In memoriam Vázsonyi Bálint
Zenészberkekben 2003 január közepén szomorú hír járta: elment Vázsonyi
Bálint, aki immáron az égi koncerttermekben játssza legkedvesebb zeneszerzői,
Beethoven, Schubert, Liszt, Brahms és — mindenekelőtt szeretett tanára
— Dohnányi Ernő műveit. Vázsonyi Bálint, aki 2003. január 17-én halt meg
otthonában Washingtonban, Magyarországon leginkább Dohnányi-monográfiájáról
ismert a zene iránt érdeklődők körében. Tavaly októberben látogatott haza
utoljára egy hétre, mely hetet a rá mindig is oly jellemző energiával telezsúfolta
programokkal: 2002. október 28-án, a Magyar Tudományos Akadémia dísztermében
rendezett Dohnányi-emlékhangversenynek volt egyik közreműködője, melyet
a szerző születésének 125. évfordulója tiszteletére rendeztek. Vázsonyi
Bálint nemcsak zongorajátékával emelte az est fényét (a Ruralia hungaricából
játszotta az utolsó tételt, valamint a Pastorált és az op. 2-es h-moll
capricciót), hanem azzal is, hogy a koncert előtt átadott Vizi E. Szilveszternek,
az Akadémia elnökének egy felbecsülhetetlen értékű relikviát, a Vázsonyi
által több mint négy évtizeden át hűségesen megőrzött Corvin-láncot, melyet
Dohnányi Ernő az elsők között kapott meg 1931-ben. A már említett Dohnányi-életrajzot
harmincöt év után másodszor is kiadták. Ezt a könyvet mutatta be a sajtónak
és a közönségnek, melyet két délután is dedikálált az érdeklődőknek. Október
31-én a Zeneakadémián rendezett Dohnányi-nap főszereplője volt, mely eseményről
a Bartók rádió hallgatói már hallottak beszámolót e sorok írójától. A Tanácsteremben
tartott kerekasztal-beszélgetés levezető elnöke volt Vázsonyi, melynek
során a meghívott zenetörténészekkel együtt próbált megoldást keresni arra
vonatkozóan, hogyan tudná a magyar zenetörténetírás rehabilitálni Dohnányit,
helyrehozni azokat a mérhetetlen károkat, melyek a II. világháborút követően
érték Dohnányit — háborús bűnösnek kiáltva ki az idős művészt, ártatlanul
meghurcolva ország-világ előtt. A zsúfolt programok közepette is fáradhatatlanul
nyilatkozott a tv-nek, rádiónak, az írott sajtónak — mindenhol Dohnányiért
küzdve, igazáért kiállva. Bár tudtuk róla, hogy súlyos beteg, de vitalitását
látva úgy tűnt, ő a győztes a gyilkos kórral szemben — s reménykedtünk
a tavaszi viszontlátásban, ahogy ígérte. Nem így történt. Mindössze hatvanhat
év adatott meg neki e földi létből. Vázsonyi Bálint 1936. március 7-én
született Budapesten. Zenei tehetsége korán megmutatkozott: Tizenkét éves
korában már bemutatkozó koncertje volt a Zeneakadémia Nagytermében. Hernádi
Lajos, Kodály Zoltán és Szabolcsi Bence tanítványa volt, valamint — a tanítással
egyébként nem foglalkozó — Fischer Annie is segítette tanácsaival a tehetséges
fiút. 1956 decemberében édesanyjával és testvérével kalandos és egyáltalán
nem veszélytelen módon, a zöld határon hagyta el Magyarországot. Azt ezt
követő időszakról a következőket mondotta:
„Amikor 1956-ban Bécsben tanácstalankodtam a jövőmet illetően,
legnagyobb meglepetésemre tudomásomra hozták, hogy Dohnányi Ernő él, és
tanít Floridában. Levelet írtam neki, amelyre azonnal megjött a válasz.
Elfogadott tanítványául, de közölte velem, hogy ösztöndíjra nincs lehetőség.
Majd pár hét múlva értesített, megvan az ösztöndíj is. Vízumügyek miatt
csak 1959-ben jutottam a tengerentúlra. Dohnányi és felesége úgy fogadtak,
mint rég nem látott rokont, ami mély benyomást tett rám. Élete utolsó másfél
évében nemcsak tanítványa lehettem, hanem kétszer egy héten náluk is vacsoráztam,
s ilyenkor hosszasan mesélt nekem olyan dolgokról, amelyekről halála után
kiderült, hogy soha másnak nem mondta el. Volt ebben valami végzetszerű:
mintha érezte volna, hogy a biográfusa leszek. Kapcsolatunk azzal is erősödött,
hogy megérkezésem napján bemutatott az egyik növendékének, akit nem sokkal
ezután feleségül vettem. Dohnányi ilyenformán 'családi ügy' ”.
