ÍRÁSOK A CSENGETTYŰRŐL
Sorrendben: Nyersné Vajda Márta, Lajhó Gyula, Pödör
Bálint, Tar Imréné, Hajsrekker Krisztina, Urbánné Vass Ágnes, Mezeiné Topa
Orsolya, Farkasné Szász Mariann, Farag ViktórIa és
Sólyom Balázs írásai
Nyersné Vajda
Márta
A legtisztább
hang ég és föld között
Zenepedagógiai
újságban még nem szerepelt témát céloztam meg Balázs Oszkár tanár úr, a Xilo-Ton Kkt. egyik tulajdonosának segítségével. Szükségét
éreztük annak, hogy a zeneértő szakma megismerhesse, milyen intuíciók hatására
alakulnak országszerte újabb és újabb zenei együttesek. Környezetünkben egyre
többször kapunk hírt olyan csengő-bongó kis eszközökről, amelyek ránézésre
egyformának tűnnek ugyan, megütve vagy megrázva mégis eltérő magasságú hangot
adnak. Miféle tárgyak ezek? A hangszerként való használatukkal megszólaló zene
bizony meglepően különleges hangzású.
Valóban,
nem akármilyen zene ez, hiszen szinte hangszernek nem is nevezhető kis
csengettyűk hangján szólalnak meg még a zeneirodalom legnagyobbjainak művei.
Nem az addig ismert kiegészítő, színesítő hangokat halljuk a más ütőhangszeres
zenekaroknál megszokott ritmusszólamok díszítő hangjaiként, hanem gyönyörű,
harmóniákkal dúsított, kizárólag csengettyűre
hangszerelt többszólamú dallamok kerekednek ki az összehangolt mozgású
ujjak fogásában. Látványos és különleges zenei műfaj bújik meg a tenyerekben.
Minden hang egy-egy csengettyűs tulajdonává válik, így áll össze a mű, az
élvezhető, a lelket nyugtató…
Dunapatajon
egy gyönyörű karácsonyi koncerten találkoztam először a kis harangok csilingelő
hangjával, és az élmény hatására a tanítványaimmal elsőként hoztam létre
Besnyőn az ország egyetlen, zeneiskolai kereteken kívül működő, fenntartó
nélküli ifjúsági csengettyűegyüttesét, a Szironta Csengettyűegyüttest
2004-ben. A Sziront’Art Közhasznú Egyesület
megalapítása óta pedig annak égisze alatt működik az együttes.
Az
évi harminc-negyven fellépésre heti több órás próbákkal készülünk. Egy dupla
állványos sor és száztíz nyeles csengettyű büszke birtokosai vagyunk. Elvétve
hallottunk ugyan e hangkeltő eszközt dallamjátszó hangszerként is használó
zeneiskolai együttesek működéséről, de nem ismertük őket, nem tudtuk, mások
hogyan lesznek eredményesek. Ezért arra gondoltunk, hogy évente csengettyűs
találkozóra hívjuk az országban működő csengettyűsöket.
A
kapcsolatteremtésben nagy segítségünkre voltak a hangszereket gyártó, forgalmazó magyar
cég, a Xilo-Ton Kkt
vezetői, Balázs Oszkár és Igric Sándor.
A
találkozó célja minden esetben a Nyugat-.Európában és
a Távol-Keleten népszerű nyeles csengettyűk ill. a
tengerentúli kézi-harangok bemutatása, megismertetése; e téren a résztvevők
szakmai tapasztalatainak bővítése; hazánk csengettyű együtteseinek bemutatkozásához a lehetőség biztosítása; a
csengettyű, mint hangszer bevezetése a hangszeres oktatásba; a zenei átiratok
készítése során szerzett tapasztalatok cseréje illetve szakmai fórum
rendezése; közös zenélés – mindez
természetesen a magyar csengettyűgyártók segítő közreműködésével.
Kezdeményezésünk
annyira helytálló volt, hogy idén május
22-én, szombaton 9 órától Besnyőn már a IV. Országos Csengettyűs Találkozót
rendezzük. Csodálkozva, de büszkén szembesülünk a ténnyel: hagyományt
teremtettünk…
Több
olyan együttesnek a vezetője is rendszeresen eljön találkozóinkra, aki a
gazdasági válság miatt csengettyűseit ugyan nem tudja magával hozni, de
kíváncsi a többiek teljesítményére, a szakmai fórumon elhangzottakra, a
csengősmiliőre. Balázs Oszkár tanár úr mellett évente sikerül megnyernünk a
rendezvény eszmei támogatójának, védnökének Igric Sándort, a Magyar Állami
Operaház ütőhangszeres zenekari művészét is, aki a csengettyűket gyártó Xilo-Ton Kkt. társ-tulajdonosa.
A
hagyományteremtő szándékkal életre hívott különleges zenei rendezvény egyre
inkább beváltja a hozzáfűzött reményt.
Azon dolgozunk, hogy akár a több száz kilométerről érkező együtteseknek
is megérje azért eljönni hozzánk, hogy megismerkedhessenek más
csengettyűsökkel, gyönyörködhessenek játékukban, élvezhessék a közös zenélés
örömét, illetve saját muzsikájukkal feledhetetlen élményhez juttassák
csengettyűs társaikat és a zenekedvelő érdeklődőket.
Minden
fellépés izgalmas kihívás. Minden alkalommal csodálatos érzés szembesülni
azzal, hogy a közönség pont olyan ámulattal hallgat bennünket, mint ahogy öt
éve én éltem meg első találkozásomat a csengettyűk lenyűgöző hangjával
Dunapatajon. Száznál több szereplés, rangos helyszínek, rengeteg interjú, jó
pár rádiófelvétel, CD-k kiadása, www.csengettyu.hu honlapunk páratlan
tájékoztatást nyújtó, napra kész működése igazolja a Szironta
Csengettyűegyüttes tagjainak szorgalmát, kitartását.
A
csengettyűs átiratok kiadása mellett nyári csengettyűs tábor létrehozásán,
továbbképzéseken, csengettyűs metodika összeállításán, megjelentetésén
gondolkodik a jövőre vonatkozóan a Szironta. Mindez csupán pénz, jó tervek, kitűnő
pályázatok, jó program és segítő tanárok kérdése…
Az
alábbiakban
csengettyűegyüttes-vezetők írásaiból idézünk:
„hangszeres
kollégák hallgatóztak az ajtóm előtt”
Farkasné Szász Mariann
szolfézstanár, a várpalotai Zenevár Főkolomposainak vezetője: „Jó pár éve már, hogy meghívást kaptam
Pécsről (gyerekkori, hajdani zeneiskolás társam, később kollégám- barátnőmtől
(egy énekóra bemutatóra. Nagy titokzatosan hozzátette még a levélben az illető,
melyben meghívott, hogy meglepetéssel készül. Szívesen hallgatok minden
újdonságot, mentem hát. Na, meglepetés az volt…..
Szemem- szám elállt a csodálkozástól. mikor
meghallottam a gyerekeket az énekórán kicsi kézi harangokkal dallamot játszani!!
Minden egyes gyerek fogott egy csengőt és egymás után szólaltatták meg a magyar
népdal hangjait, összeállt a dallam. Ilyen nekem is kell – fogalmazódott meg
bennem rögtön a kívánság, amivel hazatértemkor az igazgatómat bombáztam.
Akkoriban
még nem is sejtettem, hova „növi ki magát” az én „szolfézsos” segédeszközöm.
Tényleg
rettentően élvezték a gyerekek, hogy áll össze felismerhető, énekelhető
dallammá, ha ritmusban megszólaltatják az éppen náluk lévő kis hangszert,
mindjárt nem volt olyan unalmas és száraz a sok ABC-és
sem, hiszen azt tűztem ki célul, hogy egy-egy ismert dallamban az játszhat csak
a harangokkal, aki tökéletesen tudja a hangok helyét és olvasni is tudja.
Következő órára mindenki, kivétel nélkül készült. Persze, hogy kaphattak a
harangokból, aztán cserélgettük is egymás között, hogy minden hang lehessen
mindenkinél (továbbá, hogy minden ABC-s hang helye
jól rögzüljön). Hangszeres kollégák hallgatóztak az ajtóm előtt, figyelték,
mennyi idő alatt, hogy áll össze az éppen soron lévő dal.
Aztán
közeledett a Karácsony….Igazgatónk jelezte az óhaját,
miszerint mindenki szívesen hallana csengőn is a szokásos hangversenyünkön
valamit tőlünk. Mondjuk a „Csendes éj”-t.
