Ungár István
BEAVATÁS
Zenehallgatás a gimnáziumi énekórákon —
egy kicsit másként
2005-2007
Bevezetés: A
kapunál
Tamínó herceg, Mozart: A varázsfuvola c. operájának
mesehőse elszánt a gonosz erők elleni harcra. Egy szépséges
királylányt – Pamínát – kell kimentenie kegyetlen fogságából, ahová azután
került, hogy édesanyjától, az Éj királynőjétől – aki elbeszélte
mindezt a számára – elrabolták. Tamínó nemes lelkű fiatal, bátor és
szerelmes. Igazának és győzelmének
biztos tudatában érkezik – első felvonás finálé – az ismeretlen ellenség
birodalmának kapujához. Félelmét hátrahagyva, büszke magabiztossággal, türelmetlenül
készül a várva várt összecsapásra. Azonban már a bejáratnál meglepő,
megmagyarázhatatlan szépséggel szembesül. A hely, ahol áll, méltóságot sugall.
A kapu oszlopait napfény díszíti, a látvány
tiszteletet parancsol, nem ébreszt rettenetet. Mindez csodálkozással tölti el
ugyan, de nem hátrál meg. Ifjúi heves vére, tisztaszívű lelkesültsége
tántoríthatatlan.
Amikor határozottan átlépné e különös kapu küszöbét,
hogy az idegen világban megütközzön a királylány megátalkodott elrablójával,
akadályba botlik, pontosabban váratlan akadály állja el az útját. Nem
vérfagyasztó szörny, nem néhány véresszájú, hörgő fenevad, nem a
tűzokádó hétfejű sárkány rivalgása kényszeríti megállásra, hanem egy
szelíd, barátságos, biztonságot sugárzó öreg pap, aki egészen rendkívüli,
szokatlan párbeszédük végeztével, távozását követően olyan megtorpanásra
készteti a magára hagyott, megilletődött herceget, amelyről azelőtt
azt sem tudta, hogy egyáltalán létezik. Tamínó vasakarattal jött ide, szilárd
elhatározással. Ez a találkozás, ez a
beszélgetés éppen ezt törte meg. Legsötétebb álmaiban sem gondolt arra, hogy
kételyek ébredhetnek benne; hogy tökéletesen biztosnak hitt, helyesnek vélt
értékítéletében támad zavar; hogy olyan dolgok válnak egy csapásra
megmagyarázhatatlanná, amilyenekre korábban nem is várt magyarázatot. Meginog. Idejöttekkor
úgy érezte, hogy erős. Most nem az!
Sebezhetővé, talajvesztetté tette a teljességgel
új felismerés, hogy mielőtt ördögi sötétséggel akarna szembeszállni,
előbb önmagában kell világosságnak lennie; ehhez pedig önmagában kell
rendet teremteni.
Minden megváltozott! Megküzdene, megverekedne ő
magával a sátánnal is, de hogyan tegye, ha annak eldöntésében vált
bizonytalanná, hogy a megfelelő helyen keresi-e; ha éppen az az igazi nagy
kérdés gyötri leginkább, hogy hol van a rossz és hol a jó. Miután ráeszmél,
hogy azonnali gyors válasz nincs, be kell látnia, hogy új helyzete megállj-t
parancsol eddigi vehemens, alig fékezhető, nemes tenni akarásának.
Mielőtt bármilyen elhatározásra jutna, végig kell gondolni itt szerzett,
friss élményeit. Ezt pedig nem lehet siettetni, ehhez – bármennyire nehéz –
idő szükséges! Megfontolt, elmélyült türelem! Elcsendesedés, belső
béke, az irányt kijelölő nyugalom. Kemény kihívás egy életerőtől
fűtött fiatalember számára! Aki nagy tettekre kész, nem kapkodhat, nem
sürgethet, nem siethet!
Tamínó más csatára indult, s mintha segítségre is
hiába számítana! Egyedül maradt! Magányából kell rátalálni a biztatásra, ami
kiemelheti a megmerevedett pillanat, általa eddig még nem tapasztalt
védtelenségéből.
Azért a herceg még sincs minden kapaszkodó nélkül!
Vele maradt a távozó pap intelmének vissza-vissza integető; tekintélyt, atyai
féltést kölcsönző simogató-bátorító emléke, ami óvja, ami reményt hagy
maga után, biztatást; akkor oszlik fel majd körülötte a hirtelen rászakadt
sötétség, amikor megtisztulva azonosulni tud a bölcsesség magasztos igéinek
tanításával. Addig azonban önuralomra van szüksége. Várni és újra csak várni!
Választ kérdéseire egyedül csak sajátaga adhat, választ pedig adni kell!
Taminó azelőtt bizonyos volt afelől, hogy
semmitől nem ijed meg. Tévedett! Az önmagával szembenézés igenis
megijeszti. A pap búcsúszavainak jótékony melegét ígéretes, földöntúli, halvány
férfi kórushangok egészítik ki, mintegy megemelve a bölcs öreg hátrahagyott
üzenetének súlyát, ezzel oldva kissé a herceg lelkében felgyülemlett
feszültséget. Oda a rendíthetetlen; vállalt feladatától el nem téríthető
mesebeli hős álomképe! Lesz-e virradat egyszer még ebből az
áthatolhatatlannak tetsző sűrű éjszakából?! Talán! Mikor?! Majd!
Vagy mégsem?! Tamínó hálás minden elsuttogott szóért, ami segít eligazodni, hisz
bajban van! A misztikus hangok valójában a herceg legbelsőbb rejtekének
csendjéből születnek, melyben a kételyek és válaszok dialógusa magában
Tamínóban történik, benne megy végbe, önmagát bizonytalanítja el, majd
erősíti meg, amikor az út folytatását keresi, az igazságot kutatja. Mennyivel
könnyebb lenne farkasszemet néznie az ádáz ellenséggel! – de ki az ellenség?!
Visszafordulni, szégyenszemre, gyáván, lehetetlen, de a továbblépés előtt
meg kell mindenképp győződni arról, hogy mi a helyes és mi a
helytelen. A tisztánlátáshoz meg kell érni, fel kell nőni! Nehéz?! Az!!
Tamínó nem megy fejjel a falnak, mert hiszi, hogy
megszívlelendőek a pap tanácsai, megszívlelendő mindaz, amit ezen a
furcsa, számára egyelőre érthetetlen, ám rejtélyesen barátságos,
szeretetteljes, mi több, ünnepélyes helyen tapasztalt, s aminek titka még
megfejtésre vár. A rossz ellen kelt útra; ami most körülveszi itt, az az
ellenkezőjét sejteti. Ez a titok látszik feloldhatatlannak. – De hát hol
is van ő?! Mi ez, varázslat; (?!) Netán csapda?! Nem tudni!
A cél Pamína és amit iránta érez, az bizonyosság,
abban tévedhetetlen! Tovább kell hát mennie! – de merre?!
Tamínó a beavatottak: Isis, Osiris szentélye
előtt áll és később nemcsak átlépi annak színpompás kapuját, hanem
maga is részese lesz. A rászabott súlyos próbák feletti győzelmének
köszönhetően méltóvá válik rá. Kiérdemelt
helyén fogja erősíteni Sarastro napfényáldotta, fenséges országát és
őrzi annak kikezdhetetlen értékét az éjszaka démonikus, lopakodó árnyaival
szemben.
