LÁSZLÓ FERENC
„Eszményi kisközösség modellje”
(II/1. rész)
A kamarazene és oktatása
A kamarazene* kétségkívül az európai fogalmaink szerinti
műzene keretébe vágó zenefaj. Másutt (a népzenében vagy a nem európai jellegű
műzenékben) legfönnebb analógiáival találkozunk, a kamarazenével magával
nem.
Az olasz „da camera” jelző, amelyet
egyhangúlag honosítottak meg az európai nyelvek (angolul chamber music,
franciául musique de chambre, németül Kammermusik, oroszul kamernaja muzüka,
románul muzică de cameră stb.), eredetileg nem szobára utalt, mint
annyian tartják ma is („kis, ill. középméretű helyiségekben
előadható zenék gyűjtőneve” – tanít egy 1984-ben megjelent
kézikönyv), hanem udvari kamarára, vagyis az intézőségre, amely bizonyos
zeneművek rendeléséről, bemutattatásáról és honorálásáról
gondoskodott. A szónak ebben az eredeti értelmében tehát a kamarazene az
egyházi (a musica da chiesa) és a színpadi (a musica teatrale) mellett a barokk
harmadik reprezentatív zenefaja volt. Tágas fogalom. Ide tartozott a
bárminő hangszerre írott szólózene (az elsődlegesen templomi
jellegű orgonazene zömét kivéve), csakúgy, mint például a kamarakantáta
vagy a zenekari muzsika valahány neme: a concerto grosso és a
szólóversenymű mellett a sinfonia is – már ha történetesen nem
operanyitánynak szánta a szerző. A szó korabeli értelme szerint viszont
nem tartozik ide a sonata da chiesa névre hallgató triószonáták sokasága, amit
ma természetesen kamarazenének tartunk.
A zeneműveknek az a tág osztálya,
amelyet annak idején a da camera jelzővel határoltak el a templomok és a
színházak zenéjétől, a rokokó, majd a bécsi, klasszicizmus gyökeres
stílusváltásai idején továbbárnyalódott. Egyfelől kivált belőle a
szólózene, részint a hangszeres virtuozitás hallatlan fejlődésének köszönhetően,
részint a művészi személyiségtudat mindaddig elképzelhetetlen méretű
fölfokozódásával párhuzamosan. Más irányban az olyan, nagyegyüttesekre írott
zenekari muzsika vált ki a musica da camerából, amely karmesteri vezényletet
föltételez. A mai értelemben vett kamarazene tehát nem az egyházi gyakorlatnak,
illetve a színpadnak szánt zenefajok, hanem a szólózene és az együtteszene
alternatívája.
A szólószerepet alakító
előadóművész magánosan áll közönsége (vagy a hangrögzítő
készülék mikrofonja) elé, a zeneszerző szószólójaként. Egyedül őt
terheli felelősség mind a művet illető előadóművészi
fölfogás, mind annak kivitelezése tekintetében. A szólóművek úgy is
íródnak, olyanok is, hogy az előadó személyisége minél hatásosabban
megmutatkozhassék bennük. Ám mivel az előadó nem több, mint a
zeneszerző második énje, a szólózene e közvetítés ellenére is az elképzelhető
legközvetlenebb föltárulkozása a zeneszerzői személyiségnek. A befelé
fordulásra hajlamos zeneszerzői alkat főleg vallomásos jellemdarabokban,
a befogadó közeg meghódítására törő inkább káprázatos bravúrszámokban
nyújtja legsajátabb önmagát. Még a legemelkedettebb szólózenék is lényüknél
fogva énesebbek, mint ugyanannak az alkotónak a kamara- vagy szimfonikus
művei; gondoljunk Beethoven zongoraszonátáira. Az előadói
közreműködés alapfeltétele ebben a zenefajban – a dologi hozzáértés
mellett – a zeneszerzői személyiséggel való azonosulás képessége.
A zenekari művész sokadmagával áll a
közönség (illetve a mikrofon) elé, a zeneszerzőt teljhatalmúlag
képviselő karmester beosztottjaként. Ez – a szólószerepléssel szemben –
nem a személyiség fölmutatásának a művészete, hanem az alkalmazkodásé. A
mű értelmezésének felelőssége ugyanis egyes-egyedül a karmestert
terheli, aki csakis a kivitelezés kockázatában osztozik alárendeltjeivel. Így e
művészet gyakorlásának alapfeltétele – a dologi hozzáértés mellett – a
karmesteri én iránti fogékonyság. Ami nem csekély kívánalom, mert míg a magános
előadóművész maga választja meg – alkata, vonzalmai függvényében – a
maga zeneszerzőit, a zenekar névtelen közkatonájának gyakorlatilag igen
kevés a beleszólása mindenkori vezényelője megválogatásába, így ő
ahhoz a karmesterhez is kell hogy tudjon alkalmazkodni, akivel tudása, hajlamai
szerint nem ért egyet; ha egyebekben könnyebb is, e tekintetben viszont sokkal
nehezebb a dolga a szólóművészéhez képest. Csak természetes, hogy a
zenekari muzsikában a zeneszerzői én is áttételesebben, a művészi
általánosítás magasabb szintjén nyilvánul meg, mint a szólózenében. A szimfónia
története a klasszikusok életművében tetőzött, a szólódaraboké a
romantikusokéban.
