PERNYE ANDRÁS: A JAZZ
Jazzkönyvvel jelentkezett a budapesti Noran
Kiadó. Méghozzá nem a ma divatos sztár-monográfiák valamelyikével, hanem egy
1964-ben megjelent munkával, Pernye András jazztörténetével. Nincs semmiféle
kerek évforduló sem a szerző, sem a jazz műfaja körül,
egyszerűen csak az első magyarnyelvű, tudományos igényű
könyvet tették ismét hozzáférhetővé, mivel réges-rég hiánycikk volt. Hiányzott
évtizedek óta az antikváriumok polcairól is, annak ellenére, hogy az
elsőt, alig másfél évvel később követte egy újabb, bővített
kiadás. A könyv sikerére csak részben magyarázat, hogy megírásakor a jazzt
ellenségesen és gyanakodva fogadta a hatalom. Eredetéről, szereplőiről,
a korszakok stílusjegyeiről, a fejlődés folyamatáról, annak
szakaszairól, most lehetett először olvasni, mégpedig olyan stílusban,
amely zenész szakmabelieknek és kívülállóknak egyaránt érdekesé, helyenként
izgalmassá tette ezeket az új ismereteket. A szerző zenekritikusként,
konzervatóriumi-, majd zeneakadémiai tanárként, íróként, már jól ismert és
megbecsült tagja volt a zenei életünknek, országos ismertséget és
népszerűséget a TV Ki mit tud? vetélkedőjének zsűrijében és a
Rádiós jazzműsorok szerkesztőjeként szerzett. Ne felejtsük el, a
hanglemezekkel illusztrált nyilvános előadásait sem. Az előadás és az
írás Pernye Andrásnál egyformán izgalmas. Már a könyv bevezetőjében utal
arra – az azóta sem szűnő – vitára, amely a hagyományos és modern
jazz hívei között zajlik. Ennek lényege, hogy a konzervatív csoport szerint a
műfaj a 30-as évek után eltorzult,
sőt véget ért, a modern, esetleg avantgard csoport szerint pedig
ettől az időponttól, vagy a swing korszak végétől kezdődik,
előtte minden tánczene. A többször idézett mondat pedig így szól: ”Mind a
konzervatív, mind pedig az avantgardista szemlélet megcsonkítja a jazz
történetét és ezzel a jazz egészét, tehát mindkettő művészet és
zeneellenes — ezen belül már igazán lényegtelen, hogy az egyik így, a másik meg
úgy csonkít”.
A
kötet kiindulópontja világos, aktualitása semmit sem változott. Az írás
elsősorban azoknak szól, akik elutasítják a jazzt, ez akkor lehet hiteles,
ha valamilyen ismeretanyagon alapul. Persze, ha valamilyen érdeklődést kivált,
az valódi örömet okoz a szerzőnek. Másodsorban szól a jazzkedvelőknek,
akiknek nem a rajongása intenzitását szeretné fokozni, hanem a minőségét
javítani. Végül a hivatásos zenészeknek, akik talán nagyobb érdeklődéssel
fordulnak a jazz felé.
Pernye András 1963 decemberében zárta le könyve kéziratát. A modern
jazzt természetesen ez után is számos nagy hatású előadó- és
alkotóművész gazdagítja. Stílusok születtek, elfelejtett stílusok és
irányzatok éledtek fel, megjelentek a különböző fúziós törekvések, további
vitákat indítva. Hasonlóan a konzervatívok és modernisták nézetkülönbségeihez.
Kifogásra csak az adhat okot, hogy Pernye, akkori kortársként, befejezetlen
életműveket is bemutatott, olyan művészeket, akik életműve még
lezáratlan volt, vagy akiknek a pályafutását a legfrissebb információk hiányában
még nem lehetett értékelni.
A
Jazz című könyv megjelenése előtt mindössze néhány tanulmány és két
önálló magyarnyelvű kötet foglalkozik a jazzművészettel. 1928-ban
jelent meg, a modern kortárs zenére egyébként fogékony Molnár Antal (1890-1983)
Jazzband c. a műfajt elutasító könyve, amely – elég egy pillantást vetni a
jegyzetanyagában hivatkozott nevekre – még nem rendelkezik kellő
ismeretekkel a jazz műfaját illetően. 35 év telt el a következő
jazzkönyv megjelenéséig. 1963-ban a cseh Jan Rychlik (1916-64) zeneesztéta-zeneszerző:
A Jazz világában” c. könyve méltatlanul hűvös fogadtatásban részesült.
Ennek vélhetően az az oka, hogy a szerző mondandóját abból a
feltételezésből kiindulva fejti ki, hogy az olvasó rendelkezik a
kellő egyetemes jazztörténeti ismeretekkel.
Pernye András most újra kiadott, a tartalomhoz illően szép köntösbe
öltöztetett könyve Dés László előszavával és Fehér Anikó utószavával, egyaránt
szól komolyzenével foglalkozó muzsikusoknak, érdeklődő zenehallgatóknak
és haszonnal forgathatják azok a pedagógusok, akik vállalkoznak a jazz rendkívül
gazdag és színes történetének megismertetésére. A modern jazz utolsó
évtizedeinek Pernyénél hiányzó történéseiről Gonda János könyvei, köztük a
2004-es kiadású Jazzvilág adnak ismereteket.
Pernye András érdeklődése, könyve befejezése után is megmaradt a
jazz iránt. Sokirányú tevékenysége mellett is figyelemmel kísérte a hazai jazzművészet
eredményeit, a jazzkoncerteket, az élénkülő hanglemezkiadást, új
együtteseket. Különösen szívén viselte a Magyar Rádió 1963-ban újonnan alakult
együttesét, a Stúdió 11-et, amelyet közel 45 év után sajnálatos módon az
átszervezés kapcsán egy tollvonással épp most szüntettek meg. Ezekből az
írásokból két posztumusz válogatáskötet, „A nyilvánosság” és a „Fél évezred
fényében” is megjelent. Egyszer talán eszébe jut valamelyik kiadónak a többi
Pernye írás összegyűjtése és kiadása is.
Csányi Attila