Dr. Krutsay Miklós
AZ ORGONÁRÓL
Az orgona,
"a hangszerek királya" a legnagyobb méretű, hangerejű, hangterjedelmű
és a legváltozatosabb hangszínekkel rendelkező hangszer. Már az i. e. III.
sz.-ban ismerték. Az alexandriai Ktesibios fizikus (285–222) találta fel, és
szerkezetét az alexandriai Heron matematikus (10–75) írta le először. Kezdetben
ún. víziorgona (hydraulis) volt, amely nyomáskiegyenlítő víztartállyal működött,
később áttértek a tisztán pneumatikus rendszerre. A Római Birodalomban színházi
előadások, cirkuszi játékok zenei kíséretére használták. Egy példánya a III.
sz.-ból Aquincumban maradt ránk, romos állapotban. A népvándorlások korában az
orgona ismeretét Bizánc őrizte meg, és innen terjedt el újból Nyugatra. Az
uralkodók udvarából bekerült a templomokba, és a latin egyház liturgikus
hangszerévé vált. Már a középkorban is kedvelték a pozitívoknak (hordozható kivitelben portatívoknak vagy regáloknak)
nevezett, pedál nélküli kis orgonákat. A magyar orgonákról a XV. sz.-tól kezdve
vannak írásos adatok.
Az orgona lényegében ajak- és nyelvsípokból
álló, fújtatóval ellátott fúvós hangszer. Sípjai részint a zongoráéhoz hasonló
billentyűzettel, részint pedállal szólaltathatók meg. Évszázadok során
kialakult, bonyolult szerkezetét az orgonaház
rejti, ezért kívülről kevés látható belőle. A játékos szinte elvész a
hatalmas hangszer mellett. A berendezés három főrészre osztható: a fúvómű, a
játszóasztal és a sípok.
A fúvómű kovácsfújtatóhoz hasonló
ékfúvóját régebben emberi erővel, pedállal vagy húzószíjjal működtették, ma a
szelet elektromotorral hajtott dobventillátor szolgáltatja. A levegő harmonikaszerű
tartályban gyűlik meg. A szélnyomás 50–90 víz-mm. Innen a levegő a tágas szélcsatornán át jut a sípokat hordozó,
rekeszes szélládákba.
A játszóasztalt régen az orgonaszekrény
hátába építették be, később előre került. Rajta, egymás felett lépcsőzetesen
elhelyezve, az orgona nagyságától függően 1–6, kézzel megszólaltatható
billentyűsor (manuál) található. Ezek
névleges hangterjedelme a C-től legalább az f3-ig terjed (54
billentyű, 4½ oktáv). A játszópad alatt helyezkedik el a hosszú,
keményfa-billentyűkből álló pedál, amelyen
az orgonista lábbal játszik (névleges hangterjedelme: a C-től legalább az f1-ig
= 30 billentyű, 2½ oktáv). A pedált a XIV. sz.-ban találták fel.
Mindegyik
manuálhoz és a pedálhoz több, különböző hangszínű, hangerejű és hangfekvésű
sípcsalád (regiszter, játék,
változat) tartozik. Mindegyik regiszternek legalább annyi sípja van, amennyi az
illető klaviatúra billentyűinek száma. A regiszterek száma, a manuálok számától
függően, tíztől több százig terjedhet. A regiszterek a manuálok felett vagy kétoldalt
mellettük sorakozó kapcsolókkal helyezhetők üzembe. A kapcsolók a billentyűsorok
szerint vannak csoportosítva, rajtuk feltüntetik a regiszter nevét és hangfekvését.
A regiszterkapcsolók felett, egy vagy több sorban, kihúzható gombok találhatók,
amelyek a regiszterkapcsolókkal azonos hatásúak. Segítségükkel egy vagy több
további regiszterkombinációt állíthatunk össze. Ezek soronként a "Szabad kombináció"- felírású
kapcsolókkal iktathatók be. A „fix
kombinációk” nyomógombjai által hangerősség szempontjából összeválogatott
regisztercsoportok szólalnak meg. A pedálbillentyűzet felett található a henger, amelynek lábbal történő
görgetésekor a gyártó által hangosság szerint besorolt regiszterek egymás után
kapcsolódnak be. Így az orgona hangereje fokozatosan változtatható. Az újabb
orgonáknál alkalmazott elektronikus regisztráló rendszer (Setzer) szinte korlátlanul megnöveli az előre beállítható
kombinációk számát.
A kopuláknak nevezett kapcsolók
segítségével az egyik manuál regiszterei egy másik manuálon vagy a pedálon is
megszólaltathatók, azonos hangfekvésben vagy oktávnyi eltolódással. A
"Tutti"- felírású kapcsolóval valamennyi regiszter és kopula
egyszerre iktatható be, amikor is az orgona maximális hangerővel szól. A
"Pleno" az összes regisztert kapcsolja, a kopulák nélkül.
A regiszter neve
lehet fantázianév, utalhat a síp alakjára, vagy a hasonló hangszínű hangszerre.
