70 éves korában, 2004. április 27-én elhunyt Tóthmátyás Lajos, a
Budapest XVI. kerületi Tóth Aladár Zeneiskola egykori igazgatója. A
Baranya megyei Mattyon, Siklós közelében született muzsikus Pécsett
végezte zenei tanulmányait: Kincses Józsefnél zeneszerzés, Kurtág
Mártánál és Borsay Pálnál zongora szakon szerzett oklevelet.
Zeneszerzőként kísérőzenét írt Federico García Lorca „A csodálatos
vargáné” című színművéhez, kórusai közül pedig „Nyári dal”, „Altató”
című alkotásai váltak ismertté. 1962-ben Bécsben zeneszerzői VIT-díjat
kapott. - Pedagógiai pályafutását Komlón kezdte, majd 1965-től 20 éven
át a zalaegerszegi zeneiskola igazgatója volt. Az ő kezdeményezésére
vette fel az iskola Pálóczi Horváth Ádám nevét, akinek Zala vármegyéhez
fűződő munkásságával részletesen foglalkozott. Zalaegerszeg és Zala
megye zenei életének fejlesztését tekintette egyik fő feladatának
zeneiskolai igazgatóként, de a megyei és városi hangversenyélet
szervezőjeként is, és ezt szolgálta kritikusi tevékenysége a Zalai
Hírlapnál. Olyan nagy előadók hangversenyeinek létrejöttét segítette
elő városában, mint Cziffra György, Gidon Kremer vagy Maurice André. Az
ő kezdeményezésére jött létre az Országos Trombitaverseny. Számos
külföldi iskolával épített ki kapcsolatot, így pl. Klagenfurttal,
Eisenstadttal, Muraszombattal, finn zeneiskolákkal. E kapcsolatok
létrehozását és elevenen tartását nagyban elősegítette magas szintű
angol és német nyelvtudása, amelyet a sárospataki kollégiumban
eltöltött gimnáziumi években alapozott meg. Évtizedeken át tanított
angolt TIT-tanfolyamokon, ő maga szinkrontolmács-képesítést is
szerzett. 1985-től 10 éven át volt a budapesti XVI. kerületi zeneiskola
igazgatója. Itt ő szervezte meg az Országos Cimbalom Találkozót, és ő
volt a spiritus rectora annak, hogy az iskola Rácz Aladár nevét vegye
fel. Ebben az iskolában is sikerült sokirányú külföldi kapcsolato- kat
kiépítenie, így német, norvég, és svájci iskolákkal. Tóthmátyás Lajos
egyike volt azoknak a zeneiskolai igazgatóknak, akiknek odaadó és
önfeláldozó munkája, szervezőkészsége és közösségteremtő képessége
meghatározó volt a 20. század második felében a magyar zenepedagógiai
intézményrendszer, a zeneiskolai hálózat kiépítésében és annak
nemzetközi mércével is magas szintre való fejlesztésében. Az ő – és a
többiek – emlékének megőrzése, példájuk követése az utódok fontos
feladata.
|