Akkoriban
volt egy nagyon használható, jó kis 3. szolfézsosztályos csoport, végül ők
vállalták nyolcan - kilencen az első szerepléseket. A siker óriási volt. A
bemutatkozás évében (ahol a városi műsorszervezők is hallhatták a játékunkat)
nem tudtunk olyan gyorsan tanulni, mint ahány helyre, alkalomra hívtak
bennünket. Felvette a helyi televízió is sok esetben az általában három-négy
számból álló műsorunkat, nem volt már olyan jelentős városi megmozdulás, ahová
ne kérték volna a különleges szolfézscsoportot. A csapatokat alkotó gyerekek
különböző általános iskolákból valók voltak, így természetesen mindegyikőjük
iskolájának az érdeklődésére is számot tarthattunk. Mindenhol szerepeltünk.
Magyar Kultúra Napja, kulturális bemutatók, jeles ünnepek, év végi zárások,
anyák napja, gyereknap, rengeteg szereplés, egyre bővülő repertoár, egyre ügyesebb
csapat……”
„a
gyerekek ráharaptak”
Hajsrekker
Krisztina, a kőbányai Szent László Ált.Isk. énektanára, kórusvezetője: Három éve kezdtünk „barátkozni” a
csengettyűkkel. Egy bemutató órán láttam először, ahol a gyerekek egyszólamban játszottak zongora kísérettel. Nagyon
megtetszett (pedig akkor még nem is tudtam, hogy milyen komoly darabokat lehet
játszani így), az első adandó alkalommal tehát vettem az iskolának egy
készletet. A gyerekek „ráharaptak”, mindenki csengettyűzni akart. Zeneis gyerekekről lévén szó, néhány próba után már meg is
szólaltak a karácsonyi dallamok, amiket a hangversenyünkön be is mutattak.
Fantasztikus sikere volt, hiszen mindenki akkor hallotta és látta ezt a
hangszert először és persze a gyerekek nagy lelkesedéssel és büszkén próbálkoztak.
Jelenleg
egy kilenc fős csengettyűegyüttes
játszik rendszeresen kórusunk hangversenyein, szerepeltek már élő TV adásban is
és rendszeresen hívják őket kerületi rendezvényekre. Egyre nehezebb darabokkal
próbálkozunk, nagyon örülünk minden új kottának! Szerencsések vagyunk, mert az
iskola vezetése (és a kerület is!) most már nemcsak a kórus működését
támogatja, hanem a csengettyűegyüttest is (főleg
erkölcsileg és néha anyagilag is!) Azt hiszem, ők is látják a zenetanításban
rejlő pedagógiai lehetőségeket.
Persze
a „normál” osztályokban sokkal nehezebb az énektanár dolga. A csengettyűknek
azonban ott is nagy sikere van. Természetesen ott egyszólamban
próbálkoznak a gyerekek, ehhez is sok türelem kell, de megéri, mert nagyon
gyorsan és nem utolsó sorban tisztán szólalnak meg a dallamok. Ráadásul miután
kipróbálják, máris más szemmel nézik a többiek produkcióit. Velük is el lehet
érni, hogy például egy osztályműsorban csengettyűzzenek, amiért a szülők is és
a gyerekek is rendkívül hálásak. Ha beállok a gyerekekhez játszani,
egyenrangúak vagyunk, és ezt én is nagyon élvezem! Mindenkinek szívesen
ajánlom, hogy próbálja ki bátran, csak nyerhet vele!
„A
csengettyűjáték révén feloldódni látszik a zongorista tanítványaim „magánya””
Faragó Viktória zongora-, szolfézs-, ált. iskolai
énektanár, ny. igazgató, Németh László – díjas, Dunapataj: „A csengettyűjáték révén feloldódni látszik a zongorista
tanítványaim „magánya”. Noha meglehetősen gazdag a zongoristák négykezes
irodalma, de legfeljebb ketten muzsikálhatnak együtt. A csengettyű-csoport – ha
csak öt-hat résztvevő is van –másfajta lehetőséget teremt a kamarazenélésre.
Igazi kis társasággá válhat a csoport. Összekötő kapocs közöttük, hogy egymást
segíthetik, próbán a hibáikat bosszankodva-nevetve javítják, a fellépések után
pedig ugyanúgy feloldódik bennük a feszültség, együtt örülnek a sikernek. A
közös öröm megsokszorozódik.
Bemutatót
követően a hallgatóság közül többen ki akarják próbálni ezt az „egyszerű”
hangszert. Könnyűnek tartják a megtanulását, és valóban, jó eszköz lehet arra,
hogy előkészítse, de akár kiegészítse a hangszertanulást. Vitathatatlan előnye,
hogy nem kell annyit gyakorolni, mint az „igazi” hangszereken. Olvasási
biztonság, gyakorlat, lélekjelenlét, dinamizmus és akár koncertképes lesz a
műsor. És persze, a hangszerhez illő, jó átiratok. Azok nagyon kellenek!......”
„A zeneiskolások kottából,
zenekari szólamokból játszanak”
Lajhó
Gyula a Miskolci Egressy Béni – Erkel Ferenc Zeneiskola ütőhangszeres tanára,
az Észak-magyarországi Ütőhangszeres Kultúráért Alapítvány elnöke: „Ha óvodásokkal foglalkozom, mesélek
nekik. A csengettyűk a mesék kellékei. A mese közben megtanulják a hangszereket
megszólaltatni, külön jobb kézzel, bal kézzel, majd a két kézzel egyszerre.
Utána kezdjük a váltott kezes játékot. A zeneiskolások kottából, zenekari
szólamokból játszanak. A ritmusokat és a szüneteket kiszámolják. A hangszerek szép kivitelűek, jól
behangoltak, könnyen kezelhetők. Nagyobb létszámú együttes esetén előnyös a
több garnitúra csengettyű. Különböző
hangulatú, tempójú, stílusú művekkel lépjünk fel. A művek előadásakor a
dallamok, basszusok, akkordok jól értelmezhetőek legyenek.
„szakmai
innováció a zenepedagógiában”
Urbánné Vass Ágnes az ETŰD
Zeneiskola és Zeneművészeti Szakközépiskola igazgatója: „A felnőtt kórusok repertoárját kitűnően
színesíthetjük a hangolt, nyeles csengettyűkkel. Sok népszerű kórusdarab
alkalmas arra, hogy átírjuk ezekre a ki s hangszerekre, közönségünk hálás lesz
az üde színfoltért! Nagy sikert érhetünk el vele templomi koncerteken,
esküvőkön, az adventi, karácsonyi időszaknak ideális kamarahangszere, akár
szabad téren is megszólaltathatunk rajta karácsonyi dalokat. A néhány éve
ismertté vált hangszer a hangolt, nyeles csengettyű a magyar zenepedagógiában
igazi szakmai innováció, hisz igen széles alkalmazási területe van. Az itt
leírtakon kívül nagyon komoly segítség a sérült gyermekek terápiájában,
használata mára már általánossá vált ebben a körben.
Zenepedagógusként,
kórusvezetőként, zenei óvoda vezetőként, a zenei pályán eltöltött harminc évem
tapasztalata alapján ajánlom minden kolléga figyelmébe ezt a Magyarországon
kifejlesztett és elérhető hangszert.”
„felnőttoktatás”
Tar Imréné a budapesti Grassalkovich Antal Ált. Isk. énektanára, karvezető: „2003-ban tanítottam először
csengettyűkkel, mégpedig a Mozgássérültek
Intézetében. Egyik kollégám rendelkezett nyolc darab csengettyűvel és már
akkor tudtam, hogy nekem ebből több is lesz!
2005-ben alapítottam növendékeimből a Silver Bells nevű együttesemet.
2009
decemberében az Alsónémediben
(református egyházközösség) is alapítottam egy csengettyű csapatot. Örülök,
hogy lehetőségem adódik a felnőttoktatás megismerésére. Fantasztikus az a tudni
akarás, mikor is elsőre igyekeznek mindent hibátlanul megvalósítani. Karácsonykor
már csengettyűztünk és az egyik darabban már voltak ketten – velem együtt
hárman – akik két csengettyűvel is játszottak. Igazi katartikus élmény!
„ a közös játék sikerélménye”
Pödör Bálint ütőhangszeres
művész, ütőhangszer tanár a Marczibányi téri Kodály Zoltán Ált. Iskola,
Gimnázium és Zeneiskola tanára „ A hangolt, nyeles csengettyűkkel először 2006-ban kezdtem
foglalkozni, amikor egy zeneiskolai karácsonyi hangversenyre néhány dallal
készültünk fel növendékeimmel. Mivel a magyar Xilo-Ton cég nem sokkal azelőtt
bocsátotta egyik csengettyűkészletét tesztelésre, az egész betanítási
folyamatra mindössze körülbelül két hónap állt rendelkezésemre. Nem tudom, csak
szerencsém volt-e, vagy a gyerekeket ennyire motiválta az újszerű feladatban
rejlő kihívás, tény, hogy maximális szorgalommal és lelkesedéssel tanulták meg
az anyagot, így végül nagy sikert arattunk.
