BESZÁMOLÓ
a ZETA utóbbi három hónapos
tevékenységéről
(2003. decembertől 2004.
februárig)
A Választmány decemberi ülésén méltatta Ábrahám
Mariann tanárnő munkájához kötődő és annak köszönhető nagysikerű
rendezvényeket (nov. 23. Kadosa emlékkoncert szlovák zongorista
fiatalok részvételével, Nancy Lee Harper portugál vendég-professzornő
Scarlatti szonátákról tartott előadása és Kocsár Miklós 70.
születésnapi köszöntése 10 új Kocsár-mű bemutatásával dec. 6-án).
A nov. 23-án megtartott közgyűlés új tagokat
választott a vezetőségbe. Őket az aktuálisan folyó választmányi ülésen
köszöntöttük. Bemutatkozásuk esedékes lesz a Parlando hasábjain is. (Az
új és egyben teljes Választmány névsorát lapunk előző számának 37.
oldalán közöltük.)
Az alapfokú művészeti nevelés kérdései képezték a
megbeszélés tárgyát, a legkülönbözőbb nézőpontokból. Gazdasági
kihatásai folytán az igazgatás, irányítás számos kétsége merült fel.
Bizonytalanok az iskolák, mi történik velük, ha létszám- és
takarékossági megfontolásokból önkormányzati iskolák átkerülnek a
megyéhez? Milyen gazdájuk lesz ezeknek? Mi lesz a tárgyi eszközökkel?
Mi lesz a működtetéssel, mi lesz az ingatlan ápolásával? Remélhető-e
ilyen helyzetben fejlesztés? Ha nem lesz elegendő pénz az állami
intézmények fenntartására, a kereslet pedig nem szűnik a zeneoktatás
iránt, számolni kell a magán-zeneiskolák jelentőségének növekedésével.
Számos minőségi probléma merülhet fel azonban ezeknél. – Ha pénzt
akarnak szerezni a zeneiskolák, ki kell lépniük saját szűkebb
pátriárkájuk körén túlra, nemcsak földrajzilag, de gondolkodásmódban
is. Nagy tere lesz a külföldi társintézményekkel való kooperációnak. Az
EU csatlakozás után különösen figyelmet érdemlő tényként kell ezzel a
lehetőséggel számolni. – Tapasztalt pályázók említették, hogy mennyire
fontos a pályázatnak egy olyan célt megjelölni, amelynek társadalmi
közérzeti befolyásoló szerepe is lehet (mentálhigiénés, zene a
drog-prevenció érdekében, stb.). Számos életrevaló ötlettel szolgáltak
a Választmány tagjai, mind külföldi kapcsolatok felvételére, mind
„belföldi” felhasználásra (Francia Kultúrintézet, holland-magyar
kultúrkapcsolatok, roma gyerekek zenei felzárkóztatása, stb.).
Ezen a ponton fordultak át az irányítási, gazdasági,
szervezési kérdések tartalmiak felé. Épp a roma felzárkóztatással
kapcsolatban merült fel a komplexitás szerepe a nevelésben. Hogyan
értelmezhetjük a komplexitást? „Beletanítanánk a zenébe” a többi
művészeti ágat, összefonódva, kibogozhatatlanul, vagy mindegyik
művészeti ág megőrzi a maga szuverenitását, de házon belül, egymással
kommunikálva hatnak egymásra? Komplex lenne-e az is, hogy a zeneiskola
és az általános iskola szövetkezik bizonyos nevelési célok
megvalósítása érdekében? Megannyi kérdés, amely az egyébként
(túl)szabályozott magyar zeneoktatás kereteit feszegeti. Ennek egyenes
folytatásaként jelenhetett meg Szeverényi Ilona gondolata: egyre
kevésbé fog működni a tananyag-tanítási szisztéma. Csak az empatikus,
személyre szabott oktatással nyerhetjük meg a növendékeket; működési
elveket kell tanítanunk nekik. Minden órán kell nyújtanunk valami
olyat, amitől a gyerek a következőre is el fog jönni.
Dr. L. Nagy Katalin is a már megjelent szellemiség
folytatásaként hangsúlyozta, hogy: ami állampolgári jogon jár a
gyereknek, az a közoktatás. Abban a heti egy órában kell megadni neki
azt a bizonyos „nagy élményt”, ami egész életére kihathat, mert az már
a szülő döntésétől és anyagi helyzetétől függ, hogy beíratja-e a
gyereket zeneiskolába is. Sajnos az általános iskolákban tanító
kollégák többsége túl kényelmes: még csak nem is a Kodály-módszerhez
ragaszkodik, hanem inkább a „jól bevált”-hoz, a „kész”-hez. Az óvó- és
tanítóképzős hallgatók nagy része már azt sem tudja, hogy abban a
rendszerben, melyben ő nevelkedett, mi a kodályi!
Pethő Attila Földes Imrét idézi, aki javasolta már,
hogy „hangszer”-iskoláinkat alakítsuk át zeneiskolákká. Földes Imre a
zenetanításban megkövesedő félreértésekre szeretné a figyelmet
irányítani, többek között, ami a szolfézs- és zeneelmélet tanításban is
tetten érhető.