A szólózene–zenekari muzsika ellentét
feloldhatatlanságának paradigmája a zenekari kíséretes szóló, a
versenymű. Nem öszvérműfaj, inkább kentaurtermészetű, mert
részint szóló, részint zenekari muzsika. A szólószakaszokban a zenekar csak
hátteret nyújt a magamutogató szólószerepnek, amelynek jelenéseit szimfonikus
szerkesztésű bevezetések, köz- és (ritkábban) utójátékok keretezik.
Amikor ilyet játszanak, a karmester is az alkalmazkodás erényét kénytelen
gyakorolni, ami természetszerűleg nehezére esik, nem is csak az erre való
adottság esetleges hiánya miatt, hanem mert a helyzet maga bántja vezetői
önérzetét. Nehéz elviselnie, hogy a mű értelmezésének felelőssége
egyedül a virtuózt terheli, aki csakis a kivitelezés kockázatát osztja meg
vele és általa a zenekarral.
A kamarazene a szóló- és a zenekari
muzsika közötti szerves, lényegükből fakadó ellentét föloldhatóságának a
paradigmája. Nem a felemásság, a kendőzetlen megalkuvás szentesítésének
szintjén egyesíti a két szélsőséges zenefajt, hanem legsajátabb értékeik
egybeolvasztása révén. A kamarazene nem hiú én-zene, és még kevésbé olyan
közösségi zene, amelynek megszólaltatásában az előadóművésznek egyénisége
megzabolázása árán, névtelen közkatonaként kellene részt vennie. A kamarazene
személyiségek közösségi művészete, amelyben a fölfogás felelőssége
egyenlően oszlik meg az együttműködő művészek között, akik
a kivitelezés mikéntjéért is egy emberként bár, de külön-külön is egyazon mértékben felelősek. Egyéni művészet, mert minden
közreműködőtől teljes értékű, személyes hozzáállást
követel, ugyanakkor együttes művészet is, mert a személyiségeket csakis
az együtt kivajúdott, közös felfogás keretében, annak érdekében engedi
érvényesülni. Akár vezetőként, akár vezetettként próbál valaki
egyenlőtlen szerephez jutni benne, kilóg a keretből, ellentétben áll
magával a zenefajjal. Még a fegyelmezett alkalmazkodás is idegen a kamarazene
szellemétől: aki gyakorolta, tudja, hogy bizonyos minőségi szint fölé
nem vezethet e téren a megalkuvásos együttműködés, a személyiségről
való lemondás útja. Igazi kamarazenében az egyetértés a közös felfogással való
„szívvel-lélekkel” azonosulás eredménye. Így, míg a szólózene a magányosság
metaforája, a zenekar pedig a (jobb esetben fölvilágosult) abszolutizmusé, a
kamarazenélés az eszményi kisközösség évszázadok gyakorlata során kialakult
modellje. Akár egy majdani, tökéletes társadalom jelképes előlegezését is
tisztelhetjük benne. Ebből következik, hogy a kamaraegyüttesekre szerzett
zene java sem ellentmondásosan, részint-alapon én-zene és mi-zene, hanem
eszményi ötvözete a kettőnek. Ami ezt az összetettséget illeti, az idevágó
remekművek alanyiságra és tárgyiasságra egyszerre valló szerkezetét, a fölrakásmód
áttetsző tömbszerűségét – egyszóval mindazt, ami a kamarazenéről
szólván paradoxonnak tűnik, valójában azonban a legkevésbé sem az, hanem
tiszta egyensúly és összhang – okkal csodáljuk a zenealkotói
teljesítőképesség maximumaként.
E felfogás jegyében helytelenítenünk
kell minden olyan meghatározást is, amely a kamarazene fogalmát az
előadásában közreműködő személyek számához köti („kisszámú – 1-10 előadóból álló – együttes
által megszólaltatott zene” – olvasom egy másik, szintúgy 1984-es kiadású
kézikönyvben). Az olyan szemléleteket, hogy például a duó, a trió stb. a
nonettig kamarazene, a dixtuort azonban már tanácsos vezényelni, mert az már
akkora, mint egy kiszenekar, az empíria sem igazolja. Manapság bizony triókat
is szereznek, amelyeket biztonságosabb karmesteri segédlettel megszólaltatni.
