Portrévázlat Faragó Györgyről
Beszélgetés Faragó György egykori tanítványával,
Váczi Károlyné Löbl Lilivel
Faragó György (1913. november 14. – 1944. december 3.) sokoldalúsága korán megmutatkozott. A zene
mellett a színjátszásban is csodagyerekként tekintettek rá: Molnár Ferenc A
Pál-utcai fiúk regényének 1925-ben bemutatott filmadaptációjában Faragó György
játszotta Nemecsek szerepét, s néhányszor fellépett a Magyar Színházban Hatvany
Lili Első szerelem című darabjában, Lajoska szerepében.[1] Zenei tanulmányait
édesanyjánál kezdte, majd hamarosan a konzervatórium növendéke lett, ahová
előbb került, mint az első elemibe. 1922-ben felvették a Zeneakadémia gyakorló
évfolyamába, 1924-ben az előkészítőbe. 1927 szeptemberétől az intézet zongora
tanszakának növendéke, tanulmányait Nagy Géza irányításával végezte.
Mindeközben a Fasori Evangélikus gimnáziumban kitűnő eredménnyel érettségizett.
Miután 1933-ban befejezte tanárképző-tanulmányait és zeneszerzésből is
oklevelet szerzett, 1934-1937 között Dohnányi művészképzőjében csiszolta tovább
zongorajátékát.[2]
1937 januárjában a varsói Chopin-versenyen bejutott a döntőbe. Pályafutásának
kiemelkedő állomása volt 1939-ben a luxemburgi Faure-verseny, ahol 14 ország 64
versenyzőjét megelőzve nyerte el az első díjat.[3] Szabad idejét szívesen
töltötte barátaival, sakkozott, bridzsezett és szenvedélyesen futballozott.[4] Zongorahangversenyei
mellett karmesterként és zeneszerzőként is bemutatkozott.[5] A Nemzeti Zenede
mellett 1937-től 1941 januárjáig a Zeneakadémia tanára. Tanítványai voltak
többek között Bächer Mihály, Furka Gizella, Kovács Kornélia, László Ervin,
Steinert Mária, Szoltsányi György, Varasdi Emmi, Varjas Anna, és az alábbi
interjú alanya, Váczi Károlyné Löbl Lili.
— A dokumentumok szerint Faragó György
különösen közel állt tanára, Dohnányi Ernő szívéhez. Vázsonyi azt írja
Dohnányi-monográfiájában: „Csodákat hallani ma is arról, hogy Faragó játéka
mennyire hasonlított Dohnányiéhoz, sokak szerint ő lett volna mesterének
egyetlen igazi örököse. Tehetsége nem korlátozódott a zongorára, sokoldalúságában
is méltó folytatója lehetett volna tanárának és mintaképének.”[6]
—
A Zeneakadémia folyosóin úgy beszéltek akkoriban kettőjükről, hogy Dohnányi
fiaként szereti Faragó Gyurit. (Mindenki csak Gyurinak szólította.) Nem
csodálom, mert őt mindenki szerette.
— Miért volt ennyire népszerű Faragó
György?
—
Mikor én elkezdtem tanulni nála, Faragó György huszonhat éves volt. Két és fél
évig volt a tanárom, addig, amíg az akkori törvényekre hivatkozva fel nem
mondtak neki a Zeneakadémián 1941 januárjában. Dohnányi ameddig tudta, védte őt, de akkor már hiába volt minden
erőfeszítése. Pedig az édesanyja nem volt zsidó származású, csak az édesapja,
aki — még két fia pici gyerek volt, amikor — elhagyta a családját és az
országot is. Az édesanya zongoratanárnő volt, a tanításból tartotta el a
családot. Elég szűkösen éltek. Ahogy Gyuri növekedett, besegített édesanyjának
a tanításba. Már tanulóéveiben kitűnt a Zeneakadémián tehetségével,
kedvességével, jó modorával. Mikor megkapta a diplomáját, Dohnányi felkérésére
kezdett tanítani a Zeneakadémián. Tudomásom szerint nem volt kinevezett tanár,
„csak” óradíjas, amit ő mégis örömmel elvállalt.
