A HUNGAROTON MILLENNIUMI CD-SOROZATÁRÓL
Dr. Nemeskürthy István professzor úr, a Magyar Millennium Kormánybiztosa
olyan CD-sorozatmegjelentetését kezdeményezte a Hungarotonnál, amely a
magyar zenetörténet méltatlanul elfeledett alkotásait, szerzőit mutatja
be a lemezhallgatóknak. A sorozat szerkesztő bizottsága (Falvy Zoltán és
Tallián Tibor zenetörténész, Decsényi János, Bánkövi Gyula és Hollós Máté
zeneszerző) úgy vélte, hogy a bemutatás koncentrálódjék a századforduló
körül született zeneszerzők munkásságára, minthogy e komponisták javarészt
nem tartoznak még nemzeti klasszikusaink (Erkel Ferenc, Liszt Ferenc, Bartók
Béla és Kodály Zoltán) körébe, ugyanakkor többségükben már nem kortársaink,
akiknek kiadásával a Hungaroton – mindenekelőtt is a Nemzeti Kulturális
Alapprogram támogatásával – rendszeresen foglalkozik.
A MILLENNIUMI sorozatba kiválasztásra került négy teljes opera (Dohnányi
Ernő: Simona néni, Kenessey Jenő: Az arany meg az asszony, Poldini Ede:
Farsangi lakodalom, Ránki György: Pomádé király új ruhája), továbbá oratóriumok,
szimfonikus alkotások és versenyművek, valamint vokális és kamarazenei
alkotások. Az összesen 21 kiadványból álló ciklus első öt kiadványa: Poldini
Ede: Farsangi lakodalom, Lajtha László vonóstriói, Sugár Rezső: Hunyadi
(Hősi ének), Farkas Ferenc és Járdányi Pál művei.
A Hungaroton MILLENNIUMI CD-sorozatának további részében a későbbiekben
megjelenik Bárdos Lajos, Kadosa Pál, Kósa György, Maros Rudolf, Szabó Ferenc,
Szervánszky Endre, Viski János, Hubay Jenő és Weiner Leó szerzői lemeze,
valamint a hazai elektronikus zene két úttörőjének, Patachich Ivánnak és
Pongrácz Zoltánnak kompozíciói egy közös korongon. A sorozat egyetlen szomorúsága,
hogy a zeneszerzők közül ma már csak egy alkot közöttünk: Pongrácz Zoltán.
Az elkövetkező hetekben a PESTI EST olvasóinak szíves figyelmébe ajánljuk
nemcsak ezt a MILLENNIUMI CD sorozatot, hanem a Hungaroton Records Kft.
közelmúltban megjelent egyéb komolyzenei újdonságait is. Ezekhez az ajánlásokhoz
minden alkalommal rejtvény is tartózik; a nyeremény pedig minden esetben
az ajánlott CD-korong.
***
JÁRDÁNYI PÁL ZENEKARI MŰVEI
(1. Concertino hegedűre és zenekarra, 2. Vörösmarty. Szimfónia
öt részben, nagyzenekarra,
3. Concerto hárfára és zenekarra, 4. Vivente e Moriente, 5. Előszó)
Közreműködnek: Járdányi Zsófia-hegedű (1.), Devescovi Erzsébet-hárfa
(3.), Szent István Király Szimfonikus Zenekar és Oratóriumkórus (karigazgató:
Záborszky Kálmán). Vezényel: Ács János.
2000. december 16-án Záborszky József professzor úr és az általa 1954-ben
alapított Szent István Gimnázium Szimfonikus Zenekar (mai nevén Szent István
Király zenei együttes) Magyar Örökség Díjban részesült. A kitüntetés nemcsak
a magas színvonalú zenei és zenepedagógiai munkának szólt, hanem annak
is, hogy a műhely kezdettől fogva rendszeresen játssza a XIX. és a XX.
századi magyar zeneszerzők műveit. Így volt ez 1996-ban is, amikor a legendáshírű
zeneakadémiai bérletük keretében Járdányi Pálra (1920-1964) emlékeztek.
