Raj Gizella 90 éves
E |
gy eredményekben és érdemekben rendkívül gazdag
zenetanárt, Raj Gizellát kívánjuk köszönteni 90. születésnapját követően,
röviden áttekintve életének és munkásságának főbb eseményeit. Egy ilyen
életpálya még oly rövid felvázolása és ismertetése is ma már a magyar
zenepedagógia 20. századi történetének olyan elemeit is magában hordozza,
amelyek immár a magyar zenetörténet részévé váltak. Így például az, hogy a mai
zeneművészeti szakközépiskolák funkcióját egészen 1949-ig a Nemzeti Zenede
mellett a Fővárosi Felsőbb Zeneiskola töltötte be, ahol olyan kiváló tanárok
tanítottak, akikből később sokan zeneakadémiai tanárok lettek. Ide került
tizenegy évesen már ötévi tanulás után Raj Gizella is Horusitzky
Zoltán osztályába zongorista növendékként. Tanára katonai szolgálata idején
pedig olyan tanárok is tanították, mint Geszler
György és Böszörményi Nagy Béla. Itteni tanulmányait Beethoven C-dúr zongoraversenyének
Vigadó-beli előadásával fejezte be, ahol a Székesfővárosi
Zenekart tanára, Horusitzky Zoltán vezényelte. De ő
volt a szólista másik tanára, Geszler György
zongoraversenyének zeneakadémiai bemutatóján is. 1939 és 1942 között elvégezte
a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola zongora tanárképzőjét, ahol többek között
Molnár Antal, Kókai Rezső, Weiner Leó és Kodály Zoltán tanította.
Zongoratanári
pályáját 1942-ben friss diplomásként a II. kerületi Fenyves utcai fővárosi
zenetanfolyamon kezdte, és a II. kerülethez egészen nyugdíjazásáig, 1976-ig hű
maradt. Innét, az akkor már önálló II. kerületi zeneiskolából ment nyugdíjba,
de még további tíz éven át, egészen 1986-ig tanított. II. kerületi működése
mellett a továbbiakban még hosszú éveken át oktatott a III. kerületi
zeneiskolában is.
1945-ben
szeretett édesapja és kis húga is meghalt civil áldozatként a fővárosban dúló
harcokban, így a továbbiakban rá hárult az igen szerény özvegyi nyugdíjas édesanyja
és a saját maga fenntartása is. Kezdettől a legjobb zongoratanárok közt
tartották számon, amit a később említésre kerülő egykori tanítványok hosszú
sora is bizonyít. A zongoratanítás mellett szolfézst is tanított, és e téren is
a legjobbak közé tartozott. Már közvetlenül a háború után az elsők közt vett
részt azokon a szakszervezet által szervezett tanfolyamokon, amelyeken többek
közt Járdányi Pál, Szervánszky Endre és Czövek Erna
készítették fel a későbbi szolfézs-tanárokat a Kodály elképzelése és koncepciója
alapján kialakítandó szolfézstanításra. Ezt követte a hangszeres oktatás kezdeti
szakaszának átalakítása, annak magyar népzenei alapokra való helyezése. (Ennek
eredménye volt Czövek Erna Zongoraiskolájának és Sándor Frigyes
Hegedű-iskolájának megjelentetése.)
1945
után azonban Raj Gizella még zeneszerzést is tanult a Fővárosi Felsőbb
Zeneiskolában Sugár Rezsőnél, abban a híres osztályban, amelyben oly sok később
elismert magyar zeneszerző is végezte kezdeti tanulmányait. Itt Sugár Rezső
mellett olyan tanárai voltak, mint Farkas Ferenc, Huzella
Elek, Nagy Olivér. Raj Gizella vizsgakompozícióját, egy négyszólamú fúgát a Tátrai-vonósnégyes,
az akkori leghíresebb kvartett mutatta be, melynek vezetője, Tátrai Vilmos,
szintén az iskola tanára volt. Raj Gizella azonban inkább a zongora- és főleg a
szolfézs-tanításban kamatoztatta itt szerzett tudását is. A hatvanas évektől
kezdve már mind a II., mind a III. kerületben ő volt az úgynevezett beiskolázó
szolfézs-csoportok tanára, és e csoportok szinte minden tagja kiválóan megállta
a helyét a szakközépiskolai, sőt később már a főiskolai felvételi vizsgákon is.