1939-ben kerültem hozzá, még nagyon fiatal
volt, de ez a hozzáállásán, a tanításán egyáltalán nem látszott meg. A lehető
legkomolyabban vette a tanárságot, és ennyi év távlatából és tapasztalatával
visszagondolva sem tudok semmi olyat mondani, hogy tanításában éretlen lett
volna. Általában idősebb, nagyhírű professzorok tanítottak a Zeneakadémián,
mint Székely Arnold, Kéri-Szántó Imre, sok jó növendékkel. Ott tanított Hegyi
Emánuel, nagy bajuszos ember, akitől nagyon féltem. Egyszer egy diákok számára
nyilvános vizsgán rám szólt, mikor várakoztam a soromra a X-es teremben, mert
mondtam valamit halkan a mellettem ülőnek. Szerinte zavartam a vizsgát és ki
akart küldeni… Ember Nándor is oktatott még, akinek akkor már alig volt növendéke,
de volt egy híres köztük: Gold Bea. Nemcsak zongorázni akart komolyan, hanem
színésznői álmai is voltak. Szerepelt egy-két filmben, sőt színpadon is. Bár igazából
zongoraművész akart lenni, nem volt ideje gyakorolni. A tanári karban a Faragónál
és Böszörményinél egy kicsit idősebb korosztályt ditrói Csiby József képviselte.
Nem véletlen, hogy a fiatal, jóképű Faragó, aki ráadásul még jó tanár is volt,
hamarosan az egyik legnépszerűbb professzora lett a Zeneakadémiának.
— Milyen módszerrel tanított Faragó
György?
—
Ugyanavval, mint Dohnányi. Vagyis: kevés szóval és sok előjátszással. (Bár jól
tudott beszélni: egyszer nem láttuk egy hétig, mert a jogi egyetemen
vizsgázott, és arra tanult, onnét is szeretett volna diplomát szerezni.)
Mindent megmutatott, bármit eljátszott. Hatalmas repertoárja volt, mindent tudott
fejből, nem kellett neki kotta. Két zongora volt a teremben, rendszerint a
másiknál ült, nem a növendék mellett. Hagyta végigjátszani a darabot, nem
szakította félbe. Nála nem kellett már az első órán fejből játszani, nem
ragaszkodott hozzá. Megengedte a kottát, sőt, talán először jobban is szerette,
ha kottából játszottunk. Ez eleinte szokatlan volt számomra. Azelőtt a
Fodor-zeneiskolába jártam, Berg Lili tanárnőhöz (aki Berg Ottónak, az Operaház
karmesterének testvére volt). Jó fejem volt, nem volt probléma, hogy kívülről
megtanuljak valamit. S bár Berg Lili nem követte az akkori divatot, hogy
mindent már első alkalommal kívülről kell játszani, de azért előfordult, hogy
bizonyos műveknél mégis az első órára kérte, hogy külön kézzel, fejből vigyem a
tanulandó kompozíciót. Persze aztán Faragónál is meg kellett tanulni a darabot
kotta nélkül, de megengedte a kottahasználatot a növendéknek. Neki — mint
említettem — nem volt rá szüksége. Két-három alkalomnál többször nem
foglalkoztunk ugyanazzal a művel, akkor már kérte, játsszak mást. Ez így nekem
egy kicsit nehezebben ment, mert nem voltam hozzá szokva ehhez a gyorsasághoz.
Teljesen leszoktam arról, hogy kottába nézzek… A másik dolog, hogy Faragó nem
ment bele a részletekbe. A jó múltkor láttam egy műsort, Daniel Barenboim
tanította Beethoven op. 110-es Asz-dúr szonátáját. A közel egy órás műsorban
nem jutottak túl a bevezetésen! Faragó nem volt ilyen aprólékos. Ha nem tetszett
neki valami, akkor nem is szólt semmit, legfeljebb annyit, hogy ezt még tanulni
kell. Ha látta értelmét, többször is megmutatott valamit. Neki is voltak
úgynevezett „korrepetítor” tanárai. Ezek nemrég végzett, nem kinevezett fiatal
tanárok voltak, akik beültek az órára. Faragónál például Inselt Kató volt bent
gyakran. Ők foglalkoztak aztán külön, magánúton a Faragó-növendékekkel is. A
feladatuk volt, hogy az órára vitt darabokban ne legyen hang- vagy ritmushiba,
figyelték, hogy mit kíván a „Tanár Úr”. Az ritkaság volt, hogy valaki teljesen
magától készült volna fel az órára, már csak a végzett anyag mennyisége miatt
is. Részletet ugyanis nem lehetett játszani. Elképzelhetetlen volt, hogy egy
szonátával csak a visszatérésig készült valaki, vagy csak a prelúdiummal és a
fúgával nem. A megkívánt színvonalat csak így lehetett elérni. Hozzám Salgó
Alíz tanárnő járt, vele gyakoroltam, kijavította a hibákat. Tizenhat éves
voltam akkor. Elkelt a segítsége, mert küszködtem azzal, hogy minden harmadik
órára új darabot kellett vinnem. Faragó azonban nem tett engedményt, ragaszkodott
ahhoz, hogy minél magasabb szinten, minél több darabot ismerjünk meg a
zongorairodalomból.