A kamarazenei társulás és a nagyzenekari együttes közötti határt minőségi
jegyek szabják meg: a közösségi zene addig kamarazene, amíg a megszólaltatásban
közreműködő előadók egyenrangú társakként adhatják elő. Nem
tekinthető annak a legkisebb kamarazenekar sem, még ha nem kettőzik a
szólamait, sőt, még ha karmester nélkül játszik is, mert ha nem
karmester, akkor a csembalós vagy a hangversenymester vezeti benne a muzsikusok
többségét. A kamaraopera persze még kevésbé az. (Egészen szabatosan
kamaraszerű zenekarnak, illetve operának kellene az ilyent neveznünk, de
ez túlontúl bonyolult volna.) A szólózenével közös határt sem a
közreműködők száma jelöli ki. A két személyre írott mű csak
akkor duó, ha szólamai egyenrangúak. A zongorakíséretes darab, amely a két
együttműködő közül csak az egyiktől föltételez művészi
kezdeményezést, a másikat csak alkalmazkodni köteles másodembernek tartja, nem
duó, csak kísért szólódarab.
Hogy a határok mennyire rugalmasak,
az jelzi legkézzelfoghatóbban, hogy egyazon zenemű is előadható
kamarazeneként és másképpen is. Igazi duót is lehet nem annak játszani, amint
azt gyakorta hallani egy-egy jeles vendéghegedűs és a hozzá
alkalomszerűen csatlakozó korrepetitor hangversenyén. Jellegzetes határeset
egy híres Bartók-mű, a Szonáta két zongorára és ütőhangszerekre. Csak
négyen játsszák, de hallani olyan felfogásban is, amelyet egy ötödik határoz
meg, a karmester. Mondhatnók, hogy ez elárulása a mű szellemének, de
tagadhatatlan, hogy a karmesterközpontú előadásoknak is megvan a maguk
szépsége, értéke. (Bár hogy a mű eredendően mennyire kamarazenei, már
akkor kiderült, amikor Bartók Amerikában átdolgozta zenekari kíséretes
kettősversennyé. Sosem lesz versenytársa az eredetinek ez a másodlagos változat!)
Más eset: a karmesteri megmutatkozhatnék már-már végleg kisajátította Enescu
zseniális zsengéjét, az Oktettet. Már Constantin Silvestri is
vezényelte, azóta például Ion Baciu pálcája alatt szólalt meg több ízben is
egészen kiválóan, az elképzelhető legfölvilágosultabb abszolutizmus
jegyében, de mégiscsak egy művész, nem egy közösség fölfogásában. Ilarion
Ionescu-Galaţi pedig óhatatlanul eljutott ezen az úton a mű kamarazenei
jellegének teljes tagadásához, amikor zenekarnyira földuzzasztott előadói
apparátussal játszatván, vonósszimfóniává értelmezte. Enescu Dixtuorját
nem is játsszák másképpen, mint tízszólamú fúvósszimfóniaként.* Pedig nem az.
Ragaszkodjunk ahhoz a
kamarazene-fogalomhoz, amely nem az olasz szakszó félreértelmezéséből
indul ki és nem is mennyiségi ismérvekből, hanem a lényeget illeti: a
kamaraegyüttes egyenrangú művészek társulása, amelyben mind az
előadói fölfogásért, mind e fölfogás megvalósításáért egy emberként
felelnek a közreműködők, de egyénenként is egyazon mértékben, a
kamaramű pedig olyan szerzemény, amelynek lényegéből következik,
hogy az ilyen, egyenrangúak társulásaként működő együttes szólaltatja
meg a leghívebben!
*
Ki a jó előadóművész? Aki bár
művészete egyik ágában mester. Ki az eszményi előadóművész? Aki
a szólóirodalom magánszerepei mellett a versenyművek fölérendeltségi, a
kamaraművek mellérendeltségi és a zenekari játék alárendeltségi
viszonyában is mesterként áll helyt. Ez persze gyakorlatilag csaknem
kivihetetlen (mint az eszmények általában), mert a zenész is előbb-utóbb
meg kell, hogy találja a maga sajátos helyét a zenei élet szerkezetében:
szakosodni kénytelen. Az előadóművészek képzésének azonban e
teljességeszmény jegyében kell folynia. Mert az eszményi zenekari játékos a
szólózenében is otthonos és a legrátermettebb magánhangszeres zenei világképe
is csak gazdagodhat azáltal, ha a másik szélsőségben is jártas. Olyan
alapigazságok ezek, amelyek nem szorulnak bizonyításra, még csak
részletezőbb kifejtésre sem. Zeneoktatásunk gyakorlata számol is velük.
Minden hangszeres művészjelölt megtanul valamennyit hangszerének
szólórepertoárjából – a főművek minél nagyobb részét –, akkor is, ha
előbb-utóbb nyilvánvalóvá válik, hogy „csak” zenekari játékos lesz
belőle. És a legkorábban fölfedezett szólistajelölteknek is kötelességük
zenekarra járni, vonósoknak a szakiskola ötödik osztályától, fúvósoknak
nyolcadiktól, valamennyiüknek a főiskola utolsó évéig. (Csak a
főiskolás zongorások kötelező kórustanulmányait hiányolhatjuk, amit
nálunk még nem vezettek be. Igaz viszont, hogy mindhárom zeneművészeti
főiskolánkon van olyan kórus, amelyben önkéntességi alapon énekelhetnek.)
