Weiner László: Kamarazene mélyhegedűvel
Lemezismertető
A
20. századi magyar zenetörténet egyik legígéretesebb tehetsége, Weiner László (1916. április 9. — 1944.
július 25.) szülővárosában, Szombathelyen kezdte zongoratanulmányait. Hamar
nyilvánvalóvá vált számára, hogy életében az egyik legfontosabb szerepet a zene
játssza majd. Középiskolás, mikor a budapesti Operaházban Kodály Háry Jánosának
előadását látva úgy érezte: az élmény meghatározó fordulat szakmai
fejlődésében. Ifjúi lelkesedését az 1934-ben néhány hónapig vezetett, mindez
idáig csak töredékeiben kiadott zenei naplójába [Parlando 48/6 (2006):
40-44] rögzítette:
„Szinte
mámorosan mentem el az Operából. […] Milyen jó lenne beleordítani a világba,
hogy meghallják „Tiszán innen, Dunán túl”, meghallják, megértsék — ezt a nevet
—, Kodály Zoltán.
A „Háry
János” előadása ihletett e bevezető sorok megírására. Az a „Háry János”,
amelyre nem is olyan régen még lenézően tekintettem. Ma már nem is tisztelem,
hanem csodálom ezt a legmagasabb muzsikát. Csodálom, de nem vagyok hivatott
arra, hogy méltassam. Méltassam Kodály daloló művészetét, vagy genialisan
megírt „Napóleon csatáját”, amely talán a legkomikusabb hang a magyar
zeneirodalomban, vagy a kórusok nagy Mesterét? Gyönge ehhez a tollam, kár volna
evvel próbálkozni.
Inkább
megköszönöm a nagy Mesternek és a Mester leghivatottabb tolmácsolóinak, hogy
megmutatták nekem azt az utat, amelyen haladnom kell. A nagyszerű út
kivilágosodott!”[1]
Fájdalmasan torzón maradt életművének ismeretében
bámulatba ejtő az a tudatosság, mellyel a Háry által felsejlő utat a hátralévő alig
tíz évben bejárta.
A Zeneakadémia Évkönyve szerint Weiner 1934-ben kezdte
meg tanulmányait az intézményben.[2]
Főtanszaka a zeneszerzés volt Kodály irányításával, de tanult többek között
Ádám Jenőnél (karének), Harmat Arturnál (gregorián), Kósa Györgynél (zongora),
Roubal Rezsőnél (ütőhangszerek) és Unger Ernőnél (karnagyképző) — minden
tantárgyban a legjobb előmenetelt tanúsítva. Bár négy év múlva már megkaphatta
volna diplomáját, ő mégis úgy döntött, hogy meghosszabbítja tanulmányait és a
4. évfolyamot kétszer megismétli, így 1940-ig volt a Főiskola hallgatója.
Tehetsége karmesterként, zongoristaként és komponistaként egyaránt
megnyilatkozott. Még Unger Ernő osztályának növendéke volt, mikor 1938. május
11-én Weber Oberonjából vezényelt részleteket, zeneszerzőként pedig egy évvel
később, 1939-ben mutatkozott be, mikor május 22-én egy nyilvános
növendékhangversenyen Adlex (Ajtay) Viktor és Lukács Pál előadták a Duo
hegedűre és mélyhegedűre című kompozícióját. Első zenekari bemutatóját Rajter Lajos vezényelte (Nyitány kis
zenekarra), aki 1939. június 21-én az alábbi bejegyzést tette a kéziratos
partitúrába: „Szívesen mutattam be Weiner László pompás kis nyitányát.” Az
elkövetkező néhány évben számos kedvező sajtóvisszhangot kiváltó hangversenyt
dirigált, többek között Händel Saul
és Judás Makkabeus oratóriumait. A
mindkettőben szólót énekelő Rózsa Verával Weiner László 1942. október 10-én
kötött házasságot. Az esküvői tanúk Kodály Zoltán és Kósa György voltak,[3] ami
ékes bizonyítékát adta az ifjú pár és tanáraik bensőséges emberi kapcsolatának.
A történelem azonban sem a művészi kiteljesedésre, sem az egyéni boldogságra
nem sok időt hagyott. A már életbe lépett zsidótörvények miatt a művészházaspár
fellépései az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület)
hangversenyeire szűkültek, s Weiner hamarosan megkapta behívóját is. Kodály
Zoltán közbenjáró levelet írt Weiner katonai felettesének, megkísérelve, hogy
egyik legkedvesebb tanítványát megmentse a munkaszolgálattól és a keleti front
borzalmaitól.[4] Erőfeszítése azonban
hiábavalónak bizonyult: a hivatalos jelentés szerint az alig huszonnyolc éves
Weiner Lászlót a lukovi munkatáborban érte a halál.
