„…MÚLT-TÁPLÁLTA ERŐ, MELY ÉRTED SZÁLL HARCBA, JÖVŐ: ÖRÖKÖS ÉLET.”
A Tóth Aladár Zeneiskola zeneakadémiai hangversenye
A hivatalos köszöntők (Magyar Margit, a Tóth Aladár Zeneiskola igazgatója
és Kékesi Tibor országgyűlési képviselő köszöntőjéből e beszámoló után
idézünk. A szerk.) mellett Illyés Gyula Bevezetés egy Kodály-hangversenyhez
című verse is felhangzott a Tóth Aladár Zeneiskola február 16-i hangversenyén.
Nemcsak protokolláris gesztus volt ez, mellyel az iskola tanárai és diákjai
a 40 éve elhunyt zeneszerző emléke előtt tisztelegtek, hanem jelezte
a működésének 103. tanévében járó intézmény ars poeticáját is.
Ünnepekre szükség van. Ilyenkor megállunk egy pillanatra, körülnézünk,
számot vetünk, egymásra figyelünk – azaz, rövid időre kiszakadunk a napi
munka állandóságából, s talán kicsit erőt is merítünk a továbbiakra. Az
iskola most már több éve hagyományos zeneakadémiai hangversenyei ilyen
alkalmak. A helyszín megválasztása önmagában is üzenet, a magas mérce egyértelmű
jelzése. Megtiszteltetés és kihívás gyerekként vagy kamaszként játszani
Bartók, Dohnányi, Stravinsky, Fischer Annie vagy Ferencsik János egykori
pódiumán, abban a teremben, ahol ma is a hazai és nemzetközi zenei élet
leg- kiválóbbjai lépnek fel. És persze felelősség is felmenni erre a színpadra,
s – a mostani kerek évfordulók ürügyén – Schubert-, Schumann-, Kodály és
Járdányi műveket játszani. A február 16-i hangverseny szólistái az iskola
legígéretesebb növendékei közül kerültek ki. Ahogyan az a növendékhangversenyeknél
mindig is lenni szokott a műsorban elhangzott szóló- és kamaraművek nemcsak
a gyerekek saját rátermettségét, hanem tanáraik igényes felkészítő munkáját
is bizonyították. Az együttesek (Tücsökzenekar, Gitárzenekar, Fuvolaegyüttes,
Leánykar, Ifjúsági Zenekar) által megszólaltatott művek képet adtak arról
is, hogy milyen jelentős tartalékok hordozói azok is, akik úgymond a derékhadat
jelentik. A pódiumon megjelenő több mint száz szereplőből valószínűleg
csak néhányan lesznek majd hivatásos zenészek, produkcióik mégis azt sugallták,
hogy a közös muzsikálás a legjobb dolgok egyike. A felkészülés intenzív
munkája, a pódium „itt és most” izgalma életre szóló tapasztalat, mely
talán akkor is elkíséri őket, amikor orvosok, tanárok, jogászok, netán
az ország dolgairól felelősen gondolkodó közgazdászok és politikusok lesznek.
Hasonlóan a többi alapfokú művészetoktatási intézményhez a Tóth
Aladár Zeneiskola fölött is gyülekeznek a viharfelhők. Másokat is sújt
a biztonságos működést garantáló erőforrások megnyirbálása, a tanárok óraszámának
várható növelése, de ennek az iskolának (a fenntartó VI. kerületi Önkormányzat
egyéb gondjai miatt) hamarosan valószínűleg máshová is kell majd költöznie,
s nem úgy tűnik, hogy a helyváltoztatás a jelenlegi körül- ményeknél jobbakat
hoz majd. Az itt tanító tanárok mégsem sztrájkolnak, nem tüntetnek és tiltakozó
nyilatkozatokat sem fogalmaznak. Végzik a munkájukat (gyakran a megfizetettnél
számolatlanul nagyobb óraszámban), vezetik a próbákat, megtanítják a rájuk
bízott gyerekeket a zene szeretetére és értő művelésére, ápolják a Fodor
Ernő által 1903-ban megkezdett, majd sok jelentős tanáregyéniség által
folytatott hagyományokat. Ennél többet nem tehetnek, legfeljebb reménykedhetnek
abban, hogy az iskolájuk sorsáról olyan (szak)emberek fognak majd dönteni,
akik egykor gyerekkorukban – talán épp ebben a zeneiskolában – megtapasztalták
Illyés Gyula Kodály-versének igazságát: „…mert egybe álltunk általad /
s az is, ki nem dalol,/ érzi a Lét, a Rend szabad / összhangját valahol.”
|