25. BÁRDOS SZIMPÓZIUM
Debrecen,
2010. március 19-21.
Ünnepi esemény volt
ez a három napos rendezvény, felesleges és hivalkodó ünnepélyeskedés nélkül.
Célja és tartalma ugyanaz volt, mint a megelőzőké: összegyűjteni azokat a
szakembereket, szakmájuk művészeit, akik még hisznek abban, hogy a zenei
nevelés ügye, a magyar kultúra ügye megmenthető, s akik hajlandók az ár ellen
úszni a mai kultúraellenes világunkban, akik erre tették föl életüket, ennek
szentelték képességeiket, munkaerejüket.
A találkozó megnyitásaként
dr. Duffek Mihály, a Zeneművészeti Kar dékánja idézte föl a kezdeteket,
kiemelve természetesen Szesztay Zsolt kezdeményező és haláláig alkotó
irányítását, a Szimpózium harmadfél évtizedének jelentőségét, eredményeit,
kisugárzását. Utána Daróci Bárdos Tamás köszöntötte a résztvevőket a maga és a
népes Bárdos-család jelenlévő és jelen nem lévő tagjai nevében, megemlékezve
édesapja és Szesztay Zsolt kapcsolatáról, végül idézve régi és újabb
gondolkodók véleményeiből a zene jelentőségéről az Ember életében.
A Szimpóziummal
egyidejűleg és ahhoz kapcsolódóan akkreditált továbbképzés is folyt
ének-zenetanárok, karvezetők részére.
Az első napi program
Ittzés Mihály előadásával kezdődött „Az ismeretlen Bárdos”-ról. Legyünk
őszinték: Bárdos Lajos zeneszerzői életművéből alig néhány tucatnyi, vagy még
kevesebb kórusművét ismerjük, arról hogy hangszeres zenét is komponált, szinte
semmit sem tudtunk. Az előadás ebbe vezetett be, zenei bemutatásokkal.
Elhangzottak zongorára, gordonkára, orgonára, hegedűre írt művek, valamint
Dienes Valéria szövegeire komponált Két Mária-ének, melynek, valamint a
feldolgozott népdaloknak a megszólaltatásába a közönség is aktívan
bekapcsolódott. A hangszeres darabokat helybeli zeneiskolai, szakközépiskolai
és főiskolai előkészítő tagozatos növendékek, valamint Sárosi Dániel
orgonaművész-tanár tolmácsolták.
„Zene és ének nélkül
nincs teljes emberi személyiség” – ezt a mindnyájunk által vallott tételt az
agykutató szemszögéből világította meg Hámori József professzor, sokunk számára
a reveláció erejével. Beszélt a bal és a jobb agyfélteke eltérő, egymást
kiegészítő szerepéről, mely utóbbi a kreativitás, a képzelőerő, az érzelmek, az
ének és a zene központja. Meggyőzően világított rá, hogy mekkora baj a jobb
félteke kihasználtságának a hiánya.
Ordasi Péter
„Kórusnevelés, kórushangzás” című előadásában Kardos Pál életpályájáról, munkásságáról beszélt,
legfőképpen a tiszta intonálásra nevelés terén végzett kutatásairól és annak
gyakorlati megvalósításáról. (A három nap során mintha minden fellépő kórus az
ő megállapításait, útmutatásait igazolta volna.) Felhangzott hangfelvételről
Kodály: Fancy című kórusműve, Kardos Pál tolmácsolásában.
Az ezt követő rövid
műsor a hangszeres zenéé volt: Matuz István – aki a napokban részesült
Kossuth-díj kitüntetésben – 20-21. századi magyar zeneszerzők (Hollós Máté,
Legánÿ Dénes, Jeney Zoltán, Szigeti István) szólófuvolára írt darabjait szólaltatta meg a
rá jellemző fölényes technikai és zenei biztonsággal.
„Mester és
tanítványa” volt a címe az első esti hangversenynek. Kodály: Első áldozás című,
ritkán megszólaló művét (magam most hallottam életemben először) és Bárdos Lajos:
Az Úristent magasztalom c. kompozícióját a Kodály Zoltán Ifjúsági Vegyeskar
adta elő Végh Mónika vezényletével, szépen kidolgozott, érett előadásban.
A Nemes József
vezette Lautitia Gyermekkar – akárcsak Matuz előbb említett fuvolakoncertje –
kortárs magyar szerzők (Orbán György, Sebők Péter, Vajda János, Zombola Péter)
latin nyelvű kóruskompozícióit szólaltatta meg. Ahogy Duffek Mihály
megnyitójában is utalt rá, a Szimpózium mindig feladatának tekintette napjaink
zeneművészetének ápolását és terjesztését.
