Fehér
Anikó
A
Zeneakadémia négyes terme volt az én
pékségem…
Beszélgetés a 85
esztendős dr. Szőnyi Erzsébet zeneszerzővel,
nyugalmazott egyetemi tanszékvezető tanárral
Amikor megkerestem egykori meghatározó jelentőségű tanáromat,
azonnal régi közös élményünkről, az akkor felfedezett erdélyi
költőről beszélt. Mindent tud, mindenre emlékszik. Az idő nem
úgy fog rajta mint másokon. A tapasztalat bölccsé és bátorrá tette, hiszen
mindezek alapja, a hihetetlen tárgyi és zenei tudás mindig is sajátja volt. A
legnagyobbaktól kapott útmutatást és életre szóló feladatot. Én mindig Kodály
személyes üzenetét hallom mondataiból.
– Van jó néhány olyan egykori professzorom, aki folyamatosan mindent tud
szakmai életemről. A zenészekre általában jellemző ez a figyelem,
vagy az lesz zenész, akiben ez az érzékenység megvan?
– Biztos, hogy
mindkettő igaz. A probléma ott van, hogy valaki élni tud-e ezzel a
képességével vagy nem. A képesség biztosan megvan, de különböző lehet a
hozzáállás, mások a kedélyek meg az emberek. Nem mindenki tud profitálni
ebből a képességéből.
– Tudja-e a Tanárnő, hány tanítványa volt életében?
– Nem, fogalmam sincs. Nem
is foglalkozom ezzel a kérdéssel. Irdatlan nagy szám, de még ma is kapcsolatban
vagyok azokkal, akiket 42-től tanítok. Akkor érettségiztem, de már akkor
kórusom volt a Szilágyiban. Utána ugyanott tanítottam, sokakkal ma is élő
kapcsolatom van. Van, aki már dédnagymama közülük. Most hívtak pl. egy 60 éves érettségi találkozóra, ahol volt kórustagjaim
is vannak, és én vagyok az egyetlen élő tanáruk.
– A mai zenepedagógiai élet minden nagysága egykor tanítványa volt.
Tudna-e néhányat említeni azok közül, akik pontosan azt az utat járták be, amit
szánt nekik 18 éves korukban?
– Ez „bejött”, ahogy ma mondják,
vagyis bevált. Akik ma viszik a magyar zenei életet pedagógiai és kórus
vonalon, azok mind az én műhelyemből kerültek ki. Én magam Nadja
Boulanger növendéke voltam Párizsban. A boulanger
péket jelent, a boulangerie pedig
pékséget. Amikor találkoztunk később Richard Johnstonnal, aki szintén nála
tanult, akkor azt mondtuk, hogy mi ugyanabból a pékségből vagyunk. Én pékségnek
nevezem a Zeneakadémia 4-es termét. Az volt az én pékségem.
A kép a törökbálinti Szőnyi Erzsébet iskolában
készült
a névadó 85. születésnapján
– Divatos probléma manapság a Kodály módszer megkérdőjelezése, vitatása.
Kellett-e ennek a több évtizedes programnak változnia az évek során?
– Szerintem az elvek
ugyanúgy érvényesek, mint annak idején voltak. Olyanok, mint a Tízparancsolat.
Lehet ugyan ellene tenni valamit, és lehet másképp élni és vélekedni a
dolgokról, de a lényeg attól még nem változik. Két fülünk és szemünk, egy
orrunk van és a hallásunk is a megfelelő keretek között olyan amilyen. Ez
a része biztos, hogy állandó. De ezen az állandón belül sok minden változik.
Úgy szoktam beszélni erről, hogy ahány tanár, ill. ahány gyerekcsoport,
annyiféle a módszer. Ezt nem lehet sematizálni.
Bizonyos alapelvek állandóak, a többi pedig flexibilis és változik.
– Sokan úgy tartják, hogy a relatív szolmizáció – bár kétségtelenül jó a
kottaolvasás megtanítására – egy idő után gátja lesz a zenei
gondolkodásnak. Pl. az atonális zenében…
– Maga a szolmizáció
kezdetben a legjobb és legtermészetesebb a gyermeknek. Nem hiszem, hogy ezt
bárki is vitatná. Illetve vitathatja pl. a hangszeres tanár, aki azt mondja,
hogy ha a gyerek leül a zongorához, akkor azt kell tudnia, hol a c, és nem érdekli,
hogy az dó, vagy mi, vagy re. Én úgy érzem, hogy ahogy növekszik a tanuló zenei
készsége, ez az egész mindig más értelmezést kap. Ha valaki nem szolmizál pl.
egy Bach fúgát, arra én azt mondom, hogy lusta. Mert nem akarja kimutatni a
szolmizációval a tonális összefüggéseket. Csak a hangjegyeket interpretálja.