Mivel
egy játékos egyszerre csak egy vagy két hangmagasságot képes megszólaltatni,
(ügyesebb növendékek esetleg cserélhetnek a szünetek alatt), a dallam végül
hét-tíz játékos összehangolt munkájából áll össze. A dallamok egy vagy két
hangjának ilyesfajta elosztását nevezik hoquetus-technikának.
Ez az arab vagy perzsa eredetű szerkesztésforma a középkori európai zenében
népszerű volt, majd háttérbe szorult. Nehézsége, hogy minden játékosnak száz
százalékos pontossággal kell hangszerét megszólaltatnia. Ha csak egyikük is
rossz időben lép be, az egész kompozíció dominószerűen összedől. (Helyesebben,
ha egyetlen dominó is rossz helyen van, nem
dől össze a sor.) De hangsúlyoznám, hogy a diákok e ritmuskészsége fejleszthető.
Valójában
hétköznapi életünktől sem állnak távol az ilyen mozgásformák. Itt van például a
focimeccsek jól ismert hullámzás effektusa, amikor a nézők serege egymást
követve áll föl székéből, kezét a magasba emelve. Gondoljunk csak bele, a saját
szórakoztatásukra teszik! Minél gyorsabban megy a hullám, annál nagyobb a közös
játék sikerélménye. Ugyanez történik, amikor egy csengettyűzenekar eljátszik
egy dallamot. A játék ütéstechnikai készséget nem igényel (valójában nem
ütőhangszerekről beszélünk), hiszen a hangszereket rázással szólaltatjuk meg,
erre pedig bárki képes.”
„A
csengettyűk használata a tanárok körében is igen népszerű”
Mezeiné
Topa Orsolya, a Szent Péter és Pál Szalézi Ált. Iskola ének és szolfézstanára,
karvezető: „2001
szeptembere óta tanítok a Szent Péter és
Pál Szalézi Általános Iskolában. Hangolt csengettyűkkel itt találkoztam
először. Kicsik és nagyok körében egyaránt népszerűek ezek a hangszerek, a
fellépésekre külön próbákkal készülünk, általában a tanítási órák után,
melyekre a gyerekek szívesen eljönnek.
A
csengettyűk használata a tanárok körében is igen népszerű, iskolánk egyik
hagyományos gálaestjén a tanárok is felléptek a csengettyűkkel és nagy sikert
arattak. (Talán ők még jobban izgultak, mint a gyerekek.) A csengettyűzenével
színesebbé tesszük az ének-zenei órákat. Ismerős, kedvelt gyermekdalokat
szólaltatunk meg, melyeket a gyerekek élvezettel játszanak. Az első nyilvános
szereplés az I. Országos Csengettyűs Találkozón volt, felkészítő tanáruk Kenessey László igazgató úr volt. Több mű kíséretében Balázs Oszkár: Fanfár állványos és nyeles csengettyűre című műve ősbemutatója is
elhangzott a gyerekek előadásában. Az állványos csengettyűre írt szólót egy zenekari
harangjátékkal is dupláztuk. A szereplés igen jól sikerült. …”
Csengettyűinkről
Balázs Oszkár: A Xilo-Ton cég közel tíz éve kezdte el gyártani a hangolt
nyeles csengettyűket, japán minták alapján. Jelenleg 41 darabos a csengettyű
készletünk, F1-től A4-ig, kromatikus sor. A csengettyűk honlapunkon láthatók,
valamint a csengettyű készleteink mellékleteként adott csengettyűs átiratok,
kották címjegyzéke. www. xilo-ton.hu. Zenei részletek
a másik honlapunkon hallhatók: http://xtcsengettyu.uw.hu
„A
műfaj repertoárját illetően ma már bőséges a választék”
Pödör Bálint: „A műfaj repertoárját illetően ma már bőséges a választék.
Méltán népszerűek és viszonylag könnyűek a karácsonyi dalok. A hangszerek
kellemes, csengő-bongó hangszíne valóban illik az ünnep meghittségéhez.
Emellett egy csengettyűs szám új színt vihet a karácsonyi ünnepélyek
megszokott, kissé megkopott műsorfolyamába. Az öt-nyolc hangos gyermekdalok
ideálisak az általános iskola 1-3 osztályos tanulóinak, míg a haladók és a
profik rendelkezésére olyan klasszikus zeneművek átiratai állnak, mint Charpentier
Te Deumjából a Prelude, Mozart
Bűvös csengettyűje, Bach, Corelli, Händel, Purcell,
Haydn, Mozart, Brahms művei.”
Kósa
Gábor zeneszerző, ütőhangszerművész,
zenetanár: „A csengettyűzene közösségformáló együttzenélésre alkalmat
adó műfaj. Valami újdonság, netán hungaricum!”
****
A
szakmai beszámolók, illetve Sólyom Balázs tudósítása teljes terjedelemben és
sorrendben az alábbiakban olvashatók:
Lajhó Gyula: A csengettyű
Pödör
Bálint: Bűvös csengettyűk
Tar
Imréné: Tapasztalataim a csengettyű használatáról az oktatásban
Hajsrekker Krisztina: Csengettyűzésről
Urbánné
Vass Ágnes: Új kézi dallamhangszer – mindenkinek!
Mezeiné Topa Orsolya: Hangolt, nyeles csengettyű
Farkasné
Szász Mariann: A várpalotai csengettyűsökről
Faragó
Viktória: Tapasztalataim a csengettyű tanításáról
Sólyom Balázs:
Nemzetközivé váló csengettyűs közösség
A csengettyű
Ütőhangszeresként sok
ütőhangszert ismerek. Különböző dobokat, dallamjátszó ütőhangszereket, zörej
ütőhangszereket. Hangolt csengettyűkkel 2002-ben találkoztam először. Vettünk a
Xil-Ton Kkt-tól egy háromoktávos
készletet, harminchét darab hangolt, nyeles csengettyűt, különleges
dallamhangszereket.
A xilo-ton
csengettyűk jól használható, praktikus hangszerek. Szép kivitelűek, jól
behangoltak, könnyen kezelhetőek. Óvodásoknak is ajánlott.
Ha óvodásokkal foglalkozom, mesélek
nekik. A hangszerek a mese kellékei. A mese közben megtanulják a hangszereket
megszólaltatni. Külön jobb kézzel, bal kézzel majd a két kézzel egyszerre.
Utána kezdjük a váltott kezes játékot.
A zeneiskolások kottából,
zenekari szólamokból játszanak. A ritmusokat kiszámolják.
Az egyes szólamokban minden
ütem meg van számozva. Ha játék közben eltéved („elúszik”) valamelyik gyerek,
és rám néz tudom neki mutatni, hogy melyik ütem
következik. Tudok segíteni, hogy visszataláljon.
A csengettyűk
megszólaltatásának módját, technikáját hasonlattal szemléltetem: „Ha a falba
versz egy szöget, hogy mozgatod a kalapácsot?” A csengettyű lendítése ugyan így
történik, de a csengettyűt megállítjuk félúton. Erősen kell fogni, nehogy
kirepüljön a kezünkből. Ha mindenki ilyen mozdulattal szólaltatja meg a
csengettyűjét, egyforma hangosan fog valamennyi csengettyű szólni, egységes
lesz a hangzás.”
A tremolót kétféleképpen
játszhatjuk, vagy előre-hátra mozgatjuk a csuklónkat, vagy jobbra-balra.
Ha valamelyik növendék
igazoltan hiányzik a próbáról, a szólamát az órán is lehet gyakoroltatni. A
tanár játssza zongorán vagy más hangszeren a dallamot, a növendék meg a saját
szólamát. A növendék rövidesen rájön, hogy az ó hangjai a dallamban mikor
következnek.
Praktikus tanácsok:
Asztal helyett, ha van rá
lehetőség, karmesteri pultok legyenek a gyerekek előtt. Vízszintes helyzetbe
állítsuk a pultokat, vastag peremükkel a közönség felé. A pulton vastag
filctakaróval, hogy játék közben, a hangszerek cseréjekor ne legyen zörgés. A pult
előnye: bármilyen alacsonyra illetve magasra állítható, elférnek rajta a
hangszerek és a kották.
A játékosok félkörben vagy
téglalap alakzatban álljanak, hogy jól hallják egymást.
Az együttes létszáma 11-15 fő.
Több garnitúra csengettyűvel tudom megoldani, hogy folyamatos legyen a koncert.
A szólamok különböző
nehézségűek, kezdők és a haladók a játéktudásuknak megfelelő szólamot kapják. (Vannak akik még csak két csengettyűvel, vannak akik
tizenhárom csengettyűvel is tudnak játszani.)
A koncert elején és az egyes
számok között mindenki egyszerre vegye fel és tegye le a csengettyűjét.
Koncert előtt ellenőrizzük a
csengettyűk rugóit! Ha kilazult, csavarjuk be teljesen!
Lehetőleg különböző hangulatú,
tempójú, stílusú darabokat válasszunk, ezeket rendszeresen gyakoroljuk.
