TÁJÉKOZTATÓ
a ZETA vezetőségének 2003. évben tartott tanácskozásairól
A négy tagú elnökség január 4-én tartotta első ülését, amelyen meghatározta
az első választmányi ülés napirendjét, egyben megjelölte a ZETA jövőbeni
tevékenységének főbb irányvonalát.
A tisztújító közgyűlést követő január 21-én megtartott első választmányi
ülésen bemutatkoztak a Választmányba új tisztségviselőként megválasztott
kollégák (Arany Zsolt, Csillag Ferenc, Gyarmati Eszter, Döbrössy János,
Ittzés Tamás)
Az ülés a december 14-i tisztújító közgyűlésen megválasztott új elnökség
tagjainak bemutatkozásával kezdődött.
Ezután Laczó Zoltán elnök az alábbiakban foglalta össze a ZETA feladatait
és a szervezetet érintő aktuális témákat:
a) az EU-csatlakozásnak várhatóak pedagógiai következményei is,
amelyek nyilvánvalóan érintik majd a művészetpedagógiát, azon belül a zenepedagógiát
is. Az általános pedagógiában bekövetkező változásokat minden vezetőségi
tag, de különösen Csillag Ferenc alelnök, a Fővárosi Pedagógiai Intézet
igazgatóhelyettese követi majd, hivatalából adódóan is;
b) az uniós eszme nyomon követése mellett a nemzeti identitás őrzése,
ápolása egyforma súllyal kell hogy szerepeljen nevelési, ezen belül
zenei nevelési feladataink között;
c) fenti gondolatkör jegyében még nagyobb figyelmet fordítunk az európai
és nemzetközi szervezetekkel való kapcsolattartásra (EAS = Európai Iskolai
Énektanárok Szövetsége, EPTA = Európai Zongoratanárok Szövetsége, ESTA
= Európai Vonós Tanárok Szövetsége, ISME = A Zenei Nevelés Nemzetközi Társasága),
továbbá nemzetközi zenepedagógiai programokat követünk (MUS-E = Menuhin
kezdeményezte széles ívű zenei nevelési program, nálunk is működik; Melina
Mercury program, amely az iskolákba viszi az élő zenét előadóművészek tolmácsolásában);
d) kapcsolatokat kívánunk felvenni, ill. a meglévőket ápolni a céljaink
megvalósításához hozzájáruló megfelelő civil szervezetekkel, kormányzati
intézményekkel (Magyar Zenei Tanács, Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák
Szövetsége, Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete, Parlando,
Fővárosi Pedagógiai Intézet, Országos Közoktatási Intézet, Oktatási
Minisztérium, Kulturális Örökség Minisztériuma, követségek, különböző
országok kulturális intézetei, stb.);
e) hatékony és szoros kapcsolatot kíván a ZETA kiépíteni a professzionális
művész- és tanárképzéssel, valamint a tanító- és tanárképző intézmények
ének-zenetanszékeivel;
f) a zenepedagógus társadalmat érintő tartalmi kérdések közül foglalkozni
kívánunk a számítógépnek a zeneoktatásban lehetséges alkalmazásaival (uniós
támogatások kihasználása a Magyar Tartalomipari Szövetség keretein belül;
eContent, eLearning, Life-Long Learning programok);
g) a tehetséggondozás kérdéseinek és lehetőségeinek a még jobb kibontakoztatása
érdekében kapcsolatfelvételre törekszünk hazai és külföldi tehetséggondozó
szervezetekkel (Magyar Tehetséggondozó Társaság, ECHA = European Council
for High Abilities = a Kiemelkedő Tehetségekkel Foglalkozó Európai Tanács)
h) az oktatási törvény módosítására tett kormányzati javaslatokat felkérésre
véleményezzük;
i) utoljára, de nem utolsó sorban, a ZETA szervezeti életének fellendítése
és tagjaink informálása érdekében olyan programokat kívánunk szervezni,
amelyeknek tartalma a mindennapi pedagógiai tevékenységben hasznosíthatók.
Pályázatokkal kívánjuk ehhez a feltételeket megteremteni.