Valaki mesélte, hogy ha valaki egy versenyen vagy vizsgán eleve hangneves
olvasással indul neki a feladatnak, hamarabb ejt hibát, mint aki szolmizál. Ha
valaki eljut az atonalitás szintjére a zenei tanulmányaiban, akkor az egyéb
zenei felkészültsége is olyan kell, hogy legyen, hogy meg tudja oldani azt „direktben”,
segítő eszköz nélkül. Ott már nem kell szolmizálva gondolkodni, mert az
nem arra való.
– Amikor az 50-es években elindultak a zenei általános iskolák, bizony
nem heti egy énekóra volt a normál osztályokban sem. Mit kezdhetnek a mai
tanárok egy órácskában egy olyan módszerrel, amely nagyobb idő eltöltésére
készült?
– Ezt kinek kinek magának
kell eldöntenie, ezt nem lehet hivatalosan kijelenteni. Azt ki lehet, hogy a
heti egyszeri közelítés nem elég. De hát a tornához, a rajzhoz sem elég. Talán
ma is úgy nevezik ezeket a tárgyakat, hogy készség tárgyak, amelyeknek a gyakorisága
adja meg azt az eredményt, amit várunk tőle. Ahogyan a magyar irodalmat
vagy a történelmet sem lehetne hetente egyszer tanítani.
– Állítólag Bárdos mondta, hogy zene nélkül lehet élni, de nem érdemes.
Mivel lehetne rábírni a szülőket arra, hogy a széles, iskolán kívüli
választékból éppen zenére járassák a gyermeküket? Mennyiben lesz más az az
ember, aki zenével is foglalkozik?
– Azt hiszem, akinek megvan
az anyagi lehetősége, az beíratja a gyermekét zeneiskolába. És nem
kételkedik. Mert a teljes ember képéhez
a zene hozzátartozik. Ezt sokan tudják – Kodálytól. Mert szüksége lesz rá
lelkileg. A szülőket nem erről kell meggyőzni, hanem arról, hogy
nem az a fontos, hogy a gyerek mennyi pénzt fog keresni később, tehát ne
csak olyan foglalkozásokra írassa be délután, ami az anyagi jólétét fogja
elősegíteni. Mert hogyha az anyagi jólétében boldogtalan lesz, akkor ez
ugyancsak a szülő felelőssége.
– Nagy a választék, nagy a kínálat iskolán kívüli elfoglaltságban.
Ráadásul, ha „az én gyerekem nem olyan ügyes….”
– Ha nem olyan ügyes, vagy
nincs olyan jó hallása, éppen azért kell oda küldeni, hogy legyen neki! És
akkor másképp viszonyul a későbbi zenei élményekhez. A napokban hallottam
– láttam a televízióban Mahler Ezrek szimfóniáját, melyet Pécsről közvetítettek.
Még most is megrendülés környékez, ha visszagondolok arra a hallgató és
előadó tömegre. És ha ez Pécsett ekkora esemény, akkor ez Magyarországon
is ekkora esemény. És vigasztalásul mondom: nem olyan rossz még a helyzet a
zene terén!
– Kodály módszerének alapja a népzene. Vannak olyan kifogások ezzel
kapcsolatban, hogy a népzene már elavult, nem él, szövegei ma már nem
érvényesek. Hogyan védje meg mégis a népdalt az énektanár?
– Nemrég tartottam valahol
előadást arról, hogy hatalmas reneszánsza van ma Magyarországon a
népzenének Valami spontán elkezdődött. Persze sok rossz is akad köztük.
Ami a Kodály koncepció egyéb országokba való adaptációját illeti: ez mindenütt
népzenei alapokra épül. Kérdezem: akkor pont nálunk ne így legyen?
– Kodály mondta: a népdalhoz a legrövidebb út a zenei műveltségen át
vezet. Mégis vannak, akik azt tartják,
a táncházból nem vezet út Bachhoz. Mi a véleménye erről?
– Nem igaz, hogy nem vezet. Sarkítva: aki a Petőfi csarnokban csápol,
még az is eljut a komoly zenéhez, ha olyanra talál, aki el tudja irányítani.
– Ha olyan tanárra talál… Sok komoly, elismert népzenei szakember van,
aki megkérdőjelezi az írásbeliség fontosságát a népzene oktatásában.
– Nagyon elégedetlen vagyok
azzal, ami ma a Zeneakadémián népzenei tanszak néven fut. Azért, mert nem látom
biztosítva azt, hogy olyan kaliberű tudósok kerülnek ki innen, akik valaha
is a Tudományos Akadémián népzenével foglalkozzanak. Olyanokra gondolok, mint
Vikár László, Sárosi Bálint, Olsvai Imre, Borsai Ilona, Tóth Margit vagy Paksa
Katalin.
– Mi lenne a megoldás?
