Parlando
1964/12,. 10.-12. p.
AZ ISME ELŐADÁSAIBÓL
A zenepszichológiai
kutatások néhány eredménye az NDK-ban és azok jelentősége a zenei
nevelésben
— Paul Michel
előadása —
Paul
Michel, a weimari zenepszichológiai tudományos
kutatóintézet igazgatója, az ISMÉ-n elhangzott előadásában
a zenepszichológia és zenepedagógia
kapcsolatairól beszélt.
Előadását
az 5. ISME konferencia javaslatára hivatkozva kezdte, amely javaslat kiemelte a
pszichológiai kutatások fontosságát a zenei nevelésben.
„Tudnunk
kell - mondotta
-,
hogy a zene milyen szerepet játszik általában az ember életében, milyen hatásokat
képes kiváltani és fokozni, s melyek azok az optimálisan elérhető célok,
melyeket metodikai-didaktikai vonatkozásban ez által elérhetünk. Eszerint a
zenei nevelés és a pszichológia közötti együttműködés nem pusztán
akadémikus probléma, hanem
elsősorban gyakorlati jelentőségű.”
A
zenei nevelés az NDK-ban a pszichológiai megalapozottság szükségességéből
indul ki, nemcsak az iskolai zenetanítás tekintetében, hanem egyéb kultúrpolitikai
kérdések megoldásában is. Legfőbb feladatnak azt a célt tűzték ki - más szocialista
országokhoz hasonlóan -, hogy a zenét
közkinccsé tegyék, hogy egyrészt a legmagasabb művészet élvezését
elérhetővé tegyék a nagyközönség számára, másrészt a lehetőségig
alkotó módon is bevonják a zene területére. Mert minél mélyebben és
alapvetőbben foglalkozik az ember a művészettel, annál jobban
érvényesül annak humánuma az egyéniség kialakításában.
Beszélt
a professzor először is
az ember zenei fejlődésének
lehetőségeiről.
A legfontosabb
megállapítás az, hogy le kell térni végleg a determinizmus útjáról. Meg kell
vizsgálni, hogy mi örökölhető egyáltalában, s a kisgyermek fejlődése
szempontjából mi eldöntött adottság.
„Nem
a zenei képesség, hanem a hajlam az, ami, bizonyos mértékig örökölhető.
Nem a veleszületett tehetség az, ami a gyermek fejlődését meghatározza,
hanem az életkörülmények, amelyek a hajlamokat irányítják. A zenei környezet,
amely a kisgyermeket állandóan a zene hallgatására, felfogására készteti. Ez a
tény a döntő, amikor pedagógiai ráhatásról akarunk gondoskodni. A
megismételhetőség elve érvényes zenére vonatkozóan is. A zenepedagógusnak
nem szabad készen várnia a képességeket, amikor a gyermek zenei neveléséhez
kezd, hanem elő kell idéznie s tervszerűen fejlesztenie. Az öröklött hajlamokat számításba kell vennie, de
ezek a hajlamok nem egy irányban jelentkeznek. Az a hajlam, amit közhasználati
szóval tehetségnek neveznek, igen sokirányúvá fejleszthető, vagy
úgyszólván bármelyik irányban kiművelhető.
A határozott irányt már a nevelés adja meg.
Az
a régebbi megállapítás is tarthatatlan, hogy bizonyos társadalmi rétegek,
nemzetek, fajok sajátossága a zenei tehetség. A tehetséghez a természet csak
bizonyos anatómiai-pszichológiai adottságokkal járulhat hozzá. De minden egészségesen
született gyermek zenei szempontból is magában hordja a lehetőségeket. A társadalom felelős azért, hogy ezek a lehetőségek
valóra váljanak.” Fenti megállapításokat igazolják azok az eredmények, melyeket
a zenei népművelés terén az NDK-ban eddig is elértek. A fentebb említett
tokiói ISME konferencia javaslata is csak úgy kaphat életre, ha minden gyermek
számára egyenlő feltételek állnak fenn a zenei nevelés tekintetében. Így
lesz csak a zenei nevelés valóban emberneveléssé.
A fejlődés pszichológiája a gyermekkorban.
„A
mai kutatások azt is bebizonyították, hogy eddig a gyermek zenei vonatkozású optimális
képességeit messze alábecsülték. A gyermekek teljesítőképessége az egyes korosztályokban
sokkal magasabb, mint ahogy ezt eddig a zene pedagógusok,
de a pszichológusok is megállapították. Megfelelő otthoni környezet és
tervszerű, célratörő pedagógia mellett az iskolában és a nyilvánosság
előtt is kiderült, hogy az eddigi korosztályok szerint megállapított
csúcsteljesítmények ma már nem tekinthetők azoknak. Ezt olyan
pszichológiai tudomány állapította meg, mely nem pillanatnyi helyzeteket
rögzített, hanem a fejlődési lehetőségeket állandóan kutatja, ezeket
az ismeretek kiszélesítésével, valamint megfelelő képességfejlesztéssel
meg is teremti.”
