A MAGYAR – SZLOVÁK ZENE KAMARAESTJE EGERBEN
Az Eszterházy Károly Főiskola Ének – zene
Tanszéke a 2009/2010 – es tanévben ünnepli fennállásának 60. évfordulóját.
Tanszékünk egyike azon szakoknak, melyek a Pedagógiai Főiskola székhelyének
1949 – ben, Debrecenből Egerbe történő áthelyezésekor
az elsők között kezdhették meg működésüket.
A „születésnapi” ünnepségeket
egy egész tanéven át tartó hangversenysorozattal kívánjuk emlékezetessé tenni,
melynek keretében már az elmúlt szemeszterben is számos koncertet szerveztünk
mind tanáraink, mind hallgatóink közreműködésével. Ezek közül nehéz lenne
kiemelni bármelyiket, mégis fontos hogy zeneszerzői ambíciókkal bíró
hallgatóinknak önálló szerzői esten túl, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
zeneszerzés szakos hallgatóival, egy közös hangversenyen is lehetőségük nyílt
szerzeményeik bemutatására. A koncert külön érdekessége, hogy a művek szintén a
hallgatók, adott esetben maguk a szerzők előadásában hangzottak el.
A rendezvények méltó
helyszínéül szolgált a főiskola nemrégiben teljes egészében felújított kápolnája,
az Oratorium Artium Pyrkerianum, mely orgonahangversenyek mellett -
köszönhetően a teremben szintén helyet kapó kiváló minőségű Steinway
hangversenyzongorának – kamarakoncertek, zongoraestek és egyéb zenei események
megrendezésére is alkalmas.
Ebben a festői
környezetben került sor 2010. február 24 - én a „magyar – szlovák zene
kamaraestjére”. Mivel tanszékünk szoros, baráti kapcsolatot ápol a nyitrai
Konstantin Egyetem Zenei Tanszékével, szinte evidenciaként merült fel, hogy
fennállásunk 60. évfordulóját ünnepeljük együtt Szlovákiában élő magyar
barátainkkal. Azért is tartottuk fontosnak meghívásukat, mivel míg Szlovákiában
– főként az ott élő magyarok jóvoltából – sokkal inkább ismerik a magyar
zenekultúrát, zenepedagógiai módszereket, addig Magyarországon jóval kevesebbet
tudunk a szlovák zeneszerzőkről, illetve műveikről.
Az est előadói, Csehi
Ágota egyetemi docens – zongora, Eva Sýkorová és
Bakos Anita doktorandusz hallgatók – fuvola, magas
szintű szakmai felkészültségük mellett, kiváló előadói képességükről is
tanúbizonyságot adtak, igazi zenei élményt varázsolva a terembe.
Kiemelendő a koncert
műsorának igényes összeállítása. Azon túl, hogy magyar, illetve szlovák szerzők
művei csendültek fel, a művészek nem feledkeztek meg olyan zeneköltőkről sem,
akik ugyan egyik nemzetiséghez sem tartoznak, műveikben fontos szerepet
játszanak a magyar motívumok.
A
koncert keretét is egy - egy ilyen, zongorakíséretes fuvoladuó adta Albert Franz Doppler tollából. (Albert Franz Doppler - Karl Doppler: Hungarian
Phantasy op. 35, majd Albert Franz Doppler: Duettino magyar motívumokra két fuvolára és zongorára op. 35).
Ezekben a produkciókban
igazi példáját láthattuk a precíz, igényes együttmuzsikálásnak, mely nem merült
ki pusztán a hangjegyek virtuóz „lejátszásában”, hanem kitűnt, hogy maguk az
előadók is élvezettel játsszák a műveket, élményt okozva ezzel a közönségnek
is.
Bakos Anita
tolmácsolásában további két szóló darabot is hallhattunk (Hajdú Mihály: Magyar parasztdalok – Panaszos dal, és Cécile Chaminade: Concertino
fuvolára és zongorára, op. 107), melyek interpretációjára a biztos
technikai háttér mellett mindenekelőtt a muzikalitás és a kiemelkedő előadói
kvalitás volt jellemző.
Eva Sýkorová
virtuóz technikáját csodálhattuk meg egy másik Albert Franz Doppler műben
a Fantasie Pastorale Hongroise (Op. 26.) – ban. E
mellett előadásában hallgathattuk meg a koncerten első szlovák műként felhangzó
szerzeményt, Michal Vilec: Nyári
feljegyzések ciklusából a Kilátóban című darabot.
Csehi Ágota, aki a
hangversenyen végig zongorakísérőként közreműködött, kiválóan alátámasztva és
segítve a szólistákat, nem „csak” kamarazenészként, hanem szólistaként is
szerepet vállalt. A volt kolléga, a Konstantin Egyetem egykori tanára, Ivan Parík: Esti
dalok című, népzenei ihletettségű kompozíciójának
előadásában zongorajátékával bizonyította és hallhatóvá tette, hogy milyen
szoros érzelmi szálak fűzik a műhöz.
Összességében tehát egy
nagyszerű koncertélményben lehetett részünk, mely amellett, hogy emlékezetessé
tette ezt a számunkra oly fontos évfordulót, közelebb hozta jövendő zenetanár
hallgatóinkhoz a szlovák zenekultúrát. Sokuk számára ez lehetett az első
lépcsőfok, más európai nemzetek zenéjének megismeréséhez. Ha ezen
lépcsőkön „felkapaszkodnak”, később széles látókörű tanárként oktathatják akár
a magyar, akár a „külföldi” zenét, hiszen zenei identitásunk megőrzése
érdekében a saját zenekultúránk ismerete mellett, a „szomszédos népek”
kultúrájának megismerése is fontos.
Nagy
Zoltán