Parlando
1964/10., 1.-2. p.
Nemzetközi népzenei konferencia Budapesten
Furcsa,
kétlaki tudomány a miénk. Fél lábbal néprajz, másikkal zenetörténet. Egyikből
sem hiányozhat. A néprajz, ami a nép életét, kultúráját kutatja, éppoly csonka
nélküle, mint a zene múltjában búvárkodó zenetörténet. A népzenetudomány
munkásának tehát tudni, látni kell a szálakat, amelyek ide is, oda is kötik.
Az
1947-ben alakult, most Kodály Zoltán elnökletével működő
Nemzetközi Népzenei Tanács 17., budapesti
konferenciája a népzene és a zenetörténet kapcsolatait hangsúlyozta. Az előadások
jó része erről szólt. Szabolcsi Bence, Walter Wivra
(Kiel), Paul Coilaer
(Bruxelles), Viktor Belaiev
(Moszkva) és mások világosan kifejtették és példákkal igazoltak, hogy a
műzene és népzene két világa voltaképpen egy világ, hogy népzenei-nedvek
nélkül nincs műzene és a népzene birodalma is tele műzenei alkotásokkal.
Aki az egyikkel foglalkozik, a másikban is jártasnak kell lennie. A
zenetörténész a múlt írásos zenei emlékeit kutatva, lépten-nyomon népdalokra
bukkan, a népdalgyűjtő pedig, nemcsak népdalt jegyez le a nép
ajkáról, hangszereiről, de műdalt, műzenét ill.
Hallgatva
a magasröptű előadásokat, lehetetlen volt nem gondolni közben Kodály
30-40 év előtti tanulmányaira, amelyekben már akkor oly világosan
rámutatott a széttéphetetlen kapcsolatokra nép- és műzene között.
Bartók
és Kodály eszméinek jegyében zajlott a másik téma megtárgyalása is. Az előadók
egy csoportja a rendszerezési problémákról beszélt. Mi a rendszerezés és
mi szükség van rá? Rend a lelke mindennek… A
népzenetudomány sem kivétel: az aranyszabály rá is érvényes. A népzenét
őstenyészethez hasonlíthatjuk, amelyben „vadon” burjánzik minden. Csiráznak,
növekednek, ágaskodnak, lombosodnak a különböző fajta növények. El is
halnak, hogy újnak adjanak helyet. De az új a régi folytatása. Non omnis morier… Nem egészen halunk
meg. Materiálisan is igaz tétel ez, a növényvilágban is.
Nos,
ilyen a népzene flórája. Ha meg akarjuk ismerni, mi mindent rejt magában, meg
kell vizsgálnunk az egyes fajtákat, le kell írnunk sajátságaikat, csoportosítanunk
kell őket, hogy lássuk, miből mennyi van, melyek a hasonlók és
különbözők, miben hasonlók és különbözők. Népzenei szaknyelven
szólva: első lépés az elemzés, az analízis, egy-egy dallam tulajdonságainak
számbavétele. Aztán: a megismert tulajdonságok alapján sorba rakjuk, rendezzük
a dallamokat.
Nyugodtan
állíthatjuk: míg nem rendeztük, nem ismerjük egy nép zenéjét.
Annyira
egyszerű, világos és igaz ez, hogy bámulnunk kell
mi szükség van hangoztatására! Miért kellett riadót fújni egy nemzetközi
konferencián róla! Pedig így van. Bartók, nem sokkal halála előtt, utolsó
tudományos művében arról panaszkodik, hogy a népdalkiadványok
szerkesztői általában semmi gondot nem fordítanak a dallamok rendezett
közlésére. Azóta húsz év telt el, de alig jutottunk előre.
A
finn, ukrán és magyar kutatók kis körén túl – évtizedeken át – alig akadt
valaki is, aki komoly kísérletet tett a népdalok rendezésére. A legutóbbi
években mintha megélénkült volna az érdeklődés. Erről tanúskodott
néhány vendégünk előadása. Elsőnek Samuel Baud-Bovy-t (Genf) említjük. Neve a júniusi
ISME konferencia óta jól ismert hazánkban. Amit a rendezésről mondott,
megerősített bennünket abban, hogy jó úton járunk. Példái, következtetései,
mintha a mi módszerünket igazolták volna. De tanulságos volt a többi előadás
is. Hadd említsük meg a jelentősebbeket: Raina
Katzarováét (Szófia), Jan Sicszewskiét
(Varsó), Karel Vetterlét (Brünn)
és Fumio Koizumiét
(Tokio).
Amily
könnyű megállapítani a rendezés fontosságát, oly nehéz felelni a kérdésre:
hogyan? A válasz előtt el kell különíteni a rendszerezés két, gyakorlati
szempontból különböző célját. Az egyik: gépies, szigorú rendet teremteni a
dallamok között, olyat, amelyben bárki bármilyen dallamot gyorsan megtalál. A
tudományos intézetek népdal-katalógusaitól, a népdal kiadványok végén közölt
különböző dallam-mutatóktól ilyen rendet kíván az ember. A másik cél:
áttekinthető képet adni egy nép, vagy egy táj népzenéjéről, azaz
egymás mellett közölni a hasonló, egymástól távol az eltérő dallamokat,
típusokat. Szótárszerű, merev renddel itt nem boldogulunk. A hasonlóságot
ugyanis nem mindig tükrözik a szótárszerűen kezelhető zenei elemek.
Mélyen rokon dallamoknak gyakran különböznek kadenciáik, szótagszámaik,
ritmus-formáik, ambitusuk, hangnemük. A hasonló
típusokat csakis olyan zenei elem alapján hozhatjuk közel egymáshoz, amely
többet, jellemzőbbet, lényegesebbet, állandóbbat mond, mint egy kadencia
típus, vagy ritmus-forma. A magyar népzenében – úgy látszik – a dallam rajza,
vonala, ez az elem. A dallam-vonal alapján, az egyes dallamrészek magasság-viszonya
szerint rendeztük – rendezzük népdalainkat. Az eddigi eredmények bizonyítják,
hogy a mi népzenénk természetének ez a rend felel meg a legjobban.
A
konferencia alatt vendégeink megtekintették készülő Európai Népdalkatalógusunkat,
valamint úttörő rendszerezési kísérleteinket, az elektronikus számológéppel.
Amit e téren láttak, valósággal lázba hozta őket.
De
a láznál fontosabbak a tervek, amelyek a budapesti konferencián
születtek. Egy-egy szűkebb szakmai feladat elvégzésére kisebb csoportok
alakultak, elhatározva, hogy tagjai a jövőben gyakrabban találkoznak, így
a népzenetudomány állandó nemzetközi műhelyévé válhatnak. Nagy reményekkel
tekintünk munkájuk elé.
Járdányi Pál