A
múlt pszichológiai megállapításainak hibája, hogy a zenei fejlődést
egyoldalúan, a gyermek korának oldaláról, egy, a tehetségtől függően
feltételezhető ösztönösség szerint, nem pedig a tevékenység konkrét
formáján és ennek tartalmán keresztül határozta meg. Ilyen előre
megállapított keretek között a gyermek a megfelelő korban a megfelelő
fejlődési fokot érhette csak el.
A dúr és moll hangnem egyidejű felfogásának
lehetőségéről hallásban és éneklésben.
„Eléggé
általános felfogás, hogy a moll appercipiálásához bizonyos szellemi érettség
kell. Minthogy a múltban az volt a gyakorlat, hogy a gyermekek az alsó fokon
nem énekeltek moll hangnemben, s így annak bevezetését nem előzte meg
semmiféle gyakorlat, az a vélemény alakult ki, hogy a gyermekek nem alkalmasak
a moll befogadására. Körültekintő kísérletezés azonban kimutatta, hogy az
első évtől beállított gyakorlás mellett a gyermekek a mollt ugyanúgy
befogadják, mint a dúrt.
Nincs eldöntve az a kérdés, hogy a pentatóniát
milyen rokon lehet bevezetni?
A
gyermekek az NDK-ban, otthonukban, az óvodában, az utcán, slágerzenében egyaránt
tonális befolyásnak vannak kitéve, pentatóniával sehol sem találkoznak.
Kísérleteink folyamán arra az eredményre jutottunk, hogy a gyermek 5-6 éves
korában dúr-moll beállítottságú. A gyermekdalok is segítik a tonika-érzet
kifejlődését. Ilyen zenei anyag mellett tehát nem beszélhetünk olyan
fejlődési fokról, melyre a pentatónia a jellemző, hiszen akkor ellentétbe
kerülnénk saját zenei rendszerünkkel.
A melodikai és harmóniai
hallás párhuzamos fejlődése.
Az
eddigi zenepszichológiai és pedagógiai irodalomban általános megállapítás volt
az, hogy a harmóniai érzék kb. a 9. életévben kezd kifejlődni. Újabb
kísérletek azonban bebizonyították, hogy iskolás kor előtt is fejleszthető
a harmóniái hallás. A zenepedagógia szempontjából nézve ebből az következik,
hogy az első iskolaévtől kezdve énekléssel és zenehallgatással ennek
a hallásnak a fejlesztésével is lehet foglalkozni. Ennek mértéke természetesen
attól függ, hogy milyen intenzitással, és milyen anyaggal foglalkoznak a gyermekek.
A fogékonyság, a befogadóképesség kutatásának
feladatai.
A
hallei egyetemen évek óta folyik olyan kísérlet-sorozat, amelyet zenehallgatókon
végeznek. A befogadóképességre vonatkozó adatokat már közzé is tették.”
Am a további
kutatások célja kettős:
1. Olyan „fogékonyság-tan”
kidolgozása, amely a kézzelfogható definíciókat, s a fogalmi tisztázást egészen
methodológiai követelményekig terjeszti ki.
2. Gyakorlati kísérletezések
anyagának kidolgozása, melynek célja és értelme a pedagógiai felhasználás.
A
2. kategóriának feladata a zenei élmények hatásának mélységére, ható
távolságára, időtartamára vonatkozó felmérések, valamint különböző
korok stílusai és fajtái felismerési lehetőségének megállapítása, azon
kívül zenei aktivizálás módszerének kidolgozása növendékeknél és dolgozóknál,
különös tekintettel az életkor szerinti megkülönböztetésre. A fogékonyság-kutatás
tervszerűvé tételére - ezen belül - meg kell
figyelni a tisztán zenei benyomások, valamint a zeneművek történeti, ún. eszmei tartalmi összefüggéseit.
„Zenei gyakorlatot tanulmányozni annyit jelent,
mint megváltoztatni azt.
Zenepszichológiai
kísérleteinknek legfőbb célja a gyakorlatnak közvetlen segítése. Egyéb
területek is, mint: a zenetörténeti kutatás, a zeneesztétika, a hangszeres és
énekes előadás, valamint a zeneszerzői alkotás, továbbá fontos
zenepszichológiai kutatási területeket igényelnek az NDK-ban.”