A rideg mélység felett magasodó bölcsek templomának
melege ad új otthont Tamínó számára, ahová befogadják. A kapun belül, a
beavatottak között minden más értelmet nyer: szerelem, barátság, hűség,
küzdelem, öröm és bánat. E falak közt Tamínó rátalál a végső válaszra is
arról, hogy mi a rossz és mi a jó. Ezen a szent helyen eszmél rá, hogy
küldetése van; hogy végig kell járnia ezt az utat, ami nem lesz könnyű
feladat; de az értelme annál gyönyörűbb! Itt érti meg, hogy személyes
sorsa csakis úgy teljesedhet harmonikus, boldog egésszé, ha magáévá képes tenni
a beavatottak szigorú értékrendjét és aztán soraikban él immár elkötelezettként,
a hely szellemével azonos, felnőtt, férfiúi életet!
Valamikor aztán akár ő állhat a kapuba, hogy
egy másik, hozzá hasonló tettrekész, szenvedélyes ifjúnak majd saját beérett
bölcseletén át ő adjon igaz útmutatást, ő jelentsen számára támaszt,
ha az eltéved, ha tanácstalan, ha segítségre szorul annak megítélésében, hogy
hogyan, miként válhat emberré.
1. A szertartás
Tamínót megbabonázta egy kép – Pamína arcképe – s ez
a számára vadonatúj érzés; ez a bizsergető bűvölet teljesen
kiforgatta őt korábbi énjéből. Ez fogta a kezét; egy pillanatra sem
eleresztve azt; akkor is, amikor soha nem gondolt válaszút elé került. A
szerelem – merthogy természetesen arról van szó – hajtotta a herceget
továbblépésre és terelte a jóságos, okos tanácsok mellett; helyes irányba.
A tizenéves gyermekfelnőtt elszánt valós vagy
vélt igaza megvédésére. Midőn első nagy lendületét az élet
természeténél fogva fékezni kényszerül, fennáll a visszafordulás veszélye. A
hívatlanul elébetolakodó gátak felszínes dachoz vezethetnek, csalódottsághoz a
gyerekes öntudatában úgymond megsértett fiatal lelkében. Sokan azonnal és
könnyen akarnak révbe jutni és szinte meg vannak bántva, ha nehézségekbe botlanak.
A művészet – köztük a zene halhatatlanjai – egyszerre figyelmeztetnek a
korai magabiztosság gyors irama lassításának elkerülhetetlenségére, valamint az
élet millió rejtélyének megértéséhez nélkülözhetetlen alázatra. Abban pedig nem
létezik az „azonnal” és a „könnyen”! A megbabonázott, szerelmes, megigézett és
emellett szemlélődni kész ifjú vándor talán hamarabb elfogadja ezt az
elvitathatatlan igazságot, mint „figyelmetlenebb” társai. Miként a Varázsfuvola
öreg papjának sikerül a hercegből előcsábítani azt a kíváncsiságot,
ami eredendően nem volt benne; úgy a művészetre, köztük a zene értékeire
nevelő pedagógusnak is ez az elsődleges feladata. Tanítványait meg
kell tanítania csodálkozni, elámulni. Így birtokolhatják azt a
befogadóképességet, azt a nyitottságot, melynek hiányáról oly sok humán,
művészeti, köztük zenepedagógiai pályán mozgó tanár panaszkodik. Ennek
kicsalogatása valóságos varázslás; mert az érzelem engedetlenebb az értelemnél;
mert a lélek irányításához mélyebbre kell ásni, mint az ész csiszolásakor. A
zene, ami talán a legmarkánsabban ragadja meg érzéseinket, időtálló
alkotásain át talán leginkább alkalmas a még éretlen újoncok beavatásának
ígéretére, csak a kapuban a Varázsfuvola bölcs papja álljon. Őrködni kell
az út elején, miként az öreg pap tette azt a szentély ajtajában Tamínó
első botladozásánál. Az ő szerény, tudatosan meghúzódó, mégis
határozott útmutatása sikerrel járt. Legyen
ő a példa!
Eme gondolatok után szólnék a továbbiakban a
középiskolai ének-zenetanítás, azon belül annak „mostoha gyermeke”, a
zenehallgatás jelentőségéről és buktatóiról. Építkezés a rombolás
veszélyével! Miért „mostohagyermek” a zenehallgatás?! Erről bővebben
kell itt beszélni! Elkerülhetetlen csakúgy, mint a rombolás veszélyének magyarázata.
Kezdjük a „mostohagyermekkel”!
A gyerekek magukteremtette közös éneklésének
élménye, öröme, ha az kellő igénnyel történik, semmi máshoz nem
hasonlatos, pótolhatatlan élmény! Vitathatatlan! Ám a „beavatottak” bejárata
előtt toporgó fiatalok belépéséhez ennyi nem elég! Ott sokasodnak azok a
Bach, Mozart, Beethoven, Muszorgszkij és Bartók remekművek, melyek
tanteremben, élő zeneként nem
jelenhetnek meg, de növendékeink élménytárából ugyanúgy nem hiányozhatnak, mint
az aktív éneklés. Szép számban vannak olyan zenetanárok, akik órájuknak csak az
éneklős részét tartják érdemben meghatározónak. Kizárólag azt. Ennek oka mélyen gyökeredzik, most ne keressük!
Téves szemlélet, aminek áldozatul esik ama „mostohagyermek”, a zenehallgatás s
egyszersmind maga a „beavatás” is. Szemükben sajnálatosan alárendelt szerep jut
az ún. cselekvő énekléssel szemben az ún. passzív, csak (!) odaadó
figyelmet követelő zenehallgatásnak. Zárójelben mondom: befogadókészség
híján az éneklés is céljavesztetté válhat! Áltatja magát az, aki erről
tanóráján nem akar tudomást venni!
Térjünk vissza azonban a „mostohagyermekre”! A
fentiekben említett zenepedagógusok hajlamosak alábecsülni annak tényleges,
formáló hatóerejét, pedig ha olyan zenetanár áll az élen, aki pontosan érti,
hogy a diákjaira ilyenkor „rákényszerített” látszólagos passzivitás az ő
irányító segítsége által ugyanúgy, ha nem jobban aktivizálható, mint amikor
átéléssel dalolnak; már nem billen félre olyan bántóan a mérleg nyelve. Nagyon
sokan nem tudnak mit kezdeni sajnos az élettelen gépből, a lejátszó
zenemasinán át felkínálkozó, végképp a zenetanárra bízott élő, igenis
aktív élmény megteremtésének szuggesztív – nem tévedés: művészi rangú –
feladatával. Félnek tőle; ezért inkább elhárítják maguktól; pontosabban
igazolásul, védekezésül degradálják le a zenehallgatás fontosságát. Ez
veszélyes! Éppen ebből következik egyenesen az a bizony nem ritka
hibasorozat, ami még a legjobb szándék mellett is „becsúszhat” s ami az
említett romboláshoz is vezethet akár. A kamasz középiskolás öröklázadó lelkének a nagy zenékkel való
„megfertőzése” emberpróbáló misszió, különösen napjaink „daltalan”
világában. A zene óriás alkotóelméinek, géniuszainak szellemét zenehallgatás
nélkül nem tudjuk becsalogatni az ének-zeneórákra.
