„GYÖNYÖRŰ FELADAT 2006-BANERRŐL TUDNI ÉS TENNI ÉRTE!”Horváth Anikó beszélgetése Tódy Ilona Évával
– Köszönöm az alkalmat, hogy beszélhetek a csembalóról, ami számomra
igazi nagy szerelem, és ezt persze a tanítványaim is érzik. Kérdezgetik:
Ili néni inkább zongorista vagy csembalista? – a válaszom az, hogy a zene
egy egységes egész, és én egyforma tisztelettel tekintek minden hangszerre.
Elsősorban zenetanár vagyok, és a csembaló bizonyos korok muzsikáját tökéletesebben
közvetíti, mint a zongora. Idén 41 éve tanítok, és elmondhatom, hogy boldog
zenetanár vagyok. Már az elején eldöntöttem: én nem leszek „áldozat”; hisz
annyi tönkrement embert láttam, aki megkeseredve, panaszkodva űzte ezt
a foglalkozást. Számomra pedig ez a legszebb hivatás: emberekkel és zenével
foglalkozni! Ha valakit valami igazán érdekel, az már nem válhat rutinszerűvé
soha az életben.
– Vissza tudsz emlékezni, hogyan alakult át a szemléleted a régi darabok zongorázásában is? Rögtön érezted, hogy be tudod a tanultakat építeni, máshogyan tanítasz, mint a csembaló megvétele előtt? – Igen, ez nagyon érdekes volt: a másfajta hallás a tanításban mutatkozott meg először, akkor ugyanis még az volt a szokás, hogy Bachot dús legatóval, artikulálatlanul, érzelmesen adjunk elő. A régi elvek megismerése után érződött, hogy egy 2 szólamú invenciót vagy egy Haydn szonátát már másként képzelek el – és nagy öröm volt, hogy ezt a kollégáim is pozitívan fogadták. Voltak érdekes szakmai előadások, pl. Somfai Lászlóé a Haydn kutatásról, és megszülettek a fontos könyvek a régi zene előadásáról: Donington, Harnoncourt írásai, a Péteri Judit szerkesztette magyar Régi Zene kötetek. Emlékszem, egyszer még kérdőíven is felmerült: vajon, hogy fognak a zenetudomány, a korszerű historikus látásmód eredményei az alsó fokú zeneoktatásba beszivárogni? Úgy tapasztalom, ezek először kisebb szakmai körökben terjednek, mert a tanárok hallását, hangzás-igényét a legnehezebb átformálni, lassan lehet elfogadtatni azt, ami eltér a megszokottól. – Tehát Nálad ez párhuzamosan történt: az elképzelés megváltozása, és a megvalósítás játékban-tanításban egyaránt? – Igen, és szerencsére volt is alkalmam sok mindenben részt venni, ami
ebbe az irányba mutatott. A zeneiskola furulya-tanárai ugyanis felvetették:
vásárolni kéne a barokk kamara-repertoárhoz egy spinétet. Ez megtörtént,
és a Lindholm spinét még jobb is, mint a cég csembalója, itt ugyanis még
nem „hasznosították a zongoraépítés vívmányait” – ez egy gyönyörű kis hangzó
doboz. Könnyű, nem probléma a szállítása, és mivel én korábban megtanultam
a hangolás és karbantartás titkait, a mai napig én ápolom a zeneiskola
–immár – két spinétjét. Ugyancsak megtanultam Bali Jánostól a historikus
hangolásokat, gyönyörűen szól egy korabeli módon, nem egyenletesen hangolt
csembaló! Az Immerseel-kurzus ezért is jelentett szemlélet-váltást, mert
ő erre nagyon kényes volt: az első napokban csak un. középhangos temperatúrában
játszhattunk; így aztán nagyokat nevettünk, milyen szörnyűségesen szól
ebben némely hangnem.
– Ezért érdemes tanítani, ugye? – Így van, és mert látjuk a lelkesedést és az emberi kiteljesedést.
Ebben az időszakban egyébként a furulyások számára még nem volt olyan gazdag
kotta-anyag kisebb művekből, mint ma. Azóta megjelentek Bali János közreadásai,
(Repertoire – furulya, A barokk díszítés iskolája, Táncok és kontratáncok,
stb.), melyek azért nagyszerűek, mert kidolgozott continuo-szólamot és
számozott basszusos változatot is tartalmaznak. Ebben a szellemben íródott
a Perényi házaspár Altfurulya kaleidoszkóp B kötete: Díszítéstanulmányok-
és variációk. Igy tehát, aki szívesen játszik a több kreativitást és önállóságot
igénylő szólamból, az megteheti, kísérletezhet, s ezáltal bizonyára közelebb
kerül a darab igazi megértéséhez. Egy alkalommal pl. egy testvérpár együtt-zenélésénél
kapott a csembalista egy „árva” basszus-szólamot, amit aztán a variációk
során maga formálhatott. Megbeszéltük a lehetőségeket, de le se kellett
írni, koncerten is eljátszották – mindnyájunknak nagy öröm volt! Énekeseink
is gyakran kérnek Purcell és más barokk szerzők műveihez csembalót. Ha
egy zeneiskolának ilyen fontos a kamarazene, mint a miénknek – ez a fő
pedagógiai programunk – akkor változatos lehetőségei vannak a csembalós
kamarázásnak. Amúgy meggyőződésem, hogy a kamarazenélésnek meghatározó
szerepe van a személyiség–formálásban, hosszú távon nagyon nevelő
hatású.
– Tehát nálatok a csembaló elfogadott, rendszeresen használt hangszer a vonós, fúvós, énekes tanszakokon – órán, koncerten, vizsgán egyaránt. Barokk műveknél fel se merül a zongora? – Nézd, ízléssel kapcsolatban nem lehet vitatkozni. Előfordult, hogy
valaki azt mondta: találtam egy Corelli-kottát, oda van írva, hogy zongora…Néhány
kolléga azért fél az Urtext kottától, mert neki kényelmesebb, ha be van
írva az ujjrend, a kötések. Nekem az alkotó hozzáállás felel meg, amikor
a játékos- szinte mint egy rejtvényt- megfejti a kottát a stílus ismeretében,
s nem pedig végrehajt egy feladatot. Annál inspirálóbb nincs tanár és növendék
számára, mint amikor megnézzük, mi hová tartozik, hol lehet pont, kötés,
akcentus, levegő – ez a munkánk legfőbb szépsége! És a csembaló kifejezési
skálája tényleg nagyon színes lehet a billentéstől, az a tévhit, hogy „a
csembalónak kis, pattogó hangja van, nem alkalmas dallamformálásra” – már
szűnőben van. Dandrieux „Sóhajtozó lány”-át játszotta egy kis növendékem,
szép letartásokkal, pici levegőkkel, finom egyenlőtlenségekkel, melyek
beszédszerűvé teszik a formálást – meggyőző volt és élményszerű!
Fontos megemlíteni, hogy amiként én magam is sokat tanultam Szél
Rita historikus tánc-kurzusain, úgy a gyerekeknél is meg kell éreztetnünk
a zene és a mozgás összefüggését.
|