Járdányi Pál a Zeneakadémián Kodály Zoltánnál tanult zeneszerzést,
a hegedű szakot pedig Zathureczky Ede tanítványaként végezte el. Egyidejűleg
néprajzot hallgatott a budapesti tudományegyetemen. Zenei hivatásának megválasztásában
Kodály Zoltán példáját követte: zeneszerző, népzenekutató, zenekritikus
és zenepedagógus volt. 25 évesen lett a Zeneakadémia tanára: a zeneelméleti
tárgyakon kívül – Kodály utódaként – a magyar népzene oktatója. volt. Felbecsülhetetlen
értékű munkát végzett a Magyar Tudományos Akadémia Népzenekutató Csoportjának
vezető személyiségeként.
Járdányi Pál zeneszerzőként is maradandót alkotott. A CD hanganyagául
szolgáló 1996. évi koncert keresztmetszetét adta a rangos életműnek: a
rögzítésre került művek mindegyikében ugyanis töretlenül érvényesül Járdányi
Pál hitvallása a népzenei hagyományok talaján kibontakozó új zeneművészet
megteremtésének jegyében, Bartók és Kodály alkotásaival, szellemi közösséget
vállalva.
Az 1952-ben készült Vörösmarty-szimfónia nagyon fontos állomása volt
Járdányi Pál munkásságának. A szerző ebben a művében nemcsak Vörösmarty
Mihály szellemi portréját rajzolta meg a nagy magyar költő öt verséhez
kapcsolódva, hanem saját ars poeticáját is. A szimfónia I. tétele (Hazádnak
rendületlenül…) Vörösmarty Mihály lángoló hazaszeretetét idézi fel. A bevezetésben
felhangzik Egressy Béni Szózat-dallamának első négy hangja, mint a tétel
alapgondolata. A II. tétel (Virág és pillangó) Vörösmarty Mihály romantikus
mesevilágát kelti életre. A mű III. tétele (Hová merült el szép szemed
világa?) a Merengőhöz c. költemény szerelmi líráját visszhangozza. A IV.
tételben (Harci dal) a hazája szabadságáért lángoló hazafi alakja jelenik
meg előttünk. A vers és a zene egyaránt az 1848-as Magyar Forradalom és
Szabadságharc erejét közvetíti felénk. A záró tétel (A vén cigány) megrendítő
muzsika, a komor vers méltó társaként. Vörösmarty ebben a versében a Szabadságharc
tragédiáján mereng, búsong. A tétel befejezése azonban, híven követve a
költemény utolsó versszakát, már a reménység hangján szól: “Lesz még egyszer
ünnep e világon”. A mű záró szakaszában Járdányi Pál még egyszer felidézi
a szimfónia bevezető ütemeit, a Egressy Szózatának kezdő motívumát.
A Szent István Király Szimfonikus Zenekar az Olaszországban élő Ács
János vezényletével kiválóan kelti életre Járdányi alkotásait. A fiatal
muzsikusokból álló zenekar anyanyelvi szinten “beszéli” Járdányi szép magyar
zenei nyelvét. Érezni, hogy milyen boldogsággal játsszák Járdányi Pál szépséges
dallamai, harmóniát, VALLOMÁSÁT. A CD-korong további különlegessége,
hogy a Concertino hegedűszólamát a Mester leánya, Járdányi Zsófia játssza,
a Hárfaversenyt pedig felesége, Devescovi Erzsébet, akinek a szép mű ajánlása
is szól. Mindkét előadás mintaszerűen szép, ihletett. Aki végighallgatja
ezt a CD-korongot, nemcsak szép és mély érzésű műveket ismerhet meg, hanem
egy nagyon Tiszta Ember zenei vallomásait is. A CD arra is szép dokumentummal
szólgál, hogy milyen érett zenélést képesek produkálni a Szent István Király
Zenei műhely résztvevői. Ez a Járdányi Pál CD nemcsak a szerzőéletművének
méltó megőrzése miatt fontos dokumentum, hanem az ezredvég magyar zenepedagógiájának
egyik legszebb eredményéről is hitelesen tudósít.
(Hungaroton Classic)
Zelinka Tamás
|