Gyakoriak a német és a francia regiszternevek. A hangfekvést jelölő,
hagyományos lábszámozás azt mutatja, hogy, ha a regiszter nyitott, hengeres
ajaksípokból áll, a manuál C billentyűjéhez tartozó síp hány láb hosszúságú. (A
láb régi hosszmérték, kb.
Az orgona
sípjai ajaksípokra és nyelvsípokra oszthatók. Az előbbieknél a
síp alján lévő harántirányú rés (felvágás) felső szélébe, az ajakba ütköző
légáramlat kelti a hangot, míg az utóbbiaknál a levegő fémnyelvet hoz rezgésbe.
Mindkét esetben, a sípcsőben állóhullámok keletkeznek. A sípok hangszíne a
felhangok számától és intenzitásuk arányától függ.
Az ajaksípok
között nyitott, félig fedett és fedett sípokat különböztetünk meg. A félig
fedett regiszterek sípjainak fedelébe nyitott csövecskét illesztenek. A sípok
teste lehet henger-, kúp-, tölcsér- vagy négyszögletes hasáb alakú, A hasáb alakú
sípok fából, a többek orgonafémnek nevezett ón–ólom-ötvözetből készülnek. A
hang hullámhosszúsága a síp hosszával egyenesen,
rezgésszáma pedig azzal fordítottan arányos. A nyitott sípok hossza az általuk
keltett hang fél hullámhosszúságának, a fedett sípoké a hang negyed
hullámhosszúságának felel meg. Az orgona 32’-as nyitott, hengeres ajaksípjának
hossza kb.
Az
ajakregisztereket három csoportba soroljuk. Az alapregiszterek, amelyek principál-karra, fuvola-karra és
vonós-karra oszthatók, a billentyűnek megfelelő hangot, ill. annak alsó vagy
felső oktávjait szólaltatják meg (
A bonyolultabb
szerkezetű nyelvsípok csak a nagyobb
orgonákban találhatók. A régi francia és spanyol orgonaépítők különösen
kedvelték őket. Ezekben a kiáramló levegő a síp tetején lévő nyitott kürtőn át
távozik. Hangmagasságuk a nyelv hosszától és vastagságától függ, hangszínük a
szélnyomásnak, a kürtő hosszának és alakjának függvénye. A kürtők lehetnek
hengeresek, tölcséresek vagy kúposak.
A billentyűk
számából adódik, hogy egy 10 regiszteres, egy manuálos kis orgonában is több
mint félezer síp található, a nagy orgonák pedig több ezer síppal rendelkeznek.
A világ legnagyobb orgonája Atlantic City-ben (N.J., USA), a Convention
Hall-ban áll. Ennek hét manuálja, 337 regisztere (közöttük egy 64’-as) és kb.
33000 sípja van. Európa legnagyobb orgonájával a passaui dóm büszkélkedhet (öt
manuál, 230 regiszter, csaknem 18000 síp). Magyarországon a legnagyobb a
szegedi székesegyház (Fogadalmi Templom) orgonája, öt manuállal, 136
regiszterrel, 9740 síppal. Ezt 1932-ban a híres pécsi Angster-cég készítette.
Az
orgonatervező feladata, hogy mindegyik mű arányosan kapjon principál-, fuvola-,
vonós-, aliquot-, vegyes-, és nyelvregisztereket, és a különböző hangfekvések
is képviselve legyenek. Az orgonaépítő művészi munkája – az orgonaház kiképzése
mellett – a sípok megfelelő méretezése és intonálása, hogy a megtervezett
regiszterek minél szebb és jellegzetesebb hanggal szólaljanak meg.
A sípok általában
a szélládák tetején, állnak. A
homlokzati (prospekt-) sípokhoz külön szélcsövek vezetnek. Spanyolországból
eredő szokás, hogy egyes nyelvregiszterek kürtői a homlokzaton – a Principál
sípjai alatt – vízszintesen előre nyúlnak. Az idők folyamán a szélládáknak két
típusa alakult ki: a billentyűrekeszes
(hangrekeszes) és a regiszterrekeszes szélláda. A
klasszikus, billentyűrekeszes csúszkaláda
esetében. az egy billentyűhöz, de különböző regiszterekhez tartozó sípok egymás
mögött, a szélláda azonos rekeszén állnak. A rekeszbe a billentyű lenyomásakor,
a billentyűszelepen át kerül levegő. A regiszter a sípok alatti, lyukakkal
ellátott, keskeny lemez elcsúsztatásával kapcsolható be. Ilyen típusú szélláda
a ma már ritkaságszámba menő ugróláda
(rugósláda) is. A regiszterrekeszes
szélládáknál az azonos regiszterhez tartozó sípok állnak egy rekeszen, egymás
mellett. A rekeszbe a regiszterkapcsoló bocsát levegőt. Ennél a rendszernél a
billentés több regiszter bekapcsolásakor sem válik nehezebbé. Ezen szélládák
legismertebb típusát, a kúpládát már a XVIII. sz.-ban feltalálták, de használatát E.