– Természetesen az lenne a
megoldás, ha olyan képzést kapnának, mint annak idején a Zeneakadémián
Kodálytól, Bárdostól, Gárdonyi Zoltántól, Bartha Dénestől meg Szabolcsi
Bencétől kaptak a hallgatók. Páran
népzenetudósok lettek, mások pedig zenetudósok. Ilyen tanszak a Zeneakadémián
pillanatnyilag nincs. Hogy valaki azért tanuljon a Zeneakadémián, hogy utána
egy zeneiskolai népzene csoportban tanítson nyenyerét és rossz hegedülést – nem
helyeslem. Nem jó, hogy ez a Liszt Ferenc téren történik. Ha valami akkreditált
helyen, egy zeneiskolában történik mindez, rendben van. A Zeneakadémián a
legmagasabb szintű zenei szakember-képzésnek kellene történni, oda ez nem
jó.
– Sajnos a tanító- és tanárképzésünk színvonala is csökken. Kevesebben is
jelentkeznek ezekre a képzésekre a társadalmi megbecsültség hiánya miatt. Nem
kellene itt is valamiféle reform? Kevés óraszámban is csodát kellene csinálni!
– Bármilyen kevés is az
óraszám a tanárképzésben, attól nem szabad megválnunk, hogy sokat tanítsunk
nekik. Igaz, hogy elemi szinten fognak csak tanítani, de nekik maguknak is kell
fejlődni és kell, hogy bizonyos tartalékaik legyenek az életre. A legjobb
ebből a szempontból a debreceni Bárdos Szimpózium. Az egész országból
érkeznek ide különféle módon és szinten tanító tanárok. A véleménycseréből
nagyon sokat lehet tanulni.
– A Magyar Kodály Társaság vezetése a Tanárnő másik fontos feladata.
Mi a célja ennek a szervezetnek?
– Sokféle. Elsősorban
az, ami a nemzetközi életben az egyéb nemzeti Kodály Társaságoknak.
Elődömmel ellentétben én úgy gondolom, hogy szoros kapcsolatot kell
tartani a nemzetközi vonallal. Ezzel bővül a mi ismeretünk is, értékesebbé
válik, amit mi csinálunk. Ennek a társadalmi szervezetnek lehetőséget kell
találni arra, hogy tagjai megfelelően részesüljenek az információkból, és
összejövetelek, hangversenyek kellenek ahhoz, hogy Kodály szellemiségét életben
lehessen tartani. Előbb utóbb ott tartunk, hogy szükség lesz egy olyan
társaságra, amely csak ezt a szellemiséget tartja életben.
– Kikből áll az a közeg, akik ezt életben tudják tartani?
– Elsősorban
pedagógusokból. Jelenleg is sok pedagógus tagunk van. Eddig a kodályi
életmű tudományos feldolgozása volt a cél – ami nagyon fontos és hasznos –
de nem csak ez a funkciója a társaságnak.
– Nemrég ért haza a Nemzetközi Kodály Szimpóziumról. Mi volt a benyomása?
– Én magam rövid ideig
voltam ott, de ismerem a többi anyagot is. Nagyon fontos a tapasztalat- és
véleménycsere. Találkozni kell a külföldiekkel. Talán Lengyelország közelsége
miatt most a magyar reprezentáció sokkal erősebb volt, mint más hasonló
eseményeken. Három nagyszerű kórusunk is ott volt: A Magyar Rádió
Gyermekkórusa Thész Gabriella vezetésével, a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola
ifj. Sapszon Ferenccel és a Zeneakadémia Alma Mater kórusa Erdei Péterrel.
Három ekkora kórus, három nagyágyú. Megmutattuk, hol tartunk – legalábbis
ők hol tartanak. Sem a sajtó sem egyéb médiumok erről nem tudósítottak.
Ami rendben van, az nem hír. Ami működik, arról nincs mit írni, az nem
érdekel senkit, csak a botrányról beszélnek.
– A zongorán, itt a szobában CD-k, kották, kéziratok, munka nyomai. Mivel
foglalkozik mostanában?
– Az elmúlt félév elég sok
munkát adott, most egy kicsit leálltam. Sok meghívásom van kompozícióra is, de
erről most még nem szívesen beszélnék. Sok bemutatóm is volt, az azóta
megboldogult Baross Gábor decemberben mutatta be nekik írott művemet,
Zsoltáros Glória címmel. A közelmúltban mutatta be a szombathelyi Főiskola
kórusa Vinczeffy Adrienne vezetésével, Virág András orgona közreműködésével
az Esterházy szövegre írott művemet. Ez egy magyar nyelvű Magnificat.
Ez még csak zártkörű bemutató volt, a nyilvános később lesz. Nagyon
szerette a kórus és nekem ez a legnagyobb öröm. Jó olyant írni, amit aztán az
egykori tanítványok is szeretnek!