A dallamban a negyed vagy ettől
hosszabb hangokat tremolózzuk. Ügyeljünk a hangszerelésre! A mű előadásakor a
dallam a basszus és az akkordok értelmezhetőek legyenek!
Valamennyi játékosnak legyen
saját doboza, melyben a csengettyűit, kottáit és a pult takaróját tartja. Így
gyorsan, zökkenőmentesen lehet kezdeni a próbákat és a koncerteket.
Lajhó
Gyula, a
miskolci Egressy Béni – Erkel Ferenc Zeneiskola ütőhangszeres tanára az
Észak-magyarországi Ütőhangszeres Kultúráért Alapítvány elnöke
…………………………………………………………………………………………….
Bűvös csengettyűk
A hangolt, nyeles
csengettyűkkel először 2006-ban kezdtem foglalkozni, amikor egy zeneiskolai
karácsonyi hangversenyre néhány dallal készültünk fel növendékeimmel. Mivel a
magyar Xilo-ton cég nem sokkal azelőtt bocsájtotta
rendelkezésemre egyik csengettyűkészletét tesztelésre, az egész betanítási
folyamatra mindössze körülbelül két hónap állt rendelkezésemre. Nem tudom, csak szerencsém volt-e, vagy a
gyerekeket ennyire motiválta az újszerű feladatban rejlő kihívás. Tény, hogy maximális szorgalommal és
lelkesedéssel tanulták meg az anyagot, így végül nagy sikert arattunk.
Hazánkban 2000 óta folyamatosan
növekszik a hangolt, nyeles csengettyűk népszerűsége. (Bár formájuk miatt akár
harangoknak is hívhatnánk őket. Kétvonalas C-től felfelé hangzó hangszerek
esetében inkább a csengettyű kifejezés a helyes.) Az egyre szaporodó
csengettyűzenekarok ma már fesztiválon is bemutatkozhatnak egymásnak, ahol
ének-zene órai csoportok, szolfézs csoportok, ütőhangszeres tanszakok, zongora
tanszakok, más hangszeres növendékekből álló csengettyű együttesek, gyerekek,
felnőttek egyaránt képviselhetik magukat. Mi lehet a titka ennek a növekvő
népszerűségnek? Hadd számoljak be pedagógiai tapasztalataimról:
Ez a műfaj a korábbiaktól
eltérő hozzáállást, más jellegű összpontosítást kíván a zeneiskolai
növendékektől és a zenetanártól. A gyerekek leggyakoribb feladata az, hogy egy
fel-le kanyargó dallam összes hangját egyedül eljátsszák. Szóló játékban a
nagyobb ámbitusú dallamok megszólaltatásához minél több hangmagasság kottabeli
felismerése és a hangszeres kivitelezése szükséges, ennek megtanulása
nyilvánvalóan nehéz és időigényes feladat. Valljuk be, a hangok tengerében a
helyes ritmizáció ilyenkor gyakran háttérbe szorul,
rosszabb esetben el is sikkad. A "hagyományos" kamarázásban is
legtöbbször sok hangból álló dallamokat játszanak a gyerekek, csak ott fő
dallamra és kísérő dallamaira van osztva a zenemű. Csengettyűzni persze ily
módon is lehet, a középkorból több ábrázolásunk maradt fenn, amelyeken egy
szólista állványra akasztott, hangolt csengettyűket ütöget fa verőkkel. Azonban
a társas muzsikálás örömét semmi nem pótolhatja, és erre kiváló ösztönző lehet
a csengettyűzenekar.
Miben tér el ennek munkája a
korábban megszokott kamarázástól? Egyetlen játékosnak bajos lenne sokhangos
dallamokat megszólaltatni, mivel a dallam soron következő hangját adó
csengettyűt felkapni és megrázni túl lassú. Hiába tudja valaki fejben követni a
dallamot, a harangocskák felemelése, megrázása és letevése fizikailag
egyszerűen csak bizonyos idő alatt kivitelezhető. De amire két kéz nem képes,
arra szerencsére képes tíz vagy húsz - kamaraegyüttes esetében minimálisra
csökken az említett időfaktor.
Mivel egy játékos egyszerre
csak egy vagy két hangmagasságot képes megszólaltatni (ügyesebb növendékek
esetleg "cserélhetnek" a szünetek alatt), a dallam végül hét-tíz
játékos összehangolt munkájából áll össze. A dallamok egy vagy két hangjának
ilyesfajta elosztását nevezik Hoquetus-technikának.
Ez az arab vagy perzsa eredetű szerkesztésforma a középkori európai zenében
népszerű volt, majd háttérbe szorult. Nehézsége, hogy minden játékosnak száz
százalékos pontossággal kell hangszerét megszólaltatnia. Ha csak egyikük is
rossz időben lép be, az egész kompozíció dominószerűen összedől. (Helyesebben,
ha egyetlen dominó is rossz helyen van, nem dől össze a sor.) De hangsúlyoznám,
hogy a diákok e ritmuskészsége fejleszthető. Valójában hétköznapi életünktől
sem állnak távol az ilyen mozgásformák. Itt van például a focimeccsek jól
ismert hullámzás-effektusa, amikor a nézők serege egymást követve áll fel
székéből, kezét a magasba emelve. Gondoljunk csak bele: a saját
szórakoztatásukra teszik! Minél gyorsabban megy a hullám, annál nagyobb a közös
játék sikerélménye. Ugyanez történik, amikor egy csengettyűzenekar eljátszik
egy skálát, vagy bármilyen dallamot. Az efféle kamarazenélés ugyanakkor nem
csak a ritmuskészséget, hanem a hallást is fejleszti, hiszen alapvető, hogy az
összes játékos mindvégig tudja követni (sőt énekelni) a teljes dallamot fejben.
A műfaj repertoárját illetően
ma már bőséges a választék. Méltán népszerűek és viszonylag könnyűek a
karácsonyi dalok. A hangszerek kellemes, csengő-bongó hangszíne valóban illik
az ünnep meghittségéhez. Emellett egy csengettyűs szám új színt vihet az
iskolai karácsonyi ünnepélyek megszokott, kissé megkopott műsorfolyamába. Az
öt-nyolc hangos gyermekdalok ideálisak az általános iskola 1-3. osztályos
tanulóinak, míg a haladók és a profik rendelkezésére olyan klasszikus zeneművek
átiratai állnak, mint Charpentier: Te Deumjából a Prelude, Mozart Bűvös
csengettyűje, Bach, Corelli, Purcell, Händel, Haydn,
Mozart, Brahms művei.
Egyáltalán nem mellékes, hogy a
Xilo-ton általán készített
hangszerek tökéletesen tiszta hangúak! Ez közel sem minden, a piacon kapható
dallamhangszerről mondható el. Fém ütőhangszerek gyártásakor ugyanis különösen
nagy problémát jelent a kellemetlen félhangok kiküszöbölése. Ám a vizsgált
hangszerek pontos hangmagassága és szép hangszíne miatt a gyermekek hallása
helyes irányba fejlődhet és hallgatóságuknak is kellemes élményt nyújt.
Pödör
Bálint ütőtanár,
ütőhangszeres művész
………………………………………………………………………………………………….
Tapasztalataim a csengettyű
használatáról az oktatásban – 2010.
Először 2003-ban tanítottam
csengettyűkkel, mégpedig a Mozgássérültek Állami Intézetében. Egyik kollégám
rendelkezett nyolc darab csengettyűvel, és már akkor tudtam, hogy nekem ebből
több is lesz.
Az ELTE karvezetés szakán
2004-ben végeztem (másoddiplomás képzésben), ekkor megpályáztam több tanári
állást is. Végül a Grassalkovich Antal Általános
Iskola mellett döntöttem, ahol emlet szintű zenei
oktatásban is taníthatok. Iskolánkban egy évfolyamon három osztály is működik,
egy emelt szintű zenei („A” osztály), és két német
nemzetiségi tagozat („B” és a „C” osztályok). Iskolánk emelt szintű zenei
képzésében – mely heti három órát jelent – nem kötelező a zeneiskolai
tanulmány, így igen változó a hangszeres diákok összetétele ezen osztályokban.
Bárki tagja lehet kis csapatunknak, hiszen jó ritmusérzékkel hamar lehet
sikerélménye. A német nemzetiségi osztályokban bár csak heti egy óra áll
rendelkezésünkre, ennek ellenére innen is jönnek kisdiákok.
A „Silver bells”
nevű együttesemet 2005-ben alapítottam, akikkel hetente egyszer, rendszeresen
találkozom. Sajnos a végzett diákok nagyon elfoglaltak, így nem tudnak
visszajárni, de a fiatalabbak lelkesedése próbálja pótolni hiányukat.
Rendszeres a 7. órában folytatott próba, mely néha igen kimerítő is tud lenni.
