Zene
és jelenkor
Részletek
D. Kabalevszkijnek, a szovjet zeneszerzők ötödik plénumán elhangzott
beszédéből
A művész alkotási szabadsága azt
jelenti, hogy szabadon szolgálhatja hazáját, népét, nem pedig a formális
kísérletek szabadságát, mint ahogy azt a burzsoá nyugat egyes művészei
elképzelik.
A szovjet zene központi témája már
fejlődésének kezdetén a mai forradalmi téma volt. Ez egyben meg is határozta a
szovjet zene jelentőségét a zeneirodalom fejlődésének új
korszakában.
Természetesen a szovjet zeneszerzőknek
nem sikerült egyszerre megtalál ni az új téma teljes értékű
művészi kifejezését. Az alkotások színvonala azonban fokozatosan
emelkedett. Először az éneklés kórusművészet területén, aztán a
többi műfajokban is. A 30-as évek közepén, azaz abban az időszakban,
amikor hazánkban a szocializmus építése lényegében befejeződött,
döntő fordulat következett a szovjet zene történetében is.
A jelenkor hangja végre felcsendült a zenében is, függetlenül a
címtől, a programtól és a kommentálásoktól. Ez elvileg nagyon fontos eredmény
volt. Ekkor vált a szovjet zene felnőtté. Ez il zene nemcsak nálunk,
hanem határainkon túl is széleskörű elismerést kapott és mindinkább
vezető helyet foglalt el a világ zenekultúrájában, megvédve a realizmus
eszméit és harcolva a burzsoá formalista művészet minden jelenségével.
A szovjet zene ma több, mint 40 éves. Ez pedig már egy egész korszak.
Eljött az ideje, hogy a szovjet zenének, mint a világ zenekultúrája új lapjának
tapasztalatait általánosítsuk, és tisztázzuk: mennyiben hozott újat a
megelőző korhoz viszonyítva.
Itt nem arról van szó, hogy megvizsgáljuk:
jobb, vagy rosszabb a szovjet zene, mint az előző koré. Különben is a
művészetben a mi nős égi hasonlítgatás vitatható, mert a jó mindig más
és más. Soha senki sem válaszolhat arra a kérdésre, hogy vajon Bach fugái, vagy
Chopin Nocturn-jei, Csajkovszkij vagy Beethoven szimfóniái a jobb művek-e.
A művészet gazdagsága éppen abban rejlik, hogy mindaz, ami jó benne,
különbözik egymástól, sajátosságának tekintetében megismételhetetlen. Éppen
ezért sokkal helyesebb ezt a kérdést így felvetni: mennyiben hozott újat a
szovjet zene a zeneművészet klasszikus korszakához viszonyítva? Nagy
általánosságban erre így lehetne válaszolni:
A szovjet zenében új esztétikai elvek
valósultak
meg - a szocialista realizmus esztétikája.
Meghonosodott a különféle nemzetiségek dallamvilága, s alapja
lett II stílusbeli gazdagságnak és sokoldalúságnak.
Megszületett és nagy fejlődésnek
indult egy új műfaj '- a tömegdal, mely az egész szovjet zene
fejlődésére nagy és termékeny hatást gyakorolt.
Sokkal nagyobb mértékben, mint korábban,
fejlődtek olyan műfajok, mint a balett, kantáta, a gyermek- és
ifjúsági zene, fúvós és népi hangszerek zenéje, operett, a könnyű
hangszeres és vokális muzsika, drámai színházak zenéje. Mindezeknek a
műfajoknak alapja (éppúgy, mint a film és rádió részére írt zenék
esetében) a mai téma volt.
A szovjet zene új vonásai, éppen a 30-as
évek közepén váltak világossá, könnyen felfedezhetővé. A zeneszerzők
tevékenysége, mindinkább a néphez
való közeledés irányában fejlődött. E
tudatos alkotói tevékenység eredményei különösen nagy erővel mutatkoztak meg a
Nagy Honvédő Háború éveiben.
A háború után a szovjet zenében az elért
eredményekhez
viszonyítva, visszaesés tapasztalható. Már 1946-ban a Szovjet Zeneművészek
Szövetségének plénumán a következő határozatot hozták:
"A plénum megállapítja, hogy sok
zeneszerzőnk nem fordít kellő figyelmet a mai szovjet élet témái
iránt. Azok a legjelentősebb szovjet zeneszerzők, akik a háború
idején kiemelkedő műveket alkottak, melyek kifejezték a szovjet emberek
jellemző vonásait, a háború után nem alkottak olyan új műveket,
amelyek méltóképpen fejezik ki a szovjet nép életét."