Ha ennyire fontos a szélsőségek
kiegyensúlyozott művelése, annál fontosabb az e hármas rendszer tengelyét
tevő kamarazenéé, amelyet összetettségénél, központi szerepénél fogva az
előadóművész-képzés kulcstantárgyának tarthatunk. Mivel nem
felemásul egyesíti magában a végleteket, hanem szervesülten, kiválóan alkalmas
azok kiegyenlítésére. Ellensúlyozza a bármely irányú egyoldalúságra való
hajlamot: az individualistának alkalmat nyújt a személyiségtudatot nem
csorbító, olyan közösségi zenélés gyakorlására, amelyben egyéniségek
találkoznak és egyéniségekként működnek is közre, az önállótlankodót, az
eleve-tuttistát pedig a kreatív hozzáállás irányában serkenti önmeghaladásra. S
ez még csak a mesterségbeli nyereség. Ezzel legalább egyenértékű, ami a
mesterségbeli előrelépéssel párhuzamosan egyre kamatosabb: a remekművekkel
való társalkodás ajándéka. Már a barokk mesterei is alkottak olyan, a
későbbi kamarazene-fogalomba vágó remekeket, amelyek életművük
legbensőbb javához, személyiségük legmagasabb rendű megnyilvánulásai
közé tartoznak; gondoljunk Corelli vagy Bach szonátáira, Couperin
kamaraszvitjeire. Nagyobb mértékben áll ez Haydnra, Mozartra és Beethovenre,
és még a romantika mesterei közül is áll egyesekre: Schubertre, Schumannra,
Brahmsra mindenképpen. Ami pedig századunkat illeti, már van annyi távlatunk az
1945-ben lezárult első félidővel szemben, hogy kitűnjék azoknak
a mestereknek a jelentősége, akik kamarazenéje művészi hagyatékuk
meglehetősen nagy részét teszi és esztétikai becs tekintetében is annak
legjavát gyarapítja: legalább Bartókot, Enescut, Webernt kell idetartozóként
említenünk. Ha nem kamarazenész és nem is készül annak, vétkezik maga ellen,
aki bár játszhatná ezt a hatalmas zenekincset, megfosztja magát tőle!
Nemcsak azért, mert aki kamarazenél, még Bizet-t, Chopint, Wagnert, Lisztet,
Berliozt, Puccinit is jobban érti. Hanem mert a kamarazenei repertoár jártas
művelője önmagát, a zene egyetemét és a nagyvilágot is mélyebben
képes megismerni.
Lélektani szempontból ítélve a
kamarazenélés az összpontosítás olyatén megosztása, hogy a zenész, miközben a
maga szólamát játssza, legfőképpen a társakéra figyelmez. Ehhez persze
nemcsak általános dologi hozzáértés kell, hanem a saját játszanivaló fölényes
tudása és a mű teljes szövegének nem kevésbé fölényes ismerete is. Csakis
e föltételek mellett sikerülhet a művészi leglényeg, az, hogy a közreműködő
mindvégig tökéletesen tisztában legyen a szólamok folyton változó érték- és
szereprendjének pillanatnyi követelményeivel, az alá- és fölérendelési
viszonyoknak azzal a mozzanatonként más és más hatásszerkezetével, amelyek
végösszege a legtökéletesebb – mert végletesen dinamikus, dialektikus –
mellérendeltség, s hogy ebben a bonyolult viszonyítási rendben mindvégig
tisztában legyen a maga szerepével; magyarán, hogy minden adódó helyzetben
pontosan tudja, mennyiben indokolja a partitúra az ő kezdeményezőbb
megnyilvánulását vagy alkalmazkodóbb közrejátszását, mikor kell árnyalatnyival
vagy akár csak egy-egy hang súlyosabb megformálásával is kiemelkednie a közösből,
mikor melyik szólamot kell támogatnia és miképpen stb. Aki mindezt tudja,
annak már „csak” azt kell még tudnia, hogy úgy is tegyen, amiképpen e tudás
értelmében tennie kell. Ez már legfőképpen a készségek kitartó
gyakorlásán múlik.
Sosem túl korai ezt a gyakorlást
elkezdeni és sosem viszi benne az ember olyan tökélyre, hogy ideje lenne
abbahagynia. Mindent egybevetve bízvást kimondhatjuk: az
előadóművész-képzésben nélkülözhetetlen a kamarazenélés, az
első lépésektől a diplomavizsgáig és azon túl is, a pályafogytiglani
önképzés legvégéig.
A nálunk érvényes előírások
szerint a kamarazene mint önálló tantárgy nyolc évig szerepel a
művészképzés programjában, a középiskola utolsó négy évében heti egy, a
főiskola négy évében pedig heti két óra erejéig. Ez persze nem jelenti
azt, hogy az első nyolc évben, a művészeti líceumok elemi és
gimnáziumi tagozatán, valamint a zenei tagozatú általános iskolákban nem kell
tanítani.