A csengettyű egyik legmeghatározóbb vonzereje, hogy „bárki” számára könnyen
elsajátítható, közösségben megvalósuló (10-12 fő) hangszeres játék.
Együttlétünknek nem előfeltétele a partitúra komolyabb ismerete (kottaolvasás),
mint például egy zenekar esetében, nálunk elegendő a ritmusértékek pontos
elmélyítése. Ez sem kis dolog, hiszen mindannyian tapasztalhatjuk, akik az
oktatásban dolgozunk, hogy egyre komolyabb koncentrációs problémákkal
találkozhatunk. Óriási fejlesztő ereje van a közösségi élménynek.
2009 decemberében Alsónémediben
(református egyházközség) is alapítottam egy csengettyűcsapatot. Bár még nincs
nevük, a lelkesedés határtalan.
Örülök, hogy lehetőségem adódik
a felnőttoktatás megismerésére. Fantasztikus az a tudni akarás, mikor is elsőre
igyekeznek mindent hibátlanul megvalósítani. Karácsonykor már csengettyűztünk,
és az egyik darabban már voltak ketten-(velem együtt) hárman, akik két
csengővel is játszottak. Igazi katartikus élmény.
Azt hiszem erre is igaz, hogy
kapni jó, de adni még jobb!
Tar
Imréné énektanár, karvezető
…………………………………………………………………………………………………………….
A Csengettyűzésről
Három éve kezdtünk „barátkozni”
a csengettyűkkel. Egy bemutató órán láttam először, ahol a gyerekek egyszólamban játszottak zongorakísérettel. Nagyon
megtetszett (pedig akkor még nem is tudtam, hogy milyen komoly darabokat lehet
játszani így), az első adandó alkalommal tehát vettem az iskolának egy
alapkészlet (talán 10 darab) csengettyűt. Ehhez kaptam az első egyszerű
kottákat Balázs Oszkártól, amiket rögtön ki is próbáltunk a tanítványaimmal.
(Azóta is ilyen szólamkottákból játszunk.) A gyerekek „ráharaptak”, mindenki
csengettyűzni akart. Zeneis gyerekekről lévén szó,
néhány próba után már meg is szólaltak a karácsonyi dallamok, amiket a
hangversenyünkön be is mutattunk. Fantasztikus sikere volt, hiszen mindenki
akkor hallotta és látta ezt a hangszert először és persze a gyerekek nagy
lelkesedéssel és büszkén próbálkoztak.
Azóta 32 darabosra bővítettük a
készletünket, Jelenleg egy kilenc fős csengettyűs
együttes játszik rendszeresen kórusunk, hangversenyein, szerepeltek már élő TV
adásban is, rendszeresen hívják őket kerületi rendezvényekre. Egyre nehezebb
darabokkal próbálkozunk, nagyon örülünk minden új kottának. Szerencsések
vagyunk, mert az iskola vezetése (és a kerület is!) most már nemcsak a kórus
működését támogatja, hanem a csengettyűegyüttest is
(főleg erkölcsileg és néha anyagilag is). Azt hiszem, ők is látják a
zenetanításban rejlő pedagógiai lehetőségeket.
Persze a „normál” osztályokban
sokkal nehezebb az énektanár dolga. A csengettyűknek azonban ott is nagy sikere
van. Természetesen ott egyszólamban próbálkoznak a
gyerekek, ehhez is sok türelem kell, de megéri, mert nagyon gyorsan és nem
utolsó sorban tisztán szólalnak meg a dallamok. Ráadásul miután kipróbálják,
máris más szemmel nézik a többiek produkcióit. Velük is el lehet érni, hogy
például egy osztályműsorban csengettyűzzenek, amiért a szülők is és a gyerekek
is rendkívül hálásak.
Mi pedig azért vagyunk hálásak,
hogy megismerhettük a Szironta együttest, és hogy már
kétszer is részt vehettünk a csengettyűs találkozón. Nagyon jól éreztük ott
magunkat és ámulattal néztük a fantasztikus produkciókat. Köszönettel tartozunk
Balázs Oszkárnak, akitől nemcsak kottákat, hanem rengeteg bíztatást is kaptunk.
Egy
picit konkrétabban, hogy miért is használom szívesen a csengettyűket:
nagyon
hasznos ez a hangszer, mert színesseé teszi a
tanítást,
nemcsak
„zenészek” tudják megszólaltatni több éves gyakorlás után,
viszonylag
gyorsan megszólalnak a darabok (persze a gyerekek képességeihez kell igazítani),
nem zeneisek is tiszta zenei élményhez jutnak, amit ők
szólaltatnak meg (sajnos ez énekléssel nem igen érhető el),
fejleszti a
ritmusérzéket, így még a fiúk is szívesen kipróbálják,
nagyon jót
tesz a koncentrációnak, az egymásra figyelésnek, még a toleranciának is,
csapatmunka,
szép és
komoly műveket tanulhatnak a gyerekek, amiket más hangszeren még nem
játszhatnának el,
már most
megismertek egy sor klasszikus témát, amikre az énekórán nem feltétlenül kerül
sor,
ha
beállok a gyerekhez játszani, egyenrangúak vagyunk, és ezt én is nagyon
élvezem.
Mindenkinek szívesen ajánlom,
hogy próbálja ki bátran, csak nyerhetnek vele!
Hajsrekker Krisztina, a
kőbányai Szent László Általános Iskola énektanára, kórusvezetője
………………………………………………………………………………………………….
Új kézi dallamhangszer - mindenkinek!
Kézi hangszereink között
egyedülállóak és hiánypótlóak a hangolt,
nyeles csengettyűk.
Ha kimondjuk: csengettyű -
képzeletünkben valami kellemes, valami fényes, valami idilli, valami
varázslatos hangforrás jeleni meg. Hangjuk csilingelő, kristálytiszta, fogásuk
"kézre esik" megszólaltatásuk egy egyszerű mozdulattal, vagy
egyszerűen rázással történik. Ha verővel szólaltatjuk meg, különböző dinamika
játszható rajta.
A hangolt, nyeles csengettyűk
olyan kollektív hangszerek, amelyek
már a legkisebbeknek, a teljesen kezdő zenetanuló gyerekeknek vagy felnőtteknek
is az azonnali együttmuzsikálás élményét adják, annak minden örömével és
pozitív fejlesztő hatásával. A három és fél oktáv hangterjedelemben kapható
csengettyű készlet hangjait a játékosok - egy vagy általában két hangolt
csengettyűt kézben tartva - a kompozíció hangjainak sorrendjében szólaltatják
meg. Ahogyan egy zenekarban a különböző hangszercsoportok és szólóhangszerek
együttmuzsikálásból születik a kompozíció, itt ezeknek a szerepét az egyes
hangolt csengettyűk veszik át.
Aki előzetes tanulmányok nélkül
szeretne hangszeren játszani, egy "zenekar" tagjaként többszólamú
zeneművek megszólaltatásában részt venni, annak ajánljuk a kézi csengettyűket.
Természetesen rendszeres próbával magas szintre lehet fejleszteni a csengettyű
muzsikát a különböző együttesekben, amire számos példa van már Magyarországon
és külföldön is.
A hangolt, nyeles csengettyűk
akár önállóan, akár, mint kiegészítő hangszerek használhatóak más hangszeres
együttesekben, zenei műfajtól függetlenül.
Kik és hogyan használják?
A legkisebbek
A legkisebbek a körülöttük lévő
világ hangjainak felfedezésekor örömüket lelik a különbségekben. Szívesen kiáltanak nagyot majd suttognak, berregnek, sziszegnek, énekelve
beszélnek, csak rövidebb-hosszabb idő alatt jutnak el saját zenéjükhöz, egy-egy
gyerekdal pontos, jól intonált megszólaltatásához.
A hangolt, nyeles csengettyűk óvodai
alkalmazásának jelentősége, hogy a zörejhangszerek mellett a hangolatlan
"játékhangszerek" helyett azonnali tiszta dallamok, több szólam
esetén tiszta harmóniák szólalnak meg a gyerekek közreműködésével. Ez az aktív
zenélés segíti a belső hallás kialakulását, a zenei hangok megkülönböztetését
úgy magasság, mint időtartam és tempó szerint.
A kicsinyek életkori
sajátosságainak megfelelő képesség- és készségfejlesztés csaknem minden
területére hat a csengettyűjáték célzott alkalmazásuk 4-7 éves korban
bizonyítottan hatásos.
Mozgáskoordináció, motorikus
mozgás, differenciált mozgás
A különböző kis- és
nagymozgások végrehajtása adott idő alatt, adott tempóban az egyik
legjelentősebb hatása a nyeles csengettyűk használatának, csakúgy, mint a két
kéz differenciált használatának elsajátítása - az irányok, nagyobbaknál a jobb
és bal megkülönböztetése.