Ugyanakkor többen azért is húzódoznak tőle,
mert azt tapasztalják, hogy általában a gépzene garantáltan háttér a felszínes
relaxáló fiatalok – vagy nem fiatalok – mintegy lusta elutasítása minden
elmélyült, „megerőltető” gondolattal szemben. Szórakozási
igénytelenséget elégít ki – fájdalom – sok helyütt. Igen, ezzel is szembe kell
nézni az iskolai énektanárnak, és bár a félsz érthető; nem ad jogot
megfutamodásra. A h-moll mise, a Don Giovanni, az Eroica szimfónia; az Egy
kiállítás képei; a Concerto üzenete nem jut el azon növendékeinkhez, akik nem
részesülhettek okosan, és ihletetten vezet zenehallgatásban. Hogyan szólíthat
meg, hogyan válhat átlényegítő eseménnyé a masinából
kiszűrődő muzsika azok számára is, akik ez idáig nem tudtak és
nem is akartak ilyesmire odafigyelni; akik a zenére összpontosítástól ösztönös
elzárkózásra kárhoztatták magukat; akik irtóznak attól, hogy tartalmas legyen,
amit hallgatnak?! Igen, ezzel harcba szállni nem kis falat! Mit lehet
elrontani?! Mindent!
Említek néhány megtapasztalt, riasztó balfogást amit
zenehallgatás során tanárkollegák követtek el.
Közel az óra vége; kifáradt tanítványaink lankadó
figyelme és érdeklődése, fogyatkozó koncentráló képességüknek hála,
leginkább a megváltó kicsengetésre összpontosul s ekkor mintegy „ráadásként”
teszi fel a zenepedagógus első meghallgatási szándékkal, mondjuk Haydn
104-es londoni, D-dúr szimfóniájának menüettjét.
Minek!? Értelmetlen!
Nemcsak aránytévesztés, de butaság is.
A hangzó zene közben kitöltött napló mintegy
sugallja, hogy a lényegen már túl vagyunk, most már csak az a fontos, hogy
maradjanak csöndben a gyerekek. Nem fognak! Miért tennék?! /Ráadásul a
naplóba is hibás bejegyzések kerülnek – hiába(!), túl sok a „zavaró” körülmény!/ Nos, ez
rombolás. A kicsengetésen túl, hosszan
átívelő zenehallgatás hatástalan; megkockáztatom: káros!
Taszító, elítélendő magatartás az, amikor a
pedagógus tapinthatóan felvett ál-áhítatos élvezettel pózol; nem a gyerekekre
figyel; félreáll; kilép tanári szerepéből, és ne adj Isten csukott szemmel
kíván mintát szolgáltatni a helyes viselkedésre zenehallgatás közben. Hazugság,
képmutatás, szélesre tárt ajtó a sznobizmus felé! A jó zenetanárnak a
zenehallgatás közben ugyanúgy a központban kell maradnia, jelen kell lennie, mint
az éneklés alatt – sőt! A zenetanár személyes kisugárzása a hangzó muzsika
ideje alatt döntőbb, meghatározóbb közvetlen hatásában, mint a lejátszott
felvételek mégoly kiváló művészeié. Neki kell, hogy higgyenek a
növendékei; ehhez persze hiteles személynek kell lennie, akit elfogadnak – ne
kerteljünk(!) – akit szeretnek! Tanítványainknak azt is érzékelniük kell, hogy
a zeneirodalom hegyóriásaira lényegében ugyanolyan mélységből tekint fel
tanár és diák. Érdemes őt követni!
A zenére nevelő pedagógus őszinte
felfedezésre mutat rá, ami őket is magával ragadhatja és rabul ejtheti.
Nyilván nem rögtön. Idő multával. Schubert dalaihoz, Verdi operáihoz,
Sztravinszkij és Schönberg világához rövid út nincs! Tamínó Varázsfuvola-beli
útja egy emberélet!
A zenehallgatás folyamata nehezebben megfogható,
mint az éneklés. Mondják – és nem ok nélkül –, hogy a felhangzó zene előtt
előre jelöljünk ki szempontokat a megfigyelésre, adjunk konkrét
feladatokat, hogy diákjaink megtapasztalhassák: most is munka vár rájuk!
Hasznossága nem megkérdőjelezhető! – de (!) van itt valami más is!
Ugyanis a gyerekeket rá kell tudni hangolni a
tanórának erre a másmilyenségére! Másfajta figyelemre van szükség, ami nélkül
haszontalan hozzákezdeni, mert kiúttalanná válhat a legnagyobb gondossággal
megtervezett énekóra is. Az előtte megfigyelésre kiadott feladatsor ennek
létrehozásához kevés! Meg kell születnie annak a tanórából kiemelkedő
pillanatnak, annak az ünnepi, feszült várakozásnak, ami egyaránt pótolja az
élő zene hiányát, és emel be a hétköznapokból a Cantata profana sejtelmes
balladai erdőrengetegébe. Kell egy bizonyos felfokozott – talán titokzatos
– előkészület, szertartás, hipnózis, ha tetszik, ami várakozásteli légkört
teremt; valamiféle csodavárást. Ebbe a szertartásba be kell vonni
tanítványainkat, hiszen el akarjuk őket „kábítani”, igaz, Bach, Mozart,
Beethoven, Muszorgszkij, Bartók és a többiek segítségével Palestrinától
Wagneren át Kodály Zoltánig. Így
egészülhet ki a zenei beavatás a Varázsfuvola és a Psalmus Hungaricus szentélyébe,
hogy abban aztán a mi fiataljaink találják meg igazságukat és – miként Tamínó –
a boldogságukat.
2. Szentségtörés?!
Eretnekség-e a zenehallgatás ideje alatt a
zenedobozból kiáradó muzsikára rábeszélni? Bűn-e, ha a gombnyomás
segítségével felcsendülő Mozart d-moll zongoraverseny első tételt
bevezető zenekari borzongató, vészjósló szinkópák felett az órát
vezető tanár szavakkal is segít a kapcsolatteremtésre; miközben
szüntelenül a gyerekek tekintetét lesi, hogy ne mellettük, hanem rajtuk keresztül
hatoljon a muzsika? Veszítünk vagy nyerünk általa? Erre a kérdésre biztos
recept nincs, de meggyőződésem, hogy nem ördögtől való ötlet.
Nehezebb feladat kevés van annál, mint az eleve a gép zenéjével irányított, ihletett
zenehallgatást elérni a tanórán.