A kezdő első
kamarapartnere a szaktanár, első kamarazenéje a vele játszott duó. A
modern hangszertanítás elképzelhetetlen kétszólamú gyakorlatok, darabok nélkül.
Ezek egy része úgy van megírva, hogy bennük a tanár valamelyest bonyolultabb szövetű
második szólammal kíséri a végletes egyszerűségű prímet. Ez persze
még nem szellem szerinti kamarazene, csak afféle tancélú duózás, de jó alkalom
arra, hogy a gyermek bár a gondolatát megszokja annak, hogy van olyan zene,
amelyet nem egyedül játszik, hanem valakivel együtt. Kell is neki egyelőre
ez a repertoár, s egyelőre az érett partner is kell, aki tapintatosan
alkalmazkodik hozzá, hiszen a polifóniához való érzék nem velünk született
adottság, abba bele kell nőni, és ez talán sosem olyan nehéz, mint a
kezdet legkezdetén. Korszerűbb hangszeriskolákban azonban az ilyen
egyenlőtlen kettősöket idejében fölváltják az egyenlők: a szó
szoros értelmében vett biciniumok, amelyekben a két szólam egyenrangú és
mellérendelt, amely tehát lehetővé teszi, hogy a növendék hol a
fölső, hol pedig az alsó szólamot játszva tanulja meg magát a művet.
Ezzel kezdődik a voltaképpeni kamarazene-tanulás, és most dől el,
hogy a hangszertanár alkalmas-e arra a szerepre, amely e szempontból rá vár: rá
tudja-e vezetni a muzsikuspalántát arra, hogy az egyik szólamot játszva a
másikat is hallja, sőt hallgassa, s hogy a kétszólamú partitúra
követelményeinek megfelelően, ha kell, valamelyest előtérbe, máskor
meg háttérbe állítsa a maga játszanivalóját. Már ezen a fokon is két út áll a
tanár előtt, a betanítás és a megtanítás útja. Előbbin az
értendő, hogy magára a polifon művecske kivitelezésére összpontosít,
utóbbin az, ami összjátéktudás a darab révén elsajátítható. Persze hogy az
utóbbi a fontosabb, mert az építi a készséget szélesebb távlatban, de a
pillanatnyi sikerélményre is rászorul a tanuló gyermek s ezt bizony csak az a
pillanat adja meg neki, amikor valami immár „kész”, folyamatosan és szabatosan
tudja játszani, esetleg mások előtt is tud vele szerepelni.
(Zárójelet kell itt nyitnom. Ebben
az írásban nincs hely arra, hogy módszeresen kifejtsem, ezért csak megemlítem:
a kamarazene szempontjából a zongora minden viszonylatban más hangszer, mint a
többi, mint az úgynevezett zenekari hangszerek. Már a kezdő is másnak
tapasztalja, amikor egymaga játszik két vagy több szólamot, magát a többszólamú
mű teljességét. Ez nagy előny, de hátrány is. Éppen a zongorások
között sok a nehezen alkalmazkodó „egyéniség”, aki a kamarazenében is
főleg vezetni szeretne, a kreatív együttjátszásra majdhogynem képtelen.
Minden tiszteletem azé a zongoratanáré, aki ezt tudván, megkülönböztetett
jelentőséget tulajdonít a négykezes és a kétzongorás irodalom tanításának.
A kezdet idején úgy nevelheti kamarazenére növendékét, hogy a külön kézzel
való játszatáskor maga játssza vele a másik kéz szólamát, hol vezetve, hol
rábízva magát a gyermek játszotta szólam vezetésére, és persze megmagyarázva
neki a szerepek és a szerepváltások mibenlétét. Így nemcsak az illető
darab értelmesebb eljátszásához segíti hozzá tanítványát, hanem az
együttjátszás lényegének tapasztalati megismeréséhez is.)
A kamarazenélés tanulásának második
fokán is a bicinium a tananyag, de már nem a tapasztalt tanárral duózik a
gyermek, hanem egy másik magafajtával, a tanár irányítása alatt. Ha kezdetben
jól tanították őket, nem lesz nehéz egymásra figyelmezve megtalálniuk a
darabok megformálásának mikéntjét, és nagyobb lesz a sikerélményük, kiváltképpen,
ha a tanár kezdetben magukra hagyja őket, inkább csak figyel rájuk, és
csak a kidolgozás későbbi szakaszaiban szól bele munkájukba. Fontos, hogy
a duózó gyermek mind a két szólamot tudja, és bármikor képes legyen a
szólamcserére.
Nem tudom eléggé dicsérni azokat a
hangszeriskolákat, amelyek az egynemű duók után az egynemű triók
játszására is ránevelik a kezdőt. A duó kétdimenziós tájékozódásra tanít:
a játszott szólam hol fölső, hol alsó, fődallam vagy kísérete, téma
vagy annak ellenpontja stb. Az egynemű trió úgy vezeti be ebbe a
tájékozódási rendszerbe a harmadik szólamot, amely térben és jelentőségben
nemcsak „fönt” vagy „lent”, hanem „közbül” is játszódhat, hogy mindhárom szólam
saját kezű megismerését és a hármas szólamcserét is lehetővé teszi.