A valóságos és a
virtuális mester-tanítvány kapcsolat jegyében került egymás mellé Buxtehude és
Bach (Kovács Szilárd orgonált), Czerny és Liszt (Pless Attila zongorázott) egy-egy kompozíciója, valamint a
két Gabrieli után Giovanni Bassano és Hans Leo Hassler motettái. Az utóbbiakat
a Canticum Novum Kamarakórus adta elő kiválóan, karnagyuk, Török Ágnes
vezényletével. Harsonán közreműködött Bolla Gábor és Kovács Tibor.
Ezen az estén került sor a jubileum alkalmából
megjelent könyv bemutatására. 25 év – 25 előadás idézi fel a kiadványban –
számos fotóval kiegészítve – az eddigi szimpóziumok tartalmi gazdagságát,
sokszínűségét. A kötetet Sárosiné Szabó Márta szerkesztette, aki – mint a
Zeneművészeti Kar tanszékvezetője – az egész Szimpózium egyik
szervezője-irányítója volt, szaktudásának és lelkes jelenlétének nagyban
köszönhető a rendezvény sikere.
A második nap –
szokás szerint – bemutató tanítással kezdődött. Spiegel Marianna tartott
szolfézsórát debreceni zeneiskolásoknak (tanáruk: Ludmány Antalné). Ötletes, a
gyerekek formaérzékét is célzó gyakorlatokkal vezette be az osztályt Mozart:
„Linzi” szimfóniája menüett-tételének zenei anyagába, formai megoldásaiba.
Énekes, zongorás elemzés után meghallgatták a teljes tételt.
A Bárdos Szimpózium
mindig tartogat valami meglepetést, valami különleges élményt. Ilyen volt az
idén a Felső-Nyárádmentéről (Erdély) érkezett
gyerekcsoport fellépése Czakó Gabriella és Nagy Éva Vera vezetésével.
Bemutatkozásuk „énekes misszió” címmel szerepelt a programban, tökéletesen
kifejezve ezzel munkálkodásuk lényegét. A gyerekek énekeltek, furulyáztak,
táncoltak, zenei ismereteiket
bővítő játékot játszottak – az
óra minden mozzanatában élték a zenét,
kedvesen, tiszta szívvel-lélekkel. Felemelő élmény volt mindnyájunk számára.
Pécsi Rita előadása
folytatta és tovább bővítette az előző nap, Hámori professzor által ismertetett
gondolatokat, a zenész-pszichológus alapos felkészültségével és tapasztalatai
alapján. Címe: „A befogadás útjai és gátjai – avagy automatikus-e a zene
hatása.” Van, lehet a zenének automatikusan is hatása, de ez tovább
fejleszthető és fejlesztendő. Ennek a mikéntjét járta körül sokoldalúan,
lendületesen, dinamikusan.
Délután Móczár Gábor
adott tájékoztatást a KÓTA és az Europa Cantat tevékenységéről.
A kétszáz éve
született Erkel Ferencre irányította a figyelmet a Szimpózium két programpontja
is. Sziklavári Károly felvázolta a zeneszerző egész pályafutását, egyenként
jellemezve valamennyi operáját, megemlítve életművének egyéb, jószerivel
ismeretlen alkotásait is. Tartalmas, felfedeztető előadás volt.
Gulyásné Somogyi
Klára „Zene és iskola a 19. században” címmel az egykori Nemzeti Zenede
létrehozásáról és működésének első éveiről nyújtott alapos, gazdagon informatív
ismertetést.
A továbbiakban a
Szabó Soma-vezette Cantemus Fiúkórus próbáját élvezhette a Szimpózium
közönsége, melynek során egy számukra ismeretlen madrigál (Josquin: A tücsök)
lapról éneklésének és megtanulásának lehettünk tanúi. Vezetőjük bevezető
szavaiban kifejezte a reneszánsz műveknek mint az abszolút tisztaságra nevelés
eszközének fontosságát. A bemutató utolsó perceiben a Prágába készülő kórus
versenyrepertoárjából adott ízelítőt.
A szombat esti
jubileumi hangversenyen „Magyar költészet a kortárs kóruszenében” címmel gazdag
műsort szólaltatott meg a Bárdos Lajos Leánykar, vezetője: Ordasi Péter, a
Kölcsey Kórus karnagya: Tamási László (friss Liszt-díjas), a Canticum Novum
Kamarakórus, vezetője: Török Ágnes, és a Debreceni Kollégiumi Kántus,
karnagyai: Berkesi Sándor és Baliga Ádám
vezényletével. Orbán György, Mohay Miklós, Szőnyi Erzsébet, Balassa
Sándor, Tóth Péter, Huszár Lajos Vajda János és Kocsár Miklós – Kádár Ferenc,
Pilinszky János, Csanádi Imre, Weöres Sándor, Ady Endre, Kányádi Sándor, Kovács
András Ferenc, Fazekas Mihály és Balassi Bálint verseire komponált kórusművei
hangzottak el egyenletesen magas színvonalú, valóban ünnepi atmoszférájú
tolmácsolásban. (A zeneszerzők közül többen is jelen voltak.) Orgonán Virágh
András Gábor működött közre.
