„Újrafelfedezett”
Dohnányi-művek
Az F-dúr
szimfónia, a Zrínyi-nyitány és a Suite en Valse (op. 39)
világpremierje
a Hungarotonnál
A Kovács László irányította Miskolci Szimfonikus
Zenekar – folytatva a Weiner-művek első felvételeivel megkezdett úttörő vállalkozását
– ezúttal Dohnányi Ernő három, máig kéziratban lévő művét vette fel a
Hungaroton gondozásában, amiért mind az előadóknak, mind a hanglemez kiadójának
hálásak lehetünk. Az F-dúr szimfónia,
a Zrínyi-nyitány és a Suite en valse (op. 39) nemcsak életrajzi
szempontból, de a pályakép értékelésében is meghatározó szerepet játszó, ám még
a szűkebb szakma számára is ismeretlen alkotások. Az F-dúr szimfónia például Csipkerózsikán is túltett azzal, hogy az
1897-es bemutató óta partitúrája ez idáig érintetlenül pihent a könyvtár polcain.
Pedig a mű keletkezése idején meglehetős népszerűségre tett szert nemcsak a
szakma, hanem a közönség körében is, mely nem kis részben az 1896-ban rendezett
millenniumnak köszönhette ismertségét. Ez az esztendő nemcsak Magyarország történetébe,
de Dohnányi életébe is ünnepként vonult be.
Az
ország az 1848-as forradalom szomorú időszakát követően, a kiegyezés után
politikailag és gazdaságilag is megerősödött, s a Millennium jó alkalmat adott
arra a magyarságnak, hogy ezt tudassa a világgal. A gazdasági fellendülésről
adott számot a világnak a Városligetben rendezett Ezredéves Kiállítás, melynek
pompája mindenkit lenyűgözött. A vásár főbejárata a
A
millennium alkalmából királydíj-pályázatot hirdettek különböző műfajú, még be
nem mutatott zeneművek számára, melyre Ferenc József hatezer forintot ajánlott
fel. Az utolsó zeneakadémiai évét teljesítő Dohnányi három szerzeményt is
benyújtott a pályázatra: az 1896-ban, május 17-én 12 órakor elkészült F-dúr
szimfóniáját, melynek órára pontos elkészültét a szimfónia Országos
Széchényi Könyvtárban őrzött vázlataiban (Ms. Mus. 3.253) találtam meg, a Zrínyi
nyitányt és a már 1893-ban elkészült, de a pályázatra jelentősen
átdolgozott B-dúr vonósszextettjét. A királydíjak pályázatának
eredményhirdetése hatalmas sikert jelentett az ifjú Dohnányinak: mind a szimfóniák,
mind pedig a nyitányok kategóriájában a bizottság egyöntetűen Dohnányit nevezte
meg győztesnek, vonósszextettje pedig dicséretben részesült. (A kamarazenei
kategóriában az első díjat Szabados Béla vonósnégyese nyerte.)
Az ifjú
Dohnányinak ezek a szimfonikus alkotásai voltak az első zenekari opuszai,
melyekkel nagyközönség elé lépett. A két művet nyilvánosan 1897. június 3-án
adták elő a budapesti filharmonikusok Erkel Gyula vezényletével a Zeneakadémián.
A miskolciak felvétele eme két kompozíció rögzítésének elsősége mellett azért
is dicséretre méltó, mert immár e művek hangzó példáival is szemléltethető,
hogy a zeneszerző honnét indult és hová jutott, azaz milyen utat járt be a
korai kompozícióktól az érettekig.
A Suite en valse szintén határkő az oeuvre-ben: briliánsan hangszerelt zenekari változata volt
Dohnányi utolsó műve, aminek még Magyarországon volt a bemutatója, 1943.
december 10-én. (A komponálás és a bemutató helyes dátumait kutatásaim korrigálták,
erről, valamint a mű létrejöttének munkafázisairól részletesen lásd Kovács
Ilona, „Alkotói folyamat Dohnányi Ernő zeneszerzői műhelyében. A
kamarazene-vázlatok vizsgálata” PhD-disszertáció, Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetem, 2010.)