Megindító gyönyörűség, ha ez a „léleknyitó”
tevékenység sikeresnek ígérkezik, de vigyázat, ekkor nehogy véletlenül is
eleresszük tanítványainkat; csak ne legyünk erőszakosak, ne szorítsuk meg
úgy a kezüket, hogy az fájjon! Az arányokat itt is be kell tartani! A
túlbeszélt zenehallgatás könnyen öncélúvá válhat. Megfelelő, visszafogott
mértékkel egy-egy kikívánkozó, a zeneműhöz közelítő tanári
instrukció, szinkronban a felhangzással – nem előtte, nem utána; közben
(!) segítheti diákjaink eligazodását.
Úgy gondolom tehát, hogy nem szentségtörés! A
tanterem feladata más, mint a hangversenyteremé, operaházé. Ott már csak a zene
van, s remélhetően útmutatásaink emléke; hasonlóan Tamínóhoz, az öreg pap
tanácsát követően. Ott már nélkülünk, egyedül kell boldogulniuk, magukra
maradva a muzsikával.
Bízzunk találkozásuk sikerében!
Nagy és sokatmondó hatású lehet zenehallgatásnál egy
jól időzített összekacsintás a gyerekekkel, bizonyítékként, hogy értjük
egymást. Hosszabb, a szokottnál nagyobb lélegzetű zenehallgatás esetén –
mondjuk alapos előkészítő óra/órák után a teljes Psalmus Hungaricus –
rendkívül hasznos a táblát használni úgy, hogy az folyamatában kövesse a zene
szerkezetét. A zenére olykor beleszólással, vagy anélkül is, de élnie kell a
zenehallgatásnak az iskolai énekórán! Ez biztos!
Ami a fent említett időzítést illeti – az ám
(!) -- az egyik legdöntőbb szempont, amit soha nem szabad figyelmen kívül
hagyni! Nem mindegy, hogy mikor kezdünk bele, milyen előkészítés
előzi meg és főleg, le ne késsük növendékeink általunk felcsigázott,
őszinte érdeklődését! Fent kell tartanunk megnyert éberségüket!
Gondosan ügyelni kell arra, hogy egy pillanatra se veszítsük el egymást! A
szakórán valósuljon meg az éneklés és a gyakran elsőre inkább
elgondolkodtató, intellektuális zenehallgatás építő harmóniája! Az
örömteli dalolás és az elvontabb, befelé fordulást igénylő zenére figyelés
tökéletesen megfér egymás mellett. Mindkettő emocionális feladat.
Egyaránt! Összeegyeztethetőek!
Amennyire nem mindegy, hogy mikor kerül sor a zenehallgatásra,
legalább annyira meghatározó lecsengésének lehetősége! A Psalmus
Hungaricus komor, végtelen ködbe tűnő pp kvintje; a Borisz
Godunov Bolond dalának elhaló kis szekund-sírása nem ütközhet csengőbe, és
nem engedheti el gyerekeinket azonnal a büfébe, azon nyomban a menzára!
Eszerint kell gazdálkodnunk a rendelkezésre álló idővel! Rajtunk múlik
tehát!
Egészen rendkívüli hangulatteremtésre, a legszebb
értelemben vett meglepetésre ad módot, ha olykor – nem gyakran – zenehallgatással
indítjuk az órát. Beethoven Fidelio-jának első fináléját „bevezető” szívbe markoló
rabkórus; a fojtogató hideg csöndből a börtöncellák sötétjén át lassan
kibontakozó dallam, a kibotorkáló rabok nehezen kezdődő éneke; a
szörnyű némaságból az udvarra beáramló napfény hatására feltörő
szabadsághimnusz rövid mámora, majd visszazuhanása a semmibe, utat tör magának
a börtönmélytől a végtelen égboltig, a börtön homályából járja be a
messzeséget, és eközben feltár valamit; valami alapvetőt a zeneszerző
oroszlánlelkének örök vívódásából. Ilyen, szuggesztív lehetőségű
órakezdéssel megfoghatóak a diákok és így már az első percekben
„eligazítást” kaphatnak arra az útra, amely a mi irányításunkkal vezet, ez
esetben a beethoveni életmű roppant sűrűjébe. Meggondolandó!
Amikor a szemünk láttára „hálózza be” Bach,
Beethoven, Bartók zenéje diákjainkat – megeshet (!) – akkor megszületik
számunkra az a páratlan csoda, amelynél nagyobbra zenepedagógus nemigen
vágyhat. Nekünk ez igazi sikertörténet! Irigylésre méltó esemény. A kamaszok –
napjainkban tán még erőteljesebben – sokszor utasítják el – tudjuk –
zsigereikben az emelkedettség minden fajtáját, mert egyrészt hajlamosak rá,
hogy ne akarjanak hinni benne, másrészt hamar elfordulnak az érzelmek „munkás”,
tehát nem „könnyen” elérhető meghódításától. Korábban már említettem:
lusták hozzá! Részben életkori sajátosság, amire tekintettel kell lenni
eleinte, de megalkudni vele soha nem szabad! Meg kell tudnunk győzni
őket, hogy tévednek! Hálásak lesznek érte a később!
Mozart művekben lehet fellelni azt a
szeretettől fűtött, huncut kokettálást, amit a mindenttudó bölcselet
birtokában kínál felénk a távolból és mégis oly közel, az örökkévalóságon át, s
ami a mozarti költészet legmélyéből fakad. Ebből, a mi „kissé” szerényebb
adottságaink ellenére is meg kellene valamit kaparintanunk! Tanítványaink csak
úgy tudnak követni bennünket a zenei titkok megfejtésében, ha érzik a
szeretetünket, a bizalmunkat feléjük. A szépet átadni akarásban gyökeredző
szeretetünket kell hogy lássák; kell, hogy érezzék tanítványaink ahhoz, hogy
velünk tartsanak! A zenehallgatás kapcsán fellépő lazaság, rögtönzés,
véletlenszerűség sokat árthat. A céltudatos, alaposan végiggondolt
zenehallgatáshoz elengedhetetlen saját igényes műismeretünk és a
lehetőség szerinti legkiválóbb produkciók használata az órán. Utóbbi
magától értetődő módon személyes ízlésünk függvénye is. Ez egyáltalán
nem baj! Az interpretáló művészekből is jó, ha felkészült a
zenetanár, hiszen az ő
tolmácsolásukban szólal meg a szóban forgó zenemű.
Méltatlanná válhat legszebb célkitűzéseihez az
az énekóra, amely nélkülözi az imént említett jogos elvárásokat.
Hozzá tartozik a tanár korban, stílusban,
társművészetekben való tájékozottsága s az ezekben érzékelhető
tökéletesítési szándéka. A pedagógusból sütő tudásszomj „ragadós” és
biztosítja számára azt a tekintélyt, amitől diákjai hallgatnak rá. A
tekintély nem a szigorúság, a fegyelem nem egyenlő a félelemkeltéssel! A
fegyelem belső késztetésű rend (József Attila), a tekintély pedig
mások tisztelete! Művelt műveltség, értelmes, emberszerető
szigor az igényesség meggyőző erejével — ezek a nevelő, köztük a
zenére nevelő pedagógus legfőbb erényei. Mindez verítékes munka, sok
keserves kudarccal és olykor-olykor megfizethetetlen örömmel. Ez utóbbiért
csináljuk, erről szól zenetanári pályánk és ez így van jól! Nevelünk.
