkák népi skálái, 1978.
Nr. 4. p.
1-8. Bárdos Lajos: Összerakó játék, 1978. Nr. 6.
p. 8-11. Bárdos Lajos: Szétszedős játék, 1978. Nr.
7-8. p.
1-5. Bárdos Lajos: Bach nyitó-kadenciái, 1978. Nr.
9. p.
1-5. Bárdos Lajos: Schubert harmóniák, 1978. Nr.
10. p.
2-7. Bárdos Lajos: Schubert új hangzatai, 1978.
Nr. 11. p.
1-6. Bárdos Lajos: A hangközök jelzői, 1978. Nr.
12.
p. 8-10. Bárdos Lajos: Mindegyikből kétféle, 1979. Nr.
1.
p. 21-24. Bárdos Lajos: Pentafónia, 1979. Nr. 4. p.
9-15. Bárdos Lajos: Ketten külön, ketten együtt
(Egy sajátos
kezdőképlet), 1979. Nr. 5. p. 1-8. Bárdos Lajos: Szerkezet és színezet, 1979.
Nr. 3. p.
6-11. Bárdos Lajos: Bartók “szűkszavú” dallamai -
1.: 1979.
Nr. 6. p. 2-6., - II.: Nr. 7-8. n 7-13. Bárdos Lajos: A “négy betű” történetéből,
1979. Nr. 9. p. 7-14. Bárdos Lajos: Mozart és az organika, 1979.
Nr. 10. p.
2-10. Bárdos Lajos: Mozart és a “tengely”, 1979.
Nr. 11. p.
11-18. Bárdos Lajos: S vagy D? 1979. Nr. 12. p. 3-8. Bárdos Lajos: Nápolyi dominánsok, 1980. Nr.
1. p.
20-28. Bárdos Lajos: Plagális formaterv - I.: 1980.
Nr. 2. p.
19-26., - II.: Nr. 3. p. 4-8. Bárdos Lajos: Vikariáló hangok dallamban és
harmóniában - I.: 1980. Nr. 4. p. 23-25., - II.: Nr. 5. p. 20-28. Bárdos Lajos: Mixtúrák (Chopin dicsérete),
1980. Nr.
6. p. 9-16. Bárdos Lajos: Mikrokozmosz-problémák, 1980.
Nr. 7-8.
p. 7-17. Bárdos Lajos: Csak - finálisz - I.: 1980. Nr.
9. p.
7-12., - I1.: Nr. 10. p. 7-11., - III.: Nr, 11. p. 3-10. (Kodály
zenéjében), -
IV.: Nr. 12. p. 10-16. Bárdos Lajos: Dallam-vetület népzenénkben és
Bartóknál, 1981. Nr. 2. p. 5-13. Bárdos Lajos: Bartók honvágy-dallama, 1981.
Nr. 3. p.
1-11. Bárdos Lajos: Régi hangzat új helyen
(Schubert
újításaiból), 1981. Nr. 4. p. 11-16. Bárdos Lajos: Háromféle pentatónia - I. rész:
1981.
Nr. 5. p. 10-16., - II.: Nr. 6. p. 23-28. Bárdos Lajos: Törpetonalitás Bartók műveiben,
1981. Nr. 7-8. p. 43-50. Bárdos Lajos: Pentaton akkordok, Bartók
műveiben,
- I.: 1982. Nr. 1. p. 10-14., - II.: Nr. 2. p. 10-18., - III.: Nr. 3.
p. 9-12. Bárdos Lajos: Heptatonia tertia - I.: 1982.
Nr. 4. p.
15-17., - II.: Nr. 5. p. 20-24. Bárdos Lajos: Tizenkétféle kvartszexakkord,
1982. Nr.
6-7. p. 43-47. Bárdos Lajos: Araszoló mozgás - I.: Kodály:
op. 3. I.,
1982. Nr. 10. p. 26-28., - II.: Kodály: op. 5.l.,1982. Nr. 11. p. 16-21. Bárdos Lajos: Célharmonizálás (Kodály: Op.
11. 2.),
1983. Nr. 3. p. 19-27. Bárdos Lajos: Lasso – Liszt – Kodály - I.:
1983. Nr. 6-7.
p. 43-50., - II.: Vezetőhang nélkül. 1983. Nr. 8-9. p. 20-29. Bárdos Lajos: A hatodik hármashangzat, 1983.
