TÓTH ARMAND: „TRISTAN” PARTITA
(TRIO-ART Music Budapest)
Tóth Armand: „Tristan” Partita című művét tárogatóra, klarinétra,
vagy szoprán szaxofonra komponálta. A mű inspirációja két tőről fakad.
Egyrészt Wagner Trisztánjának jellegzetes motívumai, másrészt a barokkból
ismert műforma ad mottót illetve keretet a szvit-szerűen sorakozó tételeknek.
Sokszínű dinamikára és artikulációra készteti az előadót, komoly technikai
feladatok mellett.
A 80-as években sokat játszottam a Trisztán harmadik felvonásában
hallható színpadi zenét, tárogatóval. Ezért különösen izgalmas kézbe venni
ezt a darabot annak, aki mindhárom, a szerző által ajánlott hangszeren
játszik. Mint gyakorló váltóhangszeres, az előadó szemszögéből vizsgáltam
a darabot, ismerve azok lehetőségeit és esetleges korlátait.
A klarinét korunk egyik briliáns hangszere, duodecima váltójának
köszönhetően közel négy oktávot képes megszólaltatni. Szinte bármilyen
zenei játékmód megvalósítható rajta. A „Konzi” harmadik-negyedik osztályos
tanulói már megbirkózhatnak ezzel a darabbal. Továbbá a viszonylag szűkös
klarinét-repertoár is tovább bővült.
A szaxofon is komoly hangterjedelemmel rendelkezik, de a legszebb
hangszínei abban a két oktávban hallhatók, ahol a tárogató is a legideálisabban
szól. Szopránon kívül alt szaxofonra is ajánlom a darabot, mert mindkét
hangszer hangja, mozgékonysága alkalmas a mű előadására.
A tárogató körülbelül 100 évig periférikus hangszer volt a műzenében.
Az utóbbi három-négy évben közel húsz kompozíció született erre a hangterjedelmében
kicsit szűk, de varázslatos hangú hangszerre. Nem véletlen, hogy a Wagner
által elképzelt fatrombita-hang leírása alapján rátaláltak, és 1906-tól
már Bayreuthban is használják a tárogatót. Az általam ajánlott „Trisztán”
Partitában Tóth Armand kiválóan eltalálta a tárogató lehetőségeit. A mély
hangok képzése a legnehezebb a tárogatón. Néhány kritikusnak látszó mély
hang és kötés komoly feladatot ró az előadóra, de ez fejleszti a hangszerkezelés
technikáját.
A hangszer feltalálóinak (Schunda és Stowasser) az az álma,
hogy a tárogató elfoglalja egyenrangú hangszerként méltó helyét a magyar
zenei életben. Tóth Armand művével most ez valóra válni látszik.
|