Tillai Aurél:
Mindenki kell, hogy tanuljon
karvezetést
Bizonyára sokan csodálkoznak, hogy miért az egyetem
képviseletében szólal meg valaki, s mindjárt a mondanivalóm kezdete az,
hogy hogy kerül a zene az egyetemre. Nyilván ennek történeti okai is
vannak, hiszen a Pécsről elvett bölcsészet visszahelyezése a Tanárképző
Főiskoln, annak továbbfejlesztésén keresztül történt, és miután ott
korábban működött ének-zene tanszék, természetes, hoy ez fölvethette
azt a gondolatot, mi lesz ennek a sorsa, vajon az egyetem keretében
tovább tud-e működni. De ha arra gondolunk, hogy az „universitas” szó
önmagába foglalja azt, hogy a tudományoknak és a művészeteknek a
teljessége kell, hogy az egyetemen megjelenjen, s továbbá tudjuk azt,
hogy számos nyugati egyetemen a zene ugyancsak tanszéket kap, akkor
talán már nem is olyan különleges az, hogy Magyarországon van egy olyan
egyetem, amelynek zenei tanszéke is van. Sőt továbbmenőleg, a
közeljövőben alakul meg a művészeti kar, amely a szépművészeteket és a
zenét fogja összefoglalni, és a bölcsészettől immár különváltan egy
újabb kara lesz az egyetemnek. A BTK és a TTK az ugyancsak Pécsett
működő orvosi egyetemmel és a műszaki főiskolával együtt egy nagy,
nyugati mintájú egyetemmé kíván átalakulni.
Mit veszítettünk el azzal, hogy már nem tanárképző
főiskolaként és kétszakos tanárokat képző intézményként működünk? —
talán erről is érdemes, hogy egy-két mondatot mondjak. Nemcsak
praktikus szempont kívánja azt, hogy aki iskolába kerül, annak legyen
megfelelő óraszámhoz megfelelő képesítése, hanem tapasztalataim szerint
bizonyos szakokkal való párosítás igen szerencsés volt, és amennyire
igyekeztünk az egyszakos képzés megvalósítására, ugyanakkor azért
sajnálattal kellett tudomásul vennünk, hogy például a hajdani
magyar-ének szakpárosítás megszűnt. Hallottunk is ma éppen arra
utalást, hogy az anyanyelv, illetve az anyanyelvi irodalom és a zene
Hollandiában is milyen jó, ha kapcsolatba kerül. Ez a szakpárosítás
nagyon bevált, meg is szüntették. Aztán később a matematikával való
kapcsolat is jónak bizonyult. Ott nem annyira a hallgatók érzelmi
töltése és a művészeti tárgy kapcsolata, mint inkább a logikus
gondolkodás és annak kiegészítéseképpen a zeneelméletre való jobb
ráfigyelés, és ugyanakkor a kettőnek egymást kiegészítő mivolta
bizonyult szerencsésnek. Ez is megszűnt. Aztán a népművelés annyiból
volt jó a zene párosításaként, hogy a másik szakon tulajdonképpen semmi
dolguk nem volt, így többet tudtak a zenei tanulmányokkal törődni.
Mit tud nyújtani az egyetem? Az egyetemnek számos
előnye van, így a zeneoktatást, a zenei tanárképzést és talán bizonyos
mértékig a karnagyképzést illetően is. Egyik igen nagy erénye az
áthallgatási lehetőség. Bármely hallgatónak módjában van saját
órarendet készíteni, bizonyos alapvető tárgyak fölvétele mellett
áthallgatni más tanszékre is. Tehát például aki zenei akusztikával akar
foglalkozni, az a fizika tanszéken is megfelelő tárgyakat vehet föl,
akit a zenetörténet úgy érdekel, hogy szeretné összekapcsolni az
egyetemes vagy a magyar történelemmel, akkor az a történelmi tanszéken
illetve intézetben is folytathat tanulmányokat. Ugyanígy
tanulmányozhatja a művészettörténet és a zenetörténet kapcsolatait és
más kapcsolatokat. Mindez még kialakulóban van, egy friss egyetemnél
ezeket a lehetőségeket a hallgatók később még sokkal inkább ki fogják
tudni használni. A múltból is hadd emlegessük föl: Kodálynak a
képzettségében nyilvánvalóan az akkori Pázmány Péter Egyetem elvégzése
és a zenei tanulmányok együttesen hozták lére azt a rendkívüli
műveltségű zeneszerző-típust, akinek annyi mindent köszönhetünk.