Nr. 11.
p. 3-6. Bárdos Lajos: Kóda-akkord, 1984. Nr. 3. p.
17-22. Bárdos Lajos: Bartók és a rend (közreadja:
Póczonyi
Mária), 1989. Nr. 11. p. 1-17. Orosz Erzsébet: Néhány gondolat a formatan
tanításához
középfokon, 1983. Nr. 8-9. p. 29-33. Turcsányi Emil: Elemzés és gyakorlat, 1984.
Nr. 6-7.
p. 30-37. Fittler Katalin: Mozart, az elmélettanár -
I.: 1984.
Nr. 6-7. p. 37-49., - II.: Nr. 8-9. p. 27-39., - III.: Nr. 10. p. 16-23. Turcsányi Emil: Elemzés és gyakorlat. A bécsi
klasszicizmus menüettje. 1985. Nr. 3. p. 13-20. Turcsányi Emil: Elemzés és gyakorlat. A
menüett
későkora (Romantika). 1985. Nr. 6-7. p. 4-16. Molnár Antal: A zeneértés iskolája. Kiskáté
zenetanítóknak. - 1. rész: Alapelvek. 1985. Nr. 10. p. 1-6. - 2.: Tudatosítás. Nr. 11. p. 11-15. - 3.: Hangnem. Nr. 12. p. 21-28. - 4.: Tempó. 1986. Nr. 3. p. 2-5. - 5.: Ritmika. Nr. 4. p. 14-21. - 7.: Színezet / I. Nr. 8-9. p. 22-26. /II.
Nr. 12. p.
24-26. - 8.: Az akkordokról /1. 1987. Nr. 1. p.
27-30., /II.
Nr. 2. p. 7-10. - 9.: A dalforma. 1987. Nr. 6-7. p. 29-40. - 10.: Összetett dalforma. 1987. Nr. 8-9. p.
57-63. - 11.: Variációforma / I. 1987. Nr. 10. p.
15-17.,
/11. Nr. 11. p. 28-31. - 12.: Nagy, kibővített dalforma/ I. 1988.
Nr. 2.
p. 23-27., /11. Nr. 4. p. 14-19. - 13.: A rondó/ I. 1988. Nr. 5. p. 10-13.,
/11. Nr. 6.
p. 22-25., /111. 1989. Nr. 1. p. 12-15. - 14.: A szonáta / I.:
1989. Nr.
2. p. 8-11., /II.: Nr. 5. p. 11-14., /111.: Nr. 9-10. p. 42-45., / IV.:
Nr. 12.
p. 6-11. - 15. Fantázia /1.: 1990. Nr. 1. p. 22-25.,
/11.: Nr.
3. p. 19-22. / III.: Nr. 10-11. p. 22-25. - 16. A fúga /1.: 1991. Nr.
1. p.
9-11. /11. rész), 1991. Nr. 6. p. 19-21. Frank Oszkár: A romantikus zene műhelytitkai
- Franz
Schubert - I.: 1985. Nr. 8-9. p. 45-50., - II.: 1986. Nr. 8-9. p.
15-18., -
III.: A dalok zongoraszólama. 1989. Nr. 1. p. 15-21. Fonó Erzsébet: Tájékoztató Frank Oszkár új
zeneelméleti tankönyvének megjelenéséről, 1990. Nr. 7-8-9. p. 45-49. Kósa Gábor: A KA-hangrendszer a pedagógia
útján, 1993.
Nr. 6. p. 22-27. Kósa Gábor: A KA-hangrendszer iskolája, 1994.
Nr. 6.
p. 27-30. Kósa Gábor: A KA-hangrendszer 8-as és 11-es
osztása,
1995. Nr. 3. p. 31-36. Németh Rudolf: Saját farkába harapott a
macska, avagy
zeneelmélet tanításunk zsákutcája? 1998. Nr. 3. p. 4-7. Győrffy István: Un poco meno mosso, avagy:
csakugyan válságban van-e zeneelmélet oktatásunk? 1998. Nr. 4. p. 6-15. Földes Imre: Metszet’ 96. Sáry László: Hangnégyzet / Telihold (Beszélgetés a zeneszerzővel), 1998. Nr. 4. p. 16-28. |