Elma és Erich Doflein Geigenschulwerkje, amelyet a harmincas évek
eleje óta tartanak a világ legmuzikálisabb hegedűiskolájának, három
füzetben mintegy 150 lapnyi triót nyújt a tanítványoknak, a legkezdettől
középfokig, amikor aztán a növendék nehézség nélkül tud bekapcsolódni az
igényesebb kamarazenei műnemek játszásába. Bár követnék minél többen a példájukat!
S ha a kezdőknek szánt hangszeriskolák nem sietnek is e tekintetben, bár
minél több hangszertanár iparkodna maga összegyűjteni azt az egynemű
trióirodalmat (nagy része persze átdolgozás!), amit tanítványaival a tananyag
mellett játszathat! Nemcsak mint a kamarazenélés előiskolája áldásos az
ilyesmi, hanem mint a tanmenetbe változatosságot hozó „végre valami más!” is.
A középiskolai „hivatalos”
kamarazene-oktatás megkülönböztetett jelentőségéről és módszertani
sajátosságáról külön tanulmányt kellene írni. A középiskola utolsó négy éve az
egyénfejlődés legfogékonyabb szakaszával esik egybe. Mint annyi minden a
jövőt illetőleg, a kamarazenéhez való viszonyulás is nagy részben
függ attól, amit e négy év alatt hall, tanul, tapasztal és érez az ifjú zenész.
Ha semmit sem tanul, még az sem akkora rossz, mint ha nem odavaló tanár
tanította, rosszul, ha úgy tanították, hogy attól nemcsak a kamarazene-órát
utálta meg, hanem annak tárgyát, a kamarazenét is. Másrészt arra is láttam
példát, hogy alig serdült középiskolások erőiket messze meghaladó
föladatokkal is megbirkóznak, tudásukat meghaladó színvonalon, ha olyan tanár
irányítja őket, aki ki tudja aknázni az életkor jellegzetes
előnyeit: a fogékonyságot, a kivételes tettekre való készséget, a szellem
és a test frissességét; a korra jellemző merészséget. 1970 táján hallottam
Beethoven op. 18-as ciklusát a kolozsvári Zenei Líceumban. Hiába fiatalkori
sorozata ez Beethovennek, csakis későbbi műveihez képest könnyebb
megközelíteni, és a négy középiskolás, aki két egymást követő hangversenyen
megszólaltatta, remekül, még csak nem is volt mind kiváló tehetség. Tanáruk
volt kiváló, aki megnyerte őket e középiskolás viszonylatban páratlan
vállalkozásnak: Guttman Mihály.
E példa – s más ide illők – ellenére:
a középiskolai kamarazene-tanításnak csak másodsorban célja a teljesítményre
való ösztökélés, csak annyira, amennyiben a főcélt segíti elő, a
kamarazenélés mikéntjének a minél alaposabb megtanulását. Szükséges, hogy a
tanulók minél alaposabban elsajátítsák azt az évharmadonkénti egy művet,
amelyet a tanterv előír nekik, és jó, ha azt olyan színvonalon tudják,
hogy közönség elé is vihetik, sikert arathatnak vele, de ennél fontosabb, hogy
arra vezesse rá őket tanáruk, ami a művek betanulása közben tanulható
meg: az együttesben való tájékozódásra, az egészbe való beilleszkedésre, a
zenélő kisközösséggel való teljes azonosulás készségére. Kár, hogy a
középiskolai kamarazene-oktatás módszertani sajátosságáról nem közölt senki
olyan tanulmányt, amely bár vitaalapnak megfelelne. Vannak kiváló tanáraink,
akik akár „csodákra” is képesek, akik közepes képességű növendékeiket is
hozzájuttatják mindazokhoz az ismeretekhez és készségekhez, amelyek a
főiskolai tanulmányokhoz szükségesek. De az ellenpéldák is számosak. E
szép, kulcsjelentőségűnek tekinthető tárgy középiskolai tanárai
között valóságos kártevők is akadnak.
A főiskolán a kamarazene-tanár
első dolga, hogy számba vegye, ki milyen előtanulmányok birtokában,
milyen hozzáállással rajtol. Nincs még egy főiskolai tárgy, amelynek
előadója akkora szintkülönbségeket tapasztalna! Ezért a tanár első és
sokáig legfontosabb gondja e szintkülönbségek kiegyenlítése.
