A MAGYAR ZENE KÖVETEI NAGY-BRITANNIÁBANKovács Ilona beszélgetése Bogyay Katalinnal,a londoni Magyar Kulturális Intézet igazgatójával(A Szerk.).
Bogyay Katalin — televíziós újságíróként, valamint nemzetközi kulturális rendezvények producereként/műsorvezetőjeként vált ismertté Magyarországon — a budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen diplomázott, majd a Bálint György Újságíró Akadémián folytatta tanulmányait, melynek elvégzése után a Magyar Televíziónál dolgozott. 1993 óta él az angol fővárosban. A londoni Westminster Egyetemen kommunikációból MA fokozatot szerzett, 1999-től a Magyar Kulturális Központot (Hungarian Cultural Centre, a továbbiakban HCC) igazgatja. Jelenleg a Kenti Egyetemen írja PhD disszertációját kulturális diplomácia témakörben. Számos könyve jelent meg, többek között Dajka Margitról és Pilinszky Jánosról. A Magyar Magic nagy-britanniai magyar kulturális év kitalálásáért és megszervezéséért 2005. március 15-én a Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztjével tüntették ki. — 1999 novemberében nyílt meg Londonban a HCC a Covent Garden egyik hangulatos utcájában, a Maiden Lane-en. Ez az épület valamikor a Vaudeville Theater északi szárnya volt, s így szó szerint és átvitt értelemben is a londoni kulturális élet közvetlen közelében van az intézmény. Milyen út vezetett idáig? — Az intézmény hat éves vezetése után azt mondhatom, hogy a HCC nem a közvetlen közelében van, hanem része a Covent Garden kulturális életének. Amikor elkezdtük működésünket, valóban szerepet játszott a fizikai közelség, de most már vitathatatlan kulturális szerepet játszunk ebben az országban és ebben a negyedben. Amikor 1999 márciusában igazgatója lettem ennek az intézménynek, akkor még nem létezett valóségos magyar kulturális központ Londonban. A nagykövetség mellett, a kereskedelmi kirendeltség épületében volt egy-két iroda, de nem öltött testet, nem volt image-e, szakmai szerepe annak, hogy a HCC most Londonban létezik. — Hogyan talált meg a feladat, hogyan lett Bogyay Katalin a HCC igazgatója, és mit tartottál legfontosabb feladatodnak? — Mikor ezt a munkát elvállaltam, már sok éve itt éltem, mint televíziós
producer. Nemcsak televíziós műsorokat készítettem, hanem zenei-kulturális
rendezvényeket is, méghozzá brit-magyar programokat, sok más egyéb mellett
például a legelső Solti-emlékhangversenyt is. Amikor hozzákezdtem a munkához,
fel kellett „építeni” a HCC-t. Egyrészt azzal, hogy világossá kellett tenni,
hogy a magyar kultúra része a világ kultúrájának, másrészt, hogy egy olyan
kulturális teret hozzunk létre, amit én úgy hívok, hogy inspirációs hálózatépítő
tér. Azaz, ahol a művészek és művészek (britek, magyarok és más nemzetek
fiai is), művészek és közönség, közönség és közönség, különböző vallású,
színű, gondolkodású emberek úgy tudjanak egymással találkozni, hogy annak
a találkozásnak legyen folytatása. Vagy úgy, hogy a művészek elkezdjenek
együtt dolgozni (erre nagyon sok példánk van), vagy úgy, hogy aki innen
kilép, olyan inspirációval induljon, hogy azt ő tovább adja másoknak, ezeket
a gondolatokat megossza mikrokörnyezetével. Hat év után olyan szakemberek
„szoktak hozzánk”, akik meghatározzák, milyen az a kulturális piac, amibe
mi behozzuk a magyar kultúrát, a magyar művészetet.
— El lehet-e adni a magyar zenét Nagy-Britanniában? — Okosan, hosszú távra építve, a megfelelő partnereket megtalálva, erős
kommunikációs politikával. A legjobb példa erre Bogányi Gergely, aki —
mint már említettem — a Wigmore Hall vasárnapi kávékoncertjén debütált
2002-ben, majd a Wallace Collection-ban volt kamarakoncertje 2003-ban,
s ebből nőtt ki az, hogy a Magyar Magic záróhangversenyén játszott a Royal
Festival Hallban, a Londoni Szimfónikusokkal. Tehát ez nem úgy van, hogy
valaki ismeretlenül idejön, és rögtön a Festival Hallban kezdi, lehet bármilyen
jó. Ez a fajta „felépítése” egy művésznek rendkívül fontos számunkra, ami
nagyon tudatos munka részünkről. Tudjuk, hogy mit miért csinálunk.