Utóbbiak felkészítésére a szolfézs mellett már zeneelméletet és népzenét is
tanított. Ez irányú munkája olyan eredményes és sikeres volt, hogy az idők
folyamán más kerületekből is az ő csoportjaiba irányítottak sok felvételizőt.
Mind
zongorista, mind szolfézs növendékei közül sokan indultak az országos
versenyeken, és ott rendre igen szép eredményeket értek el.
Tanári
munkája mellett 40 éven át volt tagja a Forrai Miklós által vezetett Budapesti
Kórusnak, ahol szólamvezető is volt, és nem egyszer a kórus zongorakísérőjeként
is szerepelt. Kórustagként és hallgatóként is olyan világhírű dirigenseket
látott és hallott, mint Dohnányi Ernő, Willem Mengelberg, Hermann Scherchen,
Otto Klemperer – és a sor hosszan folytatható.
A
zeneiskolák külföldi kapcsolatainak kiépülése során ő is többször járt külföldön,
Németországban pedig előadást is tartott a magyar zenei nevelésről és a magyar
szolfézs-oktatásról. Bécsbe a mai napig is rendszeresen „átrándul” az ottani
zenei eseményekre.
Bár már
évek óta nem tanít, de még most is naponta egy-két órát zongorázik, sőt új
műveket is tanul. Rendszeresen jár úszni a Lukács-fürdőbe, na meg természetesen
hangversenyekre, operába, és nagy örömmel találkozik egykori növendékeivel,
akik közül már többeknek a gyermekeit is ő tanította. Egykori tanítványai közül
ma már sokan a magyar zenei élet kiemelkedő egyéniségei, de akik nem a zenei
pályát választották, azok is megmaradtak zenerajongóknak, hangverseny- és
operalátogatóknak, lemezgyűjtőknek.
E rövid
köszöntő sorok zárásaként felsorolunk néhányat a mai zenei életünkben jelentős
eredményt elért és jelentős szerepeket betöltő egykori növendékei közül, akik
első meghatározó zenei élményeiket minden bizonnyal tőle nyerték. Terjedelmi
okokból valóban csak néhányukat említhetjük – így is elég hosszú a lista –,
ezért ez úton is elnézést kérünk mindazoktól, akik szintén Raj Gizella
tanárnőnél kezdték zongora- vagy szolfézs tanulmányaikat, és nem szerepelnek az
alábbi nevek közt, jóllehet ez nagyon is indokolt lenne. Különösen áll ez
azokra, akik nem a zenei pályát választották, de más területeken értek el
jelentős eredményeket. Az itt következő névsorban szereplők a Parlando olvasói számára bizonyára ismertek, ezért csak
neveket sorolunk és funkciókat, működési területeket nem említünk. Tehát: Bartal László, ifj. Bánfalvy Béla,
Bánfalvy Anna, Czigány Ildikó, Decsényi
Katalin, Dolinszky Miklós, Draskóczy
Eszter, Erdős Ákos, Farkas András, ifj. Fasang Árpád,
Fasang Zoltán, Fáth Helga,
Gádor Ágnes, Héja Domokos, Héja László, Huzella
Péter, Járdányi Gergely, Járdányi Zsófia, Kapronyi
Margit, Kelemen Magda, Kollár Ime, Kósa Gábor, Kovács
Judit, Melis Béla, Mohay
Miklós, Olsvay Endre, ifj. Profánt István, Profánt Judit,
Spányi Miklós, Sugár Miklós, Szabadi Vilmos, Szirányi Gábor, Szunyogh Balázs, Vígh Katalin, Wierdl Eszter, Wimmer Erika.
Ez a
névsor is bizonyítja, hogy Raj Gizella zenepedagógusként a legjobbak közé
tartozik, és eredményeivel nagyban hozzájárult a magyar zenei nevelés nemzetközi
elismertségéhez. A fenti listát olvasva vitathatatlan, hogy olyan szilárd és
biztos alapokat nyújtott tanítványainak, hogy arra a legmagasabb szintű zenei
tudás volt építhető. Abban a reményben fejezzük be köszöntő sorainkat, hogy Raj
Gizella még sok további éven át megőrzi testi és szellemi frissességét, és
élvezheti egykori tanítványai őt mindenkor hálásan elismerő szeretetét.
Péter Miklós