Az Oktatási Minisztérium véleményezésre megküldött anyagára a választ
Csillag Ferenc, elnökhelyettes,a Fővárosi Pedagógiai Intézet igazgatóhelyettese
írta meg, s ismertette a ZETA nevében tett hivatalos észrevételeit. Ebben
nehezményezzük, hogy alsó tagozatban felső fokú végzettséggel rendelkező
szaktanár nem taníthat, csak akkor, ha 2007/2008-ig öt évet tanított az
1-4. évfolyamon, és továbbképzés keretében elsajátította a hatos rendszerű
oktatást. Gyakorlati példával illusztrálva: Zeneakadémiát végzett tanár
adott esetben nem taníthat alsó tagozatban…
Csillag Ferenc azt javasolta: ne zárja ki a törvény a szakirányú végzettséggel
rendelkező tanárokat, mert ez dilettantizmushoz vezethet; emellett
a módszertan és a pszichológia oktatására e felsőfokú intézményekben nagyobb
hangsúlyt kell fektetni. Az előadó javaslatával a jelenlévők egyetértettek
A február 20-i választmányi ülés az alábbi témákkal foglalkozott:
Kiszely Péterné irodavezető beszámolót tartott a ZETA elmúlt évi gazdálkodásáról.
A kasszában jelenleg 27 ezer Ft van. Zárolva van 1,5 millió Ft, amelyet
a KOMA pályázatban elnyert célra: iskolai énektanári továbbképzésre lehet
felhasználni.
Ezután Csillag Ferenc, a Fővárosi Pedagógiai Intézet igazgatóhelyettese
számolt be a NAT módosított változatáról.
Megítélése szerint szerencsés lenne visszatérni a NAT 7. variációjához,
mert a tanári szabadság és kreativitás nagyon fontos. Az Eötvös Társaság
szakembereket kért fel, hogy állítsák össze az egyes területek anyagát.
Sajnos a művészeti - és azon belül a zenei - anyag meglehetősen felületes
és általános, és nem ad konkrét segítséget a pedagógusnak. Nagy a veszélye
a dilettantizmusnak is, ezért a zenetanár-társadalomnak ragaszkodnia kell
ahhoz, hogy csak megfelelően felkészült szakember taníthasson zenét. Rápli
Györgyi, a Fővárosi Pedagógiai Intézet munkatársa kapta a megbízatást,
hogy új NAT-tervezetet írjon. A 7. NAT-tervezet és L. Nagy Katalin Az ének-zene
tantárgy helyzete és fejlesztési feladatai c. tanulmánya (Új Pedagógiai
Szemle, 2002. november) alapján lehetne ezt a legjobban megoldani. (Utóbbi
tanulmány megbeszélésére ezen az ülésen a Szerző betegsége miatt nem került
sor.)
Laczó Zoltán elnök hozzászólásában kifejtette: többé nem az óraszámok
felől, hanem társadalmi környezetében kell szemlélnünk az ének-zene oktatás
kérdését. A zenefogyasztási szokások ugyanis gyökeresen megváltoztak a
Kodály-módszer születése óta, melyet egyébként Csengery Adrienn, a Magyar
Zenei Tanács elnöke javasolni fog kulturális örökséggé nyilváníttatni.
- A zenepedagógusoknak szemléletváltásra van szükségük: nem profi “művészkéket”
kell nevelni; az írás-olvasásról az élményre és az érzelmi nevelésre kell
áthelyezni a hangsúlyt. A Kodály-koncepciónak ez az a fő pontja, amelynek
élőnek és hatónak kell maradnia a jövőben is. - Norvégiában már felismerték,
hogy az általános tanárképzésben a művészeti képzésnek központi szerepet
kell szánni, mert a gyerekek informatika- és technikaközpontú környezetét
érzelmi neveléssel kell kiegyensúlyozni.
A Választmány március 17-én megtartott az esztendő harmadik ülését.
Laczó Zoltán elnök tájékoztatta a Választmány tagjait arról a tanácskozásról,
amely a Magyar Zenei Tanács kezdeményezésére jött létre az Oktatási Minisztériumban
Magyar Bálint miniszter és vezető tisztségviselői jelenlétében március
6-án. Ennek a tanácskozásnak rövid összefoglalóját – közérdekűségénél fogva
– következő számunkban adjuk közre.
A napirendnek megfelelően Kobzos Kiss Tamás, a népzene tagozat vezetője,
az Óbudai Népzenei iskola igazgatója tartott előadást a magyar népzene
alakulásáról, történeti visszatekintéssel, valamint a népzene kultúránkban
elfoglalt helyéről, annak pedagógiai vonzataival.
Aktuális kérdések megbeszélésére került sor a továbbiakban, majd kitűzte
a Választmány következő ülésének napirendjét: “A számítógép alkalmazási
lehetőségei a zenepedagógiában” c. téma előadását, megvitatását. A házigazda
ezúttal a VIII. kerületi Zeneiskola lesz április 23-án.
|