A kottakép is segítheti növendékeinket az
eligazodásban a zenehallgatás során; csak ne vonja el túlságosan a figyelmüket
annak pontos követése! Fel kell ilyenkor mérni, hogy mi mit ér meg! A kottát
böngésző gyerek fokozottabb készenlétet vár el tőlünk, hogy a
kontaktus megmaradjon. Nehezítheti akár a dolgunkat, de nem szabad semmiképp
emiatt lemondani róla! Hasznos lehet; de nem árt csínján bánni vele.
Ahol az érzelmeknek akkora a dominanciája, mint az
ének-zene órán s amelyből ráadásul oly fukar az óraszám, ott minden –
úgymond – apróságnak kihatása lehet a gyerekek nélkülözhetetlen
együttműködésére. A tanóránk kimenetelének sorsát meghatározhatja, hogy
testnevelés óra után, vagy kémia témazáró dolgozat előtt kerül rá sor,
hogy a nap elején, közepén vagy végén kapott-e helyet. Ám minden nehézséget
uralni tud az a pedagógus, aki egyrészt tekintettel van rá; másrészt magában
hordozza a Varázsfuvola bölcs papjának erényeit, a türelmet és az
eltökéltséget. A pap mérföldkövet jelentett Tamínó életében, hiszen jövője
találkozásukkal vette kezdetét.
Legszebb, megtervezett elképzeléseinkbe is
belerondíthatnak – amúgy is mostoha körülményeink mellett – teljesen profán,
hétköznapi semmiségek; hogy csak egyet említsek, egyszer csak elmegy az áram.
Kizökkent tanárt, diákot egyaránt. A megszerkesztett vezérfonalat ilyen
kellemetlenség sem szakíthatja meg! Diákjaink jó esetben ezt meg is érzik. Mi
folyamatában alakítjuk őket a zeneművészet által, nagy szellemek
üzenetének igazságával. Ezáltal ébresztjük rá növendékeinket a legbecsesebb értékre,
ami izgalmas, gazdag, kimondhatatlanul szép, s ami nem más, mint maga az emberi
élet, egyszeri és megismételhetetlen.
3. Az Ötödik
– Osztály, vigyázz!
Tanárnőnek/úrnak tisztelettel jelentem… Köszönöm, üljetek le! Van
valakinél egy toll? Elfelejtettem hozni magammal, nem tudom beírni a
hiányzókat. Pisti/Julcsi, hol az énekkönyved? Otthon hagytad? A mai órán
Vivaldiról fogunk tanulni. Nyissuk ki a tankönyvünket Vivaldinál! Leszolmizáljuk a „Tél” című hegedűverseny
lassú tételének a lap alján található dallamát a „Négy évszak”-ból. — Hogy
miért van címe? … Jaj ne zavarj ostoba kérdésekkel, olvass utána! Remélem
ügyesen, a ritmusra is figyelve énekeltek – adom a mérőt hozzá –, s ha így
lesz, akkor majd meghallga… Szent ég (!),
hol a lemez/kazetta?! Elfelejtettem reggel kikeresni, mert nagyon siettem. Most
min vigyorogsz? Nem úszod meg! Legközelebb pótoljuk! Azért mégis bosszant a
dolog!
Vége! Innen sehová nem vezet
út az ének-zeneórán. Ez merénylet a művészetre nevelés ellen; ez bűn!
Ezt követően már csak az óra befejezését jelző csengőnek van
értelme.
Minden óra elején meg kell
újra és újra küzdenünk az aznapi összmunkánk feltételéül szolgáló
kapcsolatteremtésért a gyerekekkel. Van, amikor ennek érdekében bizonyos
„trükkökhöz” kell fordulnunk. Számtalan van. Nem szégyen! Színesítheti a palettát,
élesítheti növendékeink fantáziáját egy-egy zenei rejtvény, rögtön az óra
elején, vagy máshol, de feltétlenül központi helyen.
Elővezethető Verdi életműve a Traviata első előjátéka által pl. akképpen, hogy tanítványaink azonnal ráéreznek a magas
vonósok személyes, meghatározható, egy valakiről valló hangjára (opera), fájdalmas
elsiratására; a zenei hangzás finomságából következtethetnek fiatal korára,
női mivoltára, a zeneszerző
feléje áradó gyengéd szeretetére és megtörténhet, hogy amúgy elhamarkodott
csacskaságokra fogékony tanítványaink a fenti muzsika minden előzetes
ismerete nélkül, a feltérképezés nyomán odaálmodják maguk elé a törékeny
Violettát és észre sem veszik, hogy máris a bel canto fogjaivá
váltak. Az iskolai énekórák sikerességének legvadabb ellensége a közömbös
unalom. Ennek elébe kell menni pl. úgy, hogy kellőképp irtózzunk az olyan
ének-zeneórakezdéstől, mint ez a Vivaldi Négy évszak példában történt.
A jó ének-zeneóra meg van
komponálva már jó előre. Természetesen hiba görcsösen, minden áron
ragaszkodni elképzelésünk, tervezetünk valamennyi pontjához, kell engedni a
pillanat adta improvizálásnak; de eleve kimunkált, ötleteiben is
előregondolt óravezetés nélkül meghal és feltámaszthatatlan a tanóra!
Az igazi ének-zenetanárnak
nemcsak a karéneklés, hanem a tanítási óra levezetése is művészi
tevékenység. Magától értetődik, hiszen a művészet a
főszereplője! Lehet, hogy kifelé kevésbé mutatós, de befelé legalább
annyira hatékony, mint a kórusmunka.
Pályakezdőként tanúja
voltam egy olyan gimnáziumi énekórának, amelyen Beethoven ötödik szimfóniáját
tanulták. Előkészületként az ún. „sorsmotívumot” kellett leszolmizálni, Gé
Gé Gé Esz a kottában. Keresték a dó
helyét. Megtalálták: Esz! Leszolmizálták
a szekvenciát: mi-mi-mi dó, re-re-re ti,. A dó tehát az Esz hang, három b az előjegyzés, vagyis
Esz-dúrban vagyunk. Így
megállapíthatták az ötödik szimfónia hangnemét – a műfajáról már beszéltek
azelőtt – Esz-dúr!
Képzeljük el az unisono
kopogó konok Gé Gé Gé Esz, F F F Dé alá az Esz-dúr tonika és domináns
akkordjait! A hideg kiráz! Szomorú, árulkodó történet ez arról, hogyan válhat a
tudatlanságból fakadó kétségbeejtő tanári felületesség és az öncélú,
tartalmatlan szolmizálgatás áldozatává Beethoven sziklaszilárd hegycsúcsa;
miként laposodhat éppen a szakórán súlytalanná a zeneirodalom legsúlyosabb
cé-moll (!) szimfóniája.
Pokoljárás és
mennybemasírozás, a teljes beethoveni világlátás magva veszett kárba, és csak
remélni lehet, hogy nem végérvényesen. Ez valójában az ötödik szimfónia
megcsúfolása. Itt ugyanis nem tévedés történt, hanem elkeserítő bizonyság Beethoven
V. szimfóniájában való totális tájékozatlanságról, vagy ami ennél is szomorúbb,
a mű tartalma iránti megbocsáthatatlan érdektelenségről. Ez a „hangnemtévesztés” kizárja az utolsó tétel Cé-dúr pompás
ragyogásának diadalát is; amit önmaga fölött ül ez a gigantikus alkotás. Ráadásul;
hogyan jut el odáig!