— Az intézmény történetének eddigi legkiemelkedőbb eseménye volt a Magyar Magic. Milyen tapasztalatokat szűrtél le? — A Magyar Magic többek között azért volt nagyon fontos, mert olyan
jelentős partnereink voltak mint a Barbican, a Jewish Music Festival, a
Royal Academy of Music, a South Bank, és még sorolhatnám, akik szakmailag-emberileg
elfogadtak bennünket. Velük nem akkor kezdtünk el dolgozni, mikor kitaláltuk
a Magyar Magic-et, ezek a kapcsolatok már megvoltak. A legnagyobb elismerés,
mikor másodszor-harmadszor is elfogadnak partnernek. Ha az ember nem dolgozik
profi módon, gyorsan, becsületesen, nem válaszol egy e-mailre rögtön, nem
invenciózus, többet nincs együttműködés, nem éri meg nekik sem anyagilag,
sem emberileg.
— A kultúra egy olyan nyelv a nemzetek között, ami összeköt. A zene különösen alkalmas erre a „híd” szerepre, hiszen nincsenek nyelvi akadályok. Milyen arányban van jelen a zene a HCC életében? — Százalékban ezt nagyon nehéz kifejezni, a Magyar Magic-nél pedig különösen tudatosan ügyeltünk rá, hogy minden művészeti ág képviseltetve legyen, egyik se legyen többségben a másik rovására, de talán a zene a legerőteljesebb megjelenési formánk. Tagadhatatlan azonban, hogy az egyik erősíti a másikat, és az is igaz, hogy egy kiállítást – ami négy hónapig áll, és több tízezer ember látja –, nem szabad összehasonlítani egy hangversennyel. — A Covent Garden Magazinban olvastam a HCC gárdájáról, hogy „the best team since Puskás”, azaz a legjobb csapat Puskás óta… — Még 1999-ben, mikor elkezdtem az intézetet felépíteni, a magam számára készítettem egy felmérést arról, hogy mit tudnak itt az emberek Magyarországról. Az egyetlen név, amit mindenki ismert Puskás neve volt. Róla mindenki tudta, hogy magyar, a neve még manapság is fogalom. Ha ezt írják a HCC gárdájáról, az a legnagyobb elismerést jelenti. Ne felejtsük el, hogy a Magyar Magic-et egy 9-10 fős, szakmailag nagyon erős csapat szervezte. (Erre a munkára, amit mi végeztünk, itt Angliában több száz fős cégeket hoznak létre.) Ezt a munkát azért tudtuk így együtt véghezvinni, mert egyrészt egyenként válogattam munkatársaimat, másrészt mindenki itt nőtt fel, ismeri az itteni munkamorált, gondolkodást és szakmailag mindenki nagyon felkészült. A munkatársak mindegyike sok más brit partnerrel dolgozott együtt. — Milyen terveid vannak a jövőre nézve? — A Magyar Magic után ebben az évben – nagyon tudatosan – „csendkúrát”
írtam fel, mert egy ponton túl megüli az emberek gyomrát, ha mindig azt
hallják, hogy „magyar, magyar”, olyan, mintha minden nap rántott húst ennének.
Időt kell hagyni az embereknek, hogy fel tudják dolgozni az élményeket.
Azokat a szálakat mozgattuk, amik már az előző évek munkájának eredményei
voltak. Említhetném az Edinburgh Festivalt, ahol a Krétakör lépett fel,
vagy a közelmúltban lezajlott nagysikerű finnugor hétvégénket, a Szilágyi
Andor darab világbemutatóját, amit a Királyi Nemzeti Szinház stúdiójával
és angol szinészekkel rendeztünk meg, a Riverside stúdióban a Közép-Európai
dokuentumfilm fesztivált, és persze a házon belüli rendezvények is folyamatosan
működnek. De ebben az évben nagyon sok előadást tartok és segítek —sokszor
más országban is — a Magyar Magic modell megértésében.
— Végül engedj meg egy személyes kérdést. Mivel a Parlando zenepedagógiai folyóirat, az Olvasókat bizonyára érdekli, hogy tanultál-e zenét, jártál-e zeneiskolába? — A zene hozzátartozott a neveltetésemhez. Szüleim azt mondták, hogy
nyelveket és zenét kell tanulnom. A zene egy plusz nyelv. A családunkban
mindenkinek volt „tisztes” polgári foglalkozása, de mindenki játszott valamilyen
hangszeren, édesapám például hegedült. Négy éves koromtól zongoráztam,
előbb ismertem a kottát, mint a betűket. Móron, ahol laktunk, nem volt
zeneiskola, így Bebesi Klári néni járt ki hozzám Székesfehérvárról. Bár
országos zongoraversenyen ezüstérmes lettem, tisztában voltam azzal, hogy
belőlem nem lesz a legjobb szólista. Tizenhét éves voltam, amikor nagyon
komolyan elgondolkodtam a jövőmről, és tudtam, hogy a lényeg, hogy a zenével
mindig per tu viszonyba leszek, még ha nem is teszem fel rá az életemet.
Számomra mindig is a zene az összekötő kapocs a világ felé, a minden napi
életem része.
Kovács Ilona |