A háború utáni időkben a zenének az a
területe,
amely teljes értékű eszmei és művészi eredményeket mutatott fel, a
nép követeléseinek megfelelően, elsősorban a Szovjetunió
békeharcával volt kapcsolatban. Ezen a területen, a szovjet zeneszerzők
ismét hivatásuk magaslatán álltak, és'" kiváló művek egész sorát
hozták létre. Nem lehet nem aláhúzni azt, hogy a szovjet zeneszerzők békedalai
az egész világon zengtek, és segítették a béke sokmilliónyi hívének
tömörülését.
Az utóbbi években alkotómunkánk intenzív
fejlődésnek indult. Évenként szép számmal készülnek jó, sőt,
kiváló művek, melyek igen magas művészi színvonalat képviselnek.
Ugyanakkor azonban mind gyakrabban nyugtalankodunk amiatt, hogy
zeneszerzőink nagyon kevés olyan művet alkotnak, amelyek témájukat és
szellemüket tekintve, közvetlen kapcsolatban vannak jelenünkkel, és a szovjet
ember lelkivilágát tükrözik. Úgy érzem, hogy közülünk legtöbben átérzik annak
szükségességét, hogy előre lépjünk, feljebb emelkedjünk olyan magaslatra,
amely megfelel karunk gigantikus méreteinek, grandiózus eseményeinek, amelyek
között népünk él, hazánk virágzik. E plénum feladata éppen az, hogy az itt
összegyűlt zenetörténészek, zeneesztéták, zeneszerzők és a zenei
élet képviselőinek kollektív eszével megtaláljuk sikeres
előrehaladásunk legtermékenyebb útjait.
A jelenkor fogalmának értelmezésében
előforduló néhány hibáról.
Mindenekelőtt szükségesnek tartom,
hogy megvizsgáljuk a jelenkor fogalmának magyarázatakor előforduló hibás
nézeteket, amelyek, sajnos, eléggé széles körben elterjedtek a zenei élet
területén, és igen gyakran helytelen irányba terelik a zeneszerzőket,
különösen a fiatalokat.
Így például van olyan vélemény, mely
szerint minden témát mainak lehet mondani, amely a szocialista ideológia
szemszögéből készült. Itt lényegében az úgynevezett jelenkori témát felcserélik
a mai szemlélet fogalmával, amely, világos, hogy érvényes a múlt
vizsgálatánál is.
Természetes, hogy a művésznek a múltat
is a mai élenjáró világnézet szemszögéből kell vizsgálnia (hiszen, ha a
művész nem érti, nem érzi a mát, akkor képtelen arra, hogy a múltat
megfelelően tükrözhesse a művészetben): de két különböző fogalmat nem szabad összecserélni.
A mai téma fogalmának felcserélése a mai szemlélet fogalmával helytelen irányba
tereli a zeneszerzőket, és elvonja figyelmüket a legfontosabb feladatról,
a ma ábrázolásáról.
Igen széles körben terjedt el egy másik
vélemény
is, amely szerint az igazi művészet számára egyedül csak általános emberi
témák fontosak, a mindennapok problémája pedig, az úgynevezett kisebb
kifejezési formák, műfajok részére maradt fenn, ami a zenében kb. a
tömegdalokat jelenti. Ez a nézet szintén helytelen. Elsősorban nem szabad
egyenlőségjelet tennünk két olyan fogalom között, mint a mindennapi élet
és egy nap eseményei. Hiszen az, hogy a mű csak egy alkalomra szól, vagy
örök életű, lesz, mindig a művészi színvonaltól függ.
Igen sok olyan művet említhetnénk,
amelyek csak egy alkalomra készültek és még ma is élnek. Ugyanakkor ismerünk
olyan műveket is, amelyek történelmi témákra készültek és bizony alkalmi
művekké váltak. Ami pedig az általános emberi témákat illeti, a szó igazi
értelmében véve, én e kérdést így dönteném el: mindaz általános emberi, ami az
ideális társadalom, a kommunizmus felé mutat. Mindaz általános emberi, ami
bekerül a kommunista társadalom emberének eszmei, erkölcsi, etikai
világának gazdag kincsestárába.
Végül a jelenkor fogalmának még egy helytelen értelmezését
szeretném megemlíteni. A tragikus szemlélet túlzott előtérbe helyezésére
gondolok. Egyesek szerint a tragédia a művészetnek az az ága, mely
legjobban megfelel korunk atmoszférájának. Ezt a kérdést azonban tisztázni
kell. Mindenekelőtt el kell határolni a drámai műfajt, mely
természetét tekintve a legjobban, a legművészibb színvonalon, és
ugyanakkor optimista módon tud kifejezni életigazságokat. (Törvényszerű
az, hogy a mi művészetűnkben e műfaj, különösen a háborús
időkben, jelentős helyet foglalt el) Ugyanakkor azonban a tragikus
művek mellett, melyeknek hőse a gazdag lelkivilággal rendelkező
erős ember, keletkezett egy ún. tragédia a tragédiáért, mely mentes az
élet tartalmának igazi ábrázolásától, és amely, sajnos, az utóbbi időkben
eléggé elterjedt, divattá vált, különösen a fiatal zeneszerzők egy
részénél.