A koncentráció és a memória
fejlesztése
A gyermeket akkor tudjuk
hangszerjátékra ösztönözni, ha előzetesen felkeltettük az érdeklődését a
hangszeres zenélés iránt. Ennek számtalan módja van, például egy már ismert
dalt felelevenítünk és bemutatjuk hangszeren, vagy képes kottákat teszünk a
táblára és azokhoz valamilyen hangszert vagy esetünkben csengettyűhangot
rendelünk és kiosztjuk a szerepeket, kinek mit és hogyan kell megszólaltatni.
Ha az így előcsalt dallamra ráismernek, hatalmas örömet jelent a gyerekeknek és
további motivációt a folytatáshoz. A lényeg, hogy a figyelmet fenn tudjuk
tartani annak érdekében, hogy koncentráljon a feladatra, emlékezzen a már
megtanult elemekre. A cél pedig természetesen az aktuálisan megszólaltatott
zene örömén túl az a sok áttételes hatás, amire az óvodáskorú gyerekeknek
szükségük van az egészséges fejlődésükhöz.
Szocializáció, önbizalom
Egy három hangból álló dallam,
mint a Mackó, mackó ugorjál kezdetű gyerekdal hangszeres megszólaltatása három
gyerek összehangolt tevékenysége. A közösen eljátszott dallam, az egyéni szerep
öröme és felelőssége önbizalmat ad a gyereknek, ami a nevelés egyik
legfontosabb célkitűzése.
Hogyan
segíti a csengettyű játék az írás-olvasás előkészítését?
Az írás-olvasás előkészítésének
alapja - sok más feltétel mellett - a differenciált hallás, a ceruzafogás, a
térbeli és síkbeli tájékozódás, bizonyos jelrendszerek felismerése, illetve
reprodukálása. A csengettyű nyelének fogása jobb kézben - balkezeseknél bal
kézben - előgyakorlat a ceruza, mint eszköz használatához. A jobb és bal kéz
megkülönböztetett használata - akár térben is megosztva, tehát jobb kézben a
hangszer, bal két lenn, stb. - segíti az irányok, a "lenn, fenn, jobbra,
balra" helyes használatát. A síkbeli tájékozódás - azaz a papírlapon
történő elhelyezés - tudatosítását azok a képes kották szolgálják, amit
színekkel, számokkal variálhatunk. A lehetőségek tárháza végtelen!
Hogyan
készíti elő a kottaolvasást és a hangszerjátékot a csengettyűzés?
Ahogyan a csengettyűjáték segíti
az írás-olvasás elsajátítását, ugyanúgy segít a kottaolvasásában valamint a
hangszerek közül elsősorban a zongoratanulásban.
A hangszerjáték előkészítésének
általános feltételei a koordinált, motorikus kis- és nagymozgások és a
koncentrálóképesség, ezek a képességek pedig a csengettyűjátékkal tökéletesen
fejlődnek.
Milyen
módszerekkel tudjuk a gyerekeket rávezetni a csengettyűjátékra?
Ez a téma igen sokszínű,
alapjában viszont az alábbi területekhez kapcsolhatók:
Hallás utáni daltanítás
Képes kották
Számolás, mozgás
Általános iskolások és
zeneóvodások
Az általános iskola alsó
tagozatában folytathatók az óvodásoknál leírt programok, természetesen
kibővített hangkészlettel, több szólamban, több dinamikával.
A felső tagozatosok életkori
sajátosságaiból adódóan, mutáló fiúk esetében a kóruséneklés egyik
alternatívája lehet a csengettyűzés, akár egy-egy kórusdarab egyszerű
kíséreteként vagy önálló produkcióként.
A zeneiskolai oktatásban a
szolfézs órákon kaphat szerepet a hangolt, nyeles csengettyű az előképző
osztályoktól az utolsó évfolyamokig, illetve kimondott csengettyű együttesek
alakíthatók.
Különösen azoknak a
zenetanulóknak fontos a zenekari játék, akik hangszerüknél fogva nem tudnak
bekapcsolódni a zeneiskolai nagyzenekar munkájába - például zongoristák,
énekesek. Csengettyű zenekarra átírva azonban megszólaltatható a muzsika,
amelyeket a szimfonikus zenekar játszik, akár egy Haydn vagy Mozart szimfónia
tétele, vagy egy barokk korban íródott zenemű részlete.
Felnőttek
zeneoktatása
Manapság, amikor az élethosszig
tartó tanulás a divat, sokan kezdik újra vagy kezdik teljesen elölről a
zenetanulást. A "két kezes csengettyűzés" segíti az egyszerű ritmusok
megértését, a speciális csengettyűkották - melyeket a hangszer vásárlásakor
megkapunk - segítik a metrum érzék kialakulását, a zenei folyamat érzékelését,
az egyszerű zenei formák elsajátítását.
A hangolt csengettyű
szemléletes eszköze a zenei alapismeretek tanításának a fiatal felnőttek
esetében, akik gyorsan tanulnak, a tanultak megtartása, azaz zenei emlékezetük
hosszabb, mint gyerekkorban. A hangközök, a hangsorok megismerése, lejátszása
könnyebb egy csengettyűsoron - akár állványos csengettyűn - mint más
hangszereken, például zongorán. A relatív szolmizáció
a hangközökhöz és a hangsorokhoz kapcsolódva tanítható a Kodály-módszer elvei
alapján.
A csengettyűcsoportban történő
aktív zenélés segíti a stressz-oldást, fejleszti a koncentrációt, a memóriát.
Kórusok
A felnőtt kórusok repertoárját
kitűnően színesíthetjük a hangolt, nyeles csengettyűkkel. Sok népszerű
kórusdarab alkalmas arra, hogy átírjuk ezekre a kis hangszerekre, közönségünk
hálás lesz az üde színfoltért! Nagy sikert érhetünk el vele a templomi
koncerteken, esküvőkön. Az adventi, karácsonyi időszaknak ideális kamara
hangszere, akár szabad téren is megszólaltathatunk rajta karácsonyi dalokat.
Szakmai
innováció
A néhány éve ismertté vált
hangszer, a hangolt, nyeles csengettyű a magyar zenepedagógiában igazi szakmai
innováció, hisz igen széles alkalmazási területe van. Az itt leírtakon kívül
nagyon komoly segítség a sérült gyermekek terápiájában, használata mára már
általánossá vált ebben a körben. Zenepedagógusként, kórusvezetőként, zenei
óvoda vezetőként, a zenei pályán eltöltött harminc évem tapasztalata alapján
ajánlom minden Kolléga figyelmébe ezt a Magyarországon kifejlesztett és
elérhető hangszert.
Urbánné
Vass Ágnes, az ETŰD Zeneiskola és Zeneművészeti Szakközépiskola
igazgatója
…………………………………………………………………………………………………
Hangolt, nyeles csengettyűk
2001 szeptembere óta tanítok a
Szent Péter és Pál Szalézi Általános Iskolában. Hangolt csengettyűkkel itt
találkoztam először. Az első kisebb
szereplésünk 2001 decemberében volt, az iskolai mikulás ünnepségen léptünk fel.
Azóta több iskolai rendezvényen is szerepeltünk.
Az első nagy nyilvános
szereplés az I. Országos Csengettyűs Találkozón volt, amelyre a gyerekek nagy
lelkesedéssel készültek. Felkészítő
tanáruk Kenessey László igazgató úr volt. A Találkozón az Együttesünk jól szerepelt.
Több mű kíséretében Balázs Oszkár: Fanfár állványos és nyeles csengettyűkre c.
műve ősbemutatója is elhangzott a mi előadásunkban. Az állványos csengettyűkre írt szólót egy
zenekari harangjátékkal is dupláztuk. A szereplés igen jól sikerült.
A fellépésekre külön próbákkal
készülünk, általában a tanítási órák után, melyekre a gyerekek szívesen
eljönnek. A csengettyűk használata a tanárok körében is igen népszerű. 2009 január 30.-án iskolánk hagyományos gálaestjén tanárok
is felléptek a csengettyűkkel, és nagy sikert arattak. (Talán ők még jobban
izgultak, mint a gyerekek).
A csengettyűzenével színesebbé
tesszük az ének-zenei órákat. Ismerős, kedvelt gyermekdalokat szólaltatunk meg a
csengettyűkkel, melyeket a gyerekek élvezettel játszanak. Kicsik és nagyok
körében egyaránt népszerűek ezek a hangszerek. A Csengettyűkészlet
mellékleteként a Xilo-Tontól kapott kottákból
játszunk. A hangjegyek értékét és a szüneteket kiszámoljuk.
A gyerekek többsége tanul
hangszert, néhányan ütőhangszereket. A más hangszeresek körében is igen
kedveltek a csengettyűk.
Mezeiné Topa Orsolya ének
és szolfézstanár, karvezető
…………………………………………………………………………………………………
A várpalotai csengettyűsökről
Jópár éve
már, hogy meghívást kaptam Pécsről (gyerekkori, hajdani zeneiskolás társam,
később kollégám-barátnőmtől) egy énekóra bemutatóra.