Miként közelítsük meg ezek
után Beethoven kilencedik szimfóniáját?! Óvatosan, nagyon óvatosan! Méltó
helyén, nem kiszorítva onnan, ahova való. Vigyázat (!); dé-mollban; vagy
mégsem?!
4. „Túl a csillagsátoron”
Nem említettem, de
nyilvánvaló, hogy zenehallgatási feladványnál a stílusjegyek, megfelelő
korszakba helyezés, műfaji behatárolás elemzése elengedhetetlen.
Valahányszor sor került rá,
mindannyiszor meglepett, hogy milyen egyszerű a gyerekeket „megvezetni” a
kilencedik szimfónia negyedik tételének azzal a korál-ima részletével, melyben
Schiller szavaira „ihr stürtzt nieder
Millionen?” /Térdre hulltok, milliók?/ valóban térdre ereszkedik ez a zenébe
öntött katedrális és önfeledt mámorát megszakítva csitul bensőséges,
könnyes ünneppé.
„Ahnest du den Schöpfer,
Welt?” /Sejted a Teremtőt, világegyetem?/ „Such ihn übern Sternenzelt” /Keresd
túl a csillagsátoron (!)/ „Über Sternen muss er” – korábban: „ein lieber Vater”
– „wohnen” /„Túl a csillagsátoron kell hogy Ő” – „egy kedves Atya” – „lakjon”/
. Amennyiben nem ismerik fel azonnal magát a művet, úgy a magasan vibráló, meghatott „Sternenzelt”
/„csillagsátor”/ énekkari szólamok, az univerzumot átfogó, a
zenekari mennyboltozattal bekeretezett, csillagragyogással felékesített
Istentisztelet, legtöbbször requiemi hangulat asszociációját kelti bennük és
fel sem tűnik számukra a német nyelv. Nagy megdöbbenést tudunk okozni
tanítványainknak akkor, amikor úgymond lerántjuk a leplet a
műről, például úgy, hogy
tovább hallgatjuk és a felgyorsított, átritmizált korál – „Seid umschlungen
Millionen” / „Embermilliók, átkarollak”/ – és az ujjongó, harciassá alakított
örömóda egybeolvadása azonnal rádöbbenti növendékeinket korábbi tévelygésükre.
Ez a szándékos „ravasz”
„megtévesztés” igen csak hasznos lehet; egyrészt azért, mert felszínre hozza a
beethoveni örömzenét fűtő katlanmélyből azt a hálaérzetet, ami
ennek a remekműnek sok más alkotás mellett a leglényege, s amúgy rámutat
arra, mennyire felületes az ismeretük még egy ilyen „slágerdarabról” is és ez a
tudat szerénységre int. Erre pedig nagy szükség van. Természetesen nem a
megszégyenülés a cél — még véletlenül sem (!), hanem a katharzis! Jaj, a katharzis nagyon kell az
ének-zeneórán!
A fent idézett hálaimádság
rokon a 10 évvel korábbi Fidelio zárófinálejának időmegállító áhítatával; Florestan
bilincslevételével – felesége Leonora nyithatja fel férje bilincsének zárját –,
azt követően pedig ugyanott, Schiller szavaival (az Örömódából kiragadva)
féktelen, felszabadult ováció oldja fel a megrendült szertartást és így, a
hangnemében azonos – Cé-dúr – karfantáziával együtt elővetíti a kilencedik
szimfónia kiforrott, felszabadult, himnikus örömódáját. A hálaének, háladal
amúgy sem hiányzik Beethoven költészetéből, így aztán a kilencedik ilyen
indíttatású előkészítése talán a legfontosabbat árulja el azonnal
erről a méretében is monumentális alkotásról, mi több, magáról a
komponistájáról. Az emberiséget testvérként magához ölelő muzsika
extázisát poklok tüzét megjárt heroikus erő táplálja. Az önnön tragikus
sorsának béklyóiból kitörni képes Beethoven toporzékoló, forrongó, öröklángoló,
soha meg nem nyugvó lelke meg kell, hogy érintse erre fokozottan fogékony
fiataljainkat! Az, aki muzsikus létére, visszafordíthatatlanul romló hallása,
majd teljes megsüketülése, magányba taszítottsága ellenére csakazértis örömre
szólít; legyőzhetetlen!
Ez a dac építette fel a
kilencedik szimfóniát.
Végig követhetjük benne a
vajúdás gyötrelmes folyamatát, a megszenvedett születésen át a beteljesedésig.
A zárótétel színpompás
forgataga és az abból kilépő köszönet megindító melegsége tudatosíthatja
bennünk, hogy itt nem valamiféle – elnézést (!) happy – még rosszabb: pozitív
életszemlélet – jókedvűség kerekedik felül, hanem acélból kovácsolt
akarat, minden baj fölé emelkedő, a világmindenséget magával sodró
belső szabadságtudat ér célegyenesébe. A maga álmodta oltár előtt mond
hálát a Mindenhatónak és invitálja földi társait a közösen megélhető
örömünnepre. Az ötödik szimfónia végére vitathatatlan a győzelem, a
kilencedik szimfónia megtalált öröme mellett, vagy inkább felett ott mosolyog a
gyengéden szelíd hála megindultsága is, a kemény vadóc gyermeki meghúzódása, az
egyetemes öröm birtoklója nem felejti el, hogy ő is esendő.
A negyedik tétel
előrehozott korálrészlete, annak megilletődöttsége; -- a kilencedik
szimfónia egészének formai és tartalmi elemzése előtt -- egyfajta „belépőkártya”,
ami azonnal kiragad valami meghatározót a műből; előretolt
jelzés; hogy egészen másról szól, mint amit sokan – túl sokan – tulajdonítanak
tévesen neki, s meghatott ütemei alatt felkelti a jogos gyanút; hogy
tanítványainkkal együtt mostantól nagy kalandok elé nézünk.
Fékevesztett tombolás és
mélységes tiszteletadás; ez Beethoven egyik hagyatéka az utókor számára. Ebbe kell beavatni növendékeinket! Az
első tétel: A–E nyitott, kongó, feszült, üres, az űrben lebegő
„talánykvintje” egy teljes életutat jár be a zárótétel megoldást kínáló
végkifejletéig (dé-moll-Bé-dúr-Dé-dúr). A II. tétel vad scherzo; míg a III; lírai magábafordulás. Az utolsó tétel elején felsorakoztatott
korábbi tételek megidézett témáinak, a csellórecitatívók „ítélőszéke” elé állítása – mely később a Beethoven szavait éneklő
bariton szólista dallama – majd az általuk először durva (első és
második), majd visszafogottabb (harmadik), de azért határozott elutasítása; a
cselló uniszonók ezt követő rövid, türelmetlen követelődzése után úgy
kel életre az örömóda végletekig egyszerű, kristálytiszta, szinte már naív
dúr-periódus motívumának dallamtöredéke, úgy bújik elő a „zenekari
tárgyalóterem” sarkából, mint egy pajkosan kikandikáló huncut kisgyerek. – Kerestek?