A torzón maradt, éppen hogy csak elinduló életművet nehéz
elfogultság nélkül megítélni. Több mint ötven év távlatából, az 1994. május
2-án a Goldmark-teremben Weiner László tiszteletére rendezett
emlékhangversenyről írott recenziójában Kroó György az est egyik legnagyobb
tanulságának tartotta, hogy az alma materét éppen csak elhagyó ifjú Weiner
kezdő komponistaként a zeneszerző-mesterség olyan magas fokára jutott el kevés
fennmaradt művével, melyek messze meghaladják az első, nyilvánosságra érett
kompozíciók elvárható legmagasabb szintjét is. „Hangszerismeretre, idiomatikus
írásmódra csakúgy vonatkozik ez, mint a formák tiszta vonalaira, a szövésmód
biztonságára és változatosságára, a zenei tematika és a hangvétel, valamint a
műfaj-tradíció szorosan egymásra utaló egységére. És fel-felcsillan mindegyik
műben az elhivatottságnak, a zenei fantázia működésének az a félreérthetetlen
jele, amely Kodály szerint »a legszebb reményekre jogosít«”.[5]
Az oeuvre magában foglal egy nyitányt, három dalt és
egy férfikarra írt kompozíciót; valamint további négy olyan művet, melyek
mindegyikében meghatározó szerepe van a mélyhegedűnek. Ezek létrejöttét a kor
kivételes tehetségű brácsaművésze, Lukács Pál inspirálta.
A Duó hegedűre
és brácsára (1939) klasszikus mintákat éppúgy megidéz, mint Bartók
hegedűduóit. Mind a négy tételt pentaton-modális hatású, kvarthangközt
hangsúlyozó dallamívekből építkező témák alkotják. Az 1. tétel pulzáló
nyolcadai feletti aszimmetrikus motívumszilánkoknak a váltakozó ütem ad
improvizatív jelleget. A háromtagú 2. tétel játékos, ugyanakkor groteszk felhanggal
rajzolja meg a kis ambitusú gyermekdalok világát. Míg a 3. tétel komoly
hangvételével, tritonusz keretbe ágyazott nyitómotívumával ellentételezi az
előző tételt, addig a 4. tétel a mű belső kohézióját teljesíti ki a visszatérő
orgonapontos nyolcadokkal és kvartos melodikájával. A Vonóshármas — Szerenád (1938. július-augusztus) Weiner legkorábbról
fennmaradt műve, mely mind formálásban, mind nyelvezetében joggal tekinthető a
zeneszerző meg nem született vonósnégyesei előfutárának. A hegedű brácsa és
gordonka diskurzusa vélemények-ellenvélemények sorozata, de a fugatóval induló
3. tétel hosszabb unisono szakaszaiban a konklúzió is megszületik. A Lukács
Pálnak ajánlott Szonáta brácsára és
zongorára (1939?) Weiner legnagyobb zeneszerzői sikerét jelentette:
1942-ben elnyerte a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium pályadíját.[6] A
nyitótétel (Fantázia) három — hangvételben egymást kiegészítő — részből áll. Az
Intermezzo címet viselő középső tétel rondó, míg a szonátaformájú zárótétel
tartalmilag is, szerkezetében is a legösszetettebb. A Concerto zongorára, fuvolára, brácsára és vonószenekarra (1941?)
nemcsak J. S. Bach 5. Brandenburgi versenyével mutat szoros rokonságot
concertáló hangszereinek összeállításával és terjedelmes zongoracadenzáival,
hanem — a zongora hárfát idéző arpeggiói révén — Debussy 2. kamaraszonátájára
is reflektál. A „Verunak” ajánlott mű
bemutatója 1942. január 26-án hangzott el a szerző, Sonnenfeld Miklós és Lukács
Pál szólójával. Bár a három tétel mindegyikében megragadható a barokk modell,
Weiner ebben a műben a legeredetibb és itt távolodott el a legmesszebbre a
Kodály-iskola stíluskörétől.
Kovács Ilona
[1] Weiner László, Zenei jegyzeteim. [Kézirat, 1934], 1-2.
[2] Weiner László életútjáról és műveiról lásd Tallián Tibor dolgozatát (Weiner László 1916-1944) a zeneszerző halálának 50. évfordulójára rendezett emlékhangverseny műsorfüzetében (1994. május 2. – Goldmark-terem)
[3] Rózsa Vera szíves közlése.
[4] A levél másolatát lásd a CD lemezkísérőjében: HCD 32607, 19.
[5] A kritika a Bartók Rádió Új Zenei Újság című műsorában hangzott el 1994 májusában.
[6] A sikerről A Magyar Zsidók Lapja (1941. július 17., 6. oldal) közöl híradást „Weiner László nyerte el a Kamara-zene pályázat második díját” címmel: „A m. kir. Vallás- és közoktatásügyi miniszter ez évi zenei pályázatának kiosztása során, a kamarazene művek részére kiírt pályázatok során a 800 pengős második díjat a »Coriolan« jeligéjű pályamű nyerte el. A jeligés levél felbontása során kitűnt, hogy a díjnyertes a szombathelyi születésű Weiner László, a magyar fiatal zenészgeneráció egyik legtehetségesebb tagja.”