Szabályos esetben (amin az
értendő, hogy olyan elsőévesek kerülnek egyazon együttesbe, akik
mind zenelíceumot végeztek, valamennyien megtanulták a tanterv előírta
négyszer három = tizenkét művet, és – ami lényegesebb – urai mindannak a
mesterségbeli tudásnak, ami tizenkét mű betanulása során elsajátítható) a
főiskolai tanár a tárgyának járó heti két órában nemcsak magasabb
színvonalon, hanem másképpen is taníthatja a kamarazenét. Ami a középiskolában
főcél volt – a sajátos készségek fejlesztése – ezután sem veszít
fontosságából, csak igényesebb repertoár szolgáltatja rá az alkalmat, és persze
sokkal többet lehet kívánni a diákoktól. De megnő a teljesítmény
jelentősége. A főiskolai hallgatónak immár nem saját képességeihez
kell mérnie a művek megszólaltatását, hanem a partitúrák művészi
önértékéhez. A főiskolán is tantárgy a kamarazene, de szinte csak
másodsorban az, legalább ugyanannyira művészi gyakorlat is, a fogalom
teljes értelmében, ha nem teljes mértékét kitöltve is, amit megkövetelni legfönnebb
az utolsó két évben szabad vagy csak a legutolsóban. A főiskolán is évi
három mű elsajátítását írja elő a tanterv, ezt a repertoárt azonban
úgy kell minden együttesnek tudnia, hogy – képletesen szólva – az illető
zeneszerzőknek is tiszta lelkiismerettel játszhassák el. Ha nem
kötelező norma is, de jogos kívánalom, hogy a főiskolán tanult
négyszer három = tizenkét kamaramű mind közönség elé kerüljön, nem baj,
ha csak belső, házi hangversenyen is, de ha lehet, inkább házon kívül, más
főiskolák klubjaiban, szabadegyetemi műsorok keretében, zenétlenebb
vidéki városok közönsége előtt vagy akár a hivatásos hangversenyélet
pódiumain és a rádióban is. A készség próbája az alkalmazni tudás képessége,
és a főiskolán indokolt, hogy erre sokkal nagyobb hangsúly kerüljön.
Másodszor: jó, ha a kamarazene-tanár
idejében kiválasztja hallgatói közül azokat, akik számára szakja nemcsak az
előadóművészi habitust kiegészítő, személyiségalakító „segédtárgy”,
hanem virtuális létcél, a személyi adottságok érvényesítésének legalkalmasabb
területe. Túl korai volna, ha már a középiskolában kimondanák, kiből lesz
hangversenyzongorás és kiből kísérő, ki való zenekari játékosnak és
ki való ennél többre, a főiskolán azonban, ha dönteni nem kell is, de jó,
ha tisztázzák a hajlamok természetét. Jól teszi tehát a tanár, ha azt a
hallgatóját, akiből kinézi, hogy képességeit a kamarazenében kamatoztathatja
a legelőnyösebben, fölvilágosítja erről, és megkülönböztetett gonddal
segíti hozzá az e pályán való előrejutáshoz. Igen sok művészsors
dől el a tizennyolcadik és a huszonkettedik életév közötti időszakban,
és ez természetes is. Kötelességét teljesíti a tanár, aki elég tapasztalt
ahhoz, hogy segíteni tudjon ebben a döntésben, illetve előkészítésében.
A harmadik szempont, amely a
főiskolai kamarazene-oktatást a középiskolaitól megkülönbözteti: ezen a
színvonalon a kamarazenélésben való jártasság megszerzésén és bizonyos
művek művészi elsajátításán túl a kamarazene minél teljesebb
megismerése is indokolt követelmény. Elvben nem tekinthető oklevélre
érett előadóművésznek, aki nem ismeri az alapvető kamarazenei
műnemek benső törvényszerűségeit – a zongorás és az anélküli
kamarazene közötti alapvető különbségeket, ha vonós, akkor a vonósnégyes,
ha fúvós, a fúvósötös „működését”, de a duónak is bár egy nemét és a
nagyegyüttesben, azaz szextettben, szeptettben vagy oktettben való játszás másmilyenségét
is –, és az sem tekinthető főiskolai végzettnek, aki nem járta végig
a négy alapvető kamarazenei stílus – a barokk, a klasszicizmus, a
romantika és bár a huszadik század első felére értett modernség –
iskoláját. (A ma születő hipermodern zenék tananyagként való
elismertetését nem sürgős szorgalmaznunk. Egyrészt azért, mert ma minden
szerzemény nagyon is eredeti, soha-nem-volt szeretne lenni, az iskolában
viszont olyan műveket kell tanítani, amelyekből más művekre is
kiterjeszthető, minél tágabb körben érvényes általánosítások vonhatók ki,
másrészt azért, mert a fiatal előadóművész-jelöltek az ilyen
műveket tanári bátorítás nélkül is nagyon szívesen játsszák, a tancélú
repertoáron kívül is. Elég, ha tudják, hogy ez irányú igyekezetükben bizalommal
fordulhatnak kamarazene-tanárukhoz egy-egy eligazító jó tanácsért, s ha a
tanár sosem mond nekik nemet, hanem jó szívvel igyekszik segítségükre lenni.) A
gyakorlatban azonban sajnos nagyon nehéz, tulajdonképpen lehetetlen is e
kettős igénynek megfelelni.