— Ő választotta ki a megtanulandó műveket?
—
Csak egy kis részét. Néha javasolt darabokat a tanév elején, vagy az előző
tanév végén, de általában ránk bízta a választást. Ez meglepő volt számomra,
mert az előző tanárom mindig pontos előírta, hogy mit tanulhatok. Ebben a
kérdésben Faragó nagy szabadságot adott növendékeinek.
— Lili néni milyen darabokon dolgozott együtt
Faragó Györggyel?
—
A sok kompozíció közül máig megmaradtak emlékezetemben a vele tanult
Brahms-darabok, a b-moll intermezzo
(op. 117/2), a g-moll ballada (Op.
118/3), a g-moll rapszódia (Op.
79/2). Játszottam neki César Franckot is, a Prélude,
fugue et variation-t (Op. 18) és rengeteg etűdöt, többek közt Cramereket és
Clementi Gradus ad Parnassum-jából
jónéhányat. Abban az időben három etűdöt kellett vizsgán játszani — év végén,
mivel félévkor nem volt vizsga, akkor a tanár osztályozott. A tananyag legalább
harmad részét az etűdök alkották. Éppen Schumann Abegg-variációit kezdtük
tanulni, mikor Faragót elbocsátották. Ezt már nem tudtuk együtt befejezni. Bár
az akkori törvények miatt a levegőben volt, hogy elküldik a Zeneakadémiáról,
mégis megdöbbentünk, mi, tanítványai és sírtunk, amikor bizonyossággá vált az
eshetőség. Ő maga mondta el nekünk a dolgot, kérte, hogy tanuljunk továbbra is
szorgalmasan és utalt rá, hogy többet már nem jön. Barátjához, Szegedi Ernőhöz
kerültem. Szegedi később méltó emléket állított kollégájának: társszerzője lett
a Faragóról megjelent könyvnek. Ebben az egyik legszívszorítóbb a Távozása a Zeneakadémiáról c. fejezet,
aminek magam is tanúja voltam.[7]
— Van Lili néninek valamilyen emlékezetes,
személyes története Faragó Györgyről?
—
Csinos, sötétszőke, középtermetű, kimondottan szép fiatalember volt. Mindenki
szerelmes volt Faragó Gyuriba, én is, de ő nem viszonzott semmit-senkit. Mi,
lánytanítványai nagyon féltékenyek voltunk egymásra. Egyszer kegyetlenül
összevesztem Kovács Nellivel (aki később Faragó választottja lett) és Varjas
Annával. Azóta mindketten meghaltak már. Faragó nem volt nagy dohányos, de
olykor kék Darling cigarettát szívott. Történt egyszer, hogy azon
versenyeztünk, hogy kihozzon neki cigarettát. Én olyan „erőszakos” voltam, hogy
a másik kettőt kiszorítva én mehettem. Ezen aztán olyan csúnyán összevesztünk,
hogy félévig nem beszéltünk egymással. Közben Faragó is megtudta, hogy mi
történt. Odáig fajult a dolog, hogy a tanár úr azt mondta, hogy mind a három
„kisasszonyt” (így szólított minket) ki fogja tenni, mert ő ilyet nem tűr az
osztályában. Végül édesanyám bement hozzá, hogy elrendezze a dolgot, ennek
köszönhetően mindhárman maradhattunk.
Bár többször is kapott behívót, állítólag
Dohnányi valahogy mindig elintézte neki, hogy ne kelljen bevonulnia. A háborús
évek egy részét vidéken, egy Pest megyei faluban, Gombán töltöttem. Mikor
viszontagságos körülmények között, hómezőkön át gyalog visszajöttünk
Budapestre, első kérdésem az volt, mi van Faragó Gyurival. Akkor tudtam meg,
hogy a háború alatt gyomorrákban a Pajor-szanatóriumban meghalt. Őszintén
megsirattam. Még csak harmincegy éves volt! Kár, hogy szinte semmi nem maradt
utána. Talán csak az a néhány rövid felvétel, ami a róla szóló könyv mellékletében
található.[8]
— És Lili nénivel mi történt a háború
után? Mihez kezdett azokban a nehéz években egy frissdiplomás zongoratanár?