Tanszékünk is tud természetesen más szakos hallgatók
számára sokmindent nyújtani, hozzánk is jönnek zeneesztétikát hallgatni
magyar szakosok. Van, aki zenetörténetet vesz föl, sőt ilyenre is akadt
példa, hogy angol szakos, aki jó zongorista (tanára korábban
nálam tanult), beiratkozott hozzám karvezetésre. Az első év elvégzése
után úgy érezte, hogy szüksége van egyéb zenei tárgyakra is, így az
történt, hogy ez évben angolból, karvezetésből és zongorából másodéves
volt, a többi zenei tárgyból elsőéves. Erre is van lehetőség. Arra is,
hogy a hallgató a tárgyakat más-más sorrendben vegye föl, vagy
olyasmire is például, hogy a zenetörténet kronologikus tanulásában
esetleg szünet következzék be, és ő egyetlen zeneszerzőre meghirdetett
Wagner-kurzust, vagy Brahms-kurzust, vagy Bartók-kurzust hallgasson, és
ez is beleszámít az ő kredit értékrendjébe. Tehát bizonyos kreditet
kell megszerezni ahhoz, hogy végülis szigorlatokat tehessen, illetve
hogy az egyetemet elvégezhesse. Van például olyan teológus hallgató is,
aki átjár karvezetésre, mert szeretne majd egyházzenészként is működni
a papi pálya mellett — éppen Jugoszláviában. Egyelőre egyetlen olyan
magyar származású szabadkai, akinek a személye garancia arra, hogy ott
a magyar egyházzene papi keretek között ápolva legyen, ezért szeretné ő
a karvezetést is a teológia mellett elvégezni.
A tanszék is tud az énekszakosok számára olyan
kurzust meghirdetni, amely érdekességet jelent: az említett Wagner-
vagy Bartók-kurzus mellett például operatörténetet, vagy Vidovszky
Lászlónak van „Zeneszerzés alapjai” című kollégiuma, vagy például a
„Számítógépes zenei alkalmazások”, amely egészen különleges, s a
hallgatók jelentős körét vonzza — hozzá kell tennem azonban, hogy
végülis csak a fiú-hallgatók maradtak meg, a lány-hallgatók egy-két
ilyen foglalkozás után már nem érdeklődtek a számítógépek iránt. Ezt
inkább csak az érdekesség kedvéért mondom. Ezen kívül egyéb művészeti
tárgyakat kell felvenni, ezek kredit-értéke szintén beletartozik a
teljességbe.
Ami a karvezetést illeti, tekintettel arra, hogy
általános iskolai, zenei tagozatos és gimnáziumi kórusvezetőkre
mindenképpen szükség van, mindenki kell, hogy tanuljon karvezetést. Az
első négy évfolyamon nincs is különbségtétel e tekintetben. Az ötödik
évben azonban csak azok diplomáznak karvezetésből nyilvánosan, akik
erre valójában méltóak. És mód van a diploma megszerzése tekintetében
magánénekesi diplomakoncertet, vagy hangszeres diplomakoncertet is
adni. Ezt természetesen a tanári karral közösen tudja a növendék
eldönteni, hogy hova kell, vagy hova célszerű, hogy menjen az utolsó
két szemeszterben.
Néhány gondolatot szeretnék fűzni az imént
elhangzott előadáshoz is. Párkai tanár úrnak volt egy megjegyzése, hogy
a „vezénylés” szó helyett tulajdonképpen szívesebben beszél „zenei
irányítás”-ról. Nagyon örültem ennek a megfogalmazásnak. Annál is
inkább, mert szeretném mindezt kiegészíteni. Olyan vonatkozásban
is,hogy talán egy kissé túlságosan is vezénylés-centrikus az a képzés,
amit nyújtani akarunk. Holott a zenei irányításba az előadóművészetnek
azon részei is természetesen beletartoznak, amelyek tanítására vagy
időhiány miatt, vagy pedig a vezénylés alapjainak túlzottan technikai
jellege miatt kevesebb lehetőség nyílik. Ha egy kórust meghallgatunk,
nagyon könnyen rájövünk, hogy milyen iskolából jött a karvezetője,
milyen elképzelései vannak a muzsikálás tekintetében. Például a kórus
hangképzése vonatkozásában, a kórus színeit illetően. Természetesen nem
gondolnám, hogy ezekbe itt most lehetőség volna belebocsátkozni. Miután
a tanszékünkön négy karvezető tanár működik és mindegyik a saját
iskoláját művelheti, elég nagy szabadságot kapunk e tekintetben is. Én
ezt nagyon jónak érzem: lehetőség nyí1ik arra, hogy az elmélyűlésnek
más-más szintjei kerüljenek előtérbe. Én a magam részéről nagyon
fontosnak tartom, hogy minél több féléven keresztül valósággal éneklő
legyen az a csoport, amelyik a karvezetést hallgatja. Gondoljunk csak
arra, hogy milyen más a leintés akkor, hogyha egy sor végén
mássalhangzó van, hogyha zöngés mássalhangzó, vagy úgynevezett
folyékony mássalhangzó, vagy nincs mássalhangzó, amit a zongora nem
képes produkálni, tehát ott a leintés ilyen vonatkozásban csak egy
olyan gesztus, aminek nincs meg a hangzó alapja. De egy ív
megformálása, egy crescendo, egy feszültség olyan növelése, amelyik
fokozatosan történik, zongorahanggal nem produkálható. Nincs mód arra,
hogy a szöveg és a zene vonatkozásai előtérbe kerüljenek, nincsen mód
arra, hogy egy drámai kitörés, egy lírai hangvétel stb. megvalósuljon.