A megszokottól eltérő látogatottságú Választmány (23
főből csupán 3 fő maradt távol) de. 10-től szünet nélkül folytatta
tanácskozását. Valaki egyszer csak felszisszent: - „De hisz’ déli egy
óra van!” – Senki nem vette észre az idő múlását a különös hangulatú
szellemi műhelyben való aktív közreműködés, részvétel során. Kár, hogy
ilyeneknek nem lehetnek sokan-sokan részesei a gyakorló zenetanárok
közül. Ám azok is profitálhattak volna, akik a témák elméleti részével
foglalkoznak…
A 2004. januári választmányi ülés szakmai előadója
Ember Csaba, a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége
elnöke volt. Mondandójának summázatát alkothatja az emlékeztetőben
rögzített két bekezdés:
A zeneiskolák jövője alapvetően reményteljes. Az
alapfokú művészetoktatás sehol Európában nem részesül olyan magas
támogatottságban, mint Magyarországon: az állam az oktatás költségeinek
90 %-át állja. Ha azonban növekednek a fizetések, fel kell emelni a
normatívát is: áldozzanak a művészeti nevelésre a szülők!
Ragaszkodnunk kell értékeinkhez, de szem előtt kell
tartani a piacorientált környezetben való érvényesülés feltételeit is.
Ha azonban az alapfokú művészetoktatás állami feladat, akkor nem piaci,
hanem támogatási alapon kell, hogy működjön. Sajnos, sok olyan
magániskola van, amely pusztán jó üzletet lát a zeneoktatásnak ebben a
formájában.
A zeneiskola akkor van védettebb helyzetben, ha nem
csak oktatási intézményként, hanem a település kulturális életének
szervezőjeként, központjaként is működik.
A minőségbiztosításra a megfelelő színvonal
fenntartása érdekében van szükség: le kell fektetni, mi a követelmény,
a tananyag. Kétségtelen azonban, hogy a magyar zeneoktatás nincs
felkészülve arra az eshetőségre, amikor tehetségtelen gyerek szeretne
minden áron zenét tanulni – a tanárképzés ehhez nem ad eszközöket a
hallgatók kezébe.
Eszmecsere vette kezdetét a „minőségbiztosítás”
értelmezésével kapcsolatban. Csillag Ferenc a „minőségfejlesztés”
kifejezést tartja sokkal inkább a tényleges tartalmat kifejezőnek.
Laczó Zoltán szerint a tartalom minőségének
biztosítása már elvezet az érték, értékőrzés téma felé.
Az alapvizsga bevezetésével kapcsolatos kételyeket
vetették fel továbbá a kollégák.
Csillag Ferenc a továbbiakban a fővárosi alapfokú
művészetoktatásban, azon belül zeneiskolai képzésben részt vevők
statisztikai adatait ismertette, tartalmi elemzéssel egészítve ki
azokat.
Laczó Zoltán felhívja a figyelmet arra, hogy az ISME
vezetőségétől is jöttek jelzések, amelynek során hiányolják a magyar
részvételt a nemzetközi zenepedagógiai mozgalomban. Várnák a korábbi
tagok tagsági megújítását, ill. új tagok jelentkezését. Egyéni tagdíj:
25 USD.
A NKA 2004. évi pályázati felhívására a ZETA a
következő projektek megvalósulásához kért támogatást:„Érték és
értékőrzés a zenepedagógiában” és „A népzene és régizene tanításának a
jelentősége, hiánya a felsőoktatásban”. Ez utóbbi a tavaly már a
NKÖM-hoz beadott – és elutasított – pályázat módosított változata,
melyet változatlanul Szekszárdon szeretnénk megrendezni. A pályázatok
tartalmi pontosításához, indokolásához érkeztek szép számmal
javaslatok.
Míg csúcslétszámot jelentettünk a decemberi
választmányi ülésen, negatív csúcsot értünk el a 2004. februárin.
Influenzajárvány és felvételi vizsgákon való elfoglaltságok indokolták
a 60%-os távolmaradást; így határozathozatalra nem kerülhetett sor.
Laczó Zoltán csupán arra szorítkozott, hogy
ismertette a jelenlévőkkel az NKA 2004. évi pályázati felhívására, a
már említett két témán kívül benyújtott harmadik tematikáját is
(„A zenei nevelés transzferhatása agykutatási bizonyítékokkal”),
melynek külföldi előadói a téma világhírű és egyedülálló művelői; Prof.
Dr. Edwin E. Gordon – ny. zenepszichológus (Pensylvania), Prof. Dr.
Wilfried Gruhn – ny. tanszékvezető, muzikológus, zenei tanulás-kutató
(Freiburg) és Prof. Dr. Eckart Altenmüller – neurofiziológus, agykutató
(Hannover). Célközönségnek szánjuk az oktatásirányítókat az egy
egynapos szimpóziumon, valamint egy három napos kurzuson egyetemi és
főiskolai hallgatókat (kreditpont szerzési lehetőséggel), valamint
minden érdeklődő zenetanárt (akkreditálás még függőben).
Laczó Zoltán
|