– Itt vagyok! Megszülettem!
A témakibontás folyamatába
szívesen avat be Beethoven máshol is.
Ennek játékos példája az
első szimfónia utolsó tételének fel-felkapaszkodó skáladallama, míg az
egyik legdrámaibb megjelenése; az Op.111-es c-moll zongoraszonáta
nyitótételének félelmetes mélységű bevezetéséből settenkedő;
ugyancsak felfelé igyekvő ördögien sötét, tömör főtémája. Visszatérve
a kilencedik szimfónia „újszülöttjéhez”, „ő”; – hogy a közelmúlt egyik
rémesen színvonaltalan dezodor reklámját ferdítsem – elnézést kérek – több mint
bizonyíték; ígéret! Igen, ígéret, mert az ígéretnél nincs több, az ígéret a
jövő. Az öröm dallamát egy sokszorosan sebzett; boldogtalan sorsú
művészember kereste; hadat üzenve minden rossznak; minden keserves bajnak,
kitartóan és ellentmondást nem tűrve évtizedeken át, megállíthatatlanul.
Rátalált!
Utószó: Vallomás
Épp hogy nyiladozó gyerekként; tíz évesen vasárnap
délelőttökön az Operaházban szereztem első meghatározó zenei
élményeimet. Mozart: Szöktetés a szerájból, Figaro házassága, Don Giovanni,
Varázsfuvola, Beethoven: Fidelio, Rossini: Sevillai borbély, Donizetti: Don
Pasquale, Wagner: Nürnbergi mesterdalnokok, Kodály: Háry János — megannyi
boldog óra volt számomra! Mindenestől az volt! Akkortájt az
idegennyelvű operákat is magyarul énekelték, s így könnyebben rögzültek
bennem; azoknak különböző részletei is. Az Ybl Miklós palota nyüzsgő
nézőtere – melyhez foghatót sehol máshol nem láttam; sose tudtam vele
később sem betelni –, készülődés a zenekari árokban, a várakozásteli
légkör megtelt valami megnevezhetetlen, bódító gyönyörűséggel. Az
izgatottságomat fokozta az ismerős apró részletek előadást
megelőző gyakorlása az árokból, háttérben a hangolással, egy-egy
hangszer emlékeztetett kedvenc, vagy éppen akkor felfedezett és megszeretett
dallamtöredékre, az amúgy „rejtett” csodákra; az aznap műsoron lévő
darabból. Imádtam! Magamba szerettem volna szippantani az egészet. Nemcsak a
mű, minden elvarázsolt. A lassan elsötétülő nézőtér, a
jobboldali kisajtóban megjelenő karmester, a színpad illata és titokzatossága
— hatalmába kerített és elkábított az egész délelőtt és szinte
észrevétlenül kerültem Mozart, Beethoven vagy éppen Wagner bűvkörébe,
ahonnan már nem volt menekvés! Ebből akartam azután „zsebre vágni” valamit
és soha el nem ereszteni, tartaléknak a mindennapokra. Annál is inkább, mert
úgy éreztem, mihelyt kilépünk az épületből, elillan mindaz, amit magamnak
szántam birtokolni. Később felnőttként is átéltem hasonlót,
koncerten, operában egyaránt. Ebben sikerült – hál Istennek – laikusnak maradnom.
Mint zenepedagógus, ezt a megfoghatatlan, földön túli érzést igyekeztem –
több-kevesebb sikerrel – „belopni” az ének-zeneórákra. Akiknek sikerül magába
zárni a művészet lélek-emelő erejét, az fel van vértezve, az a
legingerszegényebb „támadással” szemben sem kiszolgáltatott és sohasem válhat
teljesen elhagyatottá. Soha többé nem voltam képes szabadulni attól a
belső késztetéstől, hogy a szépben osztoznom kell tanítványaimmal; be
kell avatnom őket a felfedezett „szentély” titkaiba; az évtizedek során
elémbeszórt roppant szellemi gazdagságba. Egy csodálatos hangverseny emlékét
igyekeztem erősen magamhoz szorítani, hogy velem maradjon másnap is,
amikor amúgy oly sok száraz dolog áll ellen az előző nap megrázó
szépségének, hogy el ne veszíthessem a szürkeségben. Megőrizni a
varázslatot, hogy el ne szökhessen, miként Wagner: Nürnbergi
mesterdalnokokjában: Walther álma sem; s így megmaradjon, bent marasztalva a
városban; immár megtartva mások számára is a megálmodott dal! „Ébren” is
folytatni az álmot; amihez csak egy Hans Sachs segíthet hozzá! Vagy akik
hasonlóképp elhivatottak, mint ő volt! Cipészként, költődalnokként,
emberként.
Ilyen feladatra szegődtünk, mi zenetanárok, és
jól tettük! A zeneirodalom kínálta örökséget továbbadni, nem kisajátítva
magunknak a halhatatlanok műalkotásainak igazságában rejlő szépség
örömét; miként Beethoven tette ezt éppen ennek az érzésnek; véresen súlyos
öncsaták által kivívott elnyerésekor, átnyújtani tehetségünk szerint azt a
gyönyörűséget, ami nekünk – hála a nagyoknak – megadatott; talán a
legfőbb jótétemények egyike a Földön. Ezt nevezném igazán beavatásnak! A
beavatottság kiváltság; a beavatás képessége is az; miként a tehetség, s éppen
ezért kötelez. Kötelez arra, hogy ne engedjen senkit kívülmaradni a rá váró
kivételes értékekből akkor sem, ha még nem tudja; vagy nem érti, hogy
őérte vannak.
Őérte; miértünk. Meg kell őket „téríteni”!
Miként a pap Sarastro szentélye előtt alakította át gyökeresen Tamínó
értékítéletét, hogy egy tisztább világ számára nyerje meg őt és viszont
úgy; nekünk ének-zenetanároknak is ez a dolgunk. Rámutatni a szentély kapujára;
feltárni, hogy mit takar. Ott belül már tudni fogják, hogy mit ad nekik a
művészet és köztük a muzsika.
Legközelebb talán valaki már közülük állhat a
kapuba; hogy egy másik, hozzá hasonló tettre kész, szenvedélyes ifjúnak majd
saját beérett bölcseletén át ő adjon igaz útmutatást; ő jelentsen
számára támaszt; ha eltéved; ha tanácstalan; ha segítségre szorul annak
megítélésében, hogy hogyan miként válhat emberré.