Természetesen a kargyakorlat szolgálhatja ezt a célt is, hogy azok,
akik zongora mellett vezényelnek, minél többet e tekintetben is
elsajátíthassanak. Azonban – mint tudjuk – az idő mindig kevés a
vizsgára való felkészüléshez! — tehát itt azért az az elmélyült
kidolgozó munka, ami a módszertanát is képezi tulajdonképpen a
karvezetésnek, bizony nem kerülhet eléggé előtérbe.
Talán még egy olyan gondolat, ami egy ilyen
töredékes hozzászólásban szerepet játszhatik: zenét azért tanulunk,
hogy élvezzük a zenét, vagy hogy magunk is produkálni tudjuk. A
produkálás – mint hallottuk Párkai tanár úr előadásában – a
produkáltatás formájában történik a karvezetők esetében. Egy kicsit
félő, hogy a magyar zeneoktatás egy olyan kört ír le, amelynek bizonyos
szereplői kívül maradnak a zenélésen. Gondolok arra, hogy az iskolai
énekoktatás sok esetben átveszi a zeneiskoláknak a módszerét olyan
vonatkozásban, hogy nagyon szakszerű kíván lenni, ebből következőleg
kevesebb élményt nyújt. A zeneiskolák arra törekednek, hogy valahogy
felvegyék szakközépiskolába a növendéket, és mindent meg kell tenni
azért, hogy jól meghallja az akkordokat és hogy jól tudjon zenét írni.
A szakközépiskola igyekszik mindent megtenni, hogy fölvegyék a
növendéket valamelyik főiskolára vagy egyetemre, ezért mindent megtesz
annak érdekében, hogy a zeneelmélet és a szolfézs vonatkozásában minél
jobb képzést kapjon; majd az illetőkből szolfézstanár vagy egy hasonló
típusú énektanár lesz, aki éppen egy dologhoz nem jutott el soha,
mégpedig a zenéhez.
A zenének egy nagyon speciális területe a karének,
és én úgy gondolom, hogy ez nem szakkör – hallottunk erről ma –, hogy
nem azok számára egy kedvtelés, akik a zenéléssel akarnak foglalkozni,
hanem tulajdonképpen az egyik lényege a dolognak. Tehát szolfézst azért
tanulok, hogy zongorázni jobban tudjak, hogy hegedülni jobban tudjak,
énekelni jobban tudjak, hogy jó kórusban énekelhessek. És a nagy
tömegből száz tanul zenét, száz küszködik, és abból csak egy zongorista
lesz, és végülis mégsem ő kapja a filharmóniában a koncertet, hanem egy
másik százból valaki. De van egy lehetőség: az énekkar, ahol a dolgok
értelmet nyernek, ahol megfelelő irányítás mellett az a sok
zenetanulmány, amin végigment egy növendék, értelmet nyer, hiszen ő is
beleadja sajátmagát. És a karvezető érzelmeihez, gondolatvilágához
csatlakozva méltóképpen tud előadni egy művet. Én úgy gondolom, hogy
egy Öregek-nek, egy Jézus és a kufárok-nak, vagy egy Magnificat-nak az
előadása mindenki számára azt a roppant nagy örömet jelenti, amelyhez
azonban – ahogy hallottuk – a karvezető jókedve, kedélye és még
megannyi sok tulajdonsága kell, mert szakmailag hiába a legjobban
felkészült, hogyha nincs meg az a kontaktusépítő készsége, ami miatt
ottmaradnak az énekkari tagok a gyötrelmes próbákon.
Én azzal szeretném befejezni, hogy mindannyian, akik
itt most jelen vagyunk – úgy gondolom – a kedvünket leltük ebben a
dologban. Talán nem hangzik dicsekvésnek, de én éppen kiszámítottam ma
délelőtt, hogy pontosan száz éve vezetek kórust, olyan formában
természetesen, hogy három kórusomnak külön-külön az idejét összeadva.
És nagyon-nagyon izgatott vagyok minden kóruspróba előtt, hogy mi fog
ma történni, ma biztosan valami érdekes dolog lesz.
|