A Dohnányival eltöltött másfél esztendő meghatározóvá vált Vázsonyi
előadásmódjára: játékát az egyik legnagyobb zenei lexikon természetfölötti
virtuozitással jellemezte, mely a tradicionális magyar zongoraművészetre
oly jellemzően puha líraisággal párosult, s ami különösen Liszt zenéjének
előadásakor vált rendkívül hatásossá.
Mesteréhez hasonlóan nemcsak egy zeneszerző előadó-specialistájának
nevezhette magát Vázsonyi, egyaránt ihletett előadója volt a bécsi klasszikus
és romantikus komponistáknak. 14 évig élt Londonban — ahonnét számos európai
országba tett sikeres hangversenyfellépéseket, például Norvégiába, ahol
a hangversenyszervezők mint avatott Brahms-interpretátortól — kizárólag
a nagy német romantikus szerző műveiből összeállított műsort kértek tőle.
De Beethovent is zenei anyanyelveként beszélte: 1976-ban példátlan előadói
bravúrt hajtott végre. Ha lenne zenei Guiness-rekordok könyve, minden bizonnyal
bekerült volna az az egyedülálló teljesítmény, amit 1976 két egymást követő
napján, New Yorkban október 31-én és november 1-én produkált: Az említett
napokon kronológikus sorrendben eljátszotta Beethoven mind a 32 szonátáját.
A páratlan vállalkozást nemsokkal utána megismételte Bostonban és Londonban
is.
Félreismerhetetlen e teljesítmény mögött Dohnányi Ernő hatása:
Dohnányi maga is szívesen játszotta egy-egy szerző műveit tömbökbe, ciklusokba
rendezve, ami a 20. század elején még szokatlan volt, újdonságnak számított.
Dohnányi egyik leghíresebb sorozatát játszotta 1920 végén Beethoven születésének
150. évfordulója tiszteletére rendezett hangversenysoroz keretében, melynek
során a kisebb variációk kivételével Beethoven összes zongorás művét előadta.
Szintén Dohnányi-hatást kell észrevennünk egy másik híres tanítvány, Kilényi
Ede hasonló ötletében, aki egy újfajta hangversenyformát vezetett be: közönségét
kérte meg, hogy válassza ki az aznapi szólóestre-valót Beethoven zongoraszonátáiból.
Vázsonyi is, és Kilényi is — egykori tanárukhoz hasonlóan — „kézben tartotta”
mind a 32 szonátát, mely mind szellemileg, mind technikailag óriási pianisztikus
feladatot jelent.
1977-ben az egész Egyesült Államokat átívelő nagyszabású koncertkörútat
bonyolított le. A „virtuóz éveket” követően 1978-tól a bloomingtoni Indiana
Egyetem zenei fakultásának professzora lett. A zongoratanítás mellett az
1980-as évek végén Klassix-13 néven ismeretterjesztő tv-sorozatot vezetett,
mely Mozart, Beethoven, Schubert, Brahms életét és munkásságát mutatta
be. A sorozat külön érdekessége volt, hogy Vázsonyi fia, Nicholas rendezte,
sikerét pedig mi sem bizonyítja jobban, hogy tizenöt ország sugározta,
s a New York Times kritikusa „a MTV klasszikus zenei változatának” nevezte.
Sokoldalúságára jellemző, hogy történelemből szerzett doktorátust, s a
´90-es években figyelme egyre inkább a politika felé fordult. A neves művész
immár nemcsak zongorajátékával hívta fel magára a figyelmet, hanem politikai-társadalmi
kérdéseket taglaló publicisztikájával is. Amerikai közíróként olyan elismerést
vívott ki magának, hogy 1993-ban tagjai közé sorolta a híres Potomac alapítvány,
´96-ban pedig igazgatója lett a Center for the American Founding-nak. Több
könyvet írt az amerikai társadalomról, elemezve a politikai életet, mindig
a hagyományok és értékek mellett elkötelezve magát. Legújabb könyve, mely
Amerika harmincéves háborúja címmel jelent meg 1998-ban, nagy feltűnést
keltett. Rendszeresen publikált a konzervatív Washington Times-nak. S bár
elkötelezett amerikainak vallotta magát, soha nem feledkezett meg hazájáról,
Magyarországról.
Vázsonyi szívszorítóan írta le Dohnányi utolsó hangversenyét,
aki Schubert G-dúr Fantázia-szonátájával búcsúzott közönségétől. Ugyanúgy
tett Vázsonyi októberben a Zeneakadémián a Dohnányi-terem avatásakor. E
szonáta I. tétele csendült fel ujjai alatt Mestere előtt tisztelegve —
s ő tudta csak, hogy egyúttal búcsúzott is a barátoktól, pályatársaktól
és az Élettől.
|