Az ilyen hamis tragikus művek nem a
mély belső átélés és szükségszerűség alapján, hanem a divattól való
elmaradás félelmében, vagy a belső lélekvilág szegénységének következtében,
az élettől
való elszakadás talaján születtek.
A tragikus azért is nem tud eltűnni a
művészetből,
mert a világnak még jelentős részében uralkodik a szociális
igazságtalanság, az élet tele van valóban tragikus összeütközésekkel. Azonban
világosan látnunk kell, hogy a tragédia a művészetnek nem az az oldala,
mely megfelel a legfontosabbnak, mely ma jellemzi a mi világunkat, és
kommunizmust építő népünk életét.
Ami pedig a hamis tragikus élet tükrözését
illeti, meg kell mondanunk' világosan, hogy az az individualizmus egy bizonyos
megjelenési formája.
És minden individualista vonás
mérgezően hat a művésznek életére és tehetségére.
A fiatal zeneművész sohasem találja
meg saját egyéni útját, ha ezt az utat, a reális úttól elszakítva próbálja
megkeresni. És amikor ennek a fiatalembernek nincs sem az életből, sem az
alkotó művészetből származó tapasztalata, mégis erőn felüli
feladatokra vállalkozik, olyan műveket kezd alkotni, melyek a tragikus
koncepciót képviselik: ez szegényíti tehetségét, és megfosztja az ifjúság soha
vissza nem térő gyönyörűségeitől, közvetlenségétől.
Napjaink művészetének legfontosabb
feladata. A legfontosabb
kérdés, amely ma előttünk áll: miként fejezzük ki azt a lüktető
energiát, azt az emocionális erőt; a kollektív munkának azt az örömteli
atmoszféráját, a győzelmek és nagy eredmények örömét, mely hazánk mindennapi életét
jellemzi. Véleményem szerint ez a mai téma, és ez művészetünk
fejlődésének vezérfonala.
Korunk lelkivilágának kérdése nagyon fontos
a művészetben általában, de a zenében különösen. Tudjuk azt, hogy lehetnek
a mű borítólapjára felírva a legmaibb címek, adhatunk ezeknek bármilyen mai
programot vagy kommentárt, mégis, ha maga a zene nem fejezi ki korunk atmoszféráját,
semmi sem menti és sohasem lesz mai.
A zene központjában mindig az ember áll a
maga érzéseivel, gondolataival, bonyolult lelkivilágával. Az embert a
művészetben nem helyettesítheti semmi. Különösen nem helyettesítheti még
a legérdekesebbnek tűnő utánzása a gépek zajának, mint ahogy ezt
annak idején siker nélkül próbálta véghezvinni Moszolov "üzem" c.
partitúrájában, vagy ahogy ezt, a véleményem szerint nagyon tehetséges észt
zeneszerző, Rjaetsz próbálja érzékeltetni, meglehetősen naiv módon, a
"Kozmikus térség" c. szimfóniájában. A szimfónia partitúrájában
mesterségesen kitalált hangokkal találkozunk, hallunk madárdalt is, hatalmas
gépezetek zúgását-búgását, csak egy hiányzik belőle, a kozmikus térséget
legyőző ember. Nem tagadom, a partitúrában néhol érdekes formai
megoldásokkal találkozunk, de mégis, nem lehet a zenét, a művészetnek ezt
a mélyen emberi, kifejező eszközét, formalista útkeresésekre korlátozni.
Természetesen lehetséges, hogy mindez a még éretlen fiatal tévelygésének
eredménye. Ebben az esetben érdeklődéssel várjuk új, sokkal komolyabb
műveit. Azonban, ha mindez valami elvi, eszmei, esztétikai
meggyőződés eredménye, akkor szeretném nagyon komolyan
figyelmeztetni: veszélyes útra lépett, és a veszély mindenekelőtt
tehetségét veszélyezteti. Ennek a veszélynek formalizmus a neve, mert a
formalizmus ott kezdődik, ahol az ember eltűnik a
művészetből. Még nemrégen volt 01yan nézet, amely a formalizmus
döntő ismérvének a bonyolult harmóniát tartotta. Ez természetesen igen
naiv felfogás, és mi tudjuk, hogy semmilyen bonyolult harmónia, egymagában
véve, még nem jele a formalizmusnak, éppen úgy, mint ahogy a harmónia
egyszerűsége, egymagában véve, még nem jelzi a realizmust. Hanem amikor
eltűnik az ember a maga
emocionális és intellektuális világából, akkor kezdődik a formalizmus.