Nem volt különösebb kedvem, de
nem-et sem akartam mondani mentem hát. Nagy titokzatosan hozzátette még
levélben az illető, melyben meghívott, hogy meglepetéssel készül.
Na, meglepetés az volt... Szemem-szám elállt a csodálkozástól, mikor meghallottam
a gyerekeket kicsi kézi haragokkal - dallamot játszani! Minden egyes gyerek
fogott egy csengőt és egymás után szólaltatták meg a magyar népdal hangjait,
összeállt a dallam.
Na, ilyen nekem is kell -
fogalmazódott meg bennem rögtön a kívánság, amivel hazatértemkor az igazgatómat
bombáztam. Szolfézstanár vagyok, úgy
gondoltam, hogy az akkori egy oktávnyi csengő segítségemre lesz az ABC-s hangok élvezetesebb és hatékonyabb megtanításában,
meg is rendeltük az első készletet. Félhangok is tartoztak az oktávhoz, ennek is
örültem. A pécsiektől kaptam a gyártó címét.
Akkoriban még nem is sejtettem,
hova "növi ki magát" az én szolfézses "segédeszközöm".
Tényleg rettentően élvezték a
gyerekek, hogy áll össze felismerhető, énekelhető dallammá, ha ritmusban
megszólaltatják az éppen náluk lévő kis hangszert (mindjárt nem volt olyan uncsi a sok ABC-zés sem, hiszen
azt tűztem célul, hogy egy-egy ismert dallamban az játszhat csak a harangokkal,
aki tökéletesen tudja a hangok helyét és olvasni is tudja.
Következő órára mindenki kivétel
nélkül készült. Persze, hogy kaphattak a harangokból, aztán cserélgettük is
egymás között, hogy minden hang lehessen mindenkinél (tovább, hogy minden ABC-s hang helye jól rögzüljön.)
Hangszeres kollégák
hallgatóztak az ajtóm előtt, figyelték, mennyi idő alatt, hogy áll össze az
éppen soron lévő dal. Aztán közeledett a karácsony...
Igazgatónk jelezte az óhaját, miszerint mindenki szívesen hallana csengőn is a
szokásos hangversenyünkön valamit tőlünk.
Mondjuk a "Csendes
éj"-t.
Igen, de ezt a dalt nem tudta
mindenki, a ritmus meg bonyolultabb volt, mint a sima tá, titi,
szün.
A Xilo-Ton
kottamellékletekhez csatolt útmutatóból kaptam
használható ötletet: ne a
dallamot adjam a gyerekek kezébe, hanem
minden gyereknek egy zenekari stimmet, csak a saját hangjait kapja meg a gyerek és
számoljunk, természetesen az ütemmutatónak megfelelően
és ha a gyerek a dallamot nem is tudja,
számolással könnyedén be fog tudni lépni.
Mivel már akkor legalább két
oktávnyi hangszerünk volt, ez a lehetőséget adott a két szólamban való játékra.
Na itt aztán már lehetetlen is
lett volna a dallam tudására hagyatkozni, mert ha valaki az alsó szólam
hangjait kapta, az pláne nem ismerhette. Kitűnően működött viszont a számolás!!! Mindenféle ritmusra volt használható számolási technika,
pillanatok alatt meg is szokták a gyerekek, egyre flottabbul ment.
Akkoriban volt egy nagyon
használható jó kis 3.
szolfézsosztályos csapat, végül ők vállalták nyolcan-kilencen az
első szerepléseket.
A siker óriási volt!!
A bemutatkozás évében (ahol a
városi műsorszervezők is hallhatták a játékunkat) nem tudtunk olyan gyorsan
tanulni, mint ahány helyre, alkalomra hívtak bennünket.
Felvette a helyi televízió is
sok esetben - az általában három-négy számból álló - műsorunkat, nem volt már
olyan jelentős városi megmozdulás, ahová nem kérték volna a különleges
szolfézscsoportot.
Tudomásul kellett viszont
vennünk, hogy ehhez az igényhez nem elegendő az órákból elcsíptett
néhány perc, amit tanulásra tudtunk szakítani.
Máig is hálás vagyok az akkori igazgatómnak
- Hergovics Jánosnak - aki vonakodás nélkül, sőt
örömmel engedélyezte, hogy "átalakuljunk" és Csengettyűegyüttes
néven kamara csoport jelleggel működhessünk tovább.
A csapatot alkotó gyerekek
különböző általános iskolából valók voltak, így természetesen mindegyikőjük
iskolájának az érdeklődésére számot tarthattunk. Mindenhol szerepelhettünk.
Magyar Kultúra Napja, Kulturális bemutatók, jeles ünnepek, év végi zárások,
anyák napja, gyermeknap, rengeteg szereplés és egyre bővülő repertoár, egyre ügyesebb
csapat.
Akkor már több,
mint három oktávval dolgoztunk - majdnem néggyel.
Saját számok írására ill.
"áthangszerelésére" is szükség volt.
Ötletet kaphattunk, nem is
keveset, mert mindeközben az egész országban gombamód szaporodtak a csengettyűegyüttesek, aminek hatására aztán megszervezésre
került a besnyőiek Országos Csengettyűs Találkozója, Nyersné
Márti szervezésében.
Mindamellett, hogy sokat
megismertünk egymás munkájából, hangszerelt és játszott anyagából, szakmai
beszélgetésre, vitára is sor került.
Nagyon különböző technikákat
láthattunk. Volt olyan együttes, akik egy nagy, középre helyezett tábláról
olvasták a kották. Voltak olyanok, akik az egész darabot adták a gyerekek
kezébe, és azon színezte be mindenki a saját hangját.
Voltak olyanok is, mint mi,
akik ütős gondolkodással, számolásos módszerrel tanítottak.
Tapasztalatom szerint a
legpontosabb játékra magasan ez a módszer ad lehetőséget. Jómagam, hogy
megnyugodjak, mindet kipróbáltam és most is csak ez tűnik számomra a
leghatékonyabbnak.
Változatlanul nagyon élvezzük a
játékot, a szerepléseket, bár az eredeti csapatból mára csupán ketten maradtak.
Igen, ez nehézségnek számít. Ha csak egy gyerek is kimarad, azt pótolni kell,
és az új játékosoknak - mivel minden darab új - elölről kell tanítani mindent,
azt meg a többi unja.
A nagy krach tavaly év végén
ért minket, a kilenc gyerekből öt kimenő nyolcadikosunk volt, akik be is
fejezték a zenei tanulmányukat is, így harmadára csökkent a létszám. Tudtunk
ugyan toborozni szeptemberben újakat, de a színvonal ezáltal
visszaesett.
Újra kellett kezdeni, ismét az
alapoktól, viszont a megmaradt négy gyerek így nincs annyira motiválva. Azon
gondolkodom, hogy talán felnőtt csoportot kellene szerveznem, ott talán nagyobb
állandóság alakulhatna ki, nincs annyi elmenő, kimaradó, mert az igény a
szerepléseinkre változatlan, nélkülünk nincs advent, nincs kiállítás megnyitó,
nyugdíjas taggyűlés, és még sorolhatnám a rengeteg lehetőséget.
Amióta megcsappantunk, ill.
újra szerveződtünk, magam is játszom. Próbálunk olyan darabokat megszólaltatni,
ahol ketten játszhatnak ugyanazt (amióta másfél-két oktávunk duplán is van),
így a régik közül mindenki kap mellé egy újat, egy kicsit, így hatékonyabb
talán a dolog.) ???
Szerettem volna kimaradni a
játékból, hogy csak irányíthassam, figyelhessek rájuk, de most rám is szükség
van, ill. arra két (esetenként három-négy-öt) hangra, amit más már nem tudna
bejátszani.
Hát itt tartunk most.
Minden
nehézség, menet közben felmerülő kis gond ellenére annyit tudok csak mondani,
hogy én személy szerint nagyon-nagyon hálás vagyok a "magyar úttörőknek”,
akik kreativitásukkal létrehozták számunkra a zenélésnek ezt a különleges
módját, amivel ennyi örömet, szépséget szerezhettünk magunknak és a kedves
minket hallgató közönségnek, és csak melegen, szívből ajánlom minden zenével
foglalkozó kollégámnak, mert nagyon sok örömteli pillanatnak lesznek
birtokosai, akik belevágnak ebbe a nem mindennapi zenekari munkába!!!
Farkasné
Szász Mariann szolfézstanár, Várpalota
………………………………………………………………………………………………….
Tapasztalataim a csengettyű
tanításáról
A csengettyűzés lehetősége már
több éve motoszkált a fejemben, amikor 2004-ben volt arra pénze az iskolának,
hogy az akkori komplett csengősort megvásárolhattuk.