A hangverseny során
másodízben került sor a Szesztay Zsolt Emlékdíj átadására, melyet a Bárdos
Szimpózium életre hívójának, a nagyhatású tanáregyéniségnek, a kórusnevelés és
–vezetés Liszt- és Kodály-díjas művészének özvegye alapított. „Az
emlékdíjat a Debreceni Egyetem
Zeneművészeti Karának az a hallgatója
kapja, aki Szesztay Zsolt szakterületén, a zeneelmélet, szolfézs/zeneismeret és
kórusvezetés szaktárgyak terén együttesen kiemelkedő teljesítményt nyújt,
valamint általános tanulmányi eredménye, a zenei, illetve a zenetanári pályára
való felkészülése példaértékű.” Az idén Bűdi Katinka ének-zenetanár, egyházzene
szakos hallgató volt az emlékdíj kitüntetettje.
A találkozó utolsó
délelőttjén Szőnyi Erzsébet tartott vitaindító előadást „Zenepedagógiánk jelene
és jövője” címmel. Értékelte a Szimpózium idei munkáját, eredményeit, az
előadásokat és zenei bemutatókat. Külön kiemelte számos magyar mű
megszólaltatását, melyek színvonala nemzetközi mércével mérve is magasan áll.
Kiemelte, hogy napjainkban is sok pozitív dolog történik a zenei nevelés
területén, jó tudni ezekről. Ismertette a Magyar Kodály Társaság céljait és
feladatait, majd Pál apostolt aposztrofálva buzdította a jelenlévőket, hogy az
„Igét” mindenképpen hirdessék!
A résztvevők négy
szekcióban beszélték meg aktuális problémáikat, feladataikat: az
ének-zenetanárok Kedvesné Herczegh Mária, a zeneiskolai szolfézstanárok Spiegel
Marianna, a szakközépiskolai és a főiskolai tanárok S.Szabó Márta, a
kórusvezetők Ordasi Péter vezetésével.
A Szimpózium utolsó
nagy eseménye ismét Erkel Ferenc emlékét idézte. Szitha Tünde előadásában a
verbunkos zene kialakulását, stílusának jellegzetességeit, nemzeti jellegét
fejtette ki, valamint ennek beépülését és funkcióját Erkel operáinak zenei
nyelvébe. Az elmondottakat nagy előadó apparátus demonstrálta: a Partiumi
Keresztény Egyetem Vegyeskara, a Debreceni Kollégiumi Kántus, a Szegedi
Universitas Szimfonikus Zenekar a Hunyadi László–nyitányt és a Bánk Bán-ból két
részletet szólaltatott meg: a Hazám, hazám – áriát és az első felvonás
fináléját. Énekes szólisták voltak: Mercs Angéla, Ujvárosi Andrea, Xavier
Rivadeneira, Posta Emil. Vezényelt Somorjai Péter és Berkesi Sándor. Impozáns, szép előadás
volt, hatásos befejezése a 25. Bárdos Szimpózium programjának.
Zárszavában Duffek
Mihály ismertette a következő időszak eseményeit, majd köszönetet mondott
mindazoknak, akik a rendezvény sikeréhez hozzájárultak.
A következő
Szimpózium időpontja: 2011. március 25-27.
Körber
Tivadar
A Debreceni Egyetemi Kiadó gondozásában megjelent
kötet válogatást kínál az eddig 25 alkalommal megrendezésre került Bárdos
Szimpóziumok előadásaiból. A huszonöt előadás többségében nyomtatásban még meg
nem jelent, a zenetörténet és kórusirodalom, a XX. századi magyar zeneélet és a
zenepedagógia tárgyköreiből választott tanulmány. Szerzői: Arany János, Berkesi
Sándor, Daróci Bárdos Tamás, Duffek Mihály, Fekete Károly, Gárdonyi Zsolt,
Ittzés Mihály, Joób Árpád, Karasszon Dezső, Kedves Tamás, Kollár Éva, Komlós
Katalin, Kovács Mária, Körber Tivadar, László Ferenc, Lukin László, Mohayné
Katanics Mária, Mohay Miklós, Rozgonyi Éva, Sapszon Ferenc, Spiegel Marianna,
S. Szabó Márta, Szesztay Zsolt, Szőnyi Erzsébet és Ujfalussy József.
Szerkesztő: S. Szabó Márta.
A
kötet megvásárolható a Debreceni Egyetem Sziget
könyvesboltjában (Egyetem tér 1.), vagy megrendelhető a Kiadótól, ugyanezen a
címen.