Parlando
1964/9., 14.-16. p.
… a monotematika?
A
téma fogalma (gör. thema =
állítás) a zenében egy kiemelt zenei képletet jelent, olyan tipikus alakzatot,
mely alkalmas bővebb kifejtésre. Ha a zenemű folyamán egyetlen téma,
vagy annak több változata szerepel, akkor beszélünk tematikus egységről, monotematikáról, monotematikus
szerkezetről. Ilyen értelmezésben ez a fogalom nem új, legfeljebb arról
beszélhetünk, hogy a XX. századi zene újszerű szerepet szán egy-egy
műalkotásban az egyetlen témának.
A
téma szerepe mind a népzenében, mind a műzenében a zenetörténet folyamán
igen változatosan alakult. A megkötés és lazítás, a kristályosodás és oldás
hullámzó folyamatának követése igen komplikált feladat lenne. Ennek a
folyamatnak sok lényeges sajátosságát tárgyalja Szabolcsi Bence: „Makám-elv a népi és művészi zenében: típus és
változat” című írása (A melódia története. II. kiadás 256. lap.). Ennek az
írásnak csupán egy részletét idézzük: „Van ugyanis egy zeneszerző típus,
mely épp a változat-teremtésben, az alakításban és értelmezésben, az anyag
metamorfózisában emelkedik legmagasabbra, s ez sokkal inkább természetes
otthona, mint maga a dallamkitalálás; Bach is, Beethoven is, de Liszt is,
Bartók is ehhez a típushoz tartozik. A variációs hajlam szinte törvényszerűleg vezet a monotematikához,
az „omnia ex uno” elvéhez; és bizonyára nem véletlen, hogy Liszt és
Bartók első helyen állnak azok között, akiknek a 19. és 20. század zenéje
az egy témájú szimfonikus költeményt, az egytémájú kamarazenét, az egytémájú
versenyművet köszönheti.”
Mindenekelőtt
Bach kimeríthetetlen találékonyságának, variáló művészetének bemutatása
kínálkozik elsőként fejtegetésünk elejére. Számos művének, sőt
több sorozatának egyetlen téma a központi anyaga. A téma szerepének, vándorútjának
követése mellett igen érdekes Bach művészetében a téma-variánsok
alakulását megfigyelni. Ez utóbbiakban a hasonlóság széles fokozatai valósulnak
meg az azonosságtól az ellentétek szembeállításáig. A közismert a-moll
kétszólamú invencióban a téma két hármashangzat felbontása (tonika, domináns),
a téma-variánsok pedig egyetlen akkord más formájú felbontásai:
Ebből
a rendkívül egyszerű hullámzó dallammozgásból kerekíti ki Bach a barokk zenének
ezt a kis remekművét. A Musikalisches Opfer és a Kunst der Fuge hatalmas sorozatai szintén egy-egy témára épülnek. Ez
utóbbin Bach életének utolsó hónapjaiban is dolgozott és életének egyik utolsó
művében az ellenpontozó technikának és a variáló művészetnek utolérhetetlen
remekművét formálta ki az alábbi egyetlen témából:
Mindezekben
a művekben és a barokk-zene sok más hasonló művében az egyetlen téma
elsősorban a gondolati egység biztosítója. A művek stabilitásának
megalapozására egyéb más eszközök is szolgálnak: a világos hangnem, a modulációs
kimozdulások gondosan megtervezett egyensúlya, a szerkezeti kiegyensúlyozottság
stb.
A
klasszicizmusban a zenedrámai konfliktusainak kibontakoztatói elsősorban
ellentétes karakterű témák. Gondoljunk Beethoven V. szimfóniája első
tételének sokat idézett témáira:
A
zenei romantika néhány zeneszerzője újból az egyetlen témára épülő
szerkesztési technikát helyezi előtérbe:
Ezeknek
a témáknak azonban kissé más a szerepe, mint a barokk témáknak. A romantika a
zenei (vagy néha irodalmi, bölcseleti, társadalmi) program meghirdetéséhez
egyre merészebb eszközöket használ. Gyakran felbomlik a klasszikus értelmű
szerkezeti, formai egység, labilissá válik a tonalitás; a zsúfolt kromatika
kimozdítja a zenét a hangnem és a diatónia egyensúlyozó keretéből. A felborulás
veszélyétől gyakran idézetként felhangzó téma „menti meg” a zenét. Tehát
az egyetlen témának programatikus szerepén kívül
stabilizáló, tonális hatásköre is van.
Még
fokozódik a témának ilyen hatásfokú beállítása a tizenkét-fokúság felé sodródó
zenében. Az úgynevezett atonális zene még a romantikus szokásnál is nagyobb
mértékben támaszkodik az egyetlen téma összetartó erejére. Ernst Křenek Schönberg dodekafon zenéjét ismertető
tanulmányában a következőket írja: „Valóban, Schönberg minden munkájában
nyomon követhető milyen nagy gondot fordított, még nagyobb formáiban is az
egység elérésére. Már korai tonális kompozícióiban sem elégedett meg elemi, a tonális
kapcsolatok teremtette egységgel, hanem olyan felépítményt szerkesztett ezekre
az alapelemekre, amelyek rendkívül dús motívumkapcsolatokból álltak össze…
Amint a hangnem tudatos alkalmazása teljesen eltűnt és a zene „atonális”
lett, semmilyen harmonikus alapelv nem volt már kéznél, amelyből a
technikai egységet le lehetett volna vezetni. Ekkor logikussá vált, hogy a
figyelmet a motívumok kapcsolatára kell koncentrálni. Amíg előzőleg
ezek a kapcsolatok a felépítmény szerepét töltötték be a harmonikus alapzaton,
addig most az egész zenei építmény felelősségteljes pillérei lettek”. Ez
az „egységet teremtő eszme” vált uralkodóvá az egyetlen Reihe-re épülő kompozíciókban. Így például Schönberg
Mózes és Áron című operáját teljes egészében a következő sorra
építette:
De
nemcsak Schönberg, hanem a XX. század több komponistája választja egyik-másik
művében az egy témára épülő szerkesztési eljárást. Kodály I.
vonósnégyese pl. a „Lement a nap a maga járásán” kezdetű népdal dallamára
és annak variánsaira épül:
Bartók,
mint azt Szabolcsi Bence idézett írása is kiemeli, egyike korunk legtalálékonyabban
variáló művésze. A monotematika az ő
műveiben is az egyik legfontosabb egybekovácsoló erő. Még legradikálisabb
korszakában is következetesen ragaszkodik a tematikus egységhez és művei
nagymértékben ezért példamutatóan leszűrtek, és klasszikus
szerkezetűek. II. hegedűversenyének alább következő legfontosabb
témái mind egy tőből fakadnak:
A
monotematika tehát a XX. század zeneszerzőinek
olyan egységbetartó, rendező, irányító központi anyaga, amely sok vonatkozásban
a cserbenhagyott klasszikus tonális tényezők (hangnem, funkció)
helyettesítőjeként szerepel. Ezek a vissza-visszatérő szilárd
támaszpontok adnak bátorságot többek között a merész útkeresésekhez.
Turcsányi Emil