Szakmai
értékelés a VIII. Országos Zongora Négykezes és Kétzongorás Versenyről
2009. április 24-26. között a balassagyarmati Rózsavölgyi Márk Alapfokú Művészetoktatási Intézményben megrendezett VIII. Országos Zongora Négykezes és Kétzongorás Verseny igazi zenei ünnep volt. A sikeresen lebonyolított rendezvény – meggyőződésem szerint – felejthetetlen emlék marad minden jelenlévő számára. A verseny a kitűzött célját minden bizonnyal elérte, mivel a 87 iskolából jelentkezett 247 páros meghatározó része ún. A-tagozatos zongora szakos tanuló volt. Az ő együttmuzsikálásuk, felkészítésük erre a versenyre a tehetséggondozás nemes szándékát tükrözte.
Amint az a részletes versenyfelhívásból, valamint a jelentkezők nagy számából is kiderült, az országos döntőt iskolai és területi válogatók előzték meg. Ez egy bölcs és helyes döntés volt, így ennek következtében egy igen magas színvonalú – az eddigi versenyekét is meghaladó – döntőt hallgathattunk meg. Külön kiemelem azt a momentumot, hogy a zsűri tagjai közül ketten valamennyi válogatón is jelen voltak, és így ezzel a szakmai kontrollal alapvetően segítették a minősítés egységes megközelítését.
Az országos döntő zsűrijében helyet foglaló öt szakember véleménye a produkciók megítélésében alig mutatott eltérést. Az értékelést 1-20-ig terjedő pontszámokkal – természetesen egymástól függetlenül – egyénileg bíráltuk. Gyakori volt a pontszámegyezés is. A produkciók igényes színvonala, valamint a versenyen elért igen magas pontszámok eredményezték, hogy több korcsoportban lehetett osztott I. II. III. helyezést is adni. „Statisztikai” pontossággal – amelyet a jegyzőkönyv* is hitelesít –
I. díjban: 17 páros
II. díjban: 23 páros
III. díjban: 16 páros
Nagydíjban: 2 páros, Különdíjban: 8 páros, 3 versenyző és 9 tanár részesült.
Ha figyelembe vesszük, hogy az országos döntőbe 59 iskolából 209 versenyző jutott be és nevezett 108 műsorszámmal, akkor a számok arányából is kiolvasható, hogy miért részesített a zsűri „díjesőben” ennyi műsorszámot és miért tartotta a verseny színvonalát ilyen kiemelkedőnek. Ilyen csodálatos és jó hangulatú verseny után nemcsak kötelezettségünk okán, hanem boldogan tartottunk szóbeli értékelést – plenárisan és szűk körben is – a jelenlévő zongoratanár kollégáknak.
Itt részletesen szót ejtettünk a tanárok jó darabválasztásáról, a többségben stílusos és jó ízlésű előadásokról, a kötelező és a szabadon választott művek tempó és karakter különbözőségéről. Elemeztük az alapvetően jó hangszerkezelést is a versenyzők jó alkalmazkodó képességét, kamarazenei tehetségét is. Nem lehet eléggé kiemelni annak fontosságát sem, hogy a diákoknak csak egy része folytatja tanulmányait zenei szakközépiskolában, míg többségük a zenét illetve hangszerjátékot személyiség formálásuk, önművelésük, harmonikus társas kapcsolatuk kiépítéséhez, mintegy sajátos életformát tartják meg. Ezeket a gyerekeket, a majdani felnőtteket a zene varázsa olyan mélyen rabul ejti, hogy többségüket egész életen át kíséri, sőt segíti a hangszeres órákon tanult, illetve megélt élmények igazi mélysége.
Ezért tartottam most is óriási értékűnek, hogy közel 20 páros már kamasz éveiben jár és az imént leírtak alapján, mint ún. továbbképzős boldogan vesz részt és játszik kidolgozottan egy alapvetően zeneiskolások számára kiírt versenyen. Legalább ennyire lényegi és példa értékű a VII. korcsoportban hallott 17 tanár-diák páros is, ami a nevelés, az együttmuzsikálás az iskola és a családok összekapcsolásának különösen szép és sajátos mozzanataként volt értelmezhető.
Jó volt látni és érzékelni azt, hogy a VIII. Országos Zongora Négykezes és Kétzongorás Versenyen tudtak a résztvevők örülni egymás sikereinek is, így valójában nemcsak egy versenyen, hanem egy hangulatos fesztiválon, egy alapos szakmai továbbképzőn, illetve baráti találkozón érezhettük magunkat. Ehhez nagy segítséget nyújtott a Budapest Zongoraszalon is, mivel két azonos minőségű, kiváló Bösendorfer zongorát biztosított a verseny sikeres lebonyolításához.
Végzetül meg kell említenem, hogy Balassagyarmat büszke lehet arra a több évtizedes magas színvonalú oktató-nevelő munkára és kiváló szervezésre, ami most is tapasztalható volt a Rózsavölgyi Márk Alapfokú Művészetoktatási Intézményben. Az itteni jó légkör egyértelműen inspiráló volt a versenyző diákok, felkészítő tanárok, de a zsűri munkájára is. Nem túlzás azt állítani, hogy Mikszáth Kálmán, Madách Imre és Rózsavölgyi Márk nyomában mára itt egy nemzetközi hírnévvel is rendelkező Nyári Zenei Tábor, Művészeti Fesztivál és számos kiváló zenei verseny lett létrehozva. Ez büszkeséggel töltheti el Palócföld központját és annak lakóit is.
Az itt tapasztalható lelkes, energikus, de szakmailag is megalapozott tevékenység egy valódi kulturális központtá, zenei centrummá fejlesztette ezt az iskolát. Ennek megőrzése, további gyarapítása, segítése közös érdeke mindenkinek, aki a zenekultúra világában él és alkot Magyarországon.
Dr. Kerek Ferenc DLA
zongoraművész
a SZTE Zeneművészeti Kar dékánja
a versenybizottság elnöke