ÉNEKLÉSRE BÍRTA A ZONGORÁT
Földes Andor Bartók műveket zongorázik
Rapszódia zongorára és zenekarra, 2. Zongoraverseny. Közreműködik a Párizsi
Lamoureux Zenekar Roger Desormičre és Eugčne Bigot vezényletével
Földes Andor: Kis szvit vonószenekarra. Közreműködik: a Solti Kamarazenekar
(Hangversenymester: Koppándi Jenő) Hungaroton Classic HCD 32135
A Hungaroton Classic rövid időn belül a harmadik CD-t jelentette meg
Földes Andor archív felvételeiből. A legelsőn Beethoven zongoraversenyeket
(I. és V.) játszik a Mester a bambergi szimfonikusokkal, illetve a berlini
filharmonikusokkal, a másodikon Bartók, Kodály, Dohnányi és Földes műveket
szólóban, a legújabban pedig zenekari versenyműveket Bartók Bélától. Retkes
Attila sok információt tartalmazó ismertetőjéből kiderül, hogy bár a budapesti
Zeneakadémián Dohnányi Ernő növendéke volt, igazi mesterének mégis Bartókot
tekintette, akihez tizenhat éven át, a zeneszerző haláláig tartózkodó,
mégis bensőséges barátság, egyfajta apafiú kapcsolat fűzte.
Földes Andor írja Emlékeim c. könyvében, hogy “amikor zöldfülű, ifjú
zongoristaként Beethoven három zongoraversenyét, (az első, a negyediket
és az ötödiket) játszottam el egyetlen este, Budapesten bejött a művészszobámba,
hogy gratuláljon. Ekkor azt mondta neki: Tanár úr, néhány éven belül öntől
fogok egy este három zongoraversenyt eljátszani. Elmosolyodott, és azt
felelte, hogy jobb, ha nem locsogok összevissza. Neki még csak két zongoraversenye
van. Sokkal később megírta a harmadikat. Gyakran játszottam mind a hármat
– egy alkalommal valóban egyetlen estén, Brüsszelben. Bartók akkor már
sajnos nem élt, de én megtartottam a szavamat.”
Földes Andor azzal is megtartotta a szavát, hogy nevéhez fűződik Bartók
II. zongoraversenyének tengerentúli bemutatója. Ez a mű különösen a szívéhez
nőtt, mert élete egyik legféltettebb kincse volt Bartók II. zongoraversenyének
kéziratos partitúrájáról készült fotokópia, Bartók ajánló soraival.
Földes Andor a II. világháború után az egyike volt azoknak a híres
zongoraművészeknek, aki felbecsülhetetlenül sokat tett Bartók zongorazenéjének
nemzetközi népszerűsítéséért. Koncertjeit és lemezfelvételeit autentikusként
fogadja el a zenei világ, mert tudták róla, hogy maradéktalanul elsajátította
mindazt, amit Bartók játékában mindig lenyűgöző volt: a csaknem csalhatatlan
ritmusérzék, egybekapcsolódva a csodálatos hajlékonysággal, amely soha
által játékát soha nem tette merevvé, valamint hangszín és hangminőség
művészete.
Gratuláció a Hungarotonnak, és Földes Lili asszonynak azért, hogy Földes
Andor Bartók interpretációjának egyik legsikeresebb teljesítményét mindenki
számára hozzáférhetővé tették. Földes Andor legendás előadása máig emlékezetes
Bartók Péternek, aki jelen volt a New York-i bemutatón Földes Lili asszonyhoz
hasonlóan, és aki személyes üzenetben köszöntötte az ajánlott CD megjelenését.
Remélhetőleg ennyi évtized távlatából ugyanezt érzik majd a Bartók műveihez
most ismerkedő és közeledő ifjú muzsikusok és zenebarátok is a II. zongoraverseny
és a ritkán hallható zenekari kíséretes Rapszódia Földes Andor olvasatában
történő meghallgatása után. Az ajánló írója szerint Földes Andornak ugyanis
1947-ben is sikerült a szerzői szándék magaslatán teljesíteni fiatalkori
ars poeticáját: “Hivatásom egyetlen célja nem az, hogy a közönségemet meggyőzzem,
hogy jól zongorázom, hanem kizárólag az, hogy megéreztessem hallgatóimmal
azon műveknek gyönyörűségét, amiket játszom.”
További értéke ennek a CD-nek, hogy világpremierként tartalmazza Földes
Andor zeneszerzői munkásságának négy kis miniatűrjét, a Kis szvit zenekarra
c. vonószenekari művet. A Solti Kamarazenekar az alkotáshoz méltó komolysággal
játssza az 1950-ben New York-ban írt művet, amelynek tételei vonós remeklések.
Különlegesen szép a melodikus lassú finálé, mely az egyik legszebb XX.
századi “honvágyzenék” szerzői közé emelte Földes Andort.
|