—
A háború után egy szál ruhám maradt. Semmink nem volt. Először magánúton
kezdtem tanítani. Majd megtudtam, hogy Újpesten keresnek tanárt, jelentkeztem,
felvettek. Innen, a Belvárosból jártam oda, villamossal természetesen,
többszöri átszállással, egy óra oda, ugyanannyi vissza. De mi volt az nekem
akkor? Semmi! Az újpesti zeneiskola már akkor is nagy múltú intézmény volt.
Volt olyan tanév, mikor harminchat növendéket tanítottam. Hat éven át minden nap
dolgoztam. Közben férjhez mentem[9], és
megszületett a fiam. Bár szerettem volna továbbra is Újpesten maradni, nem
várhattam el velünk lakó édesanyámtól, hogy ő nevelje fel a gyermekemet, ezért
közelebbi zeneiskolát kerestem. Így lett életemben a következő állomás az I.
kerületi zeneiskola, ahol közel negyven évig tanítottam, még jóval a
nyugdíjkorhatáron túl is.
Mindig munkabíró voltam. Egy időben
idegenvezetéssel is foglalkoztam. Úgy esett, hogy egyszer kaptam egy
jutalomutazást a Prágai Tavaszra, s látva az idegenvezetőt, úgy gondoltam,
ehhez nekem is lenne kedvem. Akkoriban egyetlen idegenforgalmi iroda volt
Magyarországon, az IBUSZ. Mint valami minisztérium: külön épület, tele
különféle osztályokkal, több száz idegenvezetővel. Tíz évig csak ezzel foglalkoztam.
Tavasztól késő őszig tele voltam munkával, németül és angolul vezettem. Olykor
külföldre is vihettem magyar csoportokat, elsősorban Európába, de egyszer Egyiptomba
is eljutottam — nagy szó volt az akkoriban. A jó idegenvezetőnek naprakésznek kell
lenni, sokat tanultam, hogy felkészült legyek. Talán nem tűnik szerénytelenségnek,
de aki az én csoportomban volt, biztos, hogy megismerte az országot. Ezt a
turisták is így érezhették, mert rengeteg kedves, köszönőlevelet kaptam, sokáig
őriztem ezeket az íróasztal fiókjában. Mikor megszűnt az IBUSZ, találkoztam egy
volt tanítványommal, aki a XI. kerületben tanított, ő hívott, menjek oda. Nem
kellett kétszer mondania. Ezelőtt hét évvel fejeztem be a tanítást.
Kovács Ilona
[1] Faragó György részletes életrajzi adatait és kortársai
visszaemlékezéseit lásd Kun Imre-Szegedi Ernő, Faragó György. Nagy magyar előadóművészek XI. (Budapest:
Zeneműkiadó, 1970). Köszönöm Váczi Károlyné Löbl Lilinek, hogy felhívta figyelmemet
e kiadványra.
[2] Kovács Ilona, „Dohnányi Ernő, a Zeneakadémia tanára”, Dohnányi
Évkönyv 2002, Sz. Farkas Márta (szerk.), (Budapest: MTA Zenetudományi Intézet, 2003), 59.
[3] Kun Imre két alkalommal is nyolcvan versenyzőről tesz
említést az 1. lábjegyzethez képest tíz évvel korábban megjelent könyvében,
lásd Kun Imre, Harminc év művészek között
(Zeneműkiadó Vállalat, Budapest, 1960), 63, ill. 123.
[4] A szűkebb baráti társaságról lásd Bächer Iván, „Tánc — Egy társaság” Népszabadság (2000. június 24.), 33.
[5] Faragó György 1942. május 2-án debütált karmesterként,
a második általa vezényelt est 1944. február 29-én volt. Karmesteri és
zeneszerzői tevékenységének válogatott kritikái: Kun Imre-Szegedi Ernő, i. m.
22-23.
[6] Vázsonyi Bálint, Dohnányi
Ernő. (Budapest: Zeneműkiadó, 1971), 150. Második kiadás: (Budapest: Nap
Kiadó, 2002), 236-237.
[7] Kun Imre-Szegedi Ernő, i. m 35-36.
[8] Kun Imre-Szegedi Ernő, i. m. I/1 oldal: Debussy: Tűzijáték, Scarlatti: Két szonáta I/2 oldal: Faragó: Invenció, Frottola zene; II/1 oldal: Debussy: Két arabeszk; Fauré: Ballada-részlet (vez. Ferencsik János).
[9] Váczi Károly zongoraművészhez. A vele készített
interjút lásd „Dohnányi-metodika (2.)”, PARLANDO 46/4 (2004), 21-25; nekrológját „Búcsú Váczi Károlytól” PARLANDO 50. évfolyam 2. szám
(2008), 54.