A főiskolai kamarazene-oktatás
ugyanis két összebékíthetetlen igény szembenállásának erőterében folyik.
Az extenzív oktatás elve a sok mindenre való megtanítás jegyében követel sokat.
Első évben a barokk, másodikon a klasszicizmus, harmadikon a romantika,
negyediken a modern zene volna a tárgya, és minden hallgató minden évben több
együttesben is játszana, hogy minden stíluskorszak minden jellegzetes
műnemét átvegye: a barokkból legalább a continuo-kíséretes szonátát, a
triószonátát és a koncertáló csembalós szonátát, Haydn–Mozart–Beethovenből
a zongorás szonátát és triót, valamint a vonósnégyest (fúvósoknál itt nem
annyira műnemekben, mint inkább kulcsművekben kell számolni,
olyanokban, mint Mozart vagy Beethoven zongorás kvintettje, Beethoven klarinét-fagott
szonátái és két oboa-angolkürt triója, klarinétos hallgatóról lévén szó, Mozart
Esz-dúr Triója és A-dúr Kvintettje stb.). És így
tovább, hozzászámítva a repertoárhoz a stíluskorok és a műnemek elméleti,
műfajtörténeti megközelítését is, amit szintúgy a kamarazene-tanár
tanítana.
Az intenzív kamarazene-oktatás
kívánalmai szerint viszont az elsőévesekből alakított, minél tágabb
repertoárral bíró együttest – a zongorás duót, triót, a vonósnégyest, a
fúvósötöst – négy éven át változatlan összetételben kellene tanítani, mert
csakis így, több éves együttmuzsikálás árán érhető el az a művészi
színvonal, amelyet már a főiskolán meg kell követelni. Az így elindított
együttes természetesen már másodéven hangversenyképes volna, harmadéven pedig
már akár egy nemzetközi versenyen is megpróbálhatná, bejut-e a középdöntőbe...
Az e két szempont közötti
igazságtevés nem elvi viták eredménye, hanem „alantas" gyakorlati
szempontok függvényében más és más minden esetben. Mert a beiskolázási mutatók
– hogy mely szakra melyik évben hány hallgatót vesznek föl – még
statisztikailag sem biztosítják a lehetőségét annak, hogy a kamarazene-tanár
elvszerűen döntsön minden hallgatója besorolása felől, nem beszélve
arról, hogy e tekintetben az esetleges statisztikai méltányosság is csak
félméltányosság volna, vagy annyi sem, mert a tanárnak hallgatói személyes
adottságai, és vonzalmai alapján kell az együttesekbe való sorolás felől
döntenie. Az előbbi két bekezdésben fölvázolt elveknek a tudatosítása
csakis azért fontos, hogy a tanár, miután ilyen vagy olyan természetű
kényszerűségek nyomására így vagy úgy döntött már hallgatói besorolása
felől, igyekezzék őket vagy az egyik vagy a másik úton céltudatosan
elindítani és révbe juttatni. Nagy áldás lehet, ha egy hallgató négy évig ugyanabban
a neki leginkább megfelelő együttesben játszik, és az is, ha négy
év alatt tucatnyi műben kerül mindig új és új föladat elé. Szükségből
erényt kovácsolni, a kényszerű megalkuvást elvszerűen kamatoztatni a
hallgató javára: ez e vonatkozásban a tanári tudás magasiskolája. Akit a
főiskolán jól állítottak pályára, magától is tudja majd, hogy mit kell
utóbb pótolnia.
A főiskola utáni – amint
előbb jellemeztem: pályafogytiglani – önképzés kérdései azonban már kívül
esnek e megközelítési kísérlet körén.
* E
kísérletben csak a tisztán hangszeres kamarazenéről lesz szó. Az idevágó
tényekből adódó következtetések természetesen alkalmazhatók – a
megváltoztatandók megváltoztatásával – az énekes és a kevert kamarazenére is.
Az írás bő húsz évvel ezelőtt
jelent meg először (Zenetudományi Írások 1986, szerkesztette
Benkő András, Bukarest: Kriterion Könyvkiadó, 1986, 36–45.). Vannak benne
itt-ott olyan kitételek, melyeket kifejezetten a romániai zenészképzés
szervezési kerete sugallott, de bízom az olvasóban, hogy ezen nem akad fenn, a
kérdéses szövegrészeket könnyen átértelmezi a maga magyarországi (vagy
máshonnani) oktatói gyakorlatának adottságai szerint. Kötelességemnek tartom,
hogy bemutatkozzam: 1966 óta vagyok főállású kamarazene-tanár. Négy évig a
kolozsvári Zenei Líceumban tanítottam, huszonegy évig a Bukaresti
Zeneakadémián, 1991 óta pedig a kolozsvári Zeneakadémián folytatom pályámat. (E
második bekezdés kelte: 2008. június 6.) A
teljes írás már olvasható a Parlando honlapján.
* Ma már játsszák karmester nélkül, is, igaz, hogy nagyon ritkán. (2006. június 6.) .