” Utószó után: Az „édes gyermek”
Az ének-zenetanítás „mostohagyermekének” neveztem a
zenehallgatást. Ebben az értelemben az „édes gyermek” az éneklés. Kodály Zoltán
szellemi örököseként tudjuk, hogy a zene megszerettetésének első állomása
saját népzenénk minél alaposabb felfedezése; annak mélységeiben
megmerítkező elsajátítása. Népdalainkat nem hallgatni, hanem énekelni
kell! Olyan gazdagságú népdalkincs, mint a miénk, az emberélet minden
gyötrelmére, bánatára, derűjére és boldogságára, az érzelmek egészére épül
és dalolja ki magából mindazt, amihez a szavak nem elegendőek. Tragikus
balladák, lírai fájdalmas búcsúk, viszonzatlan vagy elhagyott szerelmek,
hazaszeretet és honvágy, félelem a magánytól, a haláltól, derű és humor a
másik oldalon, zabolázhatatlanul vidám életkedv, fékezhetetlen mulatság —
végtelen zenei anyanyelvünk érzelmi skálája. A Vidróczky, a Molnár Anna
balladája, az „Elmegyek elmegyek”, a „Szivárvány havasán” zsoltárdallama és a Citrusfa szívszaggató
frígje, a „Szegény vagyok, szegénynek születtem” és az „Ablakomba, ablakomba”
teljességgel különböző panasza, a „Csitári hegyek alatt” költőisége,
a „Székely keserves” rémülete, a „Tiszán innen, Dunán túl” és a „Madárka,
madárka” vigaszt kereső, a távolból is az otthont fürkésző
vágyakozása, a „Nem vagyok én senkinek sem adósa”, a „Hej, Dunáról”, az „Egy
nagyorrú bóha”, az „Ó mely sok hal”, a
„Balatoni legények”, az „Által mennék én a Tiszán” felhőtlen örömtobzódása
— az élet teljessége ott van ezekben a nótákban! Népzenei kultúránkat
gazdagítja a „Tavaszi szél vizet áraszt”, a„Piros alma mosolyog a
dombtetőn” tüneményesen kecses bája, a Kelj fel juhász , ne aludjál
melankóliája. Az ősi népdalok egyszerű, ötfokú – pentaton – olykor
mázsás súlyú gránittömbje – „Megrakják a tüzet” – és a cifra melizmákkal díszes
más és más stílusú nóták keserűsége vagy éppen ellenkezőleg; mókája
egyaránt jelen van énekeinkben Bukovinától az Alföldig, a Felvidéktől a
Dunántúlig, a Bakonyban és a Mátrában a parasztemberek szívében. Megízlelni
szépségüket csak énekelve lehet. Kodály Zoltánnak igaza van; ezeken a
népdalokon keresztül nyílhat csak mód a magyar gyerekek számára, hogy másfelé
is befogadók lehessenek; ezeken a saját népdalaikon át vezet út a zeneirodalom
egyetemes hegyóriásaihoz és nem mellesleg önnön hovatartozásukra is könnyebben éreznek rá, ha gyümölcse,
termése „megfogható közelségbe”; „intimitásba” kerül velük. Az éneklés pedig
éppen ilyen! A „Magos a rutafa”-tól el lehet jutni a Kiállítás képeiig, az
Angoli Borbálától a Chopin balladákig. A nép is alkotó! Fantáziáját évszázadok
érlelték; csiszolták, s nemegyszer kimagasló zeneszerzőket
megszégyenítő értékeket hozott létre. Akárcsak azok; lelkünk legmélyébe
hatolnak. Bartók és Kodály szívesen „pirult” mellettük, hiszen mindkettejük
magyarságának alappillére az a szerénység, amellyel fogadták a nagyrészt
általuk felkutatott, felszínre hozott népdaloknak , népballadáknak sokaságát és
ahogy a maguk „átköltésében” Kodály szavaival élve: „csak a foglalatát”
készítették ők; a drágakő maga; a néptől ered és az; akár a halhatatlan
remekművek; örök! A népdalfeldolgozások a maguk különbözőségében; a
falun, mezőn fogant népdal megmentését voltak hivatva szolgálni, nehogy a
városi hangversenyterem, operaház viszonylag elkényelmesedett közönsége és nem
utolsósorban; előadó gárdája teljesen elszigetelődjék s így
kirekesztődjön ebből a másik, de nem is feltétlenül más világból.
Tudjuk, hogy ezek az úgymond „megmentések” önálló nagysággá nőtték ki
magukat; Bartók Gyermekeknek (I. II. füzet), vagy a Tizenöt magyar
parasztdal-tól Kodály Székelyfonóján, a
Marosszéki és a Galántai táncokon valamint a páratlan szépségű
kórus-népdalfeldolgozásokon át egészen a Páva variációkig. Mindezt azért érzem
fontos gondolatnak; mert figyelmeztetni szeretnék arra; hogy népdalaink mégoly
kimunkált, míves eléneklése, tiszta intonálása sem egyenlő annak
megértésével. Ahol ezt figyelmen kívül hagyják, ott a legszebb éneklés sem több
igényesen kidolgozott fizikai tevékenységnél, s noha ezt is élvezhetik, és
bizonyára élvezik is diákjaink, félrevezetjük őket, ha nem lépünk tovább.
Elengedhetetlen, hogy belegondoljanak növendékeink,
miről dalolnak. Ettől más lesz. Jó esetben – sajnos nem gyakran – egy
ügyes, egy jó fülű osztály elénekelheti kristálytisztán a Citrusfa
recitálva induló gyönyörű dallamát (szövegét), de ha nem értik, miért nem
válhat meg végleg egymástól két szerelmes és a csillag saját fényes
ragyogásától, amikor azt a fa–mi fél lépése tartja össze, fogja egybe, – s ha
már itt tartunk – miért fáj annyira a „Kitörted a kezedet” mi-mi-fa-mi kupolacsúcsa
a „Csitári hegyek alatt” az előbbivel azonos mi hangsorú dalban –, akkor
minek az egész?!
Ezek az énekek is valódi mesterművek. A dal, a
muzsika nem csak a hallást, a lelket is tisztítja, és ezek segítik egymást.
Visszatérve az előző két dalhoz, ugye nem történhet meg, hogy miután
megtanulták, kielemezték őket, ne kövessék a Citrusfa torokszorítóan
gyötrelmes sorsát, a „Csitári hegyek alatt” ünnepteremtését a Székelyfonóban?!
A „Madárka, madárka” nem nélkülözheti a Mátrai képekben feszülő kánont („Ha
kérdik, ki küldte”), a „Csillagok, csillagok” Bartók Gyermekeknek-jét, a záró
Cé-Dé elhullajtott könnycseppjével, a „Feleségem olyan tiszta”, a Tizenöt
magyar parasztdal scherzo-ját! Így kapaszkodhat, ölelkezhet össze éneklés és
zenehallgatás és nem eresztik egymást, akár a fa-mi a Citrusfában!
Ahol ez az egész létrejön, ott igenis jó munkát
végeztünk. Önálló klasszikus nagy zenedarabok, népdalokat, népzenét magában
hordozó s abból építkező, igencsak időtálló remekek; vagy
egyszerűen a szebbnél szebb népdalok; tanításunk során végül is egy célt
szolgálnak; növendékeink emberi gyarapodását. Ezáltal talán egy jobb világot.
Kell több?!
Kodály Zoltán nyilatkozta: „Tudomány, művészet
gyökere egy; mindegyik a világot tükrözi a maga módján, a tudományos és művészi
nagyság alapja is ugyanaz; az igaz ember.” Íme ismét itt állunk: Isis, Osiris
templomának bejárata előtt!