F. Walcker vezette be 1842-ben. Ritkán előforduló változatai a táskaláda és a membránláda. A hangrekeszes szélládák zenei szempontból értékesebb
voltát az elsők között Albert Schweitzer hangsúlyozta.
Valamely
billentyűsorhoz tartozó szélládát a rajta lévő sípokkal együtt műnek nevezzük. Az egyes művek
regisztereit az orgonatervezők úgy válogatják össze, hogy mindegyik mű összhatásában
egy kisebb orgonának feleljen meg, és így a mellékművek a főművel
szembeállíthatók legyenek. Ha az orgona több művel rendelkezik, akkor az
orgonaházban a játszóasztal magasságában foglal helyet a mellmű, felette a főmű, e
felett a felsőmű, nagy orgonákon
legfelül a koronamű. A pedálművet két oldalt, két szélládára
osztva szokták elhelyezni. A "hátpozitiv"-mű
a templomi orgonakarzat mellvédjén található. A mellművet vagy a felsőművet
gyakran az orgonaház belsejében lévő külön szekrénybe helyezik. Ennek eleje
függőleges zsalulemezekkel (ún. redőny)
zárható. A redőny folyamatos hangerő változtatást tesz lehetővé.
A billentyűk és
a sípszelepek, valamint a regiszterkapcsolók és a regiszterszelepek közötti
összeköttetést traktúrának nevezzük.
A legrégebbi, mechanikus traktúránál
a billentyűk áttételek és húzólécek (absztraktok) útján működtetik a
szelepeket. A XIX. sz. közepén feltalált pneumatikus
traktúránál a billentyűk a sípszélládához vezető vékony ólomcsövekbe
bocsátanak levegőt. A csövek végén lévő fúvócskák ekkor megnyitják a
sípszelepeket. Az elektromos traktúránál
a szelepeket relék működtetik. A regisztertraktúra
a hangzást nem befolyásolja.
Az
orgonaépítészet fénykorában, a barokk korban mechanikus billentyűtraktúrát,
csúszkaládát, alacsony szélnyomást alkalmaztak, a principálkart, mindegyik
hangfekvést felhasználva, teljesen kiépítették. A gazdagon tagolt, ívelt
alaprajzú orgonaházat szobrokkal, indákkal, levélmintákkal, aranyozással
díszítették. A klasszicizmus korában
az orgonaházak egyenes vonalúvá, kevéssé tagolttá váltak, díszítésükre antik
oszlopelemeket, timpanont, virágfüzéreket és urnákat alkalmaztak. A romantika
korában gyakran készítettek neogótikus orgonaházat, a szélnyomást megemelték,
kúpládát, pneumatikus traktúrát használtak. Diszpozíciójukban a principál-kar
rovására túltengtek a 8’-as, hangszerutánzó regiszterek. Napjainkban az orgonák
csúszkaládával, elektromos regisztertraktúrával és mechanikus vagy elektromos
billentyűtraktúrával épülnek. A sípok gyakran ház nélkül, szabadon vagy
egyszerű, elől-hátul nyitott házban állnak.
A modern
technika lehető tette, hogy régi, híres orgonák regisztereinek hangját
analizálva, azt elektronikus úton reprodukálják, és hangszórón keresztül
megszólaltassák. Így a digitális orgonák
(Ahlborn, Johannus, Rodgers, Roland, Viscount) hangszínek tekintetében utánozhatják
a hagyományos orgonákat, de kétséges, hogy tartósság szempontjából utolérik-e
azokat.
Irodalom:
Adelung, W.:
Einführung in den Orgelbau. Breitkopf & Härtel. Wiesbaden, 1991.
Audsley, G. A.: The Organ Stops. Dover Publ. Mineola NY,
1921.
Audsley, G. A.:
The Art of Organ Building. I-II Vol. Dover Publ. Mineola NY, 1990. – Audsley, G. A.: The Organ of the Twentieth Century. Dover Publ. Mineola NY,
2004.
Klotz, H.: Az orgonáról.
Zeneműkiadó. Budapest, 1972. – Pécsi S.:
Az orgona szerkezete és építése. Ecclesia Könyvkiadó. Budapest, 1975.
Solymos F., Czár.
A.: Magyarország orgonái.
Magyarországi Orgonák Alapítvány. Kiskunhalas, 2005.
Sonaillon, B.:
King of Instruments: A History of the Organ. Rizzoli Internat. Publ. New York,
1985.
Szigeti K.:
Régi magyar orgonák. Zeneműkiadó. Budapest, 1974–1982 (sorozat). –Williams, P.: A New History of the
Organ. Indiana Univ. Press. Bloomington IN, 1980.
Zászkaliczky T.:
Az orgona képes encikopédiája. Rózsavölgyi és Társa. Budapest, 2008. www.organstops.org.
Encyclopedia of Organ Stops.