Ha abban az időben netán
előképzősöket tanítok, kevesebb csengettyűvel kezdtünk volna dolgozni, de
zongorista tanítványaim voltak, elsődleges célom az ő fejlesztésük volt.
Hangzásigényük már túlhaladta a gyermekdalok oktávnyi hangkészletét, nagyobb
hangterjedelmű, többszólamú művekhez szoktak hozzá.
Elsősorban a ritmuskézség
fejlesztését, továbbá az első látásra történő olvasást, és a ritmusok globális
átlátását akartam tanítványaim figyelmének fókuszába állítani. Vagyis, hogy
értőbben, értelmesen zenéljenek.
Azt akartam elérni továbbá, hogy
a különböző ütemfajták ne csak elméleti szinten jelenjenek meg előttük, hanem
valóságos lüktetést, ringatózást, lejtést érezzenek meg, sőt képzeljék el
előre. Mi több: hogy legyen a hangok megszólaltatását kellő időben előkészítő
mozdulatuk, avizójuk, ami a folyamatos hangszeres játék feltétele. Mindez csak
a többiekre is figyelve, valamint a zenei folyamatra történő folyamatos
koncentráció révén sikerülhet.
A ritmus
mint a zene legalapvetőbb eleme megérdemli a kellő figyelmet. A zenetanítás
során nem kap kellő hangsúlyt. Fejlesztése nagyon kedvezően hatott a
tanítványaim egyéni haladására. Átlátó képességük felgyorsult és kiszélesedett.
Magabiztosabbá váltak és főként önállóbakká.
A csengettyűjáték révén
feloldódni látszik a zongorista tanítványaim „magánya”. Noha meglepően gazdag a
zongoristák négykezes irodalma, de legfeljebb ketten muzsikálhatnak együtt. A
csengettyű-csoport – ha csak 5-6 résztvevő van is – másfajta lehetőséget teremt
a kamarazenélésre. Igazi kis társasággá válhat a csoport. Összekötő kapocs
közöttük, hogy egymást megismerik, próbán a hibákat bosszankodva-nevetve
javítják, a fellépések után pedig ugyanúgy feloldódik bennük a feszültség:
együtt örülnek a sikereiknek. A közös öröm megsokszorozódik. De felelősséggel
is tartoznak egymásnak: közös szólamot játszanak hangonként. Mintha egy vers
szavait más-más előadóktól hallanánk. (Ezt bemelegítésként szoktuk gyakorolni.)
Előadás közben segítenek egymásnak abban, hogy egy-egy pontatlan belépést
helyrehozzanak, a megbillent egyensúlyt visszaállítsák. Mivel több szólamot
látnak maguk előtt a kottában, megszokják a többszólamú olvasást.
Az előképzősök, ill. az
általános iskola alsó tagozatosainak módszertanában ismert az „élő zongora”. A
csoportot kettéosztjuk. Néhány gyerek egy-egy szolmizációs
hang tábláját – a többiek felé fordulva – a kezében tartja. A „kis karmester” a
dallamot azokon mutatja, a többiek pedig – mintha egy óriás zongora billentyűit
szólaltatnák meg – énekelnek. Ahogyan a nagytól a kicsi felé kell haladnia a
betűtanításnak, ezt modellezi a sorba rendezett csengettyűk látványa, de a
hozzá kapcsolódó hangzás még inkább.
Hogyan fejlődött a tanítványaim
melodikus, valamint harmonikus hallása?
A hangközök, hangzatok játszása
sokkal átéltebb náluk, mint amikor csak a zongorán játszották. Az intenzívebb
rezonancia hatása is teszi ezt, feltehetően megérzik, hogy a testük maga is
részt vesz a rezgésben. Különösen felnagyítódik a felhangok megszólalása kellő
méretű, és visszhangos akusztikájú térben. Ezek az előadások a legmaradandóbb emlékek
bennük.
Minden próba, minden fellépés
előtt, után bevonom a gyerekeket a csengők rendezésébe.
A kicsik megtanulják, hogyan
kell magasság szerint elrendezni a hangokat egy oktávon belül, majd azt
meghaladóan is. Hová tegyék a módosított csengőket? Mi az enharmónia?
Ki kell válogatniuk a bé-előjegyzésű darabok hangjait
csakúgy, mint a kereszt-előjegyzésűekét. Hiszen az átdolgozásokat úgy készítem,
hogy összevetem a meglévő csengők számát a mű hangterjedelmével. Ennek alapján
lehet a hangnemet eldönteni. Ugyancsak figyelnem kell arra, hányan játsszák
majd, ki hány csengőt tud használni, ki tud közülük biztonságosan cserélni a mű
előadása közben.
A csengettyűk váltása sokat
fejlesztett a mozgáskoordinációjukon is.
Ha több mű közvetlen egymás
után hangzik el, „térképet” készítek a csengők cseréjéről. A gyerekek külön
lapon megkapják, kinek adják tovább a csengőt. A csere begyakorlása éppoly
fontos, mint a művek előadásának próbái. Az a legmegnyugtatóbb, amikor már a
csengőcserét a gyerekek nálam is biztosabban tudják.
Bemutatót követően a hallgatók
közül többen ki akarják próbálni ezt az „egyszerű” hangszert. Könnyűnek tartják
a megtanulását, és valóban, jó eszköz lehet arra, hogy előkészítse, de akár
kiegészítse a hangszertanulást. Vitathatatlan előnye, hogy nem kell annyit
gyakorolni, mint az „igazi” hangszereken.
Olvasási biztonság, gyakorlat,
lélekjelenlét, dinamizmus és akár koncertképes lesz a műsor.
És persze a hangszerhez illő,
jó átiratok. Azok nagyon kellenek!
Faragó
Viktória ny. igazgató, zongora, szolfézs, ált. iskolai zenetanár,
Németh László-díjas
…………………………………………………………………………………………………
Nemzetközivé váló csengettyűs közösség
Közel
300 harang az összetartozás jegyében – összefognak a hazai csengettyűsök,
hangszerük elismertetéséért.
Közel
300 harang zengte egyszerre az Európai Unió Himnuszát az idén negyedik
alkalommal megrendezett Országos Csengettyűs Találkozón, melynek hagyományosan
a Fejér megyei Besnyő adott otthont szombaton. A 4. CsengőFest
névre hallgató rendezvényen 11 csengettyűs együttes vett részt Miskolctól
Murakeresztúrig. A találkozón hagyományosan az összes csengettyűs előadásában
szólaltatták meg a zenészek Beethoven Örömódáját összesen 269 kis
harangon. Az esemény érdekessége, hogy már nem csak a mintegy 15 éves
múltú magyar fejlesztésű harangok zengték az összetartozás szimbólumának is
nevezett dalt, hanem az Egyesült Államokból érkezett Concordia
Egyetem (Kalifornia) csengettyűsei is segítették a rekordkísérletet.
Sikeresen, hiszen az eddigi csúcsnál (166 csengettyű-2008-ban) mintegy száz
haranggal több szólalt meg a rendezvény egyik fénypontjaként.
Egyébként a Sziront’Art
Közhasznú Egyesület által 2007-ben életre hívott, és azóta
hagyományos esemény a közönség számára nyitott koncertek mellett a
csengettyűsök egyetlen szakmai fóruma, hiszen az együttesek
évről-évre összegyűlnek, megvitatják tapasztalataikat és meghatározzák, hogy
miként lehet elősegíteni ennek a hazai találmánynak a népszerűsítését.
Idén már komoly igény fogalmazódott meg egy módszertan
kidolgozására, amely által hangszerként lehetne elismertetni a
csengettyűket. Hiszen jelenleg hivatalosan ezek a kis harangok
„ritmuskészség-fejlesztő eszközök”. Varázsuk abban rejlik, hogy bárki könnyedén
elsajátíthatja a kezelését és a sajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztését
is nagyban segíti, hiszen az együtt zenélés élménye mellett a játékosok
koncentrációkészségét is javítja. Ugyanakkor már komolyabb zeneművek is
megszólaltathatók általuk: idén például id. Johann Strauss Radetzky
indulója is hallható volt.
Az országban jelenleg működő közel félszáz együttes
vezetői sajátos módszereket dolgoztak ki, most ezek összegzése, rendszerezése a
következő időszak feladata. Ennek kapcsán a CsengőFest
szervezője, a Sziront’Art Közhasznú Egyesület egy ernyőszervezetben
fogná össze a jövőben a csengettyűsöket, így hamarosan megalakul
az Országos Csengettyűs Szövetség, ami újabb lépés egy hazai találmány
széles körű elismertetésében.
Sajtókapcsolat:
Germán Márton, Tel: +36 70 299 87 38, e-mail: marci@szironta.hu
Sólyom
Balázs
titkár
Sziront’Art
KHE
2456
Besnyő, Gorkij utca 9.
Tel:
+36 70 671 66 06
E-mail:
info@szironta.hu
Web: www.csengettyu.hu