*
Az intonáció konkrétsága - a realizmus alapja a zenében.
Nekem az a véleményem, hogy a zene realizmusa döntő
mértékben a hangvétel konkrétságától függ. Én itt elsősorban arra a
kapcsolatra gondolok, amely a zeneszerző által írt zenét összekapcsolja
a nép életében reálisan létező zenei intonációval, melynek történelmi
fejlődése során egyes elemei eltűnnek, majd újak keletkeznek, vagy jelentősen
megváltoznak, de mégis megőrzik egyes nagyon fontos vonásaikat.
A szovjet valóságot figyelembe véve, igen
sok reálisan létező intonációs szféráról lehet beszélni. Gyermekeink,
úttörőink intonációs világát éppoly reálisan érezzük, mint ahogy a szovjet
ifjúság intonációs világát érzékeljük. Ugyanakkor, a század elején, a
forradalmi munkásmozgalom intonációs világa éppoly reális és meghatározott,
mint az a hangvétel, mely a Nagy Honvédő Háború idején keletkezett.
Éppen itt és éppoly mértékben, mint a nemzeti kultúra
szférájában, rejlenek a zenei alakok reális konkretizálásának lehetőségei.
Természetes, hogy az intonáció konkrétsága
nem meríti ki egészében a zenei realizmus fogalmát, de feltétlenül hozzátartozik,
mégpedig mint egyik legfontosabb alkotó eleme.
Fiatal zeneszerzőink igen gyakran azt
gondolják,
ha a reálisan létező intonációs szférára támaszkodnak, elvesztik
egyéniségüket. Mindez azonban nagyon naiv és alaptalan félelem. Hiszen maga
Prokofjev sem félt ettől. Gondoljanak csak arra, hogy mikor hallgatják a
"Téli tűz" c. művét vagy a "Béke védelmében" c.
oratóriumának gyermek részeit, érzik, még a program ismerete nélkül is, hogy
itt a gyermekvilág tárul ki előttünk, pontosabban megfogalmazva, a szovjet
úttörők világa. Vagy pl. amikor Sosztakovics oratóriumából
az "Úttörők ültetik a fákat"
c. részt hallgatják, szintén a szovjet úttörők életét érzik. És mégis,
mindkét zeneszerzőnek meg van az egyénisége, e művekben nem
vesztették el azt, és ugyanakkor a valóságnak hű képét tudták adni.
Sok példát lehetne még felhozni arra, hogy
az intonáció konkrétsága mennyiben alapja a realista zenének. Felmerül a
kérdés, hogy a zeneszerzőnek egy kicsit másképp kell ismernie az életet,
mint más művészet képviselőinek. Az élet ismerete a zeneszerzők
számára mindenen túl azt is jelenti, hogy meghallják az élet dallamát a maga
gazdagságában
és intonációs sokoldalúságában. És ezt nem helyettesítheti semmilyen kitalált,
modern nyelv ...
A szocialista realista
művészettől idegen mindenfajta korlátozottság. A szocialista realizmus soha
nem zárta ki érdeklődési köréből sem a történelmet, sem a
világirodalmat, sem az eposzt, sem a mesét. A mi művészetünk tematikai
gazdagsága, sokoldalúsága éppoly erős, mint művészeink alkotói
gazdagsága és sokoldalúsága. A jelenkor, a mai téma, művészetünk
fejlődésének központi témája, mégpedig két szorosan egymásba fonódó okból
kifolyólag.
Az első ok önmagunkon belül van.
Hiszem, hogy köztünk egyetlen zeneszerző sincs, akinek mindegy volna
népünk sorsa, aki számára idegen és érthetetlen lenne népünk öröme, bánata,
gondjai
és álmai. Éppen ezért mindnyájan szükségét érezzük annak, hogy művészi
színvonalon fejezzük ki azt a világot, mely bennünket körülvesz.
A másik ok - és ezt mi nagyon jól érezzük -
művészetünkben népünk önmagát, életét, munkáját, gondolatait szeretné meglátni.
Azt szeretné, ha a zeneszerzés számára épp olyan lenne, mint az általa szült
népművészet. Barát az örömben, együtt érző a bánatban,
segítőtárs a munkában, és szövetséges a szebb jövőért vívott harcban.
Fordította : PAPP SANDOR