Az 1944. december 10-én rendezett hangverseny
műsorfüzetének címlapja[1]
A Suite en valse
négy tétele négy monumentális keringőtétel, melyek mindegyike önálló arculattal
bír, ugyanakkor szerves egészet alkot. Ez mind a tételek tonalitására, mind
formájára érvényes, ezek pedig egymással szorosan összefüggnek. Az I. tétel D-dúr
hangneme a II. tétel h-molljával mintegy leszálló dúrhármashangzat részeként
éri el a III. tétel G-dúrját, s a IV. tétel változó tonalitásával — B-dúr/D-dúr
— tér vissza a kiinduló hangnemhez. A tételek összetartozását a közös
keringő-toposzon túl tovább erősíti az I. tétel főtémájának visszatérése a IV.
tételben (már rögtön a IV. tétel első keringőjének elején, valamint a kódában,
Dohnányi-névjegyként), egymásba hajló tematikus kapcsot alkotva.
A bemutató műsorfüzetében Dohnányi
értékes szerzői elemzést adott új művéről:
A négytételes szvit
csupa keringőből áll és nem akar mást, mint szórakoztatni, felvidítani. Sok
magyarázatra nincs szükség. Az első keringő — Valse symphonique —, mint a címe
is jelzi, a szimfóniák első tételének szokásos formájában, tehát szonátaformában
készült. Teljesen szabályos: főtéma, melléktéma, zárótéma, kidolgozás,
visszatérés, kóda. A második keringő lassú, formája dalforma. A harmadik a scherzo
helyét tölti be és »sántít«, mert a 3/4-es ütem 2/4-es ütemmel váltakozik
benne. Az utolsó tétel pedig a bécsi keringők (Lanner, Strauss) formáját
tükrözi vissza: több kisebb és lezárt keringőből áll, hosszabb bevezetéssel és
kódával.
A bemutató külső körülményei nem voltak
ideálisnak mondhatók a Filharmóniai Társaság III. bérleti estjén, a Magyar
Királyi Operaházban. A közönség nem tudta feledni a háborút, az ingatag
politikai helyzetet, az egyre inkább levegőben lógó bombázások és a katonai
invázió lehetőségét. A baljós eseményeket egy ideig elfeledve mégis mélyen
megérintette a közönséget Dohnányi legújabb műve. Zachár Ilona – később
Dohnányi harmadik felesége – így emlékezett a bemutatóra:
Habár a közönség
nyilvánvalóan tudatában volt a közelgő háborúnak, arcuk mégis felderült, mikor
a „Valse symphonique” első ütemei felhangoztak. Az ezt követő „Valse
sentimental” zenéje lágy és szívbemarkoló volt. A hallgatóság, szívükben nehéz
feszültséggel, könnyekben tört ki. ‘Ez a legszokatlanabb keringő’ suttogta
valaki. ‘Először felvidít, aztán megríkat’.[2]
A hangversenyt követően a mű többször is
hallható volt a rádióban,[3] de
élő előadásban Magyarországon többször nem adták elő. A kompozíciót a premier
óta magyar közönség csak az önálló
műalaknak tekinthető kétzongorás változatban hallhatta.
A keringő-szvit eredeti, zenekari
változatát Amerikában 1949. november 12-én Indianapolisban mutatták be, ahol az
Indianapolis Symphony élén Fabien Sevitzky vezényelt. E hangverseny
teljes programját november 13-án megismételték. A közönség ezeken a koncerteken
is lelkesen fogadta Dohnányi darabját. Azóta azonban a zenekari-verziót sehol
nem játszották. A miskolciak előadásában sok-sok év után ismét rácsodálkozhat a
CD-hallgatója Dohnányi káprázatos színeire, a remek hangszerszólókra, a keringő
magával ragadó lendületére és hihetetlenül változatos hangulatváltásaira.
Kovács Ilona
[1] A műsorfüzet eredetijéért
Váczi Károlyné Löbl Lilynek tartozom köszönettel.
[2] Dohnányi, Ilona von. The Life of Ernst von Dohnányi. BL,
Add. MS. 50,811-50,812, 123.
[3] „Following the first
performance, the waltz was played daily on the radio by request.” [Az első előadást követően – közkívánatra – a keringőt
naponta játszották a rádióban.] Lásd Esther Shane és Barbara Jefferson, „Mrs.
Dohnanyi Urged Writing of Waltz”, Tallahassee Democrat, 1954. január 6.